3 belangrijke verschillen tussen een gewoon blog en een Google-proof blog - Ik help jou online

Bloggen voor je bedrijf helpt je om steeds meer bezoekers op je website te krijgen en zo meer potentiële klanten bekend te maken met jou en je mooie aanbod. Tenminste, als je kiest voor het schrijven van Google-proof blogs. Maar wat is zo’n Google-proof blog dan precies en wat is het verschil met een gewoon blog? In dit artikel vertel ik je er alles over.

 

Als ik in mijn Google Analytics duik, dan zie ik daar in de top 20 van mijn best bezochte websitepagina’s in 2021 (tot nu toe) 8 blogs staan. Kijk ik alleen naar de keren dat mijn website via Google gevonden werd, dan staan er in de top 20 van best gevonden pagina’s zelfs 18 blogs. Mijn best gelezen blog van 2021 (tot en met donderdag 17 juni) heeft dit jaar al 24.905 bezoekers via Google naar mijn website gebracht.

Kortom: bloggen kan een heel belangrijke bijdrage leveren aan je vindbaarheid in Google voor potentiële nieuwe klanten. Maar dat geldt wel alleen als je blogs Google-proof geschreven zijn, zoals ik dat altijd noem. Wat bedoel ik daarmee en hoe kun jij een Google-proof blog schrijven? Ik neem je mee in de drie belangrijkste verschillen met gewone blogs.

 

Verschil 1: schrijven voor nieuwe mensen versus schrijven voor mensen die je al kent

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik neem bij het schrijven van mijn wekelijkse blog meestal de mensen die mij al kennen – en die klant bij mij zijn of bijvoorbeeld ingeschreven staan op mijn maillijst, lid zijn van mijn Facebookgroep en/of mij op social media volgen – in gedachten.

Hoe kan ik voor hen van waarde zijn? Op welk vlak kan ik hen inspireren of iets leren? Ik schrijf dit type blogs dus voor mensen die ik al ken en voor me kan zien – bijvoorbeeld omdat ik contact met hen heb in mijn mailbox of op Instagram of Facebook, of ze wel eens live ontmoet heb. Dit zijn mijn gewone blogs.

De kans is groot dat jij ook vanuit deze intentie schrijft, dat je bij het bloggen vooral bent ingetuned op de mensen die jou al volgen, of misschien wel op één concrete favoriete klant of lezer van je. Of dat je gewoon schrijft over dat wat jij leuk vindt om te delen, want dat kan natuurlijk ook.

Bij een Google-proof blog doe je dit net even anders. De intentie van een Google-proof blog is namelijk dat het lezers gaat bereiken die jou nu nog helemaal niet kennen. Die jij nu ook nog helemaal niet kent. Het doel is om door middel van jouw Google-proof blog die mensen bekend met jou, jouw website en jouw aanbod te maken. Plus om een blog te schrijven dat al op korte termijn, maar ook op de veel langere termijn lezers kan trekken die je nu nog niet kent.

Overigens is het meestal zo dat de nieuwe mensen die jij wilt bereiken met een Google-proof lijken op de mensen die je nu al kent en helpt. Tenminste, als je blij bent met het type klant dat je nu hebt en meer van dit soort mensen wilt bereiken. Je kunt dat wat je weet over je huidige klanten en/of volgers dus zeker gebruiken bij het kiezen van een onderwerp voor een Google-proof blog.

 

Verschil 2: een slim onderwerp kiezen versus schrijven over wat je leuk vindt

Het schrijven van een gewoon blog begint dus vaak met de vraag: Waar wil ik vandaag over schrijven? Of: Waar kan ik vandaag anderen mee inspireren of van waarde voorzien? Of, als je slim aan marketing doet: Welk blogonderwerp past het beste bij mijn doelen voor nu en de komende weken?

Dit type blogs bereikt vooral lezers via de online kanalen waar jij actief bent. Dus bijvoorbeeld doordat je een mail over je blog verstuurt naar de mensen op je e-maillijst of doordat je jouw blog deelt op social media.

Het schrijven van een Google-proof blog begint net even anders, namelijk met de vraag: Waar googelen mijn potentiële klanten naar? Waar zijn zij nu al naar op zoek en hoe kan ik daar met een blog op aansluiten? Je duikt dus eerst in de zogenaamde Googlebare behoefte van de mensen die je wilt helpen en kiest op basis daarvan een blogonderwerp.

Je schrijft bij Google-proof blogs dus over dingen waar vaak naar gegoogeld wordt, in relatie tot dat waar jij mensen mee kunt helpen. Mijn blogs over het schrijven van een goede Over mij-pagina voor je website, over het krijgen van de perfecte testimonial en over het AIDA-model gebruiken in je verkoopteksten zijn voorbeelden van dit type blogs.

Als jij je gaat verdiepen in waar jouw potentiële klanten vaak naar googelen, denk dan breed. Dus niet alleen aan de onderwerpen die een heel directe relatie hebben met je aanbod, maar ook aan onderwerpen die gegoogeld worden door mensen die op dit moment informatie of inspiratie aan het opdoen zijn – en die later wellicht uitgroeien tot potentiële klanten.

 

Verschil 3: jarenlang lezers bereiken versus een bereik van een week

Ik schreef het net al: een Google-proof blog schrijf je met de intentie om er op korte termijn lezers mee te bereiken, maar ook op de veel langere termijn. Een blog dat je nu schrijft mag ook in 2022, 2023 en nog later gevonden én gelezen worden door nieuwe mensen. Jij stopt daar nu het werk in en vervolgens werkt je blog voor jou zonder dat jij er omkijken naar hebt.

Ook dit is een verschil met gewone blogs. Die moeten het, zoals ik ook al schreef, vooral hebben van lezers die via je e-maillijst komen en/of je volgers op social media zijn. Aangezien er maar weinig mensen zijn die een e-mail van een week geleden nog openen en je post na een paar dagen ook wel weer in de overvolle tijdlijnen op social media is verdwenen, heeft zo’n gewoon blog vaak maar een bereik van maximaal een week. Tenzij je het opnieuw deelt natuurlijk. Maar dan nog komt het vaak niet verder dan een klein kringetje van mensen.

Misschien voelt het schrijven van een Google-proof blog voor jou als een grotere uitdaging. Maar het is het waard om die uitdaging aan te gaan. Zelfs als het betekent dat je wat meer tijd kwijt bent aan het schrijven een Google-proof blog. Want zeg nou zelf: als een Google-proof blog nog tot in lengte van jaren nieuwe potentiële klanten voor je kan bereiken, dan is het dat wel waard, toch?

 

Heb je goed opgelet?

Laat in de reacties hieronder even weten of jij denkt dat dit blog dat je nu gelezen hebt een Google-proof blog is of een gewoon blog. Dan weet ik of de uitleg over de verschillen duidelijk bij jou overgekomen is. Dus zeg het maar: Google-proof of gewoon?

 

Schrijf blogs die klanten bereiken

Wil jij graag meer klanten bereiken met jouw blogs? Check dan hier of mijn training Schrijf blogs die klanten bereiken iets voor jou is.