Voordat mensen klant bij je kunnen worden moeten ze je bedrijf eerst kennen. Daar is geen speld tussen te krijgen, maar hoe zorg je er nou voor dat je bedrijf meer naamsbekendheid krijgt bij potentiële nieuwe klanten? In dit artikel laat ik je zien hoe je dit slim en serieus aanpakt.

 

Veel ondernemers zijn erg druk met online aanwezig zijn. Je vindt ze op Facebook, op Instagram, op LinkedIn, ze schrijven wel eens een blog of maken een video… En als ze iemand spreken die enthousiast is over een kanaal waar ze zelf nog niet actief zijn, dan speelt hun FOMO (angst om een kans te missen) op en gaan ze zich daar ook maar eens in verdiepen.

Juist dat druk zijn met van alles en nog wat zorgt er meestal voor dat de groei van je naamsbekendheid stagneert. Dat je familie, je vrienden en de buurvrouw je wel volgen, net als je collega’s – van wie het merendeel vooral om te kijken hoe jij het allemaal doet – maar dat je niet bij nieuwe mensen onder de aandacht komt die ook echt potentiële klanten zijn. En laten we er even van uit gaan dat je dat nou juist graag wilt.

Al dat druk zijn met actief zijn op verschillende kanalen en achter de laatste trends aan hollen maakt dat je simpelweg te weinig tijd overhoudt om een goed doordacht plan te maken om je naamsbekendheid te vergroten. Laat staan om dat plan ook goed uit te voeren.

 

Tip 1: focus je in 2021 op groei op 1 of 2 kanalen of manieren

Daarom heeft mijn eerste tip alles te maken met focussen. Niet op allerlei verschillende kanalen of manieren willen groeien in naamsbekendheid, want het gevolg daarvan is dat je vaak overal een piepklein beetje groeit. Focus je echt op één of twee opties en maak de tijd om je goed te verdiepen in de groeimogelijkheden die daar liggen.

Laat ik eerst even het onderscheid uitleggen tussen kanalen en manieren. Als je op een kanaal je naamsbekendheid wilt laten groeien, dan heb ik het bijvoorbeeld over je website, je e-maillijst, je videokanaal of podcast (als je één van beide hebt), je Facebookpagina of -groep, je Instagram- of LinkedIn-account of nog een ander kanaal. Je pikt er dan eentje uit waarover je jezelf de vraag gaat stellen die ik bij tip 2 met je deel.

Als ik het heb over manieren, dan heb ik het over focussen op een bepaalde methode waarvan bekend is dat je daarmee je bekendheid kunt laten groeien. Denk aan bloggen, aan adverteren, aan in de media komen, aan spreken in het openbaar, aan samenwerken met affiliates, enzovoort. Als je hiervoor kiest betekent dit dat je in 2021 je volle focus geeft aan één van deze manieren om je naamsbekendheid te vergroten – dat je echt gaat onderzoeken hoe je die heel goed voor jouw bedrijf kunt laten werken, en de bijbehorende acties gaat doen. Niet voor een paar weken, maar gedurende het hele jaar.

 

Tip 2: stel jezelf een uitdagende vraag rond het vergroten van je naamsbekendheid

Wat betekent je naamsbekendheid vergroten voor jou? Wat betekent het in concrete cijfers? Wat wil je? Want als jij aan het einde van 2021 bij tien extra mensen bekend bent ten opzichte van eind 2020, dan heb je ook je naamsbekendheid vergroot. Maar dat was vast niet wat je ermee bedoelde.

Giet jouw doel om je naamsbekendheid te vergroten eens in de vorm van een uitdagende vraag aan jezelf. Een voorbeeld: mijn focuskanaal van 2020 was absoluut mijn website en het leek me geweldig om daar voor het einde van 2020 minimaal 10.000 bezoekers per maand te mogen ontvangen. Ik had er in december 2019 op de kop af 1312, dus de vraag aan mijzelf hoe ik van daaruit naar minimaal 10.000 zou gaan was lekker uitdagend.

