Of je jouw website nou hebt laten bouwen of ‘m zelf gemaakt hebt: in beide gevallen is het handig als je er in elk geval de belangrijkste dingen zelf mee kunt. Denk aan het plaatsen van een blog, het schrijven van een wervende pagina waarop je jouw aanbod verkoopt of het verbeteren van je website zodat hij hoger gaat scoren in Google. Hoe, wat, waar en waarom? Daarop geef ik je antwoord in dit artikel.
In de bijna zeventien jaar dat ik nu ondernemer ben heb ik meerdere keren zelf een website gebouwd en ook meerdere keren een website laten maken door iemand wiens expertise dat is. Eén keer overkwam het mij daarbij dat ik er, toen de site eenmaal was opgeleverd, achter kwam dat ik er helemaal niets zelf aan kon beheren.
Waar ik mij bij de website die ik daarvoor had helemaal zelf had aangeleerd om met html te werken, kon ik nu ineens niets meer zelf op mijn website. Elke kleine of grotere aanpassing moest ik doorgeven aan de websitebouwer – en dan moest ik nog wachten tot die eens tijd had om de aanpassing voor mij te doen. Voor iemand die graag snel schakelt en zelf de regie houdt erg frustrerend.
Gelukkig leer je vaak veel van dingen die je frustreren, en dat was ook nu het geval. Bij alle websites die ik daarna nog bouwde of liet bouwen zorgde ik altijd dat ik zelf snapte hoe de belangrijkste dingen aan de achterkant van mijn website werkten. Ik koos voor websitebouwers die bereid waren om mij dat goed uit te leggen of ik volgde een cursus waarin ik niet alleen leerde zelf een website te bouwen, maar ook om alles aan de voor- en achterkant te begrijpen en beheren. En bovenal koos ik voor WordPress.
Zo plaats je een blog op je WordPress website
Het fijne van WordPress is niet alleen dat het goede vrienden is met Google, waardoor een website die met WordPress gebouwd is over het algemeen een (flink) stapje voor heeft qua vindbaarheid in Google, maar ook dat het in de basis eenvoudig werkt.
WordPress is bijvoorbeeld sowieso al ingericht op ondernemers die hun website interactief en levendig willen houden. Standaard zit er al een blogfunctie in je website als je met WordPress werkt, waardoor een speciale blogpagina toevoegen aan je website niet meer nodig is. Als je eenmaal je eerste blog op je website geplaatst hebt lukt je dat de tweede keer bijna met je ogen dicht, omdat het gewoon heel eenvoudig is. In de video hieronder laat ik je zien hoe je een blog op je WordPress-website plaatst als je dit nog nooit gedaan hebt.
Een aanbodpagina maken op een Divi-website
Het enige nadeel aan WordPress vind ik dat er zo veel keuze is aan thema’s waarmee je kunt werken. Zeker iemand als ik die het lastig vindt om uit zo veel verschillende opties een keuze te maken blijft dan makkelijk hangen in keuzestress. Want waar zitten nou echt alle functionaliteiten in die ik nodig heb of in de toekomst nodig denk te hebben voor mijn website? En ziet dat thema er dan ook nog mooi uit?
Daarom was ik ook zo blij toen ik het websitethema Divi tegenkwam, een thema waar zo veel functionaliteiten en ontwerpopties in zitten dat je je geen enkele zorgen meer hoeft te maken dat je dat wat je met je website wilt niet kan doen. Ik niet tenminste. Bovendien is Divi een thema dat continu up-to-date blijft, omdat er zo veel gebruikers van dit thema zijn en het bedrijf achter Divi, Elegant Themes, het belangrijk vindt om de kwaliteit hoog te houden.
Neem bijvoorbeeld het maken van een aanbodpagina. In mijn hoofd plopt regelmatig een goed idee op – en als dat dan een goed idee voor een nieuw of aanvullend aanbod voor mijn bedrijf is, vind ik het fijn als ik dit aanbod snel zelf op mijn website kan zetten. Dat ik snel kan schakelen en niet een paar dagen hoef te wachten tot iemand anders tijd heeft om mijn aanbod voor mij online te zetten.
