Een goede xml sitemap is als een plattegrond of routekaart van je website. Het laat Google op een overzichtelijke manier zien hoe jouw website in elkaar zit en wat op welke plek op je website te vinden is. En ja, daardoor kom je dus ook hoger in Google met je website. Hoe dat zit en hoe je jouw sitemap bij Google indient vertel ik je in dit artikel.

 

Wat is een xml sitemap?

Misschien klinkt het een beetje technisch, zo’n sitemap, maar in de praktijk is het allemaal vrij gemakkelijk. Ook jij kunt, zonder dat je er technisch voor hoeft te zijn of hoeft te kunnen coderen, al binnen een paar minuten zo’n xml sitemap van je eigen website verkrijgen en indienen bij Google.

Zie de xml sitemap maar als een plattegrond van jouw website. Zoals een plattegrond bestaat uit allerlei straten die op een logische manier met elkaar verbonden zijn, zo bestaat een sitemap uit alle (belangrijke) URL’s (oftewel: links) die deel uitmaken van jouw website. Ook laat de sitemap aan Google zien hoe al die verschillende pagina’s op jouw website met elkaar verbonden zijn. Vandaar de naam sitemap, die eigenlijk ook al staat voor: plattegrond van jouw website.

 

Hoe ziet een xml sitemap eruit: een voorbeeld

In een XML sitemap worden de pagina’s van je website op zo’n manier weergegeven dat Google het gemakkelijk kan begrijpen. Dat kan maken dat jij er zelf niet zo veel van begrijpt, maar dat hoeft ook niet. Zo lang je maar weet hoe je een sitemap van je eigen website kunt verkrijgen en kunt indienen bij Google (zoals in het vervolg van dit blog aan bod komt).

Hieronder zie je als voorbeeld een stukje van de XML sitemap van mijn website.

xml sitemap: een voorbeeld

 

Wat doet de xml sitemap voor jouw website?

Google en andere zoekmachines houden van overzicht en structuur. Ze werken met zogenaamde crawlers, die je het beste kunt zien als robots die het hele internet afspeuren naar nieuwe websites en websitepagina’s.

Deze crawlers kunnen elke website die online staat sowieso vinden, dus die van jou ook. En als ze bij jou op bezoek komen, dan kunnen ze ook al snel ontdekken wat de basisstructuur van jouw website is. Je hebt immers ongetwijfeld een hoofdmenu voor je website. Alleen staat waarschijnlijk niet elke pagina die deel uitmaakt van je website in dat hoofdmenu, zeker als je website uitgebreider is of gaandeweg steeds meer pagina’s krijgt.

Om je pagina’s dan wel alsnog op een logische manier met elkaar verbinden kun je gebruikmaken van interne links: links van je ene websitepagina naar je andere websitepagina. Maar ook daar leent misschien niet elke pagina op jouw website zich voor. En dan wordt het voor Google een stukje uitdagender: want een websitepagina die niet in je hoofdmenu staat en ook niet door middel van een interne link aan een andere pagina verbonden is, die kan Google lastiger vinden.

En dat is nu precies het punt waar de waarde van de XML sitemap om de hoek komt kijken. Een XML sitemap maat het Google veel gemakkelijker om te ontdekken wat er allemaal op jouw website staat en om dat op de juiste manier online vindbaar te maken. Dat maakt dat je website sneller beter gevonden wordt in Google.

 

Welke voordelen heeft het hebben van een XML sitemap?

Met je XML sitemap geef je aan Google verschillende seintjes af:

 

‘Hallo, ik ben er’

Door je XML sitemap bij Google in te dienen, geef je Google een seintje dat jouw website er is en dat je graag wilt dat je website goed gevonden wordt. Dien je jouw sitemap niet bij Google in, dan zul je uiteindelijk ook wel opgenomen worden in de zoekresultaten, maar zal dit wel trager gaan dan wanneer je het wel doet.

Je XML sitemap indienen bij Google doe je overigens in Search Console, een gratis service van Google. Als het goed is zie je daar in de kolom aan de linkerkant een gedeelte Sitemaps staan en wijst het zich vanaf daar vanzelf.

 

‘Dit is hoe mijn website eruitziet’

Je laat door het indienen van je sitemap niet alleen aan Google weten dat jouw website er is, je laat ook zien hoe jouw website in elkaar zit: welke pagina’s er zijn en op welke manier die aan elkaar verbonden zijn. Voor een deel kan Google dit dus heel goed zelf ontdekken, maar je hebt over het algemeen ook pagina’s op je website die wat meer ‘verstopt’ zitten en die alleen op deze manier goed gevonden zullen worden.

