Wil jij ook zo graag dat mensen jou aardig vinden? Niet alleen je vrienden en familie, maar bijvoorbeeld ook de mensen die jouw website bezoeken? Check dan eens of dat ook terug te zien is in de teksten die op jouw website staan. Grote kans dat dit je klanten kost óf dat je hierdoor de verkeerde klanten naar je toe laat komen.

 

Ik moest er hardop om lachen toen ik het afgelopen weekend bij Tim Hofman las op Threads (ja, ja, ik ga met mijn tijd mee): of je het herkende dat je altijd heel beleefd je vragen aan Chat GPT stelt omdat je graag aardig gevonden wilt worden door AI? Je weet immers maar nooit wanneer ze de wereld gaan overnemen.

Ja, ik formuleer mijn vragen aan Chat GPT altijd heel vriendelijk. Heb ik mezelf op andere vlakken eindelijk afgeleerd dat iedereen mij aardig moet vinden, wil ik blijkbaar toch dat een chatbot met 0,0 procent gevoel en emoties in zich mij leuk vindt. Herkenbaar?

Die andere vlakken waarop ik het mezelf heb afgeleerd? Niet elke bezoeker aan mijn homepage of aanbodpagina hoeft mij aardig te vinden. Niet elke lezer van mijn blog hoeft mij aardig te vinden. Niet elke lezer van mijn e-mail hoeft mij aardig te vinden. Niet elke klant hoeft mij aardig te vinden. Als ze mij maar eerlijk vinden en dus goed geholpen worden.

 

En zo mag jij er ook in staan. Want wat gebeurt er als jij door alles en iedereen aardig gevonden wilt worden?

 

Je bent veel te vaag of te algemeen

Als ik de eerste twee alinea’s op jouw homepage lees, dan weet ik al voor 90 procent zeker of jij graag door iedereen aardig gevonden wilt worden of niet. Of je benoemt daar heel krachtig en concreet wie jij kunt helpen, of je eerste twee alinea’s zijn veel te vaag en te algemeen – omdat je graag wilt dat iedereen die jij mogelijk kunt helpen zich erin herkent.

Jouw websitebezoekers zijn in eerste instantie erg ongeduldig, zéker als ze voor het eerst op je website zijn nadat ze je in Google gevonden hebben. Als zij niet direct duidelijk zien of je er wel of niet voor hen bent, dan zijn ze snel weer weg. Als zij zich meteen herkennen in de eerste zinnen op jouw homepage – wat alleen kan als jij heel concreet omschrijft voor wie jij er bent – dan blijven ze juist graag bij je, en willen ze ook weten hoe jij hen kunt helpen.

Kies jij niet concreet voor jouw klant, dan kiest jouw klant jou ook niet.

 

Je durft de echte pijn van jouw mogelijke klanten niet te benoemen

‘Mag ik ook alleen over de verlangens van mijn mogelijke klanten schrijven?’ Natuurlijk mag je alles doen dat je wilt, maar als jij echt serieus klanten uit je website wilt krijgen, dan moet je je realiseren dat de meesten van hen niet googelen op hun verlangens. Ze googelen op dat wat op dit moment pijn doet, letterlijk of figuurlijk. Ze willen dat hun probleem wordt opgelost of dat hun pijn wordt verholpen.

Daarbij draaien zij in de zoekbalk van Google niet om de hete brij heen. Google is juist de plek waar je gewoon lekker veilig en direct kunt aangeven wat er aan de hand is en waar je een oplossing voor zoekt. Jouw mogelijke klanten googelen dus niet omslachtig of vaag, ze komen direct tot de kern. En dat mag jij ook doen.

Vind je dat spannend, omdat je denkt dat je jouw mogelijke klanten daarmee pijn doet en dat ze je dus niet aardig vinden als jij stellig schrijft? Helemaal oké, maar als je mensen echt graag wilt helpen, dan mag je die spanning opzijzetten en jezelf uitdagen om het toch te doen.

 

Je wordt slecht gevonden in Google

Dit vloeit voort uit de twee dingen die ik hierboven al noemde: als je aardig gevonden wilt worden en daarom alleen aardige teksten schrijft op je website, dan doe je dat waarschijnlijk ook op de plekken die Google belangrijk vindt. Heb jij het in kopjes en tussenkopjes vooral over de verlangens van je mogelijke klanten of over allerlei algemene dingen? Dan komt jouw website niet bovenaan in Google en komen mogelijke klanten dus niet bij jou terecht.

 

Je krijgt klanten die niet bij jou passen of die je heel veel energie kosten

Ook als jij op je website niet superkrachtig overbrengt wie jij wel en niet kunt helpen, komt er altijd wel eens hier en daar een klant aanwaaien. Fijn voor de hobby-ondernemers onder ons, niet genoeg wanneer je een ambitieuze ondernemer bent en een fulltime omzet uit je bedrijf wilt halen.

Maar als jij je op je website op de vlakte houdt, loop je een veel groter risico dat je klanten krijgt die niet bij jou passen of – erger nog – die je heel veel energie kosten. Die ‘verrassing’ ontdek je altijd pas achteraf, als de ander al klant is geworden en ineens een zeurkous, een tijdverslinder, iemand die over je heen probeert te lopen of wat dan ook blijkt te zijn.

Mijn coach zegt altijd dat je een duidelijk deurbeleid moet hebben voor wie je wel en niet als klant wilt, en dat begint al op je website. Schud je ‘iedereen moet je aardig vinden’ imago van je af en wees duidelijk in wie je wel en niet als klant wilt.

 

Ik ben benieuwd welk inzicht dit blog jou gegeven heeft. Wil je dat hieronder met mij delen?