Vervolgens ben ik bij die vraag in een soort vrije brainstorm met mezelf antwoorden gaan bedenken. Eerst gewoon alle antwoorden die in me opkwamen en vervolgens daaruit weer een selectie van wat mij het meest zinvol leek om te doen. Bijvoorbeeld het schrijven van Google-proof blogs: blogs over onderwerpen waarvan ik wist dat mijn ideale klanten er veel naar googelen. Door daar vervolgens focus aan te geven bereikte ik in oktober 2020 inderdaad de mijlpaal van 10.000 websitebezoekers in een maand.

Waarom ik je wil aanmoedigen om de vraag uitdagend te maken? Omdat je ‘m dan niet kunt beantwoorden met: ‘Simpelweg een beetje meer doen van wat ik nu al doe’. Als je de uitdaging om je naamsbekendheid te laten groeien groter maakt voor jezelf, dwing je jezelf om met betere en nieuwe ideeën te komen en ga je als gevolg daarvan meer groeien. Doe dus die brainstorm met jezelf.

 

Tip 3: wees niet bang om hulp te vragen

Dat kan al hulp zijn in de vorm van iemand die met jou mee brainstormt over de antwoorden op jouw uitdagende vraag van stap 2. Anderen komen vast met antwoorden waar je zelf nog niet aan gedacht had.

Maar ook als je de antwoorden eenmaal hebt, en daaruit weer hebt gekozen waar jij je op gaat focussen in 2021: wees ook dan niet bang om hulp in te schakelen als je weet dat dit ten goede komt aan de bekendheid en groei van jouw bedrijf. Ook als dit betekent dat je daarvoor een investering moet doen.

Zelf wist ik bijvoorbeeld dat het voor het laten groeien van mijn websiteverkeer handig zou zijn als ik toegang had tot een uitgebreide databank waarin ik precies kon zien waar mijn ideale klant naar googelt. Daarom sloot ik begin dit jaar een betaald abonnement af bij Ubersuggest, een databank waarin ik precies dat kan vinden. Ik weet zeker dat ik die investering inmiddels al in meer dan tienvoud heb terugverdiend.

Het tweede ding, waar ik vooral in de tweede helft van 2020 mijn focus aan heb gegeven als het gaat om groeien in naamsbekendheid, is het werken met affiliates. Dat leek mij een hele mooie manier om mijn huidige klanten te kunnen inzetten als ambassadeurs voor mijn trainingen en hen daar een leuke beloning voor te kunnen geven. Ik had alleen geen flauw idee hoe ik dat hele werken met affiliates slim kon aanpakken.

Toeval of niet: vlak nadat ik dit idee had gekregen kwam er een aanbod voorbij waarin ik in drie workshops zou leren hoe ik met het mailsysteem dat ik al gebruikte ook met affiliates kon werken. Ik kocht de workshops en richtte aan de hand daarvan mijn affiliatesysteem in. Binnen een maand had ik mijn eerste affiliates aangenomen en betaalde de investering in de workshops zich terug: zowel in nieuwe klanten als in groei van naamsbekendheid bij mensen die mij anders nooit of niet zo snel hadden leren kennen.

En nu jij: Wie kun jij om hulp vragen als het gaat om het laten groeien van je naamsbekendheid, op het kanaal dat of de manier die je bij stap 1 gekozen hebt? Wie kan er met je meedenken, van wie kun je iets leren, waar kun je in investeren zodat je sneller gaat groeien?

 

Tip 4: geef er elke week aandacht aan

Het laten groeien van je naamsbekendheid is niet iets dat je moet wegmoffelen onderaan je to do lijstje, om er vervolgens alleen tijd aan te besteden als je tijd overhoudt. Want laten we eerlijk zijn: als drukke ondernemer houd jij niet zo vaak tijd over en blijft het bouwen aan je bekendheid er dan dus gewoon bij.

