Je kunt veel slimme dingen doen om te zorgen dat meer nieuwe klanten jouw website weten te vinden en vervolgens ook bij je willen kopen. Maar je kunt, als je je er niet bewust van bent hoe belangrijk het is, ook veel kansen om klanten uit je website te krijgen mislopen. In dit artikel deel ik 5 van die dingen met je.

 

Een bezoeker die voor het eerst op je website komt is vaak ongeduldig. Zeker als deze persoon op dit moment in de fase zit waarin hij zich aan het oriënteren is op het kopen van een aanbod. Zo iemand weet vaak al wel duidelijk wat hij wil, maar nog niet bij wie hij daarvoor het beste terechtkan. Om die reden bezoekt zo’n persoon tijdens een oriëntatieronde vaak meerdere websites.

Aan de ene kant is dat heel goed nieuws voor jou. Iemand die in deze fase zit houdt namelijk al zijn opties nog open. Dat betekent ook dat deze bezoeker vaak naar meerdere websites toe gaat. Dat houdt in dat hij waarschijnlijk ook naar jouw website zal gaan als je niet op de eerste plek in Google staat, maar bijvoorbeeld op plek 5, 6 of 7. Deze mogelijke klant van jou wil weten wat al zijn mogelijkheden zijn voordat hij de keuze maakt om ergens een aankoop te doen of met iemand contact op te nemen.

Aan de andere kant is er ook een valkuil, en die heeft alles te maken met het meestal wat ongeduldige karakter van mensen die in deze oriëntatiefase zitten.

 

Valkuil 1: je bent niet glashelder over wie je kunt helpen en hoe je dat doet

Je kent ‘m vast wel: ‘je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken’. Dat geldt ook als iemand nieuw op je website binnenkomt. Jouw nieuwe websitebezoeker wil snel kunnen zien of hij op jouw website goed zit en daar gaat vinden wat hij wil of nodig heeft.

In dit geval gaat het niet om een snelle eerste indruk van jou als persoon (dat is ook belangrijk, maar komt pas hierna). Nee, het gaat vooral om een goede eerste indruk van wat jij hem te bieden hebt, in heldere woorden die iedereen begrijpt. Als iemand denkt dat jij hem niet kunt helpen, is diegene snel weer weg van je website. Dat geldt ook als het voor iemand vaag of onduidelijk is of en hoe jij hem kunt helpen.

Mensen die nieuw je website binnenkomen zijn in eersten instantie vaak koppensnellers. Uit dat wat in grotere letters op jouw website staat (dus in kopjes en tussenkopjes) proberen ze de essentie op te maken van wat jij doet, voor wie je dat doet en hoe je dat doet. Op basis daarvan bepalen ze of ze verder op je website gaan rondkijken. Spreekt het iemand niet aan? Dan is je websitebezoeker snel weer weg. Spreekt het iemand wel aan? Dan gaat je websitebezoeker verder kijken. Is het vaag? Dan is je websitebezoeker razendsnel weer weg. Train jezelf dus om duidelijk te schrijven en om te denken vanuit het perspectief van de ander.

 

Valkuil 2: je bent zelf onzichtbaar op je website

‘Is dat dan echt zo belangrijk?’ Als ik voor elke keer dat iemand dat aan mij vroeg als we het hebben over jezelf laten zien op je website een euro kreeg, had ik daar inmiddels al een leuk bedrag mee verdiend.

Ik gooi mijn stokpaardje er nog maar eens in: als zelfstandig ondernemer bén jij je bedrijf en willen mensen ook een connectie maken met jou als de persoon achter het bedrijf. En dat geldt niet alleen maar als je diensten verleent of coaching geeft, maar ook als je bijvoorbeeld een webshop hebt waarin je producten verkoopt.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ondanks de introductie van de zelfscankassa’s vind ik het nog altijd fijn om gezellig bij een caissière mijn boodschappen af te rekenen. Om contact te hebben met een mens in plaats van een machine. Voor onze (mogelijke) klanten geldt precies hetzelfde. Juist als jij jezelf laat zien op je website vergroot je de kans dat klanten bij je willen kopen.

 

Valkuil 3: je benoemt de obstakels van jouw mogelijke klanten niet

In een ideale wereld wordt iedereen die je website bezoekt direct klant bij je, zonder ook maar één koopbezwaar te hebben. Maar die ideale wereld bestaat helaas niet. Er zijn genoeg mensen die op je website naar jouw aanbod kijken, en het ook echt graag willen, maar die toch ook nog één of meer obstakels voelen om direct ja te zeggen tegen je aanbod.

Dat is nu eenmaal hoe wij mensen in elkaar zitten. Er zijn genoeg dingen die we graag willen of eigenlijk nodig hebben, maar… (en dan kunnen we op de puntjes achter die ‘maar’ vaak van alles invullen).

