Met Search GPT begeeft Chat GPT zich nu ook op de door Google gedomineerde markt van de zoekmachines. Wat is Search GPT precies, hoe werkt het en moet jij er op dit moment al iets mee? In dit blog vertel ik het je.

 

Search GPT kwam in het najaar van 2024 beschikbaar voor iedereen. Het is een binnen Chat GPT ingebouwde functie waarmee je gemakkelijk op het internet kunt zoeken. Doordat je tijdens het zoeken met Chat GPT in gesprek bent, in plaats van een reeks woorden in te typen (zoals je in Google gewend bent), werkt het zoeken met Search GPT net even anders dan wanneer je aan het googelen bent.

 

Wat is Search GPT en wat zijn de verschillen met Google?

Search GPT is een nieuwe zoekmachine op basis van AI die meer intuïtief werkt dan Google.  Je activeert Search GPT door in het veld waar je in Chat GPT een prompt kunt typen op het Wereldbol-icoontje te klikken.

Waar in Google zoekwoorden de basis vormen en je na het stellen van je zoekvraag een pagina met klikbare links krijgt aangeboden, werkt Search GPT meer op basis van context en natuurlijk taalgebruik.

Search GPT als zoekmachine gaat meer met jou in gesprek en kan op basis van jouw eerste zoekvraag al inschatten wat je vervolgvraag gaat zijn. Je krijgt direct binnen het scherm waarin je zoekt al antwoord op je vraag, in plaats van dat je naar een website moet doorklikken. In plaats daarvan deelt Search GPT wel bronvermeldingen met je, zodat je alsnog door kunt klikken voor extra informatie.

 

Je moet Search GPT wel leren kennen, maar Google zal niet zo snel verdwijnen

Betekent de komst van Search GPT dat zoekmachineland drastisch gaat veranderen? Dat het marktaandeel dat Google daar heeft (op dit moment meer dan 90 procent) kleiner zal worden?

Misschien op termijn wel, maar de eerstkomende tijd zal het zo’n vaart niet lopen. Onlangs volgde ik een webinar van de Amerikaanse SEO-specialist Neil Patel en zoals hij terecht zei: googelen is zo ingeburgerd in ons dagelijks en online leven dat Google niet snel van de troon gestoten zal worden. Googelen is zelfs een werkwoord als synoniem voor ‘even iets opzoeken’.

Het zorgwekkende met AI-tools is nog altijd dat ze je soms met 100 procent stelligheid informatie kunnen geven die totaal niet klopt. Dan is het maar te hopen dat de ontvanger van deze informatie zelf ook ziet dat je onzin als antwoord hebt gekregen. En zolang minstens 5 procent van de antwoorden die je van een nieuwe tool krijgt niet kloppend is, zullen mensen nog steeds een voorkeur hebben voor de oude tool, in dit geval dus ‘good old Google’.

Dit betekent natuurlijk niet dat wij mensen niet nieuwsgierig zijn naar het nieuwe. Als we straks allemaal toegang hebben tot Search GPT, zullen veel ondernemers (en ook niet-ondernemers) er zeker mee gaan spelen. Jij, ik en onze mogelijke klanten ook.

Niet voor niks staat de E in SEO steeds meer voor Everywhere, in plaats van voor Engine, oftewel: Search Everywhere Optimalization. Het is dus zeker belangrijk dat jij als ondernemer weet wat belangrijk is om ook in Search GPT goed gevonden te worden.

Een tipje van de sluier:

 

Zorg dat je genoemd wordt

Je kunt het je echt niet langer permitteren om met je bedrijf een online eilandje te zijn. Zorg ervoor dat anderen jou online noemen, dat ze naar je linken, dat je reviews hebt, dat je in online media verschijnt, enzovoort. Alles waarmee jij je verbindt met anderen, zeker als die anderen een autoriteit zijn in jouw vakgebied, helpt je in deze AI-tijd om beter gevonden te worden.

 

Kies jouw meest relevante zoekwoorden

De tijd dat je blogs moest schrijven over elk denkbaar onderwerp dat je maar in de verste verte aan jouw bedrijf kon linken is echt voorbij. Zorg dat je bij het schrijven van content voor je website echt die onderwerpen eruit pakt die voor jouw business het meest relevant zijn.

Zet erop in dat jij uitstekend te vinden bent op de zoekwoorden die voor jou het mest direct aan je aanbod gelinkt zijn. Liever heel goed te vinden op een klein aantal heel relevante zoektermen dan een beetje goed te vinden op een hele berg algemenere zoektermen.

 

Ga de diepte in met je content

Heb jij wel eens een heel sterke connectie gevoeld met een robot? Nee toch. Verdieping opzoeken en connectie maken, dat is juist waar wij mensen goed in zijn. Geen enkele robot kan dat van ons overnemen.

Ook in de content die jij voor je website maakt mag je echt de verdieping opzoeken. Aansluitend bij de vorige tip: schrijf liever een kleiner aantal blogs, waarin je wel echt alles behandelt dat voor jouw lezers relevant is, dan een groter aantal korte en relatief oppervlakkige blogs. Die laatste kan Chat GPT immers net zo goed schrijven als jij.

 

Dit is wat de AI-tijd, inclusief Search GPT, óók van jou vraagt

En ja, al deze ontwikkelingen vragen nog iets van jou: iets dat in AI-land niet zo vaak specifiek benoemd wordt, maar waarvan ik zie dat het extreem belangrijk is. Het vraagt namelijk ook van jou dat jij jezelf online gaat zien als een expert, een autoriteit of welke naam jij er maar aan wilt geven. En dat je je ook zo gaat positioneren.

Spoken gedachten als ‘Wie ben ik nou?’, ‘Zitten mensen wel te wachten op wat ik te vertellen/schrijven heb?’ en ‘Ben ik niet de zoveelste…’ vaak door je hoofd? Dan wordt het echt tijd om daarmee af te rekenen, simpelweg omdat je het daarmee niet gaat redden in de AI-tijd.

Verdiep je dus niet alleen in de nieuwste AI-trends en -ontwikkelingen, maar doe ook je ‘inner work’ – of je daar nou 10 therapiesessies voor nodig hebt, of gewoon tegen jezelf moet zeggen: ‘nu is het klaar met dat onzekere gedoe, ook ik heb iets te delen en mogelijke klanten mogen dat weten’. Want als jij jezelf als autoriteit positioneert online, dan ben jij ook de komende jaren goed te vinden: in Google, in Search GPT of in welke andere zoekmachine dan ook. En dat is wat jouw toekomstige klanten van jou nodig hebben.

 

Doe meer met AI en SEO in de AI en SEO School

Wil jij meer met AI gaan werken en wil je het ook slim inzetten om klanten uit je website te halen? Meld je dan aan voor de AI en SEO School.