Als je mijn tip om je in 2021 echt te focussen op één of twee kanalen of manieren om je bekendheid te vergroten echt ter harte neemt, dan moet het mogelijk zijn om daar tijd voor te maken. Dan kun je dat gewoon inplannen in je agenda, niet als iets dat je doet als er tijd overblijft, maar als iets waar je jouw werkdag één keer per week mee begint. Elke werkdag beginnen met iets dat bijdraagt aan de groei van jouw bedrijf is immers het slimste dat je voor jezelf en je eigen ambities kunt doen.

Zelf heb ik het werken aan de bekendheid van mijn website in 2020 elke week prioriteit gegeven, door een concrete actie die daar aan bijdroeg op mijn planning te schrijven en vervolgens als eerste actie op de dag uit te voeren. Juist dat er een gewoonte van maken zorgt ervoor dat de groei in naamsbekendheid ook blijvend is.

 

Tip 5: maak connecties en klanten in plaats van aantallen te verzamelen

Je naamsbekendheid laten groeien is erg waardevol als je wilt groeien met je bedrijf, maar het is wel belangrijk dat je het op een manier doet die je echt iets oplevert. Dat je niet alleen maar hogere aantallen aan het verzamelen bent om het verzamelen, want dan zou je wel eens een vertekend beeld kunnen krijgen van hoe het echt met je bedrijf gaat.

Focus je bij je brainstorm uit tip 2 dus echt op acties die ervoor zorgen dat jij meer potentiële klanten bereikt. Dat gaat niet gebeuren met ‘Like jij mij, dan like ik jou’-acties of met ‘Deel je websitelink onder deze post’-acties. Denk echt verder dan dat en durf authentiek en origineel te zijn. De neiging die veel ondernemers hebben – ‘Even kijken hoe zij het doet, dan doe ik het ongeveer net zo’ – mag je dus opzij zetten, want alleen met authenticiteit en originaliteit spring je er in deze drukke online tijd uit en ga je jouw naamsbekendheid echt een boost geven.

Zelf maak ik bijvoorbeeld een connectie met al die nieuwe mensen die mijn website bezoeken door ze een online cadeautje aan te bieden. Niet iedereen gaat daarop in, maar de mensen die dat cadeautje wel graag willen, die krijgen dat cadeautje en komen vervolgens op mijn e-maillijst. Daar verdiep ik de connectie dan weer door elke week een mail met waarde en inspiratie naar deze mensen te sturen. En vervolgens nodig ik ze ook regelmatig uit om op een meer interactieve manier verder kennis met mij te maken, bijvoorbeeld tijdens de Bootcamps die ik een paar keer per jaar organiseer.

Ook doe ik aan mensen die mij nieuw leren kennen bijvoorbeeld een laagdrempelig betaald aanbod, zodat ze meteen de keuze kunnen maken om wel of niet op een meer verdiepend niveau kennis met mij te maken zonder dat ze hier al honderden euro’s in hoeven te investeren. De reacties hierop laten mij zien of ik vooral aantallen aan het verzamelen ben ‘voor de leuk’, of dat ik mijn naamsbekendheid aan het vergroten ben bij (potentiële) nieuwe klanten.

Ik wil jou uitnodigen om in je naamsbekendheidsplan ook op te nemen hoe jij connecties gaat maken met de mensen die jouw bedrijf nieuw leren kennen – en hoe je gaat aftasten of al die nieuwe mensen die jouw bedrijf leren kennen wel of niet mogelijke nieuwe klanten zijn. Als je dat gedaan hebt, dan heb je een echt goed en compleet plan klaarliggen om in 2021 de bekendheid van jouw bedrijf volop te laten groeien.

 

Wil je nog meer tips en inspiratie over het laten groeien van jouw naamsbekendheid in 2021?

Luister dan hier de aflevering van de Ik help jou online Podcast die ik over dit onderwerp heb opgenomen.