Deze week nog besloot ik van een goedlopend product op mijn website een extra variant aan te bieden. Ik maakte het aanbod op maandagmiddag en dinsdagochtend, zette het rond 12.00 uur op dinsdag zelf op mijn website als nieuw product dat te koop was en verkocht het om 13.23 uur al voor de eerste keer en om 15.14 uur al voor de tweede keer. Als ik niets zelf met mijn website had gekund, was dat niet mogelijk geweest. Dan had ik het idee waarschijnlijk zelfs gelaten voor wat het was omdat het zo’n gedoe zou zijn geweest.
Om je een inkijkje te geven in wat je voor het maken van een aanbodpagina allemaal kunt op een WordPress-website die met het thema Divi gemaakt is, heb ik nog een video voor je gemaakt. Ik laat je bijvoorbeeld zien hoe je op een Divi-website met dingen als een afteltimer, een prijstabel en mooi vormgegeven reviews kunt werken.
Je website eenvoudig verbeteren in Google
Ook zorgen dat mijn website steeds makkelijker en vaker gevonden wordt in Google is iets waar ik graag tijd in steek. Dat doe ik door mijn websitepagina’s en mijn bestaande blogs te updaten en van nieuwe of nog betere zoektermen en andere slimmigheidjes te voorzien. Een kleine verandering kan daarin al een groot verschil maken.
Deze week nog zag ik dat een van mijn recent geschreven blogs steeds vaker gevonden wordt in Google. Het is een blog over een onderwerp waar zo’n 40.000 keer per maand naar gegoogeld wordt, dus een interessante om hoog mee te scoren in Google. Dat dit blog al zo snel best goed rankt in Google is voor mij een teken dat er nog veel meer potentie in dit blog zit. Dat het misschien wel naar een positie in Google toe kan waar het duizenden bezoekers per maand bereikt.
Ik dook daarom nog eens goed in dit blog, veranderde twee tussenkopjes, deed een extra aanvulling in de tekst, maakte een link vanuit dit blog naar een ander blog op mijn website en paste nog wat kleinigheidjes aan. Allemaal dingen die ik kan doen omdat ik zelf goed met mijn website overweg kan. Kun je dit niet, dan zul je veel sneller denken: ‘ach, laat maar, te veel moeite om dit blog te updaten’ en daardoor je kans op een goed in Google presterende website en dus op het bereiken van (veel) meer klanten mislopen.
Kies voor een website(thema) waar je makkelijk mee overweg kan
Je begrijpt vast de kernboodschap van dit blog al: zorg dat je de belangrijkste dingen op je website, zoals het plaatsen van blogs, het maken van een aanbodpagina en het updaten van bestaande pagina’s of blogs zodat ze beter gaan scoren in Google, zelf kunt. Als je jouw website door iemand met verstand van zaken laat bouwen, zorg dan dat diegene je de basis goed uitlegt en dat je samen kiest voor een website die makkelijk te beheren is en waar veel voor ondernemers waardevolle opties in zitten. En als je het zelf gaat doen: werk dan ook met een thema dat eenvoudig zelf te beheren is.
En zie je dan bij je keuze voor een websitethema door de bomen het bos niet meer, dan raad ik je van harte aan om met het WordPress-thema Divi te werken. Het is namelijk veelzijdig, er staan hele goede tutorials op YouTube voor als je jouw website echt helemaal zelf wilt maken en je kunt er bovendien prachtige websites mee maken. Ook al zijn er heel veel gebruikers van Divi, het thema is zo gebouwd dat al die websites toch heel verschillend worden. Bovendien kun je er zelfs aan de voorkant je website mee bouwen, dus dat wat je wilt ter plekke op je website zien verschijnen.