De meeste mensen die voor het eerst op je website komen zullen daar niet direct een aankoop bij je doen. Tegelijk is het, als deze websitebezoekers in de toekomst wellicht wel geïnteresseerd zijn om bij je te kopen, handig dat jullie met elkaar in contact kunnen blijven. Hoe je daarvoor zorgt en wat daarbij de valkuilen zijn, dat vertel ik je in dit artikel.

 

Waarschijnlijk heb je wel eens van het fenomeen weggever gehoord. Zo’n online cadeautje geef je op je website gratis weg in ruil voor het e-mailadres van jouw websitebezoeker. Dit cadeautje kan bijvoorbeeld een e-book zijn, een handige checklist, een korte videotraining of nog iets anders.

Een online cadeautje maak je als ondernemer omdat het je de mogelijkheid geeft om e-mailadressen te verzamelen van de bezoekers van je website. Zij geven hun e-mailadres aan jou en krijgen in ruil daarvoor het waardevolle cadeautje. Maar er kan, zelfs als jij een heel mooi waardevol cadeautje voor je potentiële klanten hebt gemaakt, toch nog van alles misgaan waardoor je daar niet het maximale uithaalt. Daarover vertel ik je in het vervolg van dit artikel.

 

Valkuil 1: je cadeautje heeft geen onweerstaanbare titel

Niet de waardevolle inhoud van je e-book of andere cadeautje bepaalt in eerste instantie of bezoekers van je website het willen hebben, maar de titel. De inhoud kan immers nog zo goed zijn, als de titel niet nieuwsgierig maakt of de aandacht trekt, zullen maar weinig mensen dat te weten komen. Trek dus genoeg tijd uit voor het bedenken van een onweerstaanbare titel. En wordt je cadeautje als het eenmaal af is niet zo vaak aangevraagd? Ga dan niet direct iets volledig nieuws creëren, maar test eerst eens of je meer aanvragen krijgt als je voor een andere titel kiest.

 

Valkuil 2: je weggever sluit niet aan bij wat jouw potentiële klanten willen

Vaak denk je zelf een leuk onderwerp te hebben voor een e-book, een checklist of een korte training. Maar is dit ook het onderwerp waar jouw potentiële klanten meer over willen weten? Waarvan ze denken: ‘Dit is precies wat ik nodig heb?’ Of heb je vooral iets bedacht dat je zelf erg leuk vindt, zonder na te gaan of dat voor anderen ook geldt? Zorg dat je eerst altijd een beetje marktonderzoek doet naar wat jouw mogelijke toekomstige klanten waardevol vinden, voordat je uren gaat steken in het maken van een online cadeautje. Doe je dat niet, dan kun je er als je cadeautje klaar is achter komen dat je je tijd niet zo zinvol hebt besteed.

 

Valkuil 3: je hebt een ‘Hier kijk ik later eens naar’-cadeautje gecreëerd

Veel ondernemers steken veel tijd in het maken van een weggever. Zoveel zelfs dat ze hun websitebezoekers een heel uitgebreid e-book van tientallen pagina’s te bieden hebben. Maar in plaats van dat de aanvrager van je cadeautje zwaar onder de indruk is van al die waarde, is zijn eerste reactie vaak: ‘Dit zijn zoveel pagina’s, dit leg ik even aan de kant om er op een later, rustiger moment naar te kijken.’ En dat latere moment, dat blijft er vaak bij. Gevolg is dan dat jij wel het e-mailadres hebt van deze websitebezoeker, maar dat de klik tussen jullie beiden niet echt versterkt is. De kans dat deze persoon vervolgens klant bij je wordt is niet heel groot.

