Boeken maken je slimmer. En boeken voor ondernemers zorgen ervoor dat jij je bedrijf beter en effectiever kunt runnen, meer geld kunt verdienen, meer winst kunt maken, enzovoort. Je leert vaardigheden of doet nieuwe inzichten op die jou een betere ondernemer maken en je bedrijf meer succesvol. Zelf lees ik heel graag boeken voor ondernemers. In dit artikel in willekeurige volgorde mijn 7 favoriete boeken voor ondernemers. 

 

Maak ze gek! van Aartjan van Erkel

Met mijn achtergrond in de journalistiek kan ik natuurlijk wel een goede tekst schrijven, maar van Aartjan van Erkel heb ik toch weer veel nieuws geleerd. Aartjan leert je namelijk om teksten met overtuigingskracht te schrijven: teksten waarmee je verkoopt zonder dat je ook echt verkoperig of pusherig overkomt. De ondertitel van zijn boek is dan ook ‘Hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing’. Het is de opvolger van zijn eerdere boek Verleiden op Internet, dat ook een aanrader is.

In Maak ze gek! leer je onder andere hoe je jezelf onderscheidt door iets te zeggen dat niemand anders zegt, hoe je goede verhalen vertelt en wat de kracht daarvan is, hoe je jezelf onvergetelijk maakt en hoe je je teksten zo schrijft dat klanten bijna geen ‘nee’ meer kunnen zeggen.

 

De Contentbijbel van Cor Hospes

De Contentbijbel is één van de eerste echte ondernemersboeken die ik las. Ook dit boek gaat over het schrijven van goede teksten, oftewel het maken van goede content, met als doel: het hart raken van de klanten die jij graag wilt bereiken. Het staat vol met inspirerende en goede voorbeelden van contentmarketing van vroeger – zelfs Flipje en Joris Driepinter komen terug, voor de wat oudere lezers – en nu.

Uit dit boek leer je vooral hoe je goede verhalen maakt waardoor jouw bedrijf een gezicht krijgt, écht gaat leven bij de mensen die jou kennen en volgen. Verhalen die mensen onthouden en doorvertellen aan anderen. Verhalen waarmee je het hart van jouw toekomstige klanten raakt en daarmee makkelijker nieuwe ambassadeurs én klanten krijgt.

 

De Ondernemersmythe van Michael Gerber

Dit boek is super interessant voor ‘kleine’ ondernemers die hun bedrijf alleen runnen – of één tot drie medewerkers hebben. Op de cover wordt meteen een pittige stelling gemaakt: “Waarom de meeste kleine bedrijven geen succes worden en wat je daaraan kunt doen.” Het boek stelt dat iedereen die succesvol een bedrijf wil runnen de eigenschappen van drie typen mensen in zich moet hebben: een ondernemer, een manager en een uitvoerder. Om meteen daarna te zeggen dat de meeste ‘kleine’ ondernemers vooral een techneut zijn, en te weinig eigenschappen van de ondernemer en de manager in zich hebben.

Na een wat lange inleiding, die wel nodig is om de rest van het boek goed te begrijpen, neemt de Amerikaanse schrijver Michael Gerber je mee in het stappenplan om wél een succes te maken van je bedrijf. Dat stappenplan dwingt je om na te denken over hoe jij wilt dat je bedrijf er uiteindelijk uitziet, en vooral ook hoe je wilt dat jouw leven eruitziet. Want jij bent er niet voor je bedrijf, je bedrijf is er voor jou: om jouw mooiste leven waar te maken. Ook ga je meer strategisch aan de slag: door systemen te bedenken en toe te passen waardoor je dingen in je bedrijf veel sneller kunt doen, door na te denken over wie je nodig hebt om jouw bedrijf te laten groeien, enzovoort.

 

Super Olcay van Olcay Gulsen

Wil je net als ik graag weten hoe bekende mensen zo succesvol zijn geworden? Ook dan zijn boeken je beste vriend. Olcay Gulsen vertelt in haar boek Super Olcay – dat uitkwam vlak voordat haar bedrijf SuperTrash failliet ging – hoe zij met weinig ervaring als ondernemer een internationaal modemerk opbouwde en succesvol maakte. De ondertitel is dan ook ‘Hoe je met lef van niets naar de top komt’.

Het boek is een goudeerlijk kijkje van Olcay achter de schermen van het ondernemerschap, met alle hoogte- én dieptepunten, successen en tegenslagen. Het leuke is dat elk hoofdstuk afsluit met 10 lessen die Olcay persoonlijk met je deelt. Ook staat het vol met inspirerende quotes en oneliners en ziet het boek er supermooi uit. Eén van mijn favoriete quotes: “Het is leuk om succes te hebben, maar blijf aardig en bescheiden.”

