Soms doet iemand die nieuw op je website komt daar meteen een aankoop. Maar dat gebeurt natuurlijk niet in alle gevallen. Hoe blijf je onder de aandacht van mensen die jouw website bezocht hebben, zodat je ook nog op hun netvlies bent op het moment dat ze wél een aankoop willen doen? In dit artikel geef ik je antwoord.

 

Op social media is het simpel: als iemand jouw account, pagina of profiel tegenkomt en het interessant vindt wat jij doet en te delen hebt, dan kan diegene jou gaan volgen of je een connectieverzoek sturen. Als het algoritme jullie allebei gunstig gezind is, blijven jouw berichten vervolgens onder de aandacht van de ander komen.

Ook op je website kun je jouw bezoekers mogelijkheden bieden om met jou in contact te blijven. Zo zou je hen natuurlijk kunnen uitnodigen om jou op social media te gaan volgen – alleen ben je in dat geval ook weer afhankelijk van de algoritmes daar die bepalen of iemand jouw berichten wel of niet te zien krijgt.

Bovendien maakt elk social media-onderdeeltje dat jij op je website plaatst (zoals een uitnodiging om jou daar te gaan volgen,  maar bijvoorbeeld ook een mooie Insta-feed) je website een stukje trager, terwijl een snelle website nou juist zo belangrijk is om goed gevonden te worden in Google. Maar dat terzijde.

Veel slimmer is het om iemand die je website bezoekt uit te nodigen om zich in te schrijven voor iets waarbij jij het e-mailadres van de ander krijgt. Zo kun je immers per e-mail met je websitebezoeker in contact blijven. Het voordeel daarvan ten opzichte van contact houden op social media is dat je berichten per e-mail meestal sowieso bij 99 procent van je ontvangers goed terechtkomen en door een hoog percentage van je ontvangers ook echt gelezen worden. Over het algemeen liggen deze getallen veel hoger dan bij de berichten die je op social media post.

Ik geef je in het vervolg van dit artikel een zevental ideeën om het voor je websitebezoekers aantrekkelijk te maken om hun e-mailadres aan jou te geven.

 

Idee 1: laat een websitebezoeker zich inschrijven voor waardevolle mails

Als ondernemers onderling weten we dan dat we het over een nieuwsbrief hebben, maar dat woord ‘nieuwsbrief’ doet het bij bezoekers van je website vaak niet zo goed. Ze associëren het met spam en reclamemails – en daar schrijven ze zich niet graag voor in. Als jij een nieuwsbrief hebt en jouw websitebezoekers dus uitnodigt om zich daarvoor in te schrijven, geef je nieuwsbrief dan een andere, meer aantrekkelijke naam. Bijvoorbeeld een naam waarin je goed duidelijk maakt wat voor waarde of inspiratie de ander van jou gaat ontvangen.

 

Idee 2: laat een websitebezoeker inschrijven voor nieuwe blogupdates

Dit is iets waar mijn klant Arthur bijvoorbeeld veel succes mee boekt: op zijn website kun je je inschrijven om een kort berichtje te ontvangen zodra hij een nieuw blog gepubliceerd heeft. Deze korte mailtjes zijn voor hem makkelijk te maken en versturen en zijn bovendien een goede manier om met websitebezoekers in contact te blijven. Ik heb de exacte cijfers niet paraat, maar weet wel dat Arthur inmiddels behoorlijk wat inschrijvingen heeft voor deze ‘ontvang een berichtje als er een nieuw blog is’-mails.

 

Idee 3: laat een websitebezoeker een e-book aanvragen

Waarschijnlijk weet je wel wat een e-book is: een online boekje – meestal in de vorm van een pdf – waarin je waarde en/of inspiratie deelt over één of meer onderwerpen. Als je wilt dat veel mogelijke klanten jouw e-book aanvragen, dan kies je het onderwerp van je e-book zorgvuldig uit. Je kiest dan niet alleen een onderwerp waar mensen veel interesse in hebben, maar ook een onderwerp dat naadloos aansluit op jouw betaalde aanbod. Zo blijf je in contact met websitebezoekers die ook echt mogelijke toekomstige klanten zijn.

