Groeien met je bedrijf, dat wil elke ondernemer wel. En ik zie ook veel ondernemers die vinden dat het allemaal wel wat sneller mag, dat groeien. Daarom in mijn artikel van vandaag 5 tips om sneller te groeien met je bedrijf: een aantal hele praktische en een aantal waarvoor je met je eigen gedachten aan de slag mag.

 

Eerst even dit: inmiddels heb ik wel geleerd dat iedere ondernemer groeit in het tempo dat op dit moment goed voor je is. Groeit jouw bedrijf snel, dan komt dat meestal doordat je grotere stappen durft te zetten, spannendere keuzes durft te maken en je minder door je eigen gedachten laat tegenhouden dan anderen. Groeit je bedrijf niet zo snel als je zou willen, dan heeft dat vaak te maken met bepaalde stappen niet durven te zetten, dingen uitstellen en jezelf in de weg zitten. Jijzelf bent veel vaker het struikelblok in je groei dan het al dan niet hebben van veel geld of veel praktische kennis.

 

Groeiversneller 1: laat jezelf zien

Jij bent het middelpunt van je eigen bedrijf. Mensen kiezen voor jouw aanbod omdat ze een klik voelen met jou. Want dat is precies wat jouw aanbod onderscheidt van dat van je collega’s: dat ze jou er extra bij krijgen. De manier waarop jij de dingen doet. Jouw mooie persoonlijkheid. Gewoon jou.

Meer van jezelf laten zien in alles wat je online deelt is vaak spannend. Veel ondernemers schuiven het voor zich uit. Dat komt volgende maand wel. Of de maand daarna. Of ze doen het één keer en daarna maanden niet weer. Maar ik zie ook ondernemers die het wel doen. Die video’s maken. Eén keer en daarna gelijk nog een keer. En dat zijn precies de ondernemers die een klik gaan maken met hun online volgers en daardoor gaan groeien.

 

Groeiversneller 2: vergroot je podium

De eerste naamsbekendheid voor je bedrijf komt vaak uit je eigen omgeving. Bijvoorbeeld door familie en vrienden uit te nodigen om je Facebookpagina leuk te vinden en op LinkedIn connecties te maken met (oud-)collega’s en andere zakelijke contacten. Daarna begint het echte werk pas: ook zichtbaar worden bij mensen buiten je bekende kringetje.

Zorg dat je online niet alleen maar druk bent met het schrijven van bijvoorbeeld Facebookberichten en blogs, maar dat je ook de mogelijkheden benut die er zijn om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten. Want met een Facebookpagina die blijft hangen op 200 likes of een website die maandelijks 300 bezoekers trekt gaat je bedrijf waarschijnlijk niet sneller groeien. Er zijn online zo veel kansen om een groter podium voor je bedrijf te creëren, laat ze niet links liggen.

 

Groeiversneller 3: kijk eens door een andere bril naar wat anderen doen

Om je heen kijken en zien wat collega’s in jouw vakgebied doen is tegenwoordig heel makkelijk. Bijna iedereen is online actief. En dus zie je het ook als anderen grotere stappen zetten dan jijzelf en harder groeien. Het is dan heel makkelijk om in gedachten te vervallen als: Wat heb ik nog toe te voegen of wie zit er nou op mij te wachten, als er al zoveel anderen zijn die doen wat ik ook wil doen?

Heel zonde, want er zijn heel veel mensen die behoefte hebben aan het aanbod dat jij hebt. Die kunnen nooit allemaal geholpen worden door die paar grotere bedrijven waar jij zo tegenop kijkt. Sterker nog, ze willen niet eens allemaal door die grote partijen geholpen worden. Want niet iedereen heeft een klik met dezelfde mensen en dezelfde bedrijven.

Kijk eens door een andere bril naar die ondernemers die harder groeien dan jij. Wat doen zij zo goed? En wat kun jij daarvan leren? Hoe kun jij je door hen laten inspireren om ook grotere stappen te zetten? Hoe kun je misschien wel in hun buurt komen om echt een kijkje in hun keuken te krijgen? Zie ook het Facebookbericht dat ik hier deze week over schreef, over hoe ik omging met een collega-bedrijf dat een megagroot gratis marketingevenement organiseerde.

 

Groeiversneller 4: schuif je plannen en dromen niet voor je uit

Ondernemers zijn dromers. Als ik jou spreek, weet ik zeker dat je mij een paar mooie dromen en plannen kunt vertellen die jij voor je bedrijf hebt. Maar hoe lang heb je die dromen en plannen al? Hoe lang loop je er al mee rond? En wanneer komt het moment dat je ze in acties om gaat zetten?

Natuurlijk kun je niet al je dromen direct waarmaken. Vaak is er een goede planning voor nodig. Maar je kunt wel nu al meteen een eerste stap zetten. En morgen nog een stap. Of je kunt jezelf vertellen dat het toch niet gaat lukken, dat het te groot is, dat niemand er op zit te wachten of dat jij het niet kan. Maar dat weet je helemaal niet, want je hebt je droom of plan nog niet naar buiten gebracht en je eerste stappen nog niet gezet.

Heb je echt een grote droom of een prachtig plan om je bedrijf verder te laten groeien? En zit het al een tijdje in je hoofd? Vul dan niet vooraf al te veel in over hoe het uit zal pakken, maar ga ervan uit dat het een goed idee is en zet vandaag nog die eerste stap.

 

Groeiversneller 5: maak je minder druk over wat anderen zullen vinden

O, wat zie ik hier veel ondernemers mee worstelen. En ook ikzelf heb hier nog wel eens last van. Velen van ons zijn niet opgegroeid met social media en de hele online wereld zoals we die nu kennen. En hop, nu ben je ineens in een online omgeving waar iedereen kan zien wat je doet: de omgeving van Facebook, Instagram, bloggen, enzovoort. Een megapodium waar iedereen elkaar kan volgen en waar met name ook iedereen elkaar kan beoordelen, positief of negatief.

Vroeger maakten we ons alleen druk over of onze klasgenootjes ons wel leuk vonden, nu is er een hele online wereld bij gekomen van mensen die allemaal een mening over ons kunnen hebben. Geen wonder dus als je aanloopt tegen gedachten over wat mensen zullen vinden als jij bijvoorbeeld een video op Facebook gaat plaatsen, een zelf geschreven blog gaat delen of een Story maakt op Instagram. Er zijn zo veel mensen die er iets van kunnen vinden, en één vervelende reactie blijft nu eenmaal langer hangen dan honderd positieve.

Maar kijk eens realistisch: Is de (eventueel negatieve) mening van een vage bekende of zelfs een onbekende echt zo belangrijk voor je? Als iemand negatief reageert, zegt dat dan niet meer over die ander dan over jou? Zeker als tientallen anderen wel waarderen wat jij doet en deelt? Zeg eens tegen dat stemmetje ‘Wat zullen anderen ervan denken als…’ dat het goed bedoeld is, maar dat je het toch gewoon gaat doen. Omdat jij het wilt, omdat je wilt dat je hiermee jouw toekomstige klanten bereikt en omdat jij wilt groeien. En omdat het je niet uitmaakt hoe anderen daarover denken.

 

Ik ben benieuwd welk inzicht jij uit dit artikel haalt. Wil je het hieronder met mij delen?