De 3 C’s van klanten krijgen uit je website: conversie, contact en connectie - Ik help jou online

Natuurlijk is het mooi als je website steeds meer bezoekers trekt, maar uiteindelijk wil iedere ondernemer klanten in plaats van alleen maar bezoekers. Hoe zorg je er nou voor dat bezoekers aan jouw website klant worden? In dit artikel vertel ik je over de 3 C’s van conversie, contact en connectie.

 

Conversie: een directe aankoop uit je website

Conversie is een marketingterm die simpelweg wil zeggen dat een bezoeker van je website direct iets bij je koopt. Dat zal lang niet in alle gevallen gebeuren, maar het kan wel degelijk. Mij gebeurt het meerdere keren per week dat een bezoeker aan mijn website direct een aankoop doet. De vijf voorwaarden om direct klanten uit je website te kunnen krijgen zijn echte waarde, kundigheid, een klik, ervaringen van eerdere klanten en een behoefte.

Met echte waarde bedoel ik dat je op je website al veel waarde geeft aan je bezoekers. Bijvoorbeeld door er blogs te schrijven die waardevol voor hen zijn, door iets aan te bieden dat ze gratis bij jou kunnen downloaden in ruil voor hun e-mailadres, et cetera. Wees niet bang om op je website echte waarde te delen: informatie is in deze tijd sowieso al niet schaars, dus als jij jouw waarde achterhoudt vinden je websitebezoekers het wel ergens anders. En wie veel waarde geeft wekt sneller vertrouwen.

Met kundigheid bedoel ik dat uit je website(teksten) spreekt dat je weet waar je over praat. Dat je laat zien dat je een expert of ervaringsdeskundige bent, iemand op wie klanten kunnen vertrouwen. Een klik zit ‘m dan weer in hoe jij je teksten schrijft, de schrijfstijl die je gebruikt – in combinatie met de uitstraling van jouw website als geheel.

Ervaringen van eerdere klanten, in de vorm van een recensie/testimonial, wekken vertrouwen bij nieuwe klanten. Ze spelen daarom een belangrijke rol bij het direct krijgen van klanten uit je website. Tot slot moet er bij jouw websitebezoeker een behoefte zijn aan je aanbod. Dit spreekt waarschijnlijk wel voor zich: als die behoefte er niet is, zal de ander jouw aanbod niet kopen.

 

Contact: klanten krijgen vanuit verbinding

Contact is een natuurlijke behoefte van ons mensen. Kijk maar naar hoe sterk je contact kunt missen op het moment dat het niet mogelijk is. Ook veel bezoekers aan je website vinden het fijn om eerst contact met jou te kunnen hebben voordat ze eventueel overgaan tot het kopen van je aanbod.

In een contactmoment heb jij de kans om samen met je websitebezoeker te kijken waar hij of zij het beste mee geholpen is. Bovendien maak je in het contactmoment meteen een sterkere connectie met die ander. Eén 1-op-1 contactmoment is namelijk sterker dan honderd minuten doorbrengen op je website (en al helemaal sterker dan honderd berichtjes van jou lezen op social media).

Geef dus op je website duidelijk aan hoe je bezoeker contact met jou op kan nemen. Bijvoorbeeld per mail, telefonisch, via een chat, Messenger, door een kennismakingsafspraak of strategiesessie met je in te plannen, of op nog een andere manier. Zorg dat je makkelijk benaderbaar bent.

Ik heb het niet exact uitgerekend, maar ik weet zeker dat meer dan 50 procent van de mensen die nu klant bij mij zijn begon met een eenvoudig contactmoment met mij, of dat nu een mailtje of iets anders was. We zien vaak over het hoofd hoe belangrijk en waardevol contact is bij het krijgen van klanten, ook uit je website. Voorkom dat ook jij hier een flinke kans laat liggen.

 

Connectie: de gouden kans achter de schermen

Lang niet elke bezoeker van je website zal direct bij het eerste bezoek iets bij je kopen of contact met je opnemen. Dat wil echter niet zeggen dat die ander geen interesse heeft om in de toekomst alsnog klant bij jou te worden. Alleen zal dat niet snel gebeuren als jij met jouw mooie aanbod niet op het netvlies blijft van die ander.

Geef je jouw websitebezoeker echter de kans om voor langere tijd met jou in contact te blijven, en daarmee jezelf de kans om voor langere tijd met die websitebezoeker in contact te blijven, dan open je een hele nieuwe wereld van kansen. Dan kun jij namelijk meerdere keren van je laten horen richting je websitebezoeker en steeds een sterkere connectie en (vertrouwens)band met hem opbouwen, tot het moment komt dat de ander wél behoefte heeft aan jouw aanbod.

Hoe je dit doet? Meestal door op je website een waardevol online cadeautje aan te bieden in ruil voor het e-mailadres van je bezoeker. Denk aan een e-book, een handige checklist of een waardevolle videotraining. In elk geval iets dat past bij jouw betaalde aanbod en daar een mooi ‘voorproefje’ van is.

Vervolgens is de tweede stap dan om per mail contact te houden met de websitebezoekers die zich inschrijven voor jouw online cadeautje. Dat doe je bijvoorbeeld door eens per week, per twee weken of per maand een mail met waarde en inspiratie te sturen naar de mensen op je e-maillijst – die als je het slim aanpakt alleen maar zal groeien en groeien, waardoor je telkens meer mensen tegelijk kunt mailen met dezelfde tijdsinspanning.

Door in deze mails ook over je aanbod te vertellen, komt er vanzelf een moment waarop jouw aanbod en de behoefte van de ander samenvallen. Dan wordt die websitebezoeker die een tijdje geleden voor het eerst op je site was alsnog een klant.

 

Klanten krijgen uit je website is doen

Klanten krijgen uit je website is vooral ook een kwestie van doen. Misschien is de informatie die ik je in dit artikel geef nieuw voor je, misschien ook niet. Maar het gaat pas voor je werken als je er echt werk van maakt. Niet door er continu veel tijd in te steken, maar wel door slimme stappen te zetten, waardoor conversie en contact automatisch voor klanten en aanvragen gaan zorgen, en connectie je met wat extra inspanning nog heel wat meer extra klanten kan brengen.

 

Zin om meer klanten te helpen?

Wil jij dat meer klanten jou via je website weten te vinden, zodat jij meer mensen kunt helpen zonder dat je aan potentiële klanten hoeft te trekken of hen hoeft te pushen om maar bij hen te kopen? En jij je weer echt vrij kunt voelen in je bedrijf? Kijk dan hier even of mijn training Continu klanten uit je website, die van 11 tot en met 15 juni met zomerkorting geopend is, voor jou de juiste stap is.