Wil jij in 2024 je e-maillijst laten groeien? Wil je dat meer mensen je e-book, checklist of wat je dan ook maar aanbiedt gaan aanvragen? Of dat mensen zich gemakkelijker inschrijven voor een webinar, masterclass, challenge of iets anders dat je organiseert? Dan deel ik in dit artikel met je wat voor mij recent heel goed werkte om veel nieuwe inschrijvingen op mijn e-maillijst te krijgen.
Allereerst: als je jouw e-maillijst in 2024 wilt laten groeien, wat versta je daar dan concreet onder? Als je namelijk eind 2024 één of twee extra e-mailabonnees hebt, dan is je lijst ook gegroeid. Maar is dat ook wat jij in gedachten hebt? Maak specifiek – in aantallen of in percentages – welke groei je in 2024 graag wilt zien, en maak je doel liefst een beetje ambitieus. Dat daagt je namelijk uit om nieuwe dingen te proberen.
Toen ik in november een blogchallenge organiseerde, besloot ik op mijn opt-inpagina (de pagina waarop mensen de inschrijving doen) een aantal nieuwe dingen uit te proberen die ik geleerd had in een Amerikaanse training. Het maakte dat het percentage mensen dat zich inschreef van 22 procent omhoog schoot naar 43,9 procent.
Wat deed ik anders en waar kun jij dus ook mee experimenteren?
Tip 1: maak inschrijven zo gemakkelijk mogelijk
Soms zie ik op websites van collega-zelfstandig ondernemers dat je wel vier verplichte vakjes met gegevens in moet vullen voordat je überhaupt een e-book of andere weggever kunt aanvragen. Als je direct al een telefoonnummer in moet vullen of aan moet geven waarom je het e-book eigenlijk wilt hebben, dan werp je bij je mogelijke aanvragers enorme drempels op. Met elk extra vakje dat mensen moeten invullen gaat het percentage mensen dat het invult drastisch naar beneden.
Op de aanmeldpagina van mijn Blog Bootcamp besloot ik te testen met het vragen van maar één gegeven: een e-mailadres. Zelfs hun voornaam hoefden mensen niet in te vullen, want ik kan je ook gerust mailtjes sturen zonder een persoonlijke aanhef (toen ik er eens op ging letten, zag ik dat veel ondernemers die ook een grote e-maillijst hebben precies hetzelfde doen).
Doordat je op andere plekken op mijn website wél een voornaam moet invullen om iets gratis aan te vragen, kon ik vervolgens ook in één oogopslag zien wie actief meedeed aan de Blog Bootcamp: de mensen die inmiddels ook een naam hadden gekregen in mijn mailsysteem.
Check eens hoeveel gegevens jij van je mogelijke inschrijvers vraagt. Minimaliseren is zó 2024.
Tip 2: een (opvallend gekleurde) knop bovenaan
Stel dat iemand via een blog (of op social media, of via een advertentie, of vanuit een mail) ontdekt dat jij gratis iets waardevols aanbiedt en dat die persoon dat graag wil hebben. Dan staat diegene waarschijnlijk al te trappelen om dat bij jou aan te vragen en heeft hij of zij niet eerst nog een lange lap tekst op een aanvraagpagina nodig.
Daarom testte ik bij mijn Blog Bootcamp met een aanmeldknop gelijk bovenaan mijn aanmeldpagina. Nog voordat je ook maar een stukje tekst had gelezen, kon je je al inschrijven. Die knop maakte ik geel, lekker afwijkend van mijn paarse huisstijl.
Natuurlijk had ik verderop op mijn aanmeldpagina ook nog knoppen waar je je aan kon melden. Zo hield ik rekening met de mensen die zich direct al wilden aanmelden én ook met de mensen die eerst wat meer context nodig hadden.
Tip 3: maak een statement bovenaan je aanvraagpagina
Mensen willen iets hebben als ze zien dat het hen iets oplevert. Dat geldt voor je betaalde aanbod, maar ook bij gratis aanbod. Nu weet ik dat veel zelfstandig ondernemers van nature nogal bescheiden zijn. Maar als het om je aanbod gaat, dan mag je heel krachtig verwoorden wat voor waardevols jij te bieden hebt. Niemand heeft immers interesse in iets dat maar halve resultaten oplevert of in iets dat klinkt als de op vier of vijf na beste keuze. Mensen willen dat wat voor hen het beste is.
