fbpx

Of je blog nou hoog in Google tevoorschijn komt of door jou op social media wordt gedeeld, de titel is het eerste wat je lezers zien. Het is aan jou de kunst om met die titel direct de aandacht te pakken van je lezers. Een pakkende titel kan leiden tot meer klikken naar je website, meer betrokkenheid bij je blog en meer lezers die een actie ondernemen aan het einde van je blog. Hoe bedenk jij een pakkende titel waarmee jouw blog eruit springt?

 

Je kent het vast wel: het is je (eindelijk) weer eens gelukt om een blog te schrijven, alleen die pakkende titel: die wil maar niet komen. Het lijkt wel alsof je inspiratie op is en je maar niet op iets creatiefs kunt komen waarmee je eruit springt tussen alle dertien in een dozijn titels.

Tegelijk weet je hoe belangrijk een goede titel is voor het bereiken van meer lezers dan alleen je trouwe kringetje van mensen die je blogs sowieso lezen. Als jouw blog op de zoekresultatenpagina van Google verschijnt, dan moet ie de aandacht trekken. En als jij jouw blog op LinkedIn of Facebook post, dan moet de titel echt uitnodigen om door te klikken naar je website.

Mensen beslissen online immers vaak binnen een paar seconden welke content ze wel en niet gaan lezen, vrijwel altijd op basis van de titel. Hoe meer de titel lezers nieuwsgierig maakt, hoe groter de kans op klikken naar je website.

 

Een pakkende titel maken; begrijp je doelgroep

Als je relevante en aantrekkelijke titels wilt maken, is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Waarmee maak je hen nieuwsgierig, waarmee wek je hun aandacht? Komen ze in actie als jij je blogtitels een beetje ‘juicy’ maakt, als je in je titels de kunst van het weglaten toepast, als je veel met bijvoeglijke naamwoorden werkt, of worden ze nieuwsgierig van nog iets anders?

Vaak werkt het ook goed als je in een titel exact kunt aanhaken bij de behoeften, problemen en verlangens van je doelgroep. Maar dan moet je die natuurlijk eerst wel kennen en precies in hun eigen woorden weten te omschrijven. Verdiep je dus goed in de lezers die jij met je blogs wilt bereiken.

 

3 toptips voor pakkende titels

 

Gebruik krachtige woorden

Een titel wordt al snel pakkend als het je lukt om er woorden in te verwerken die emoties oproepen en aandacht trekken. Woorden als ‘ontdek’, ‘geheim’, ‘effectief’ en ‘succesvol’ kunnen bijvoorbeeld de interesse van jouw lezers wekken. Ook houden we vaak van dingen als ‘simpel’ en ‘snel’.

 

Maak gebruik van cijfers en lijstjes

Cijfers en lijstjes bieden je lezers overzicht. Ze hebben – als ze cijfers in je blogtitel zien staan – een beter beeld van wat ze in jouw blog kunnen verwachten. Bovendien zijn lijstjesblogs voor je lezers gemakkelijk scannend te lezen: ze kunnen de punten uit jouw lijstje die hen extra aanspreken grondig lezen, terwijl ze door andere punten van je blog wat globaler heen gaan. Ook bij Google zijn blogtitels die beginnen met een cijfer populair, vooral als het om een oneven getal gaat.

 

Houd je titel beknopt en duidelijk

Een te lange of onduidelijke titel kan je lezers afschrikken. Zorg dat je in je titel simpele taal gebruikt en dat je vaktermen en andere moeilijke woorden achterwege laat. Schrijf je titel in de actieve vorm, zodat hij simpel en aantrekkelijk is om te lezen.

 

Pakkende titels maken: ga experimenteren

Ook al zijn er natuurlijk tal van goede tips om pakkende titels te bedenken, uiteindelijk is het – zoals met veel dingen in online marketing – natuurlijk ook een kwestie van experimenteren en uitproberen wat het beste werkt. Als je durft te experimenteren, vergroot je de kans dat jouw blogs onderscheidend zijn en dus opvallen tussen de content van anderen. ik deel een aantal interessante stijlen met je om uit te proberen.

 

Stel vragen

Gebruik titels waarin je een vraag stelt zodat je de nieuwsgierigheid van je lezers prikkelt. Benoem in de vraag die je stelt een verlangen van je doelgroep. In mijn geval kan dat bijvoorbeeld zijn: ‘Wil je klanten krijgen uit je blogs? Ontdek hoe in 5 eenvoudige stappen.’ En ja, in deze titel zijn ook verschillende tips verwerkt die ik je eerder al gaf.

 

Durf je lezers uit te dagen

Daag je lezers uit om een probleem aan te pakken. Bijvoorbeeld: ‘Daag jezelf uit: schrijf elke dag een blogpost gedurende 30 dagen.’ Bedenk eens waar jij jouw lezers toe kunt uitdagen.

 

Kies voor een controversiële titel

Doe als titel een gedurfde en controversiële uitspraak waarmee je jouw lezers prikkelt. Bijvoorbeeld: ‘De mythe van perfecte: waarom fouten maken je succesvoller maakt.’ Grote kans dat het triggerende in zo’n titel je lezers aanmoedigt om te klikken.

 

Laat in je titel zien dat het om een ‘how to’ blog gaat

Laat in je titel al blijken dat je jouw lezers bij de hand gaat nemen om iets voor elkaar te krijgen. Denk hierbij aan titels als: ‘De ultieme gids voor het opbouwen van een succesvolle online business’ of ‘Het complete stappenplan om elke week duizend nieuwe bezoekers op je website te krijgen’.

 

Laat blijken dat je blog een geheim onthult

Nieuwsgierigheid opwekken werkt vrijwel altijd. Laat in je titel blijken dat je iets heel waardevols gaat onthullen voor je lezers. Bijvoorbeeld: ‘De geheime strategieën van topondernemers die je bedrijf transformeren’.

 

Misschien past niet elk soort titel uit dit rijtje bij jou en bij je doelgroep. Ga het gewoon uitproberen om te ontdekken welke titels het beste werken voor jou en bij de lezers die jij specifiek wilt bereiken. Je kunt bijvoorbeeld in Google Analytics bijhouden welke blogs op je website het beste gelezen worden – én welke titels daarbij horen.

 

Bonustip: laat Chat GPT je helpen bij het bedenken van een pakkende titel

Bij het schrijven van dit blog heb ik de hulp van mijn nieuwe favoriete brainstormpartner Chat GPT ingeschakeld. Deze chatbot denkt ook graag met je mee bij het bedenken van een pakkende titel voor je blog.

Als je deze vraag aan Chat GPT stelt, krijg je meestal binnen no time een lijstje met maar liefst tien titels waar je uit kunt kiezen. Misschien lang niet allemaal geschreven in de stijl die jij zelf zou gebruiken, maar je kunt ze altijd nog aanpassen naar iets dat meer jouw eigen taalgebruik is (zoals ik dat ook doe). En anders kun je ook gerust aan Chat GPT vragen om nog tien andere titels voor je te bedenken – of aangeven welke van de tien je het meeste aanspreekt en of hij in die stijl nog tien titels voor je kan maken.

Veel succes met het maken van een pakkende titel voor jouw blogs!

 

Wil jij klanten krijgen uit je website?

Hi, ik ben Rimke en ik help jou als zelfstandig ondernemer om de klanten te krijgen die in Google op zoek gaan naar iemand zoals jij. Wil jij ook graag meer nieuwe klanten uit je website krijgen? Download dan hier gratis mijn handige spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden op je website.