Doelen stellen en bereiken: pas op voor deze 5 valkuilen - Ik help jou online

December is de maand van doelen stellen voor een nieuw jaar dat als een onbeschreven blad voor je ligt. Maar hoe zorg je ervoor dat je doelen bedenkt die je in 2021 ook echt gaat behalen? In dit artikel help ik je om vijf veelvoorkomende valkuilen te omzeilen.

 

Zelf ben ik regelmatig in één van de veelvoorkomende valkuilen gestapt die ik zo met je ga bespreken: het stellen van te veel verschillende doelen voor een nieuw jaar. Soms had ik er wel vijf, zes, zeven of acht. En hoe meer doelen, hoe meer verspreid je focus is en hoe kleiner de kans dat je al die verschillende doelen ook echt gaat behalen.

Inmiddels doe ik het anders en heb ik voor 2021 het woord ‘eenvoudig’ een kernwoord gemaakt bij het stellen van mijn doelen. Ik ga het nieuwe jaar in met 2 simpele doelen: 112 ondernemers enthousiast maken om één van mijn twee trainingen bij mij te volgen (ja, ja, zelfs een heel concreet getal heb ik hieraan kunnen koppelen) en 25 procent van mijn omzet halen uit aanbod waarvoor ik geen actieve marketing hoef te doen (dat wordt heel hip ook wel passief inkomen genoemd, maar helemaal passief is het wat mij betreft ook weer niet, vandaar dat ik het zo omschrijf). Naar deze twee doelen gaat al mijn focus in 2021. En dat brengt mij meteen bij de eerste valkuil.

 

Valkuil 1: een doel verwarren met een middel

Afgelopen week deelde ik in mijn podcast en op social media al iets over het stellen van doelen voor 2021. Ik vroeg mensen die mij volgen ook naar hun doelen. Daarop kreeg ik mooie reacties als: ‘ik wil mijn e-maillijst laten groeien’ of ‘ik wil meer bezoekers op mijn website’. Op zich hele mooie doelen, waar ik als marketingcoach erg blij van word, maar ik zie deze twee meer als middelen om een doel te bereiken dan als een doel op zich.

Een doel is iets waar jij heel blij van wordt, waar je een sterke connectie mee voelt, waar je misschien zelfs wel helemaal van in vuur en vlam gaat staan (figuurlijk dan he) of elke ochtend enthousiast voor uit bed springt. Iets dat naadloos aansluit bij wat jou drijft in het leven, zoals impact maken, jezelf een mooi leven gunnen, anderen blij maken, groeien, enzovoort. Vervolgens zoek je daar de middelen bij die jou bij je doel gaan brengen, en dan het liefst de middelen waarvan jij het leuk vindt om juist die in te zetten.

Ik vond het bijvoorbeeld erg leuk om te zien dat mijn websiteverkeer zo groeide in 2020, maar ik zag dat niet als een doel op zich. Ik zag dat als een middel dat mij hielp om mijn doel te bereiken: in contact komen met meer potentiële klanten voor wie ik met mijn trainingen iets kan betekenen. Ook in 2021 wil ik mijn websiteverkeer weer verder laten groeien, maar wel echt als middel dat in functie staat van mijn doel.

Hetzelfde geldt voor mijn Bootcamps, de 5-daagse trainingen die ik in 2020 meerdere keren gaf. Die vond ik ongelooflijk leuk om te doen en ga ik in 2021 zeker weer geven, maar niet als doel op zich, maar als middel om mijn doel te bereiken: die 112 mensen enthousiast maken om een uitgebreide training bij mij te gaan volgen. Maar stel dat ik plotseling uitgekeken raak op het geven van Bootcamps of ik er niet meer het resultaat mee bereik dat ik wil, dan kan ik dit middel ook inruilen voor iets anders zonder dat mijn doel verandert. Snap je het verschil? Een middel zet je in om je doel te bereiken, niet om het inzetten of laten groeien op zich.

 

Valkuil 2: je bent niet bereid de dingen te doen die horen bij je doelen

Ik weet niet of het de decemberroes is of het feit dat een nieuw jaar nog als een onbeschreven blad voor je ligt, maar veel ondernemers zien zichzelf zo rond de jaarwisseling ineens als iemand met onbegrensde mogelijkheden en hoge ambities. Supermooi, maar heel vaak gebeurt het dat je jezelf in andere periodes van het jaar ineens heel anders ziet en dus de doelen die je eerder gesteld hebt dan weer gaat afzwakken en de lat flink lager legt.

Nou is dat natuurlijk prima, maar het zorgt er wel voor dat je blijft hangen. Terwijl het best mogelijk is om die ambitieuze doelen die je in december bedenkt tóch te halen. Je zult jezelf dan alleen wel twee belangrijke vragen moeten stellen en daar eerlijk op moeten antwoorden: Wat is ervoor nodig om deze doelen te behalen? En: Ben ik bereid om de dingen te doen die ervoor nodig zijn om deze doelen te behalen?

Nou is het antwoord op die eerste vraag misschien nog eenvoudig te geven, maar het antwoord op de tweede vraag is vaak een stuk lastiger. Want stel dat daar bijvoorbeeld bij komt kijken dat je online zichtbaarder mag worden of dat je een investering zult moeten doen in het leren van nieuwe vaardigheden? Ik ken genoeg ondernemers die het al Spaans benauwd krijgen bij het idee om één video op te nemen of 100 euro in de groei van hun bedrijf te investeren. In dat geval kun je jouw doelen maar beter meteen lager stellen.