 

Valkuil 4: je cadeautje te goed verstoppen op je website

Dit zie ik ook nog vaak gebeuren. Je hebt een heel waardevol cadeautje gemaakt, maar vervolgens zet je het op een plek op je website die alleen door middel van een goede speurtocht te vinden is. Als je een e-book, een gratis training, een handige checklist of iets anders hebt gemaakt, dan mag je dat een prominente plaats op je website geven. Zet je cadeautje op een mooie plek op je homepage en ook nog op een aparte pagina in je hoofdmenu, die je bijvoorbeeld de naam Gratis geeft. Dat ene woordje heeft namelijk een enorme aantrekkingskracht op veel mensen.

 

Valkuil 5: je cadeautje niet ‘verkopen’

Je zou zeggen dat iets dat gratis is zichzelf wel verkoopt. En daarom zetten veel ondernemers hun cadeautje op hun website met alleen de titel, een afbeelding en een inschrijfformulier. Maar zelfs iets dat gratis is zullen je websitebezoekers niet vanzelf bij je aanvragen. Probeer je cadeautje echt te verkopen met een wervende tekst. Daarin kun je bijvoorbeeld de verlangens of pijnpunten van jouw websitebezoekers benoemen en laten zien welk resultaat het aanvragen van jouw cadeautje oplevert, mits de aanvrager er serieus mee aan de slag gaat. Doe je best op zo’n wervende tekst, want het kan het aantal aanvragen voor je cadeautje minimaal verdubbelen.

 

Valkuil 6: niet de juiste toestemming verkrijgen om aanvragers van je cadeautje op je e-maillijst te zetten

Sinds 2018 is de privacywetgeving in heel Europa verder aangescherpt. Dit betekent dat je aanvragers van jouw online cadeautje niet zomaar mag toevoegen aan je e-maillijst. Op het moment dat je bij het aanvraagformulier voor je cadeautje helemaal niets vermeldt over je nieuwsbrief, mag je de aanvragers überhaupt niet toevoegen aan je e-maillijst. Voeg je een extra vakje toe aan het aanvraagformulier voor je cadeautje waar mensen zelf kunnen aangeven of ze toestemming geven om jouw mails te ontvangen, dan is het maar afwachten hoeveel mensen dit aanvinken. Wat ik daarom doe, en veel van mijn klanten ook: mijn online cadeautjes als extraatje aanbieden bij de inschrijving voor mijn nieuwsbrief. Zo heb je meteen de juiste toestemming om deze mensen ook mails te sturen.

 

Valkuil 7: sceptisch zijn over het creëren van een cadeautje om nieuwe klanten te krijgen

Ik spreek ook nog wel eens ondernemers die denken dat het allemaal niet werkt: een e-book of een ander gratis cadeautje maken, aan e-mailmarketing doen, enzovoort. Vaak denken ze dat omdat ze redeneren vanuit zichzelf: ze vragen zelf nooit e-books aan of lezen geen nieuwsbrieven. Maar het gaat in het ondernemerschap niet om wat jij wel of niet doet: het gaat erom wat jouw potentiële klanten doen. En daar zitten er heel wat bij die wel mails lezen en wel blij worden van een online cadeautje. Ik kan je dat uit eigen ervaring vertellen, en veel van mijn klanten kunnen je dit ook bevestigen. Dus zet je scepsis opzij en ga aan de slag, want anders mis je echt kansen.

 

Wil je samen MET MIJ VAN JOUW cadeautje EN DE REST VAN JE WEBSITE EEN KLANTENMAGNEET MAKEN?

In juni organiseer ik weer mijn Website Bootcamp. In vijf dagen ga ik een klein groepje ondernemers helpen om juist in deze tijd van hun website een klantenmagneet te maken. Je krijgt mijn persoonlijke hulp bij het schrijven of nog beter maken van alle belangrijke pagina’s op jouw website, en je kunt mij overal feedback op vragen. We gaan ook samen aan de slag om een online cadeautje voor jouw websitebezoekers te bedenken, of je huidige cadeautje te perfectioneren. Ben jij erbij?  Kijk hier wat de Website Bootcamp precies inhoudt en of dit voor jou een uitgelezen kans is.

 

× .