Met behulp van AI-chatbots kan iedereen tegenwoordig een blog schrijven. Maar is het ook slim om je blogs te laten schrijven door Chat GPT en co als je er goed mee gevonden wilt worden in Google en andere zoekmachines? In dit blog vertel ik het je.
Zelf heb ik niet de capaciteit om honderden door AI geschreven blogs te laten vergelijken met honderden door mensen geschreven blogs, maar mijn favoriete Amerikaanse SEO-specialist Neil Patel heeft dat wel. Hij liet 744 blogs schrijven: de helft door Chat GPT en de andere helft door mensen.
Het zal je vast niet verrassen dat de door Chat GPT geschreven blogs veel sneller klaar waren dan de door mensen geschreven blogs. Het verschil: 16 versus 69 minuten. En als jij nu denkt: ‘ik doe veel langer dan 69 minuten over een blog’ – ik vermoed dat de blogs in dit experiment door zeer ervaren schrijvers zijn geproduceerd. Als jij er meer tijd voor nodig hebt, is dat helemaal oké.
Want uiteindelijk gaat het – en daar maken we nog wel eens een denkfout – helemaal niet om de tijd die iets kost. Het draait erom hoeveel resultaat de tijd die je ergens aan besteedt je oplevert. Kijk maar naar de net voorbije Olympische Spelen: reken maar dat iedereen die daar aan de start stond in het afgelopen jaar heel veel trainingsuren gemaakt heeft om daar goed te zijn. En toch boekten atletes Femke Bol en Sifan Hassan veel grotere resultaten dan zwemster Marrit Steenbergen en alle judoka’s die na één ronde klaar waren.
Zelf geschreven blogs bereiken meer mensen
Als je beter gaat kijken naar wat elke geïnvesteerde minuut oplevert wordt dit experiment pas echt interessant. Want binnen één maand na publicatie trokken de door mensen geschreven blogs al bijna drie keer zo veel bezoekers als de door Chat GPT geschreven blogs. Na vijf maanden bereikten de door mensen geschreven blogs zelfs meer dan vijf keer zo veel lezers.
De door Chat GPT geschreven blogs leverden 3,25 bezoekers op per minuut tijd die aan het schrijven besteed was. De door mensen geschreven blogs leverden 4,10 bloglezers op per minuut tijd die voor het schrijven was gebruikt.
Voor iedereen met echte of zogenaamde dyscalculie: het zelf schrijven van je blogs is dus een slimmere besteding van je tijd dan het laten schrijven van je teksten door Chat GPT of een andere chatbot. Waarbij er niks mis mee is als je Chat GPT gebruikt om te brainstormen over onderwerpen om over te schrijven of voor het maken van een goede opzet voor je blog.
Wat mag je doen om er in het AI-tijdperk uit te springen met je blogs?
Het ultrakorte antwoord is: eigenheid laten zien. Een robot als Chat GPT heeft geen eigenheid, jij wel. Een paar dingen die goed zijn om te doen:
Laat jouw expertise zien
Als je over een onderwerp schrijft, laat dan zien dat je er verstand van hebt. Dat doe je door niet alleen een aantal gortdroge feitjes rond het onderwerp te benoemen die je lezers ook wel op Wikipedia hadden kunnen vinden. Vertel in je blog één of meer dingen die jij weet omdat jij je meer met het onderwerp waar je over schrijft bezighoudt dan 98 procent van jouw lezers. Daarmee laat je jezelf zien als een expert. En ja, dat kan ook als je nog niet zo lang onderneemt en blogt.
Vertel verhalen en anekdotes
Chatbots hebben geen levenservaring en ze kennen geen emoties – het zijn immers robots. Jij hebt die levenservaring wel. Je hebt dingen meegemaakt, beleefd, gesprekken gevoerd, dingen gezien, nieuwe ervaringen opgedaan. Je hebt daardoor een hele grote extra bron waar je uit kunt putten bij het schrijven van je blogs die Chat GPT niet heeft.
Maak daar gebruik van door jouw eigen verhalen en anekdotes te vertellen bij de onderwerpen waar je blogs over schrijft. En bedenk goed welke emotie jij bij de lezer van je blog teweeg wilt brengen. Wil je dat de ander zich tijdens en na het lezen blij voelt, geïnspireerd, uitgedaagd, hoopvol …?
En hoe kunnen de verhalen die jij vertelt daar aan bijdragen? Hoe kun je ze op zo’n manier vertellen dat je iets bij je lezers raakt? Als je daar goed in bent of wordt, dan zul jij je altijd onderscheiden van robots als Chat GPT. Je maakt dan namelijk een echte connectie met je lezers.
Verzamel links naar je blogs
Ik ben gek op eilanden. Een dagje met de boot naar één van de Waddeneilanden, daar mag je mij altijd voor uitnodigen. Maar op een eilandje zitten met je blogs – en met je website in het algemeen – is in deze tijd echt niet handig. In het AI-tijdperk is het belangrijk dat jij online genoemd wordt door anderen, liefst door relevante en betrouwbare partijen in jouw vakgebied.
Zorg er daarom voor dat andere websites naar jouw blogs gaan linken. Het was altijd al slim om hier tijd in te steken, maar tegenwoordig is de factor ‘Wie noemt jou?’ weer belangrijker geworden. Maak dus niet alleen tijd voor het schrijven van blogs, maar ook voor het verzamelen van links naar je blogs. Kom je dan in tijdnood? Schrijf dan liever iets minder vaak een blog, maar maak wel de tijd voor het krijgen van links, zodat jouw website niet een eilandje op het internet is.
Blogs schrijven met AI: go of no?
Nog even samengevat: er is niets mis met het inschakelen van de hulp van chatbots als Chat GPT bij het maken van je blogs. Maar je kunt ze beter gebruiken als brainstormpartner dan als schrijver – zeker als je er graag nieuwe klanten mee wilt bereiken in Google.
Doe je mee aan de AI en SEO Summer School?
In de AI en SEO Summer School help ik je om met behulp van mijn favoriete AI-chatbot Gemini beter gevonden te worden in Google – en zo gemakkelijker nieuwe klanten te bereiken. De AI en SEO Summer School is nog kort geopend voor nieuwe deelnemers. Wil je op de valreep nog meedoen? Boek dan hier jouw plek in de AI en SEO Summer School.
Super interessante blog nu ik meer met blogs wil gaan doen op mijn Website. Toch maar eens meer tijd in gaan investeren.
Kun je wel met een Seo tool de blog schrijven en dan een eigen quote toevoegen of een sectie persoonlijk maken?
Dat zou ik andersom doen. Eerst iets persoonlijks schrijven en dan door Chat GPT de finishing touch laten doen.