Mijn statement bovenaan was: Hoe je met blogs veel klanten en omzet uit Google haalt. Dat is namelijk precies wat deelnemen aan mijn Blog Bootcamp, als je serieus meedoet, je kan brengen. Wat kan jouw gratis aanbod jouw klanten brengen? En verwoord je dat al krachtig genoeg op de pagina waar ze jouw gratis aanbod kunnen aanvragen?
Tip 4: reviews van klanten
Reviews zijn altijd fijn op een aanbodpagina, ook als het om je gratis aanbod gaat. Eerder had ik op de pagina van mijn Blog Bootcamp reviews staan van mensen die al eens aan de Blog Bootcamp mee hadden gedaan. Zij vertelden hoe leuk ze het vonden om mee te doen, maar ze zeiden niets over de resultaten die het hen had opgeleverd. Voor het merendeel waren dit reviews van mensen die na mijn Blog Bootcamp geen klant bij mij waren geworden en weinig meer met het geleerde hadden gedaan.
In november heb ik deze reviews vervangen door reviews van mijn klanten: ondernemers die na een eerdere Blog Bootcamp (of andere gratis training) de stap naar mijn training Continu klanten uit je website hadden gezet en daardoor écht goede resultaten hebben geboekt. Natuurlijk spreekt dat voor iemand die mij nog helemaal niet kent veel meer tot de verbeelding dan een review van iemand die vertelt dat de Blog Bootcamp zo leuk of waardevol was, zonder iets over concrete resultaten te zeggen.
Welke reviews heb jij al van je klanten gekregen? En hoe kun jij die een plek geven op je opt-inpagina?
Tip 5: laat zien dat jij een expert bent
Veel zelfstandig ondernemers krijgen een beetje de kriebels van het woord ‘expert’. Ze denken dan gelijk aan iemand die twintig jaar ervaring heeft of die elke week in de media verschijnt. Maar een expert ben je al veel sneller: zelfs als je jouw bedrijf nog maar kort hebt, is de kans al groot dat jij over jouw onderwerp (bijvoorbeeld over het onderwerp van je e-book) veel meer weet dan 98 procent van jouw mogelijke klanten.
Maar wat nu als iemand ‘koud’ via Google bij jou binnenkomt, of via een andere weg voor het eerst op je website terechtkomt? Die persoon kent jou nog helemaal niet. Die heeft geen idee hoe kort of lang jij al ondernemer bent en of jij goed bent in wat je doet. Het is aan jou om dat te laten zien.
Nu heb ik niet een paar maanden geleden pas bedacht dat ik iets met bloggen wilde doen en dat ik dat ook wel aan anderen kon leren. Ik heb vanaf 2004 als journaliste en tekstschrijver gewerkt en ik geef al sinds 2016 trainingen over bloggen. Ik heb veel ervaring. Ik durf best te zeggen dat ik een expert ben in bloggen en ook in het schrijven van blogs die hoog in Google komen. En dat heb ik dus op mijn opt-inpagina nu veel beter naar voren gebracht, zeker voor al die mensen die voordat ze op deze pagina terechtkwamen geen idee hadden wie ik was.
Doe jij dit ook al? Waarom wel of niet? En hoe kun je dit nog krachtiger doen?
Wil jij jouw e-maillijst in 2024 laten groeien? Focus je dan niet alleen op zaken die meer mogelijke klanten op je website brengen. Kijk ook hoe je het percentage aanvragen of aanmeldingen uit je bestaande opt-inpagina’s verder omhoog kunt brengen. Ik hoop dat mijn vijf tips je daarbij helpen. Deel hieronder even welke jij snel gaat toepassen.
Fijn dat dit allemaal zo goed werkt voor jou! Volgens mij ben ik nog steeds veel te bescheiden, dus ik ga Tip 5 zeker toepassen. Dit lijkt me ook een leuke om te combineren met Tip 3 in sommige gevallen. In 2024 mag de mailinglist verdubbelen, dus je gaat zeker horen het dit gaat 😉