“Ik doe zo mijn best op mijn blogs, waarom zie ik ze nog niet bovenaan in Google?” Is dat iets dat jij jezelf als blogschrijver ook wel eens afvraagt? Dan ontdek je in dit blog hoe het komt dat jij nog niet op de eerste pagina in Google staat, laat staan op plek 1.

 

Bloggen is een fantastische manier om meer mogelijke klanten op je website te krijgen – en als jij wel eens blogs schrijft, dan hoef ik jou daar vast al niet meer van te overtuigen. Maar als je dan zelf aan de slag gaat met het schrijven van blogs, en ze vervolgens niet op pagina 1 van Google terugvindt, wat gaat er dan mis? Ik deel drie mogelijke oorzaken met je.

 

Reden 1: je bescheidenheid zit je in de weg

‘Bescheidenheid siert de mens’ – die uitspraak ken je vast wel. En ik weet dat veel van de mensen die mij graag volgen van nature bescheiden personen zijn. Ik heb onder mijn klanten, lezers en volgers niet veel ondernemers die zichzelf graag op de borst kloppen en hardop vertellen hoe fantastisch ze zijn.

Bescheidenheid is inderdaad een heel mooie eigenschap, maar ook eentje die je flink in de weg kan zitten als jij klanten uit Google wilt halen. Je wilt vooral niet overdrijven met het gebruiken van zoekwoorden in je blogs (wat je ook nooit moet doen, want Google houdt niet van overdrijvers). Maar doorslaan naar het andere uiterste, dus hooguit hier en daar een zoekterm gebruiken, helpt je ook niet naar een plek hoog in de zoekresultaten.

Ga dus eens na of jij te bescheiden bent in het gebruiken van zoekwoorden in je blogs. En ook of je misschien te korte blogs schrijft (lees: minder dan 500 woorden) omdat je vooral niet te veel wilt zijn voor je lezers, of te veel van hun tijd in beslag wilt nemen. Herkenbaar? Dan mag je een iets minder bescheiden versie in jezelf aanwakkeren als je klanten uit Google wilt halen. Want hele korte blogs worden ook niet zo makkelijk gevonden.

 

Reden 2: de groene bolletjes mythe

Als jouw website gemaakt is met WordPress, dan is de kans groot dat je ook gebruikmaakt van de plug-in Yoast SEO. En dan ken je ongetwijfeld ook de zogenaamde groene bolletjes: de bolletjes in Yoast SEO die aangeven dat je dingen die Google belangrijk vindt goed hebt gedaan.

Ik spreek regelmatig ondernemers die zich helemaal vastbijten in het op groen krijgen van al die bolletjes. Soms slapen ze zelfs slecht omdat er ook nog bolletjes op oranje of rood staan. Ik merk dat bij veel ondernemers de ‘als ik al die bolletjes maar op groen krijg, dan komt mijn blog/pagina vanzelf wel hoog in Google’-mythe leeft. Helaas werkt het niet zo.

Ik was vroeger op de middelbare school heel handig in het in mijn hoofd stampen van Duitse woordjes. Ik had er een methode voor waardoor ik, als we op school een overhoring kregen, standaard een 7 of hoger haalde. Maar je moest mij niet in het centrum van München of Berlijn neerzetten om gesprekken te voeren met Duitse mensen, want veel meer dan het opdreunen van die woordjes kon ik niet.

Zo werkt het ook met Yoast SEO en vergelijkbare plug-ins: als jij eenmaal weet hoe je het moet invullen, kun jij voor wel honderd blogs alle bolletjes op groen krijgen. Het geeft je alleen geen enkele garantie op tientallen, honderden of duizenden bezoekers vanuit Google. Bijt je dus niet zo vast in die groene bolletjes en staar je er zeker niet blind op.

 

Reden 3: je blogs zijn dertien in een dozijn

Sorry not sorry: veel van de blogs die ik online tegenkom zijn dertien in een dozijn. Je dreunt er standaard informatie in op die ook te vinden is in de blogs van minstens tien van je collega’s. Meestal zit jouw eigen stijl van schrijven er zelfs niet eens in.

Zeker anno 2025 moet je echt oppassen met het schrijven van dertien in een dozijn blogs. We leven immers in het Chat GPT-tijdperk. En wat doet Chat GPT? Het verzamelt informatie die al ergens op internet staat, gooit het in de blender en produceert op basis daarvan een nieuwe tekst. De tekst op zich is dus wel nieuw, maar de inhoud niet. Iedereen kan nu een dertien in een dozijn blog publiceren, zelfs iemand die een belabberde schrijver is.

Google heeft in het voorjaar van 2024 een nieuwe update uitgerold, waarbij dertien in een dozijn blogs (nog) lager in de zoekresultaten terechtkomen. Frisse, nieuwe blogs, die zich onderscheiden van wat er al online staat, komen juist hoger in de zoekresultaten. Overigens net als oudere blogs die je van een update hebt voorzien.

Heb je gezien wat ik doe in dit blog? Ik geef je niet alleen maar tips, ik vertel ook verhalen, ik gebruik een metafoor rond Duitse woordjes en Yoast SEO en ik geef mijn mening. Het is niet dertien in een dozijn. En ik weet zeker dat jij dat ook kunt, blogs schrijven die niét dertien in een dozijn zijn. Neem je de uitdaging aan?

 

Doe mee aan de Klanten uit Google Workshop

Wil jij graag op een makkelijke manier nieuwe klanten en omzet uit Google halen? Kom dan op woensdag 9 april naar mijn Klanten uit Google Workshop, dan deel ik een simpel stappenplan met je om dit voor elkaar te krijgen. Het is de laatste keer dat ik deze workshop geef, je kunt er live bij zijn of de replay kijken.

Boek hier je ticket voor de Klanten uit Google Workshop.