Je stelt een paar slimme vragen aan Chat GPT en hoppa: daar is binnen no time een nieuw blog dat je kant-en-klaar op je website kunt publiceren. Maar is dit, behalve een manier van content maken die jou veel tijd bespaart, ook echt een goed werkende manier om met je blogs hoog in Google te komen? Of is het juist schadelijk voor de vindbaarheid van je website in Google? In dit artikel geef ik je het antwoord.

 

Chat GPT, Gemini, de AI-contentmaker van Ubersuggest: er zijn tegenwoordig nogal wat hulpmiddeltjes om razendsnel nieuwe blogs en andere content voor je website te maken. Als je er een beetje handig mee bent, dan zou je zelfs met gemak elke dag een nieuw blog op je website kunnen plaatsen. Alleen levert dat je in de meeste gevallen eerder minder dan meer websitebezoekers op.

Als zelfstandig ondernemer heb ik niet de capaciteit en het volume om duizenden blogs met elkaar te vergelijken. Maar gelukkig heeft de Amerikaanse SEO-specialist Neil Patel (die ik graag volg) die capaciteit wel. Hij vergeleek vele door AI geschreven teksten met vele door mensen geschreven teksten met elkaar, en verzamelde zo een aantal interessante cijfers. Ik deel ze met je.

 

Opgewarmde kliekjes versus een speciaal gekookte maaltijd

Allereerst kan AI natuurlijk veel sneller content produceren dan wij mensen dat kunnen. Waar mensen gemiddeld 69 minuten doen over het schrijven van een blog, ben je er met AI (inclusief het bijschaven, op je website plaatsen en publiceren) gemiddeld 16 minuten aan kwijt.

Maar dan de andere verschillen. Chat GPT, Gemini en anderen hulpmiddelen gebruiken voor het schrijven van blogs informatie die al ergens op het internet staat. Het is oude informatie, die in een nieuw jasje wordt gestoken. Terwijl jouw mogelijke klanten juist iets nieuws van jou willen lezen, iets dat ze nog niet wisten.

Zoals mensen die bij jou thuis komen eten ook enthousiaster worden wanneer je speciaal voor hen gekookt hebt dan wanneer je de kliekjes van gisteren opdient, zo is dat met je blogs ook. En dat toevoegen van iets nieuws, dat zul je toch zelf moeten doen. Bijvoorbeeld door jouw mening over het onderwerp te delen, voorbeelden of tips te geven of jouw eigen verhaal toe te voegen aan je blog.

 

Hoger in Google met een zelf geschreven blog

Uit het onderzoek van Neil Patel bleek ook dat in 94,12% van de gevallen blogs die door mensen geschreven zijn hoger in Google staan dan blogs die door AI geproduceerd zijn. En voor de slimmeriken die nu zeggen: ‘ja, maar die door mensen geschreven blogs stonden misschien al langer online en staan daarom hoger’, lees zeker even verder.

Neil Patel en zijn team deden namelijk nog een experiment. Eentje waarbij ze voor 68 verschillende websites 744 artikelen lieten schrijven: de helft door AI en de helft door mensen. In beide gevallen werd er goed zoekwoordonderzoek gedaan, was de lengte van de blogs ongeveer hetzelfde en de uitdaging om op deze zoekwoorden te ranken ongeveer even groot. Alle artikelen werden rond dezelfde tijd gepubliceerd.

Vijf maanden later trokken de met AI geschreven blogs gemiddeld 52 bezoekers per maand, terwijl de door mensen geschreven blogs gemiddeld 283 bezoekers per maand kregen. Meer dan vijf keer zo veel dus.

 

Focus op kwantiteit versus de snoeischaar in je content

Ook hier zijn er natuurlijk weer slimme lezers die denken: ‘als AI het op kwaliteit niet kan winnen van mensen, dan wint het op kwantiteit nog altijd wel’. Dus als je gewoon tien keer zo veel blogs laat schrijven door Chat GPT en co, dan krijg je alsnog veel meer websitebezoekers vanuit Google.

Helaas werkt het niet zo. Als je namelijk veel blogs van lage kwaliteit op je website hebt staan, dan zul je zien dat al je rankings in Google gemiddeld achteruitgaan, en dus je totale aantal websitebezoekers ook. Als je wel een paar uitschieters in Google hebt, maar ook honderden blogs op je website die zelden tot nooit gevonden worden, dan gebeurt hetzelfde.

De laatste keer dat Neil Patel de snoeischaar in zijn content zette, groeide zijn websiteverkeer juist met 11 tot 12 procent. Less is dus ook hier more.

 

Hoe blijf je Chat GPT en andere AI dan wél slim gebruiken?

Wil je Chat GPT en andere hulpmiddelen toch graag blijven gebruiken voor het schrijven van je content? Blijf dat dan vooral doen, maar gebruik het op een slimme manier. Bijvoorbeeld om te brainstormen over goede onderwerpen of over een goede opbouw van je blog.

Teksten voor je laten schrijven is ook prima, maar giet daar wel je eigen sausje – of liever nog: een hele fles van jouw eigen saus – overheen in plaats van het als een kliekje op te dienen aan jouw websitebezoekers. Anders is jouw website straks die spookstad vol onbewoonde huizen: met wél vele blogs, maar zelden bezoekers op je website. En dat zou zonde zijn.

 

Wil jij op eigen kracht klanten en omzet uit Google halen?

Zorg dan dat je er op 14 maart bij bent tijdens mijn online Klanten uit Google Workshop. Ik laat je daar – met jouw eigen website als voorbeeld – op een eenvoudige manier zien wat jij mag doen als jij graag hoog in Google tevoorschijn wilt komen als mogelijke klanten daar naar jou op zoek zijn. Vanwege de persoonlijke aandacht die je tijdens de Klanten uit Google Workshop krijgt, is er een beperkt aantal plekken.

Boek jouw plekje voor de Klanten uit Google Workshop hier.

 

Goed om te weten: de cijfers en bijbehorende adviezen in dit blog heb ik gebaseerd op een Engelstalig blog van Neil Patel dat je hier kunt lezen.