Mogelijke klanten naar jóu toe laten komen in plaats van er voortdurend zelf (letterlijk of figuurlijk) op uit te gaan op zoek naar nieuwe klanten: dat kan niet alleen in Google, maar ook op Pinterest. Pinterest-expert Jody Hoogendoorn weet daar alles van. Ik sprak haar onlangs voor de Ik help jou online Podcast en deel in dit blog een aantal van de belangrijkste tips van Jody met je. “Pinners zijn planners.”
“Pinterest is het meest onontgonnen gebied in social media land, terwijl het een kanaal is dat keihard voor je werkt”, vertelt Jody. Bovendien: Pinterest is niet eens social media, het is een zoekmachine. “De hele mindset die mensen rond social media hebben is: ‘ik moet mezelf daar laten zien’”, weet Jody, “maar dat is op Pinterest helemaal niet nodig. Er is amper interactie, wat heerlijk is. Het maakt dat Pinterest een heel rustig en fijn kanaal is, niet zo’n druk en chaotisch kanaal waar je de hele tijd met je snoet in beeld moet zijn.”
Waar je op bijvoorbeeld Instagram heel druk kunt zijn met het beantwoorden van direct messages en reacties op je posts en Stories, daar plaatsen mensen op Pinterest amper reacties bij je pins. “En als ze het wel doen, is het vaak een opmerking voor henzelf. Als ze toch een vraag stellen, is het prima als je daar binnen een week op reageert. Dat hoeft echt niet binnen een uur, wat op social media vaak veel stress met zich meebrengt. Je post op Pinterest iets en dan ga je weer door met je leven.”
Pinterest-gebruikers zijn dingen aan het plannen
Hoe benut je Pinterest nou slim? Hoe laat je het vóór je werken? “Op Pinterest moet een pin altijd naar een pagina op je website linken en dan is het handig als je website veel pagina’s en blogs heeft waar je naartoe kunt linken”, legt Jody uit. “Vijf pagina’s op je website is dan wat karig, daar kan Pinterest niet zo goed mee uit de voeten.”
Mensen zoeken op Pinterest ideeën en inspiratie. “Pinners zijn planners”, vertelt Jody. “Ze zijn echt bezig voor de toekomst. Als de zomervakantie eraan komt, gaan ze daar inspiratie voor zoeken, als ze een weekendje weg willen gaan ze ook naar Pinterest. Interieur is heel groot op Pinterest, iedereen die gaat verhuizen of verbouwen is er te vinden. Je zoekt er tips en inspiratie voor iets dat je wilt gaan doen, gaan maken of aan het plannen bent. Er worden geen nare gesprekken gevoerd en mensen willen er ook niet zien wat je aan het doen bent. Ze zijn er omdat ze inspiratie zoeken.”
Laat Pinterest mensen naar jouw website brengen
Belangrijk is dat je op Pinterest met goede afbeeldingen werkt, maar ook met tekst. “Iets met een tekst erop triggert veel makkelijker dan alleen maar mooie plaatjes die voorbijkomen”, legt Jody uit. “Kijk hoe je dat zo creatief mogelijk kunt verpakken. Hoe steek je het zo in dat mensen de tekst op jouw pin gaan lezen en dat ze doorklikken naar je website. Want dat is de taak van Pinterest: het brengt mensen naar je website en daar houdt het op. Daarna is het aan jou.”
Jody bedoelt daarmee dat jij zelf moet zorgen dat alles op jouw website, waar mogelijke klanten dus via Pinterest terechtkomen, kloppend is. “Dat ze op de juiste pagina op je website uitkomen, dat ze daar je blog kunnen lezen en van daaruit ook weer kunnen doorklikken, bijvoorbeeld naar een ander blog, naar een product dat je verkoopt of naar iets dat ze gratis bij je kunnen downloaden. Zodat mensen geïnteresseerd in je raken en jij een relatie met hen kunt opbouwen. Want als mensen één keer iets van jou zien, gaan ze meestal niet direct bij jou kopen. Daarvoor moeten ze je vaker zien. Dan leren ze je steeds beter kennen, waardoor ze steeds meer vertrouwen in je krijgen.”
