YouTube Shorts is een relatief nieuwe functie van het populaire videoplatform YouTube. Het werd in september 2020 in India gelanceerd als een antwoord op de populariteit van de app TikTok, die destijds in India werd verboden. Wat zijn YouTube Shorts precies en wat zijn mijn ervaringen tot nu toe met deze korte video’s?
YouTube Shorts: hoe werkt het?
YouTube Shorts werkt als volgt: als gebruiker kun je binnen de YouTube-app filmpjes van maximaal 60 seconden opnemen of uploaden. Vervolgens kun je deze filmpjes bewerken met behulp van verschillende filters, muziektracks en tekst – net zoals je dat bijvoorbeeld ook met een Reel op Instagram doet. Daarna kun je jouw video delen op YouTube Shorts, en eventueel ook op andere sociale media.
Waarom is YouTube Shorts populair?
Er zijn verschillende redenen waarom YouTube Shorts zo populair is geworden. Ten eerste is de functie specifiek ontworpen voor mobiele apparaten en sluit het aan bij de trend van korte en makkelijk te bekijken content die eenvoudig te consumeren is op je telefoon.
Ten tweede maakt YouTube Shorts het gemakkelijk voor gebruikers om creatief te zijn. De functie biedt verschillende tools en functies waar je lekker mee kunt spelen, zoals filters, tekst en muziek.
Ten derde is YouTube Shorts een geweldige manier om nieuwe volgers te krijgen en veel mensen te bereiken, ook als je nog relatief weinig abonnees hebt op je kanaal. Omdat Shorts een speciale sectie heeft in de YouTube-app, kunnen gebruikers hun video’s gemakkelijker vinden en volgen, waardoor je meer kijkers en abonnees kunt krijgen. YouTube toont Shorts ook aan kijkers op basis van hun kijkgeschiedenis en aanbevelingen, waardoor het gemakkelijker wordt om nieuwe kijkers aan te trekken.
Mijn ervaringen met YouTube Shorts tot nu toe
In februari 2023 startte ik een nieuw YouTube-kanaal en tot nu toe post ik daar regelmatig een nieuwe Short. Inmiddels (medio maart 2023) heb ik twaalf abonnees op mijn kanaal, maar dat betekent niet dat mijn Shorts ook bij maximaal twaalf mensen per keer onder de aandacht komen. De meeste van mijn YouTube Shorts bereiken op dit moment tussen de 80 en 200 kijkers.
Anders dan bij Reels op Instagram – waar de video’s waarin ik in beeld ben veel meer bereik krijgen dan de video’s waarin ik bijvoorbeeld mijn beeldscherm film – is het nog wat lastig te voorspellen/zien welke Shorts om welke reden veel bereik krijgen, en welke weinig. Eén van mijn Shorts – over met je handen in het haar zitten omdat je hoognodig weer eens een blog moet schrijven, maar geen inspiratie hebt – springt er tot nu toe qua bereik echt uit. Deze Short werd meer dan 800 keer bekeken, is twee keer gedeeld en heeft elf likes gekregen.
Al met al vind ik het erg leuk om YouTube Shorts te maken, vooral ook omdat ik het niet ‘te perfect’ wil doen en mijn filmpjes dus gewoon binnen een paar minuten maak en vervolgens meteen upload. Alles drie keer opnieuw doen en tot in puntjes editen werkt voor mij niet, dan zou het plezier dat ik erin heb verloren gaan.
Omdat ik tot nu toe zo’n vijftien Shorts online heb staan, vind ik het nog lastig om goed te analyseren wat nu het meeste aanslaat en waarom. Daarvoor mag ik denk ik nog wat meer gegevens verzamelen. Wat natuurlijk wel heel interessant is, want dan kun je – net als bijvoorbeeld bij Reels – meer doen van wat goed werkt en veel bereik krijgt.
Leuke YouTube Shorts maken: hoe doe je dat?
Content maken voor YouTube Shorts is een hele mooie uitdaging als je net als ik normaal gesproken vrij lang van stof bent. Want probeer maar eens in maximaal 60 seconden kort en krachtig je boodschap over te brengen. Als je net als ik zelfstandig ondernemer bent, is het goed om je te realiseren dat je doel daardoor anders is dan het doel van de gemiddelde influencer. Het is voor jou niet zozeer belangrijk om zo veel mogelijk likes te scoren of een zo hoog mogelijk bereik te krijgen, maar vooral om de juiste mensen te bereiken, jouw mogelijke klanten.
Deel in je Shorts dus dingen die voor jouw mogelijke klanten van meerwaarde zijn. Denk aan tips, inspiratie, een inzicht of een heel compact verteld verhaal. Natuurlijk mag je net als die influencers ook best wat entertainment in je Shorts stoppen om op te vallen, maar zorg dat je het dan mixt met iets dat waardevol is voor jouw mogelijke klant, zodat het infotainment wordt.
Wil jij dat nieuwe klanten jou uit zichzelf vinden?
Ik vind het heel leuk om creatief te zijn met YouTube Shorts, maar ik vind het nog fijner als nieuwe klanten mij uit zichzelf in Google weten te vinden, dankzij mijn blogs die goed gevonden worden in Google. Het grootste verschil tussen YouTube Shorts en blogs is dat Shorts meestal na 24 uur door niemand meer gezien worden terwijl je blogs jarenlang gevonden kunnen worden in Google. Als jij ook nieuwe klanten wilt bereiken dankzij blogs die goed scoren in Google, download dan hier mijn gratis spiekbriefje om met slimme zoekwoorden meer nieuwe klanten op jouw website te krijgen.
Mijn conclusies tot nu toe
Shorts is wat mij betreft een aanwinst binnen YouTube, waardoor je ook video’s kunt uploaden zonder dat er heel veel tijd in gaat zitten (wat bij de wat langere video’s die je ook op YouTube kunt plaatsen natuurlijk al snel gebeurt). Op je telefoon even snel een Short maken en meteen ook uploaden is ideaal (en meestal plaats ik de video dan ook gelijk door naar Instagram of andersom).
Bovendien is deze vorm van videocontent populair om te bekijken, waardoor je er gemakkelijk veel mensen mee bereikt. Wat ik op YouTube wel jammer vind, is dat je minder gemakkelijk inzicht hebt in wie jouw video’s bekijken en je abonnees zijn. Waar je op Instagram natuurlijk gemakkelijk kunt zien wie jou volgt, weet ik van mijn twaalf YouTube-abonnees tot nu toe niet of het allemaal mensen zijn die mij al een tijdje kennen of dat er ook mensen tussen zitten die mij nog niet van andere plekken kenden.
Op dit moment is het daarom nog lastig inschatten of het maken van YouTube Shorts ook mijn bekendheid vergroot, maar ook daar krijg ik vast nog wel meer inzicht in. Ik blijf in elk geval lekker doorspelen met Shorts.
Volg mij op YouTube
Vind je het leuk om mijn YouTube-kanaal te volgen en ook mijn Shorts te bekijken? Dan kun je mijn kanaal hier vinden en je er als je wilt ook op abonneren.