Yoast SEO is een plugin voor websites die met WordPress zijn gebouwd. Het is een handig hulpmiddel om een websitepagina of een blog te optimaliseren voor één specifieke zoekterm. In dit artikel leer je wat je allemaal kunt met Yoast SEO – en ook wat een hardnekkig misverstand is over deze nuttige plugin.

 

Yoast SEO is onder ondernemers snel geliefd geworden als hulpmiddel om je blogs en websiteteksten goed vindbaar te maken. Dat komt met name door het simpele stoplichtsysteem waar Yoast mee werkt. Groene, oranje en rode bolletjes geven aan wat je goed doet, wat je niet goed doet en wat er nog een beetje beter kan. Dat is voor iedereen te begrijpen.

Yoast SEO is een plugin voor websites die gebouwd zijn met WordPress. Sommige andere websitesystemen, zoals Wix, hebben hun eigen variant op Yoast, al is die dan meestal minder uitgebreid. Heb je de plugin eenmaal goed geïnstalleerd, dan verschijnen de functies die erbij horen automatisch onderaan elke pagina op je website en onder elk blogartikel.

 

Kies je focus keyphrase

Het eerste dat je bij Yoast SEO aangeeft is wat het belangrijkste zoekwoord in je artikel is, oftewel de focus keyphrase. Voor welk woord in je artikel wil je graag zien of je artikel Google-proof geschreven is? In de gratis versie van Yoast SEO kun je hiervoor alleen één woord ingeven. Heb je de premium versie van de plugin, oftewel de betaalde variant, dan kun je ook combinaties van woorden ingeven als zoekterm. Vervolgens bekijk je de SEO Analyse voor de tekst die je net geschreven hebt. Dit is een overzicht van groene, oranje en rode bolletjes met daarachter een stukje tekst.

 

Yoast en de SEO Analyse

In de SEO Analyse kun je van Yoast allerlei verschillende mededelingen krijgen. Hieronder een overzicht van wat ze betekenen. Waar ik het woord ‘wel’ gebruik scoor je een groen bolletje in Yoast, waar ik het woord ‘niet’ gebruik een oranje of rood bolletje.

 

Uitgaande links: er staan in je tekst wel of niet links naar websites van anderen

Interne links: er staan in je tekst wel of niet links naar andere pagina’s of blogs op je eigen website

Keyphrase in de titel: je gekozen keyphrase (zoekwoord) staat wel of niet (vooraan) in de titel. Of het woord ook echt vooraan staat is overigens voor Google sinds kort minder belangrijk geworden

Keyphrase in introductie: je hebt je gekozen keyphrase wel of niet opgenomen in de eerste alinea van je tekst

Keyphrase dichtheid: je gekozen keyphrase staat te weinig, precies vaak genoeg of te vaak in je tekst

Eerder gebruikte keyphrase: je hebt dit zelfde zoekwoord wel of niet al eens eerder als keyphrase gekozen voor een blog of pagina

Keyphrase in subkoppen: je hebt deze keyphrase wel of niet ook gebruikt in de subkoppen (oftewel: tussenkopjes) van je tekst

Tekstlengte: je tekst moet minimaal 300 woorden lang zijn om hier een groen bolletje te scoren. Kortere teksten kunnen niet goed door Google opgepikt worden

Image alt attributen: je keyphrase staat wel of niet in de alt tekst bij je foto

 

Ook zie je nog een aantal opmerkingen over onder andere de slug en de meta-omschrijving. Die leg ik in het volgende deel van dit artikel uit.

 

De snippet: SEO-titel, slug en meta-omschrijving

De snippet is het stukje tekst dat naar voren komt zodra jouw website in Google als zoekresultaat verschijnt. Het bestaat uit de SEO-titel, de slug en de Meta-omschrijving. Binnen Yoast SEO kun je deze snippet, oftewel: de tekst die in het zoekresultaat staat, veranderen. Handig zodat je in de tekst op je website bijvoorbeeld gewoon de woorden kunt gebruiken die je mooi vindt en in de tekst voor Google meer slimme zoekwoorden kunt inzetten.

De SEO-titel is de titel van je websitepagina of blog. Meestal komt daar automatisch de naam van je website achter te staan. Heeft je blog een lange titel, dan kan het zijn dat hij in de zoekresultaten maar deels te zien is. Voor Google kun je de titel dan korter maken, of er dus meer zoekwoorden in stoppen.