Een levensduur van maanden tot jaren
Pinterest beweegt heel erg mee met de seizoenen. Als jouw aanbod mooi aansluit bij bepaalde periodes van het jaar, houd daar dan zeker rekening mee. “Pinterest-gebruikers lopen veel verder vooruit dan wat je in de bladen of in de supermarkt ziet. Mensen zijn vaak zes weken voor een bepaalde feestdag al aan het zoeken op Pinterest, soms al veel langer. Als de schoolvakanties van de kinderen geweest zijn beginnen ze al naar inspiratie voor kerst te zoeken, dus al in september.”
Net zoals bij bloggen is het dus slim om een tijdje vooruit te kijken: welke momenten komen eraan en hoe kun jij nu alvast content maken waarmee je daarbij aanhaakt? “Als je op de juiste momenten al op thema’s insteekt, dan werkt dat heel goed. Het leuke is ook dat berichten op Pinterest een levensduur van maanden tot jaren hebben. Het is niet volgende week alweer oud nieuws.”
Net als bij blogs waarmee je hoog in Google wilt komen moet je soms even geduld hebben voordat iets opgepikt is. “Maar als je nu iets post, dan kan dat volgend jaar rond dezelfde periode weer naar boven komen”, vertelt Jody. “Content maken kost best veel tijd. Als je dan een bericht hebt dat het goed doet en dat jaren meegaat, dan is dat heerlijk. De tijd en energie die je erin steekt, die krijg je er echt uit terug.”
Jody maakt een mooie vergelijking met een stoomtrein. Ook die komt langzaam op gang. “Je berichten zijn als de kolen die je in de trein gooit. Eerst zitten er een paar berichten in en gaat de trein langzaam rijden. Maar als er steeds meer berichten in komen, dan gaat de trein steeds sneller rijden en steeds meer bezoekers naar je website brengen. Dat geldt zowel voor pins als voor blogs.”
Test waar jij het meeste resultaat uit haalt
Zoals geldt voor alles dat je aan marketing doet: het is altijd een goed idee om te testen wat voor jóu het beste werkt. “Ik heb ook klanten die het naast elkaar getest hebben: Instagram, LinkedIn en Pinterest”, zegt Jody. “En na een jaar zeggen ze: ‘We gaan door met Pinterest, want daar halen we echt klanten uit.’ Steek tijd en energie in een kanaal dat voor jou werkt. Niet in een kanaal waar je alleen maar op zit omdat iedereen erop zit en niet omdat jij je er heel lekker voelt. Kijk of je je tijd eens wat anders kunt verdelen over de verschillende kanalen en dan zul je vanzelf zien waar jij het meeste uithaalt.”
Dat Pinterest bij veel ondernemers in hun dode hoek zit, daar heeft Jody wel een verklaring voor. “Veel mensen hebben wel een privé-account op Pinterest, maar denken er niet eens aan dat je het ook zakelijk in kunt zetten. En Pinterest werkt zo anders dan social media dat mensen vaak geen idee hebben hoe ze het zakelijk in kunnen zetten. Dan wordt het een kip-en-het-ei-verhaal, want als je het verkeerd doet gaat het nooit voor je werken.”
Kortom: haal Pinterest uit je dode hoek, stof het af, zegt Jody. “En als je er tot nu toe alleen nog maar privé naar hebt gekeken, hoe zou het dan voor je zijn als je er een extra kanaal bij hebt dat uit zichzelf hard voor jou werkt? Misschien moet je je er toch een keer aan wagen om het ook zakelijk in te zetten?”
Beluister de podcast met Pinterest-expert Jody
Over hoe je dat doet, over jezelf onderscheiden met kwaliteit (in plaats van kwantiteit) en over alle ontwikkelingen op het gebied van AI die ook op Pinterest spelen hebben Jody en ik nog verder doorgepraat in de podcastaflevering die we samen hebben opgenomen. Je kunt deze podcast hieronder beluisteren op Soundcloud. Ook kun je ‘m vinden als aflevering 196 van de Ik help jou online Podcast op jouw favoriete podcastkanaal.
Bezoek zeker ook de website www.pinacademie.nl als jij meer klanten en omzet uit Pinterest wilt halen. Je vindt daar alles over het gratis en betaalde aanbod van Jody.