Ben je wel bereid om de uitdagingen die jouw gestelde doelen op je pad gaan brengen aan te gaan? En geef je hier al voor het jaar 2021 begint je ‘ja-woord’ aan? Dan weet ik zeker dat je in 2021 verrassend ver gaat komen en je doelen misschien nog wel gaat overtreffen.

 

Valkuil 3: de lat te laag leggen

Niet iedere ondernemer is ook een ambitieuze ondernemer. Sommige ondernemers vinden het allang fijn als ze een paar klanten hebben of als de boel lekker voortkabbelt. En daar is niets mis mee. Maar er zijn ook ondernemers die (veel) meer willen dan dat: die meer mensen willen bereiken en helpen, meer impact willen maken, de wereld mooier willen maken, zichzelf continu willen uitdagen en bovenal willen groeien.

Herken jij je in dit laatste type ondernemer? Dan moet je oppassen voor deze derde valkuil. Jij hebt dan, net als ik overigens, gewoon uitdagingen nodig, omdat je ze naast spannend stiekem ook leuk vindt. Omdat ze ervoor zorgen dat jij je als mens en ondernemer verder blijft ontwikkelen, en jij daar gelukkig van wordt.

Zorg er in dit geval voor dat je jouw doelen niet te laag legt, want dan is de kans groot dat je je gedurende 2021 gaat vervelen omdat er niet genoeg uitdaging in je werk zit, of dat je het ondernemerschap (tijdelijk) niet als vervullend ervaart. Stel gerust één of meer doelen waarvan je op 1 januari nog niet precies kan zien hoe je ze gaat bereiken, maar die je wel bij voorbaat al plezier geven omdat ze je uitnodigen om in 2021 nieuwe stappen te zetten. Vertrouw erop dat het avontuur dat jou bij je doelen brengt zich in de loop van het jaar wel gaat ontvouwen. Doe ik ook.

 

Valkuil 4: te veel doelen

Ik noemde ‘m aan het begin van dit artikel al even: te veel doelen stellen is misschien wel de allergrootste valkuil als je een succesvol bedrijf wilt runnen. Iedereen heeft maar één potje focus, en over hoe meer verschillende doelen, projectjes en plannetjes jij die focus verdeelt, hoe groter de kans dat er niet al te veel van je doelen terechtkomt.

Maak daarom echt duidelijke keuzes, bijvoorbeeld aan de hand van de vraag: ‘Als ik op 31 december 2021 op de bank zit met in de ene hand een oliebol en in de andere hand een glas champagne, wat wil ik dan sowieso bereikt hebben?’ Zijn alle doelen dan even belangrijk of zijn er ook een paar die meer afleiding dan prioriteit zijn?

Ik wil zelf bijvoorbeeld eind 2021 terug kunnen kijken op een ondernemersjaar dat ik als relaxed heb ervaren. Daar draagt het verder uitbouwen van een inkomstenstroom die binnenkomt zonder dat ik er actieve marketing voor hoef te doen aan bij. Daarom is dat één van mijn twee doelen voor 2021. Ook word ik er blij van als ik eind 2021 die 112 mensen die dan in mijn trainingen zijn gestapt een leuke verrassing kan sturen, als symbool voor 112 ondernemers die ik dan heb mogen helpen een of meer stappen verder te groeien in hun bedrijf. En daarnaast zou ik nog veel meer dingen kunnen verzinnen waar ik blij van word, maar dit zijn gewoon de twee allerbelangrijkste.

 

Valkuil 5: je doelen zijn niet concreet

Tot slot: een doel is het liefst zo specifiek en concreet mogelijk. Het is niet voor niets dat ik dat getal van 112 een paar keer noem in dit blog: ik heb dat niet zomaar uit de lucht geplukt, ik heb het specifiek berekend. En bij een doel dat je zo concreet hebt gemaakt, daar kun je vervolgens ook een heel specifiek plan bij bedenken.

Stel dat je doel is: ik wil in 2021 meer klanten. Hoeveel meer zijn dat er dan? Met twee of drie klanten meer dan in 2020 heb je jouw doel in principe ook bereikt, maar ben je daar tevreden mee? Of wil je liever vijf nieuwe klanten, tien, twintig, honderd? En betekent dit dan voor jou een groei van 10 procent, van 25 procent, een verdubbeling of nog iets anders? Bij elk van deze doelen zul je een ander plan moeten maken.

Zelf heb ik bijvoorbeeld in 2020 in totaal 61 deelnemers mogen verwelkomen in mijn twee trainingen Continu klanten uit je website en Continu klanten uit je lancering. Een paar van hen volgen zelfs mijn beide trainingen, eigenlijk tellen die voor twee. Globaal kan ik dan berekenen dat ik, om mijn doel te bereiken, in 2021 ongeveer tachtig procent meer aanmeldingen wil krijgen dan in 2020. Daar kan ik vervolgens een gericht plan bij maken om dat doel te behalen, dat inmiddels ‘in progress’ is. 😊 Zorg dat jij ook zulke concrete plannen kunt maken.

 

Wat zijn jouw doelen voor 2021?

Vind je het leuk om dat hieronder met mij te delen? En kun je nog wel wat hulp gebruiken met klanten krijgen voor jouw doelen? Vraag dan zeker hier mijn decembercadeau aan.