Bloggen blijft ook in 2022 een hele goede manier om mogelijke nieuwe klanten naar je website te krijgen. Maar wat is belangrijk als jij er in 2022 in Google bovenuit wilt springen met je blogs? In dit artikel geef ik je 3 tips om het maximale uit jouw blogs te halen in 2022.

 

Het mooie van bloggen is dat het ‘eeuwigheidswaarde’ heeft. Als jij straks in de eerste week van januari een goed blog schrijft, dan kan dat ook in oktober, november of december van 2022 nog gevonden worden in Google. Ook door mensen die op dat moment klant bij jou willen worden.

Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met de posts die jij in januari 2022 op Instagram of LinkedIn gaat plaatsen. Net als ik krijg jij op dit moment geen reacties meer op de berichten die je een jaar geleden op social media hebt geplaatst, toch? En ook niet op de berichten die je één tot drie maanden geleden op Instagram of LinkedIn zette, toch? Terwijl ik vanmorgen (het is als ik dit schrijf bijna 9.00 uur) wel al bezoekers op mijn website had die binnenkwamen via mijn blogs uit 2020, 2019 en zelfs 2018.

Als voor jou berichten posten op social media tot nu toe het enige onderdeel is van jouw ‘strategie’ om jezelf bekend te maken bij mogelijke nieuwe klanten, dan is mijn eerste tip voor 2022 aan jou: zorg dat je iets gaat doen dat die eeuwigheidswaarde heeft. Iets dat ook voor je kan blijven werken terwijl jij niet werkt. Iets dat ook over drie maanden, zes maanden, een jaar en zelfs nog langer mogelijke nieuwe klanten bekendmaakt met jou en je bedrijf.

Bloggen dus bijvoorbeeld. Of podcasts of YouTube-video’s maken als je daar enthousiaster van wordt, want ook die hebben eeuwigheidswaarde. Maar ga vooral iets met bloggen doen als je meer mogelijke klanten naar je website wilt krijgen. En daar ga ik je nu een aantal 2022-tips voor geven.

 

Tip 1: wees niet slordig

Stel dat je besluit nu te beginnen met bloggen. Dan ben je zeker niet de eerste, maar ook niet de laatste die dat gaat doen. Jouw blogs zijn niet de enige die tevoorschijn zullen komen in Google. Als jij op één van de hoogste plekken in Google wilt staan met jouw blog, zorg dan dat je niet slordig bent. Dat je niet allerlei details aan je blog net niet goed hebt gedaan.

Waar ik het dan over heb? Zoekwoorden gebruiken in je kopjes en tussenkopjes, zoekwoorden meegeven aan je foto’s, een goede metadescriptie invullen, een goede url (unieke link naar je blog) kiezen, enzovoort. Allemaal van die dingen die je soms vergeet (te checken), zelfs als je eigenlijk wél weet dat ze belangrijk zijn.

Toen er nog niet zo veel bloggende ondernemers waren kwam je wel weg met dit soort slordigheidjes. Bijna iedereen maakt zich er namelijk schuldig aan, ikzelf ook. Maar anno 2022 is het erg belangrijk om netjes en volledig te zijn. Je kunt er namelijk zomaar een paar kostbare plekken in Google mee winnen. En dat kan je tientallen tot wel honderden extra bezoekers per maand opleveren. Dat is wel de moeite waard, toch?

 

Tip 2: wees niet fluffy

Een blog schrijf je om een ander te helpen, niet om een ander zo lang mogelijk bezig te houden. Natuurlijk wil je iemand die eenmaal op je website is daar het liefst zo lang mogelijk houden. Dat is immers één van de criteria die Google hanteert om in te schatten hoe waardevol bezoekers jouw website vinden.