De slug is de unieke URL naar je websitepagina of blogartikel. Als je je artikel nog niet gepubliceerd hebt is het prima om hier aanpassingen aan te doen, om ‘m simpeler te maken of er meer zoekwoorden in te stoppen. Is je tekst al gepubliceerd, pas hier dan mee op. Want mogelijk link jij zelf op andere pagina’s op je website naar deze specifieke pagina of doen anderen dat. Als jij de slug dan verandert, krijg je doodlopende links.

De meta-omschrijving tot slot is een tekst van één tot drie zinnen waarin je beschrijft waar jouw artikel of pagina over gaat. Het is de tekst waarmee je Google-gebruikers moet ‘verleiden’ om juist naar jouw website te gaan. Wijzig je de meta-omschrijving niet, dan plaatst Google automatisch de eerste zinnen van je blog en wordt die tekst vaak zomaar midden in een zin afgebroken. Yoast SEO geeft je met kleurtjes aan wanneer de tekst te lang (rood) of te kort (oranje) is en wanneer hij precies goed is (groen).

 

Wat zegt de SEO Analyse over de snippet?

Keyphrase in meta-omschrijving: de keyphrase staat wel of niet in de meta-omschrijving

Lengte van de meta-omschrijving: de meta-omschrijving heeft wel of niet de juiste lengte om helemaal in beeld te passen als zoekresultaat in Google

SEO-titel breedte: de titel zoals je die in de snippet hebt gemaakt of aangepast, past wel of niet goed in beeld als hij in Google in de zoekresultaten verschijnt

Keyphrase in slug: de door jou gekozen keyphrase staat wel of niet in de slug

 

Yoast en de leesbaarheid van je tekst

Als je met Yoast aan de slag gaat kun je ook nog allerlei aanwijzingen krijgen over de leesbaarheid van je tekst. Je krijgt dan bijvoorbeeld rode of oranje bolletjes als je zinnen of alinea’s te lang zijn. Dit staat verder los van de vindbaarheid van je teksten in Google. Ik doe hier zelf eigenlijk nooit iets mee en krijg ook nooit klachten over dat mijn alinea’s of zinnen te lang zijn. Of jij er wel iets mee moet doen? Alleen als je zin hebt om nog meer extra tijd in een tekst te stoppen.

 

Yoast SEO en de XML sitemap

Een extra en wel heel nuttig handigheidje van Yoast SEO is dat je er je de link naar je XML Sitemap kunt vinden. Deze sitemap is een soort inhoudsopgave van je website. Je kunt deze XML Sitemap indienen bij Google Search Console, zodat Google beter leert begrijpen hoe jouw website in elkaar zit. In de video hieronder (een trainingsvideo uit mijn training Continu klanten uit je website) laat ik je zien hoe je dit doet.

 

Een hardnekkig misverstand over Yoast SEO en Google

Veel ondernemers die ik spreek denken dat hun score in Yoast SEO een graadmeter is voor hoe goed ze zullen scoren in Google. Dat als je een artikel hebt met overwegend groene bolletjes, dit artikel of deze websitepagina automatisch ook goed zal presteren in Google. Helaas is dat niet zo.

Yoast SEO baseert dit overzicht namelijk op de focus keyphrase die jij zojuist gekozen hebt. Verander je jouw keyphrase, dan verandert ook het overzicht dat je te zien krijgt en krijg je een andere mix van groene, oranje en rode bolletjes te zien.

Het belangrijkste is dus dat jij een goede keuze maakt voor een zoekwoord waarvoor je een Google-proof artikel wilt schrijven. Anders kan het namelijk best zijn dat op die betreffende keyphrase maar heel weinig gezocht wordt in Google. Dan kun je wel allemaal leuke groene bolletjes hebben en al je zoekwoorden op de goede plek hebben staan, maar als dit helemaal geen interessant zoekwoord is, dan heb je daar alsnog niets aan.

Gebruik Yoast SEO (of het alternatief Rankmath dat momenteel goed aan de weg timmert) dus vooral als een extra handigheidje om je zoekwoorden op de juiste plek te zetten, maar zie het niet als een graadmeter voor hoe jouw website gaat presteren in Google. En weet je zelf inmiddels goed genoeg waar in je teksten je zoekwoorden moet plaatsen, dan heb je Yoast eigenlijk niet eens nodig, behalve voor het bewerken van je snippet.

× .