 

Profit First van Mike Michalowicz

Omzet maken met je bedrijf is leuk, maar winst maken is nog veel beter! Op dit principe is het boek Profit First gebaseerd. De bekende formule, waarbij je van je omzet je kosten aftrekt en dan pas je winst overhoudt, gaat in dit boek op de schop. Je zet bij al het geld dat er in je bedrijf binnenkomt vanaf nu eerst een percentage winst opzij en gebruikt dan de rest van het geld om je belastingen, je bedrijfskosten en je eigen salaris te betalen volgens een vaste verdeling.

Aan het begin van het boek wordt de theorie van de kleine bordjes uitgelegd: of we nu een klein of een groot bord voor ons neus hebben, we zijn geneigd het helemaal vol te scheppen met eten en het dan helemaal leeg te eten. Met een groot bord kom je daardoor veel meer aan, terwijl je gedrag precies hetzelfde is als bij een klein bord: het helemaal volscheppen. Profit First leert je om al het geld dat er bij jou binnenkomt te verdelen over kleinere bordjes, namelijk verschillende rekeningen: één voor je winst, één voor je belastingen, één voor je kosten, één voor je salaris en eventueel nog andere rekeningen die jij nodig hebt.

Het boek is echt Amerikaans en dat merk je tijdens het lezen. Zo is er een heel hoofdstuk over het wegwerken van je schulden, omdat het in Amerika heel gebruikelijk is je als ondernemer flink in de schulden te steken om maar door te kunnen gaan met je bedrijf. In dat deel herkende ik mezelf niet zo goed, maar ik vind het wel waardevol dat het boek je heel goed laat nadenken over de kosten die je als ondernemer maakt. Zeker omdat ik nog wel eens een impulsaankoop doe die ik achteraf niet echt nodig had gehad.

En die winst die je opzij zet? Daarvan keer je jezelf eens per kwartaal de helft uit als winstuitkering, waar je verplicht alleen maar leuke dingen van mag doen: voor jezelf of samen met je gezin, familie en/of vrienden!

 

50 verdienmodellen van Petra Iuliano en Jeanet Bathoorn

Mensen kopen een product of dienst bij jou en betalen daar dan een vast bedrag voor. Of jij voert iets voor hen uit en krijgt daar dan per uur voor betaald. Dit zijn een paar van de meest bekende verdienmodellen die er zijn voor ondernemers. Maar er blijken er nog veel meer te zijn!

Dit boek heeft mij veel creatiever gemaakt in het bedenken en toepassen van verdienmodellen. Wat dacht je er bijvoorbeeld van dat mensen een lidmaatschap kunnen nemen op jouw aanbod (ja, dat heb ik inmiddels toegepast!)? Of doe je al iets met affiliate marketing? Met partnerschappen? Werk je met strippenkaarten? Enzovoort. Dit boek bespreekt in totaal 55 verdienmodellen (ja, altijd wat meer bieden dan je vooraf belooft) en maakt je een stuk creatiever in het bedenken van goede verdienmodellen voor jouw bedrijf.

 

Een zaak van fans van Ellen de Lange-Ros

Als je als ondernemer klanten wilt krijgen, dan heb je fans nodig voor je bedrijf: mensen die jouw bedrijf én jou als persoon zo leuk vinden dat ze er heel bewust voor kiezen om bij jou te kopen of bij jou een boeking te doen. Of die misschien zelf niet bij je kopen of boeken, maar wel je ambassadeur zijn en dus anderen naar jou doorverwijzen.

Er zijn veel boeken geschreven vol praktische tips over hoe je meer naamsbekendheid krijgt voor je bedrijf en hoe daar dan klanten uit voortkomen. Ook het boek Een zaak van fans geeft je daarvoor heel veel tips, maar dan op een veel leukere manier: je wordt namelijk meegenomen in de verhalen van zelfstandig ondernemer Anna, manager Joris, winkeleigenaar Orlando en zanger David.

Doordat het boek over echte mensen zoals jij en ik gaat, zijn de verhalen heel herkenbaar en komen de tips die erin en erachter zitten veel beter over. Bovendien ga je aan het eind van elk hoofdstuk zelf aan de slag met één of meer actiepunten. Een aanrader als jij meer fans voor je bedrijf wilt!

Wat is jouw favoriete boek voor ondernemers? Laat je het weten in een reactie? 

PS. De links aan de rechterkant van dit artikel zijn affiliate links naar Bol.com. Als jij via deze links één van de boeken koopt krijg ik een klein bedrag van Bol.com zonder dat jij daarvoor extra hoeft te betalen. Dat geldt overigens ook als jij via deze links iets anders dan de genoemde boeken koopt. 

× .