4000 websitebezoekers in een maand, wat levert dat nou op? - Ik help jou online

In de maand september 2020 had ik voor het eerst meer dan 4.000 bezoekers op mijn website. Leuk, maar wat levert dit nou in de praktijk op? En wat is de slimste manier om dit aantal bezoekers op je website te krijgen? In dit artikel leg ik het je uit.

 

Toen ik in 2018 besloot meer tijd en aandacht in mijn website te gaan stoppen ten opzichte van de tijd die ik aan social media besteed, was dat een bewuste keuze. Ik was er inmiddels wel achter dat marketing op social media elke dag tijd zou blijven kosten als je er echt de vruchten van wilde plukken voor je bedrijf.

En ook al vind ik het heel leuk om tijd te besteden op Facebook en Instagram en om daar met anderen in contact te zijn, ik wilde niet dat het als een verplichting zou gaan voelen of dat ik mezelf en mijn bedrijf er volledig afhankelijk van zou maken. Ik wilde het kunnen blijven doen vanuit plezier, zonder me zorgen te hoeven maken als ik eens een paar weken social media-vakantie wilde nemen.

 

Grote aantallen beginnen altijd klein

Oké, meer focus op mijn website dus. Dat begon al met het nemen van de beslissing om hier meer tijd in te stoppen. Voor mij betekende dit dat ik minimaal één keer per week een blog zou gaan schrijven voor mijn website. Laat ik duidelijk zijn: dit is geen ‘Vandaag begin ik en morgen stromen de klanten binnen’-strategie. Maar dat geldt voor heel veel dingen die je kunt doen om online meer potentiële klanten te bereiken: alles heeft tijd nodig en zodra iemand belooft dat je met zijn of haar ‘strategie’ morgen ineens een stuk succesvoller bent is het tijd om in je hoofd een alarmbel af te laten gaan.

In de eerste maand dat ik mijn nieuwe website had, april 2018, trok deze 321 bezoekers, van wie 8 via Google en 217 omdat ik op social media trots mijn nieuwe website presenteerde. Aan het einde van 2018, in december, kwamen er 798 bezoekers, van wie 204 mij via Google wisten te vinden. Weer een jaar later, in december 2019, kreeg ik 1312 mensen op bezoek, van wie 660 via Google kwamen.

 

Hoe verhoog je slim het aantal bezoekers aan je website?

Ik koos er overigens bewust voor vooral in te zetten op de zogenaamde ‘Organic search’ (gratis Google-verkeer) om meer bezoekers op mijn website te krijgen. Als je weleens in het onderdeel Acquisitie in Google Analytics kijkt, dan zie je daar vier of vijf manieren staan waarop je websitebezoekers kunt krijgen: Organic search, Social, Direct, Referral en eventueel nog Email.

Wil je steeds meer bezoekers op je website krijgen, dan heb je verschillende opties. Het flink laten groeien van je directe verkeer (oftewel: mensen die jouw websitenaam rechtstreeks intypen) lukt je eigenlijk alleen maar als je bedrijf een landelijk of internationaal heel hoge naamsbekendheid heeft. Denk aan Bol.com, Hema, Wehkamp en Mediamarkt. Voor ‘kleinere’ ondernemers als jij en ik is dat vrijwel niet haalbaar. Heb je toch opvallend veel direct verkeer naar je website, check dan even of je eigen bezoeken aan je site niet per ongeluk worden meegeteld in Google Analytics omdat je die niet hebt uitgesloten.

Je websitebezoek vanaf social media flink verhogen is in de meeste gevallen hard werken. Facebook en Instagram bijvoorbeeld zijn er niet zo blij mee als jij mensen vanaf die kanalen wilt wegleiden naar je website. Zij hebben liever dat mensen blijven waar ze zijn, op Facebook en Instagram. Bovendien kun je in gewone Instagram-berichten geen klikbare links plaatsen, tenzij je adverteert.

Je moet er dus heel veel voor doen om telkens meer websitebezoekers via social media te krijgen, en dat wat je doet zul je ook continu opnieuw moeten blijven doen als je wilt dat het voor je blijft werken. Een uitzondering hierop is overigens Pinterest. Ik gebruik dit zelf niet heel actief, maar zie bij verschillende van mijn klanten (vooral de webshopeigenaren) dat hun websiteverkeer flink groeit sinds ze Pinterest serieus inzetten.

Meer referrals vergaren is ook een manier om je websiteverkeer flink te verhogen. Referrals zijn zogenaamde externe links, oftewel links naar jouw website die op de website van een ander staan. Als iemand via die link op een andere website naar jouw website gaat, telt dit bezoek mee als een Referral.

