Als we het hebben over bezoekers die naar jouw website komen met concrete interesse in jouw aanbod, dan kun je hen aan de hand van hun voorkeuren in gedrag en communicatie in vier groepen indelen. Spreek jij in de teksten op je website al deze vier groepen websitebezoekers aan? Dan is de kans groter dat je via je website veel klanten of gasten krijgt.
De vier typen beslissers zijn gebaseerd op het zogenaamde DISC-model, dat mensen opdeelt in D-types, I-types, S-types en C-types. Overigens hebben veel mensen eigenschappen van meer dan één van deze types in zich. Zelf herken ik mij bijvoorbeeld goed in het type snelle beslisser, maar hecht ik bij het doen van aankopen ook waarde aan dingen die sociale en weloverwogen beslissers belangrijk vinden. Hoog tijd om je mee te nemen in de vier typen beslissers als het gaat om het aanbod op jouw website.
D-types, oftewel snelle beslissers
D-types zijn direct en daadkrachtig. Ook zijn het echte doeners. Ze weten precies wat ze willen en willen dat dan ook zo snel mogelijk. Voor D-types is het belangrijk dat jouw aanbod duidelijk zichtbaar is op je website en met name ook op je homepage. Ook willen ze jouw website makkelijk en snel kunnen doorlopen, dus is het zaak om goede wegwijzers/calls to action te gebruiken.
I-types, oftewel sociale beslissers
I-types laten zich graag inspireren. Ze hebben veel interesse in andere mensen en houden van interactie. Voor jouw websitebezoekers van het I-type is het daarom belangrijk dat ze kunnen zien wie jij bent als persoon achter het bedrijf en dat ze op jouw website inspiratie vinden die helpt om een aankoopbeslissing te nemen. Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aan blogs, recensies en/of een cadeautje waardoor ze eerst gratis kennis met jou en je aanbod kunnen maken. Vergeet ook niet om een Over mij- of Over ons-pagina op je website te plaatsen, liefst met een of meer foto’s van jezelf erbij.
S-types, oftewel weloverwogen beslissers
S-types zijn onder andere sociaal, stabiel en saamhorig. Ze houden van rust en balans in hun leven. Als ze eenmaal klant of gast bij je zijn, is de kans groot dat het terugkerende klanten of gasten worden. S-types zijn wel wat terughoudender dan de andere types: je zult dus wat geduld met hen moeten hebben. Het is een goed idee om hen bij hun eerste websitebezoek uit te nodigen om met je in contact te blijven, want de kans is groot dat ze niet direct bij dat eerste bezoek al hun aankoop of boeking doen. Vraag bijvoorbeeld of ze zich willen inschrijven voor je nieuwsbrief.
C-types, oftewel zeer weloverwogen beslissers
Ook C-types houden van rust. Zij zijn onder andere constant, correct en calculerend. Dat laatste betekent dat ze graag zaken met elkaar vergelijken voordat ze hun (aankoop)beslissing nemen. Reken erop dat ze jouw website grondig uitpluizen. Voor C-types is het onder andere belangrijk dat ze op jouw website makkelijk dingen met elkaar kunnen vergelijken, bijvoorbeeld jouw aanbod met dat van een collega of de verschillende varianten van jouw aanbod met elkaar. Presenteer je aanbod dus op een heldere manier en laat geen belangrijke specificaties achterwege.
Op welke typen bezoekers is jouw website ingericht?
Ga eens bij jezelf na in welk type websitebezoeker jij je het meest herkent. Vaak heb je jouw website en websiteteksten automatisch al goed afgestemd op dat type bezoeker. Dit is immers een type dat je zelf goed kent. Maar de kans is groot dat ook de andere typen bezoekers naar jouw website komen. Is jouw website ook voor hen aantrekkelijk? En zo niet, welke aanpassingen kun je dan doen om je website beter op hen af te stemmen?
Gratis checklist Scoren in Google
Wil jij dat meer toekomstige klanten je website weten te vinden? Download dan hier gratis de checklist Bereik snel en simpel jouw klanten in Google.