 

Idee 4: laat een websitebezoeker een checklist of spiekbriefje aanvragen

In het maken van een e-book gaat vaak best veel tijd zitten – je kunt er zomaar een paar weken mee bezig zijn. Dat geldt niet voor een checklist of een spiekbriefje: de inhoud daarvan zou je in hooguit een paar uurtjes moeten kunnen maken. Zelf maakte ik de content voor mijn spiekbriefje over het plaatsen van zoekwoorden zelfs in een halfuurtje – en was mijn grafisch vormgeefster ook niet heel veel tijd kwijt met het mooi opmaken van het spiekbriefje.

Dat het maken van een checklist of spiekbriefje minder tijd kost betekent zeker niet dat het minder waardevol is. Juist iets kleins en compacts kan evenveel of zelfs meer waarde bieden dan iets uitgebreids. Ik merk dat bij mijn spiekbriefje ook: het is in korte tijd al 300 keer aangevraagd en daarmee nu al één van mijn online cadeautjes waarmee ik mijn e-maillijst het hardst heb laten groeien.

 

Idee 5: bied je websitebezoeker een videotraining of een online workshop aan

Waar de ene persoon meer een schrijver is, is de ander meer een prater. Was jij allang blij toen het meeste schrijfwerk aan je website gedaan was en houd je meer van het maken van video’s? Maak daar dan gebruik van door een videotraining of online workshop te creëren die je gratis weg kunt geven in ruil voor e-mailadressen van websitebezoekers. Bij een videotraining is het meestal gebruikelijk om deze uit drie lessen te laten bestaan. Een online workshop kun je live geven op vooraf ingeplande momenten, maar je kunt ‘m ook op elk moment dat jouw websitebezoeker er tijd voor heeft beschikbaar maken.

 

Idee 6: laat je websitebezoeker een quiz maken met een voor hen waardevol resultaat

Als iemand weet hoe geliefd quizzen zijn, dan ben ik het wel. In de afgelopen twee jaar verkocht ik via mijn website meer dan tweeduizend online pubquizzen. Maar in dit geval heb ik het niet over een pubquiz, maar over een quiz die bezoekers op je website kunnen maken. Bijvoorbeeld om te ontdekken welk type ondernemer ze zijn, welk type vakantieganger ze zijn, welk geldtype ze zijn, welk type ze zijn als het om hun gezondheid gaat, enzovoort.

Vervolgens krijgen de mensen die jouw quiz maken in ruil voor hun e-mailadres van jou een aantal bruikbare tips die passen bij hun uitkomst van de quiz. Als je de quiz eenmaal hebt ingevuld, ben je meestal zo nieuwsgierig naar die tips dat het geven van je e-mailadres een zogenaamde no-brainer is.

Een quiz op je website is extra leuk omdat je ze nog niet in groten getale ziet. Waar inmiddels vrijwel elke ondernemer wel een eigen e-book heeft, ben je met een quiz behoorlijk origineel. Van de bijna honderd deelnemers aan mijn training Continu klanten uit je website weet ik van maar twee of drie dat zij een quiz op hun website hebben.

 

Idee 7: bied je websitebezoeker een online live ervaring

In dit geval heb ik het bijvoorbeeld over een webinar, een challenge of (in mijn geval) een Bootcamp waar je websitebezoekers voor uitnodigt. Het leuke hiervan is dat je de bezoeker van je website meteen een interactieve ervaring met jou kunt bieden. Een deelnemer aan mijn live Word gevonden in Google Bootcamp bijvoorbeeld krijgt toegang tot drie superwaardevolle online workshops, drie online brainstormsessies met mij, een Facebookgroep om vragen te stellen en samen opdrachten uit te werken plus een heel waardevol werkboek. Daardoor leert de ander mij snel beter kennen en ik de ander (als diegene actief meedoet) ook. We bouwen echt een band op in korte tijd.

Natuurlijk hoef je als je hiervoor kiest niet meteen zo groot uit te pakken als ik. Een webinar van een uur geven of een challenge organiseren met korte video’s die je per mail verstuurt zorgt net zo goed voor waarde en connectie. Bedenk vooral goed welke invulling bij jou past.

 

En wat je vervolgens doet met de mailadressen die je zo van je websitebezoekers verzamelt? Wat voor soort mails je hen dan stuurt? Dat is iets voor een ander blog. Laat me vooral even hieronder weten wat jouw vragen hierover zijn, zodat ik daar een waardevol blog over kan schrijven voor jou.