Op zich is dit een interessante manier om meer websitebezoekers te krijgen, maar mijn eigen ervaring is dat je heel wat externe links moet hebben voordat je er echt de vruchten van plukt. De afgelopen jaren heb ik meerdere keren gastblogs geschreven, ook voor grote en bekende websites, maar er klikt zelden iemand vanuit de link die daarbij vermeld wordt door naar mijn website. De meeste referrals die in mijn statistieken terug te zien zijn, zijn doorklikken vanuit mijn eigen online academie en mijn eigen betalingssysteem naar mijn website.

Voor mij was inzetten op het vergroten van mijn Organic search (organisch zoekverkeer) daarom de meest aantrekkelijke optie. Dit kon ik vergroten door blogs te schrijven, iets dat ik van nature al erg leuk vind om te doen en dat mij makkelijk afgaat. Bovendien had elk blog dat ik ging schrijven de potentie om tot in lengte van jaren voor mij te blijven werken zonder dat dit mij extra tijd zou kosten, ook een aanlokkelijk idee. Tot slot zou het, als de basis eenmaal gelegd was, niet heel veel kwaad kunnen als ik eens een weekje geen zin of tijd had om een blog te schrijven. Alles wat ik tot dan toe geschreven had kon immers gewoon bezoekers naar mijn website blijven brengen.

 

Levert meer websitebezoek ook direct meer klanten op?

Oké, snel een sprong voorwaarts in de tijd naar september 2020. In deze maand kreeg ik om precies te zijn 4.397 bezoekers op mijn website, van wie 3.772 mij via Google wisten te vinden. Ongeveer 85 procent van mijn bezoekers kwam dus via Google. Eind 2019 was dat nog maar ongeveer 50 procent, een flinke groei dus in een korte periode.

Nou is het hebben van 4.397 bezoekers op je website natuurlijk leuk, maar het is niet het meest belangrijke getal in je bedrijf. Waarschijnlijk ben je ook benieuwd wat dit nu oplevert in de vorm van klanten en omzet, en of het dus voor jou ook de moeite waard is om je websitebezoek via Google te gaan verhogen.

Allereerst zul je waarschijnlijk wel begrijpen dat niet iedereen die op de website van jouw bedrijf komt daar direct iets koopt. Zo werkt het misschien in de ideale wereld, maar niet in de praktijk. Sowieso hebben potentiële klanten meestal meerdere contactmomenten met jou nodig voordat ze echt bij je gaan kopen, al merk ik wel dat klanten die jou via je website vinden gemiddeld doortastender zijn en sneller overgaan tot een aankoop dan mensen die jou via social media leren kennen.

Op mijn website verkoop ik sinds dit voorjaar een product dat zichzelf automatisch kan verkopen zonder dat hier persoonlijk contact met mij voor nodig is. Het is een product met een relatief lage prijs en er wordt veel naar dit product gezocht in Google. Door slimme zoekwoorden te plaatsen op de verkooppagina van dit product hebben er in september 677 mensen op deze pagina gekeken. Van hen hebben 10 het betreffende product ook gekocht. Dit leverde mij dus in september 10 nieuwe klanten op rechtstreeks vanaf mijn website. En dat zonder dat ik er omkijken naar had, want het product is digitaal en wordt per mail automatisch naar klanten verstuurd zodra ze betaald hebben.

 

Kun je mij helpen met…

Iets anders leuks dat in september rechtstreeks uit mijn website voortkwam was een aanvraag van een onderneemster die hulp nodig had bij het gebruiken van Zoom. Dit voorjaar schreef ik een blog over Zoom dat erg goed gevonden wordt in Google. De afgelopen maanden heb ik via dit artikel elke maand wel een aanvraag voor Zoom-hulp gekregen, ook al staat nergens op mijn website vermeld dat ik dit aanbied.

Omdat ik het leuk vind om andere ondernemers hierbij te helpen zeg ik meestal ja op deze verzoeken, mits ik merk dat ze bereid zijn hiervoor te betalen. Een deel van de ondernemers die ik hiermee help koopt later ook nog iets anders bij mij, zoals een van mijn trainingen of een 1-op-1 coachingssessie. Overigens had ik onlangs ook al eens een bekende Nederlander aan de telefoon die mijn Zoom-blog had gevonden en iets met Zoom wilde voor haar cabaretvoorstellingen. Zij werd niet direct klant, maar het was een leuke bijkomstigheid om haar zomaar te spreken.

