Je website: of je ‘m nou zelf bouwt of door iemand anders laat bouwen, meestal ben je blij als ie eenmaal in de lucht is. Het is dan ook verleidelijk om daarna (voorlopig) niets meer aan je website te doen. Maar wat gebeurt er eigenlijk als je jouw website een tijdje links laat liggen?
Als je een website hebt, wil je natuurlijk ook dat daar bezoekers komen. En het liefst natuurlijk dat die bezoekers ook mensen zijn die interesse hebben in je aanbod. Mogelijke klanten dus. Nog mooier is het als die mogelijke klanten vanzelf bij je terechtkomen, doordat ze jouw website weten te vinden in Google.
Dat gebeurt meestal niet vanaf dag 1 dat jouw website in de lucht is. Google moet jouw website dan nog leren kennen. Je staat niet van de ene op de andere dag gelijk op de eerste resultatenpagina van Google. Zelf had ik in de eerste maand dat mijn website in de lucht was maar liefst 8 bezoekers via Google. De rest kwam vooral via linkjes die ik deelde omdat ik zo trots was op mijn nieuwe website.
Groeien of tot stilstand komen?
Heb je jouw website zo ingericht dat Google er blij van wordt (denk aan de juiste zoekwoorden, een goede snelheid, enzovoort), dan groeit dat Google-verkeer waarschijnlijk vanzelf. In elk geval de eerste tijd nadat je website online is gegaan. Daarna kan het – als jij niet of weinig naar je website omkijkt – ook zomaar weer tot stilstand komen.
Hoe zit dat? Google houdt van levendige websites. Levendigheid is voor Google een teken dat je website up-to-date is. En omdat Google zijn gebruikers de beste gebruikerservaring wil bieden, ziet Google graag dat websites die up-to-date zijn hoog in de zoekresultaten staan. Let er maar eens op als je naar een actueel onderwerp googelt: je vindt vrijwel altijd sites als die van de NOS, Nu.nl, Telegraaf.nl en AD.nl bovenaan – omdat deze websites heel levendig worden gehouden, in hun geval zelfs dag en nacht.
Hoe vaak komt Google bij jou op bezoek?
Zo levendig hoeft jouw website nu ook weer niet te zijn – lijkt me ook niet echt haalbaar als je zelfstandig ondernemer bent – maar het is wel goed om met regelmaat iets nieuws aan je website toe te voegen.
Google komt namelijk in eerste instantie ongeveer één keer per week op je website langs om even te checken wat daar veranderd is. Ziet Google dat jij daar in de tussentijd iets veranderd of toegevoegd hebt, dan wordt die verandering meegenomen in de Google-ranglijsten. Het kan er dus voor zorgen dat je voor de pagina waarop je iets hebt veranderd, of voor de pagina die je hebt toegevoegd, hoger in Google komt.
Tegelijk maakt Google ook een soort aantekening om over een week weer even op jouw website op bezoek te komen. Er was immers sinds het vorige bezoek iets veranderd op je website – en het kan maar zo zijn dat dit over een week weer het geval is. Als er echt meerdere dingen op je website veranderd zijn, kan Google zelfs besluiten om nog vaker dan eens per week bij je langs te komen.
Deze regelmatige bezoekjes van Google zorgen ervoor dat je website onder de aandacht van Google komt en blijft, plus dat je elke week de kans hebt om hoger in de zoekresultaten te komen – dus om beter en vaker gevonden te worden door de klanten die jij kunt helpen met jouw mooie aanbod.
Wat gebeurt er als je website niet levendig is?
Maar wat gebeurt er nou als Google bij jou op bezoek komt en er op jouw website niets veranderd is? Google zal dan na één of twee keer nog geen conclusies trekken en gewoon op dezelfde frequentie even komen checken of jij iets veranderd hebt aan je website. Het kan dus ook helemaal geen kwaad als jij een paar weken met vakantie bent en om die reden even niets aan je website doet. Anders dan op social media blijft alles dat je al voor je website gedaan hebt dan gewoon lekker voor je doorwerken.
Maar kijk je echt langere tijd niet naar je website om, dan zal Google toch op een steeds lagere frequentie bezoekjes aan je website gaan brengen. Gevolg daarvan is dat jouw website langzaam wegzakt in de zoekresultaten van Google: niet omdat hij minder goed is geworden, maar omdat anderen wél met hun website bezig zijn en dus boven jou komen in de zoekresultaten. Net zoals een hardloper die een paar maanden niet traint waarschijnlijk voorbij wordt gelopen door andere hardlopers die in die periode wel getraind hebben. Je website is dan wel een prachtig visitekaartje voor je bedrijf, maar niet een plek die uit zichzelf vaak bezocht wordt door de mensen die behoefte hebben aan jouw aanbod.
Je website wél levendig houden werkt dus op twee manieren in je voordeel: het zorgt ervoor dat je niet wegzakt in de zoekresultaten van Google – wat natuurlijk zonde is van de tijd en/of het geld dat je in het (laten) maken van een website hebt gestopt – én het geeft je telkens nieuwe kansen om nieuwe zoekwoorden aan je website toe te voegen, waardoor je door nog meer mogelijke nieuwe klanten gevonden kunt worden.
Hoe houd je je website levendig?
Als je een webshop hebt, dan is het heel makkelijk om je website levendig te houden: dan verandert er waarschijnlijk regelmatig iets in je productaanbod en blijft je website als gevolg daarvan sowieso al in beweging. Maar wat als je bijvoorbeeld een coachingspraktijk hebt, diensten verleent aan anderen of nog iets anders doet waarbij je aanbod niet voortdurend verandert? Hoe houd je dan je website levendig?
In dat geval is het heel slim om te gaan bloggen. Want door telkens een nieuw stuk tekst in de vorm van een blog te schrijven (zoals ik nu ook doe), blijft je website niet alleen in beweging, maar heb je ook de kans om nog meer goede zoekwoorden in je website te verwerken waarmee mogelijke nieuwe klanten jou gaan vinden.
Bovendien: als je eenmaal een aantal blogs geschreven hebt, kun je die vervolgens ook weer gaan updaten of uitbreiden, wat voor Google ook een vorm van beweging op je website is. Je hoeft dan dus niet meer telkens grote stukken nieuwe tekst te schrijven om toch een levendige website te hebben en houden.
Werkt dit ook met podcasts en video’s?
Mocht jij nu meer van het podcasten of het maken van video’s zijn, dan vraag je je misschien af of je daarmee hetzelfde effect bereikt. Mijn antwoord is: ja en nee. Als je steeds een nieuwe aflevering van je podcast of een nieuwe video aan je website toevoegt, blijft je website óók levendig. Voor Google telt dat dus ook mee als een website die in beweging is.
Tegelijk bekijkt Google de inhoud van een video of van een podcast anders dan die van een blog. Of beter gezegd: Google bekijkt die inhoud niet. Gebruik jij in je podcast of video zinnen waar zoekwoorden in zitten, dan is dat leuk en aardig, maar Google kan jouw gesproken teksten niet beluisteren en je website dus niet beter vindbaar maken op de onderwerpen waar jouw afleveringen over gaan. Tenzij je bij het delen van een podcast of video op je website ook een begeleidend stuk tekst schrijft van minstens 300 woorden waarin je zoekwoorden verwerkt. Dan kan Google uit dat stuk tekst opmaken waar je graag goed op gevonden wilt worden.