Het is aan jou de taak om in kaart te brengen wat er voor jouw mogelijke klanten op de puntjes achter de ‘maar’ staat. Vrijwel iedere ondernemer krijgt te maken met obstakels rond tijd en geld, maar er zijn ook nog allerlei andere dingen die jouw websitebezoekers tegen kunnen houden om direct bij jou te kopen. Welke zijn dat als we kijken naar jouw aanbod?

Misschien denk je nu: ‘laat ik het vooral niet hebben over die obstakels, dan zijn ze er misschien niet’. Maar zo werkt het niet. De obstakels zitten sowieso al in de hoofden van jouw mogelijke klanten, en als jij ze onbesproken laat, blijven ze daar ook zitten. Terwijl je, als je die obstakels op je website gewoon benoemt (en dan met name op je aanbodpagina), ook de kans hebt om die obstakels bij hen weg te nemen.

Ik heb zelf bijvoorbeeld deze week nog iets aan mijn aanbodpagina toegevoegd over de roerige economische tijden waar we nu in leven. Ook al ben ik daar zelf niet dagelijks mee bezig, ik weet dat het in de hoofden van mijn mogelijke klanten wel een rol kan spelen. Houd altijd een vinger aan de pols rond dat wat er bij jouw mogelijke klanten leeft, en laat het vooral niet onbesproken als je wilt dat meer mensen ja gaan zeggen tegen jouw mooie aanbod.

 

Valkuil 4: geen contactgegevens verzamelen uit je website

Hoe zou het voor jou zijn als je ineens tien keer zo veel klanten uit je website kreeg? Zou dat een groot verschil maken in jouw bedrijf? Waarschijnlijk wel, toch?

Zoals je al eerder zag, wordt niet iedereen die jouw aanbod in de basis waardevol en interessant vindt ook direct klant bij je. En als diegene van je website vertrekt zonder een spoor achter te laten, dan moet je maar afwachten of deze mogelijke klant nog wel bij je terugkomt. Het initiatief daarvoor ligt dan volledig bij die ander – die nog wel meer dingen heeft die hem op een dag bezighouden dan alleen het kopen van jouw aanbod.

Als je contactgegevens uit je website verzamelt (waarbij mailadressen vaak het handigst zijn), geef je jezelf en de ander de kans om met elkaar in contact te blijven. Je kunt dan op een heel waardevolle manier op het netvlies van de ander blijven, zodat de kans dat jij vooraan in iemands gedachten bent als die persoon wél toe is aan het doen van de aankoop veel groter is.

Waarbij het dan wel belangrijk is dat je jouw e-mailmarketing op een waardevolle en slimme manier aanpakt, maar dat is alweer een afzonderlijk blogonderwerp op zich. Als je dit echt goed doet, dan kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat je tot wel tien keer zo veel klanten uit je website krijgt dan wanneer je geen contactgegevens uit je website verzamelt. Gun jezelf en je mogelijke klanten dat.

 

Valkuil 5: geen content voor je website maken

Als de basis van je website eenmaal goed staat, is hij klaar om nieuwe klanten naar je toe te laten komen. Maar op je ‘vaste’ websitepagina’s (zoals een homepage, aanbodpagina en Over mij-pagina) kun je maar een beperkte hoeveelheid tekst en dus ook maar een beperkte hoeveelheid zoekwoorden kwijt. Alleen de mensen die deze woorden en zinnen intypen in Google kunnen jou dan vinden.

Door je website ook te voorzien van nieuwe content (in de vorm van bijvoorbeeld blogs of podcasts) geef je jezelf de kans om door nog veel meer mogelijke klanten gevonden te worden in Google. Per artikel dat je schrijft of per podcast die je maakt kun je immers weer een ander onderwerp behandelen waar jouw mogelijke klanten óók naar googelen. Zo kunnen nog meer mensen jou nog gemakkelijker vinden.

Dit is niet iets dat je beslist elke week hoeft te doen. Mag natuurlijk wel, maar als het je één keer per twee weken of per maand lukt om bijvoorbeeld een blog te schrijven, dan is dat ook al heel goed. Dit zorgt ervoor dat je tot wel tien of honderd keer zo veel bezoekers op je website kunt krijgen dan wanneer je geen content voor je website maakt. Als dit voor jou niet zo nodig hoeft, helemaal goed natuurlijk. Maar als je voelt dat je graag nóg meer mensen wilt helpen met jouw mooie aanbod, zou ik deze kans zeker niet laten liggen.

 

Wil jij continu klanten uit je website?

Wil jij een website die je elke week nieuwe klanten en aanvragen brengt, helemaal uit zichzelf, omdat deze mensen jou goed weten te vinden in Google – en vervolgens maar wat graag bij je willen kopen? Dan laat ik je even weten dat mijn allerbeste training Continu klanten uit je website van maandag 19 september tot en met donderdag 22 september tijdelijk geopend is voor een kleine groep nieuwe deelnemers (maximaal 16). Wil jij erbij zijn en onder mijn begeleiding van jouw website een klantenmachine maken? Zet jezelf dan hier even op de wachtlijst van Continu klanten uit je website om het als eerste te horen als de deuren van de training tijdelijk open gaan.