Verlang jij ernaar om voor het krijgen van nieuwe klanten niet langer afhankelijk te zijn van social media? Wil je dat nieuwe klanten jou uit zichzelf kunnen vinden, op ieder moment van de dag? Begin dan zo snel mogelijk met bloggen voor je website, zodat nieuwe klanten via Google bij jou terechtkomen. Ik geef je 5 goede redenen om vandaag nog aan je eerste (of nieuwste) blog te beginnen.

 

Reden 1: blogs maken jou vindbaar in Google

Heb je een hele mooie website, maar komt er maar zelden een mogelijke klant op bezoek? Dat is niet zo gek als jij geen blogs schrijft. Google laat websites waarop nooit nieuwe tekst wordt geplaatst namelijk liever links liggen. Je website zakt daardoor steeds een stukje verder weg in Google.

Het omgekeerde gebeurt ook. Publiceer jij regelmatig een nieuw blog op je website, dan komt Google vaker op jouw website op bezoek en komt je website hoger in de zoekresultaten terecht.

Elk blog dat je schrijft is niet alleen een nieuwe tekst op je website, maar ook een nieuwe kans om vanuit Google mogelijke klanten naar je website te trekken. Zeker als je goed nadenkt over de onderwerpen die je uitkiest voor jouw blogs, en daar vervolgens ook nog goede zoekwoorden in verwerkt.

Zo krijg ik bijvoorbeeld vanuit Google veel websitebezoekers dankzij mijn blogs over het schrijven van een goede Over mij-pagina, over het schrijven van blogs met behulp van Chat GPT en Gemini en over ondernemen zonder social media. Doordat ik op deze manier zo veel mogelijke klanten bereik, voel ik bovendien totaal geen druk om dagelijks op meerdere social mediakanalen zichtbaar te zijn. Ik ben alleen echt actief op Instagram, omdat ik dat gewoon een leuk kanaal vind. Maar LinkedIn en Tiktok laat ik lekker links liggen.

 

Reden 2: goede blogs hebben eeuwigheidswaarde

Heb jij vandaag al een reactie gehad op die post die je twee weken geleden op social media plaatste? Vast niet. Ik in elk geval niet, want de levensduur van content op social media is vaak hooguit net een beetje langer dan die van een eendagsvlieg. Heb je vandaag iets briljants gepost, dan moet je morgen gewoon weer aan de bak om iets nieuws van je te laten horen – als je klanten uit social media wilt halen.

Bij blogs is dat anders. Met een blog dat jij vandaag schrijft kun je ook over een jaar, twee jaar of zelfs nog langer mogelijke klanten bereiken. Sommige van mijn blogs uit 2018, 2019 en 2020 worden nu nog steeds dagelijks gevonden via Google en brengen mij dus elke dag met mogelijke nieuwe klanten in contact.

Extra fijn: die bezoekers blijven ook gewoon vanuit Google naar jou toe komen als je een paar weken vakantie neemt. Wil je in jouw vakantie mensen via social media bereiken, dan zul je toch echt door moeten gaan met het plaatsen van je berichten of alles van tevoren in moeten plannen. Je blogs werken in je vakantie gewoon voor je door.

 

Reden 3: bloggen is goed voor je expertstatus

Ja, ik weet dat expertstatus een beetje als een duur woord klinkt. Maar het betekent simpelweg dat jij laat zien dat je weet waar je over praat, dat je verstand van zaken hebt. Een blog leent zich daar heel goed voor. Zorg dan ook dat je vooral blogs schrijft over onderwerpen waarin jij goed kunt laten zien dat jij die expert bent.

Pas wel op dat je anno 2024 geen gedateerde manieren om blogs te schrijven toepast. Het standaard ‘5 goede tips over…’-blog is echt achterhaald – al was het maar omdat Chat GPT zo’n soort blog ook binnen 5 minuten voor jou ‘uit kan poepen’. Dat betekent niet dat je geen tips meer mag delen in een blog, maar wél dat het belangrijk is daar jouw eigen sausje overheen te gieten: bijvoorbeeld door voorbeelden te geven, anekdotes te vertellen of jouw mening te delen.

Zorg dat jouw lezer in je blog iets nieuws van je krijgt: een nieuw idee, nieuwe inspiratie, een nieuw perspectief, een nieuw inzicht. Dat maakt dat je lezer jou als een expert zal ervaren.

 

Reden 4: blogs zijn fantastische ‘lead magneten’

Deel jij eindelijk eens een linkje in een post op social media, omdat je jouw volgers ook graag naar je website wilt hebben om daar jouw weggever te downloaden of voor iets in te schrijven – en dan schiet het bereik van je post meteen flink naar beneden. Niet fijn.

De eigenaren van de verschillende social mediakanalen is er alles aan gelegen om mensen te houden waar ze zijn: op het social mediakanaal dus. Zij willen helemaal niet dat mensen vanuit Facebook, LinkedIn of Instagram naar jouw website gaan. Vandaar dus dat posts met een link erin veel minder bereik krijgen – tenzij jij er een advertentie van maakt natuurlijk.

Als jij een blog schrijft, is het juist heel goed om daar een linkje in te verwerken. Mogelijke klanten die jouw blogs vinden in Google zijn immers al op jouw website, en ze willen graag door jou bij de hand genomen worden in wat hun volgende stap mag zijn.

Gebruik je blogs dus absoluut slim om bijvoorbeeld je e-maillijst te laten groeien, meer aanvragen te krijgen voor gratis sessies of salescalls, meer inschrijven te krijgen voor een webinar, masterclass of challenge, enzovoort. Zo leveren jouw blogs je op de automatische piloot nieuwe leads op: mensen die al interesse hebben in jouw aanbod en dat laten blijken door hun contactgegevens met jou te delen.

 

Reden 5: het levert je klanten en omzet op

Onlangs was er bij mijn Klanten uit Google Workshop een dame aanwezig die Human Design gidsen verkoopt vanuit haar blogs. Ze was daar al behoorlijk succesvol mee en ontdekte in mijn workshop hoe ze dankzij haar blogs vanuit Google nog meer mogelijke klanten kon bereiken.

Soms gaat klanten halen uit je blogs inderdaad zó snel. Zeker als je een laagdrempelig betaald aanbod hebt is het goed mogelijk om rechtstreeks omzet te maken uit je blogs. Zelf verkoop ik ook wel eens een blogtraining rechtstreeks vanuit een blog.

In de meeste gevallen gaat het net iets anders. Iemand komt dankzij een blog van jou voor het eerst met je bedrijf in contact, besluit vervolgens om jou te blijven volgen via bijvoorbeeld je e-maillijst, ontvangt als vervolg daar weer op regelmatig nieuwe waarde van jou in de vorm van nieuwe blogs en maakt dan op een gegeven moment gebruik van je aanbod. De ene keer duurt dat een paar maanden of langer, de andere keer gaat dat al heel snel, zelfs binnen een paar weken. En het fijne is: hier komt dus geen social media aan te pas.