Maar Google vindt het nóg belangrijker dat bezoekers zich op jouw website goed geholpen voelen. En daarbij is de hoeveelheid tijd die iemand op jouw website doorbrengt niet altijd de juiste indicatie. Want dat iemand langer op jouw website(pagina) blijft kan ook zijn omdat diegene de informatie waarvoor hij kwam niet kan vinden omdat jij zo’n lange aanloop neemt in je blog. Met als gevolg dat deze websitebezoeker mogelijk gefrustreerd of geïrriteerd raakt. En dat is geen fijne ervaring om met jou en jouw website te hebben.

Fluffy schrijven is het tegenovergestelde van snel to the point komen. Het is eerst over allerlei andere dingen schrijven voordat je begint over dat waar je lezer voor kwam. En die komt meestal om een antwoord op een vraag te vinden of om inspiratie op te doen. Denk dus bij het schrijven zo veel mogelijk aan je lezer, en hoe je die het beste helpt. Vermijd fluffy schrijven waar het kan. Want Google is er in de loop van 2021 extra streng op gaan beoordelen.

 

Tip 3: voorkom dat je met jezelf concurreert

Als je eenmaal begonnen bent met bloggen, dan is de kans groot dat je zo je lievelingsonderwerpen hebt waar je graag over schrijft. Onderwerpen waar je best meerdere blogs over kunt schrijven. Ik heb die favorietjes in elk geval wel. Bloggen over bloggen is er één van.

Het is belangrijk om te voorkomen dat je in Google een concurrent van jezelf wordt. Wanneer dat gebeurt? Als je meerdere goede blogs over hetzelfde (brede) onderwerp schrijft en voor elk van die blogs voor ongeveer dezelfde zoekwoorden gevonden wilt worden. Elk van je blogs zal dan ergens in de ranglijst van Google een plekje krijgen, maar ze zullen nooit zo hoog in Google komen als dat andere blog van die ‘concullega’ van je die alles over dit onderwerp in één blog heeft gestopt.

Heb je nu al meerdere blogs over hetzelfde onderwerp? Kijk dan of je ze kunt samenvoegen tot één langer blog. Heb je plannen om in 2022 vaker te schrijven over onderwerpen waar je in 2021 ook al over geschreven hebt? Ga dan geen volledig nieuwe blogs schrijven, maar je bestaande blogs uitbreiden. Het zal je een veel hogere plek in Google opleveren dan het schrijven van allemaal korte blogjes over dezelfde onderwerpen.

Waarbij dan misschien in jouw hoofd meteen de vraag omhoog komt of mensen dat wel lezen, langere blogs. Ja, dat doen ze. Misschien niet helemaal woord voor woord van boven naar beneden zoals je je lievelingsboek leest. Maar op zijn minst scrollend, scannend, met extra aandacht voor de stukken die hen het meeste aanspreken. We lezen anno 2022 op een andere manier dan tien of twintig jaar geleden, maar lezen doen we nog steeds.

 

Wie gaan jouw mogelijke klanten in 2022 in Google tegenkomen, jou of je ‘concullega’?

Als jouw mogelijke klanten in 2022 aan het googelen zijn, wie mogen ze dan vinden: jou of je collega’s die ongeveer hetzelfde doen, kunnen en aanbieden als jij? Als jij niet aan je website werkt, werkt je website ook niet voor jou. Dan vinden al die googelende mensen iemand anders dan jij en worden ze klant bij die ander.

Als jij het jezelf en de mensen die jij kunt helpen gunt dat ze jóu tegenkomen in Google, zorg dan dat je in 2022 blogs gaat of blijft schrijven. En check hier even of je daar mijn hulp bij wilt in de training Schrijf blogs die klanten bereiken. Dan help ik je bij het schrijven van blogs die het goed doen in Google – en krijg je er als decembercadeau ook nog gratis de online workshop Schrijf blogs die klanten bereiken in 2022 bij, met nóg meer tips om in 2022 nieuwe klanten te bereiken met jouw blogs.

 

PS. Voor de alerte lezers van mijn blogs: ik ga tip 3 over een paar weken ook toepassen voor dit blog, want het onderwerp is vergelijkbaar met dat van mijn blog van vorige week, maar dan vanuit een andere invalshoek.