fbpx

Als jij aan je website werkt, dan werkt jouw website ook (steeds beter) voor jou. Hij laat dan telkens meer nieuwe klanten en omzet naar jou toe komen, doordat je goed te vinden bent in Google. Om dit voor elkaar te krijgen hoef je echt niet wekelijks uren met je website bezig te zijn, ook kleine acties kunnen al een groot effect hebben. In dit blog deel ik 3 simpele acties met je die jij binnen 5 minuten kunt uitvoeren en die zorgen dat meer nieuwe klanten jouw website in Google gaan vinden.

 

Een website die in beweging is komt gemakkelijker hoger in Google. Als jij elke week iets (kleins) voor je website doet, kom je sneller op pagina 1 – of zelfs plek 1 – in Google dan wanneer je eens in de maand of in de twee maanden een paar uurtjes achter elkaar aan je website werkt. Het gaat Google niet om de hoeveelheid tijd die jij (per keer) aan je website werkt, maar om het feit dát je iets aan je website toevoegt of aanpast, of juist weghaalt.

Ik inspireer je graag met een aantal acties die ook jij gemakkelijk in 5 minuten kunt ondernemen om jouw website hoger in Google te krijgen. ‘Hier heb ik geen tijd voor’ is daarbij geen geldig excuus.

 

Actie 1: voeg een extra zoekterm toe aan de titel van een websitepagina of blog

Google is een echte koppensneller. Wat in de titels van je pagina’s en blogs staat krijgt extra aandacht van Google. Pak één pagina of blog van jouw website erbij en kijk welk woord of welke woorden je toe kunt voegen aan de titel om die nog sterker te maken.

Misschien heb je nu wel van die ‘nietszeggende’ kopjes op je pagina’s staan als ‘Is dit herkenbaar voor jou?’, ‘Welkom op mijn website?’, ‘Wie ben ik?’ en ‘Hoe zou het voor je zijn als…’ Dit zijn allemaal kopjes waar geen enkel zoekwoord in zit en waarmee Google dus géén idee krijgt van door wie jij graag gevonden wilt worden. Is dit herkenbaar voor jou? Pak deze kopjes dan als allereerste aan.

Welke zoekterm die jouw mogelijke klanten in Google intypen kun je aan de titel toevoegen, uiteraard zonder dat de titel er minder mooi of goed van wordt? Overigens, bonustip voor als je met WordPress en de plug-in Yoast SEO werkt: dan kun je ook met twee verschillende titels voor je pagina of blog werken. Je vult bovenaan in WordPress je ‘mooie titel’ in en vervolgens in het Yoast SEO-gedeelte een andere titel waar meer zoekwoorden in zitten, maar die je zelf misschien wat minder mooi vindt.

 

Actie 2: voeg twee extra tussenkopjes toe aan één van je blogs

Als er iets is dat vaak vergeten wordt door bloggende ondernemers, dan is het wel het toevoegen van voldoende tussenkopjes. Zonde, want zowel je lezers als Google worden blij van goede tussenkopjes. Voor je lezers scheppen tussenkopjes lucht in je tekst. En voor Google zijn het aanknopingspunten om te ontdekken waar jij graag goed op gevonden wilt worden.

Voeg aan een bestaand blog dus eens op zijn minst twee extra tussenkopjes toe. En als je al voldoende tussenkopjes gebruikt in je blogs, kijk dan eens hoe je twee tussenkopjes in een bestaand blog kunt verbeteren. Dat doe je door ook in deze tussenkopjes goede zoekwoorden te gebruiken, het liefst woorden die in het verlengde liggen van de zoekwoorden uit je blogtitel. Google is namelijk ook gek op samenhang tussen de zoekwoorden die jij in een blog of op een pagina gebruikt.

 

Actie 3: schrijf een (betere) metadescriptie voor een pagina op je website

De metadescriptie, dat is dat stukje tekst van meestal één tot drie zinnen dat op de zoekresultatenpagina verschijnt bij elke link die je daar ziet. Ook bij een link naar jouw websitepagina dus. Jouw metadescriptie bepaalt mede of iemand wel of niet naar je website doorklikt. Maak ‘m dus zowel duidelijk als verleidelijk.

Hoe je dat doet? Duidelijk maak je jouw metadescriptie door er precies te vertellen wat googelaars kunnen verwachten als ze doorklikken naar jouw pagina. Waar gaat de pagina over? En als je dit beschrijft, kun je daar dan ook weer één of meer goede zoekwoorden in verwerken?

Verleidelijk maak je jouw metadescriptie door er iets in te schrijven dat mensen nieuwsgierig maakt. Vaak werkt het daarbij goed om wel al iets te vertellen dat de ander waardevol zal vinden, maar ook nog iets weg te laten – iets dat de ander pas gaat ontdekken als hij of zij doorklikt naar je website.

Als je een nieuwe pagina of blog op je website publiceert, kan het al snel gebeuren dat je vergeet een goede metadescriptie te schrijven (ja, mij gebeurt dat ook nog wel eens – niet omdat ik niet weet dat het belangrijk is, maar vooral uit gemakzucht). Kijk dus eens welke van je pagina’s of blogs nog geen metadescriptie hebben en schrijf er eentje – of verbeter een bestaande metadescriptie.

 

Als je op zoek bent naar kleine acties die je in 5 minuutjes (per dag) voor je website kunt doen, zou ik met dit soort dingen beginnen: kopjes verbeteren, tussenkopjes toevoegen of verbeteren en metadescripties schrijven of verbeteren. Als je wilt kun je dit zelfs elke (werk)dag voor één pagina of blog doen, zodat je stap voor stap steeds beter gevonden gaat worden in Google door nieuwe klanten.

Zelf heb ik september gebruikt om veel van mijn blogs die al goed scoorden in Google nog verder te verbeteren, vaak op detailniveau. Nu, een paar weken later, zie ik al in mijn Google Analytics statistieken dat deze blogs vaker én nog beter gevonden worden. Kleine inspanningen, groot resultaat.

 

Wil jij meer klanten en omzet uit Google?

En wil je daar mijn hulp bij? Zet jezelf dan alvast op de interesselijst van mijn Klantentrekkende Websitescan-actie van komende week.

Je staat dan op Pole Position om één van de tien beschikbare websitescans te kunnen boeken tijdens deze actie die ik maar één keer per jaar organiseer.