 

‘Dit mag je voor mij vindbaar maken’

Met behulp van je XML sitemap laat je ook aan Google weten wat het precies op mag nemen in de zoekresultaten. Misschien hoeft niet elke pagina op je website even goed vindbaar te zijn. Stel jezelf steeds de vraag: is het fijn en handig als bezoekers via deze pagina mijn website binnenkomen? Is het antwoord ja, dan mag je deze pagina in de sitemap laten opnemen. Is het antwoord nee, dan kun je ervoor kiezen deze pagina buiten je sitemap te maken.

Dat laatste wil overigens niet zeggen dat Google deze websitepagina niet alsnog vindt. Google kan in principe elke websitepagina die op het internet staat vinden, al zal niet elke pagina op je website hoog in Google komen. Als je echt niet wilt dat bezoekers een bepaalde pagina via Google kunnen vinden, dan kun je zo’n pagina het beste een no-index tag meegeven.

 

‘Mijn content is up-to-date’

In een XML sitemap is ook te zien wanneer jouw websitepagina voor het laatst van een update is voorzien. Google houdt van content die up-to-date is, dus als jij jouw websitecontent regelmatig (of af en toe) van een update voorziet, kan Google dat in jouw sitemap zien.

Google zal deze pagina vervolgens opnieuw een bezoek brengen om te kijken wat er precies veranderd is – en kan jouw website op basis van die veranderingen weer hoger in de zoekresultaten zetten. Let er maar eens op: als je net aan een bepaalde pagina van je website gewerkt hebt (en een sitemap hebt), heb je vaak in de weken erna gelijk meer bezoekers voor die pagina.

 

Wanneer heb je een XML sitemap nodig?

Volgens Google is het hebben en indienen van een XML sitemap vooral heel nuttig voor websites die uit (heel) veel pagina’s bestaan en voor nieuwe websites die nog weinig externe links hebben. Maar in de praktijk is het voor elke website-eigenaar nuttig om je XML sitemap bij Google in te dienen. Al is het maar om zwakke punten te camoufleren, zoals het niet hebben van interne links op alle pagina’s van je website.

 

Hoe verkrijg je een XML sitemap van je website? Een voorbeeld met behulp van Yoast SEO

Ha, en dan het allerbelangrijkste: hoe verkrijg je zo’n plattegrond van je website, oftewel: een XML sitemap? Als je een WordPress-website hebt en daarop werkt met de plug-in Yoast SEO, dan is dat een fluitje van een cent.

Je logt dan in aan de achterkant van je WordPress-website en gaat daar aan de linkerkant naar het gedeelte dat Yoast SEO heet. Daar klik je op het gedeelte Algemeen en daarna op Functies. Daar zie je een heel rijtje met functies staan, waarvan de XML sitemaps waarschijnlijk ongeveer in het midden te vinden is.

Kijk even of het schuifje bij XML sitemaps op aan of uit staat. Om die van jou te verkrijgen moet het uiteraard op Aan staan. Klik daarna op het vraagteken en vervolgens op het linkje met als tekst: Bekijk de XML sitemap. Je krijgt nu in een nieuw tabblad jouw eigen unieke sitemap te zien. De URL van deze pagina kun je vervolgens doorgeven in het eerder genoemde Google Search Console, in het onderdeel sitemaps.

yoast seo sitemap genereren

 

Een XML sitemap verkrijgen zonder Yoast SEO

Wat nu als je geen WordPress-website hebt en/of niet gebruikmaakt van de plug-in Yoast SEO? Dan zijn er gelukkig ook andere mogelijkheden. Zo zijn er voor WordPress ook andere plug-ins beschikbaar die je helpen een XML sitemap van jouw website te verkrijgen.

Ga daarvoor aan de achterkant van je WordPress-website naar het gedeelte Plug-ins en typ bij het zoeken naar een nieuwe plug-in de zoekterm ‘xml sitemap’ in. Voordat je een plug-in op je website installeert: let er even op hoeveel sterren de betreffende plug-in heeft. Dit zegt veel over de kwaliteit en betrouwbaarheid. Ook een rondje googelen naar een goede XML sitemap plug-in brengt je ongetwijfeld verder.

Deze laatste tip geldt ook als je een website hebt die met iets anders dan WordPress gebouwd is. Typ in Google de naam van jouw websitesoftware in, in combinatie met de zoekterm ‘XML sitemap’ en je krijgt ongetwijfeld één of meer oplossingen die voor jou het meest handig zijn.