 

Rechtstreekse omzet uit mijn website met affiliate marketing

Naast mijn eigen aanbod ben ik ook affiliate voor een aantal producten waar ik zelf enthousiast gebruiker van ben. Dat is dan bijvoorbeeld het thema waarmee ik mijn website gebouwd heb en de software waarmee ik mijn online academie heb gemaakt. Affiliate zijn wil zeggen dat ik een commissie, een geldbedrag dus, krijg als iemand dit product koopt via een link op mijn website. Het is voor mij een leuke extra bron van inkomsten.

Over de producten waarvan ik affiliate ben heb ik reviews geschreven, oftewel: objectieve blogs waarin ik mijn ervaringen met het betreffende product deel. Ik heb in die blogs slimme zoekwoorden gebruikt, zodat ze in Google goed te vinden zijn. Ook dit leverde mij in september omzet op: de ene review werd in september 35 keer gevonden in Google en dat leverde mij halverwege de maand een mailtje op dat er binnenkort ongeveer 200 euro naar mij wordt overgemaakt omdat iemand het betreffende product via mij gekocht heeft. De andere review werd in september 12 keer gelezen en zorgde dat ik gisteren, mooi op de valreep van september, een mailtje kreeg dat ik een commissie van 44,50 dollar had verdiend.

 

Indirect klanten krijgen uit je website

Iets dat ik op mijn website ook doe is e-mailadressen verzamelen. Aan het einde van verschillende van mijn blogs leid ik lezers door naar een pagina waar ze iets gratis bij mij aan kunnen vragen in ruil voor hun e-mailadres. Met mensen die dat doen kan ik langer dan alleen tijdens dat ene websitebezoek in contact blijven.

In het kader van slim nadenken bedacht ik me dit voorjaar dat mensen die mijn Zoom-artikel zouden vinden in Google mogelijk ook interesse zouden hebben in het geven van webinars, en dat ze vervolgens misschien ook interesse zouden hebben in mijn training Continu klanten uit je lancering. Daarom koppelde ik aan dit artikel een handige checklist met webinartips die lezers gratis konden aanvragen zodat ik met lezers van mijn artikel in contact kon komen.

Dit was geen kortetermijnplan, maar wel iets waar ik op de wat langere termijn leuke resultaten van verwachtte. Al snel werd de checklist met webinartips meerdere keren per week aangevraagd door mensen die via Google mijn blog over Zoom vonden, waardoor ik weer leuke nieuwe ondernemers op mijn e-maillijst kreeg.

Toen ik onlangs zelf weer webinars ging geven, over hoe je continu klanten krijgt zonder pusherige verkooptrucs te gebruiken, nodigde ik daar mijn hele e-maillijst voor uit. Van de webinardeelnemers meldde een deel zich vervolgens aan voor mijn training Continu klanten uit je lancering. Onder hen was ook een dame die ik nog niet eerder bij een webinar van mij had gezien. Toen ik even in mijn e-mailsysteem dook om te kijken hoe ze mij had leren kennen, zag ik dat zij in mijn netwerk terecht was gekomen via de checklist met webinartips. Ook een nieuwe klant die via Google en mijn website is gekomen dus, alleen dan door haar de kans te geven eerst via de e-mail wat langer een band met mij op te bouwen.

Natuurlijk heb ik in september ook klanten gekregen en omzet gemaakt op andere manieren dan via mijn website. Veel daarvan zijn overigens klanten die mij al veel eerder hebben leren kennen, al dan niet via Google, die ook al eerder een of meerdere dingen bij mij gekocht hebben en die nu een vervolgaankoop hebben gedaan.

Eigenlijk is dat nog wel het belangrijkste geheim van succesvol je bedrijf steeds verder laten groeien: er continu zijn voor de mensen die behoefte hebben aan jouw waarde en inspiratie, zodat zij zelf het moment kunnen kiezen om bij jou een aankoop te doen. En reken maar dat er een moment komt dat ze dat doen als jij laat zien dat je er niet bent voor het verleidelijke ‘Vandaag-op-morgen-succes’, maar echt voor de lange termijn. Waarbij bloggen dus een heel slimme manier kan zijn om vindbaar te worden voor nieuwe klanten en geregeld iets waardevols te kunnen delen met mensen die jou al kennen zonder dat het een dagelijks ‘moetje’ wordt.

 

Wil jij slim scoren met zoekwoorden zodat jouw klanten van de toekomst jouw blogs gaan vinden?

Vraag dan hier gratis de 3-delige online training Slim scoren met zoekwoorden aan.