Als zelfstandig ondernemer ben je geen Bol.com, Hema of Wehkamp. Je hebt meestal geen landelijk bekende bedrijfsnaam en als klanten bij jou kopen krijgen ze met jou persoonlijk te maken, niet met één van je vele medewerkers. Waar moet je nou specifiek als zelfstandig ondernemer op letten als je graag (meer) klanten uit je website wilt krijgen?
Voordat ik je mijn vijf tips geef wil ik alvast zeggen dat ze ook van toepassing zijn als jij je bedrijf samen met één of twee andere personen runt. Dan val je niet helemaal onder de definitie van een zelfstandig ondernemer, maar heb je nog steeds wel een kleinschalig bedrijf.
Tip 1: Zorg dat je goed verwoordt waarin jij je onderscheidt
Meestal ben jij niet de enige die doet wat je doet. Vaak heb je te maken met andere zelfstandig ondernemers of grotere bedrijven die ook aanbieden wat jij aanbiedt. Maar jij doet dat wat je doet over het algemeen wel op een onderscheidende manier. Zorg dat je voor jezelf heel goed helder krijgt wat jou nu onderscheidt van die anderen, en doe dat om twee redenen.
De eerste: de kans is groot dat er in jouw onderscheidende elementen goede zoekwoorden zitten. Die kun je slim op je website inzetten om jezelf vindbaar te maken in Google. De tweede reden: de klanten die jij wilt en kunt helpen zijn ook op zoek naar een specifiek persoon. Namelijk naar de persoon die de dingen precies doet of aanbiedt op de manier waarop jij ze doet en aanbiedt. Die toekomstige klanten van jou zullen om die reden extra moeite doen om in Google iemand zoals jij te vinden. Waarbij ze juist op die onderscheidende elementen van jou gaan googelen.
Tip 2: Laat het gezicht achter het bedrijf zien, jezelf dus
Klanten die bij zelfstandig ondernemers kopen willen echt een connectie voelen met de persoon bij wie ze kopen. Anders gingen ze wel naar een groot en anoniem bedrijf. Als je iets bij Bol.com koopt hoef jij immers niet eerst te weten of te zien wie daar precies werken voordat je je aankoop doet. Maar als websitebezoekers iets bij jou als zelfstandig ondernemer gaan kopen vinden ze dat juist wel belangrijk.
Zorg dus dat er in elk geval een foto van jou op je website te vinden is en dat je een pakkende tekst over jezelf schrijft. Dat geeft je websitebezoekers de kans om iets van jou en van jouw persoonlijkheid te zien en te proeven. En dat stukje dat ze daar van zien geeft vaak genoeg nou net de doorslag om voor jóu te kiezen in plaats van voor een ander die ongeveer hetzelfde kan als jij.
Tip 3: Doe je voordeel met je kleinschaligheid
Wij als zelfstandig ondernemers zijn over het algemeen veel makkelijker benaderbaar dan de directeuren van grote bedrijven. Als je ons persoonlijk wilt spreken, dan kan dat en hoef je niet eerst langs onze secretaresse of pr- of marketingmedewerker.
Veel klanten houden van die toegankelijkheid en benaderbaarheid. Zorg dus dat het op je website heel duidelijk is hoe mogelijke klanten contact met je op kunnen nemen. Dat betekent niet beslist dat je dag en nacht bereikbaar moet zijn en je telefoonnummer op je website moet delen – dat doe ik ook niet – maar wel dat je duidelijk mag laten zien op welke manieren je bereikbaar bent. Dat is iets waar je als zelfstandig ondernemer echt je voordeel mee kunt doen.
Tip 4: Laat je huidige klanten iets zeggen over jou als persoon
Op je website staan meestal ook reviews van blije klanten. Vaak gaan die reviews over je aanbod en over wat jouw klanten daar zo goed aan vinden of over wat hen dat heeft opgeleverd. Supergoed om dat soort reviews of recensies op je website te hebben staan.
Maar het is net zo slim om ook een paar reviews op je website te hebben van klanten die iets zeggen over jou als persoon. Dat je bijvoorbeeld geduldig bent, goed kunt luisteren, altijd snel reageert, zo enthousiast bent, enzovoort, enzovoort. Dit is zeker belangrijk als klanten veel contact met jou gaan hebben als ze bij je kopen. Het geeft mogelijke nieuwe klanten dan een goed beeld van hoe het is om met jou te werken. Zorg dus dat je die reviews hebt of krijgt en dat je ze een mooie plek op je website geeft.
Tip 5: Laat specifiek zien wie jij kunt helpen
Let op: je hóeft van mij niet een heel specifieke doelgroep te kiezen als je dat niet wilt. Voor mijzelf was het al een hele stap om me echt op één ding – zelfstandig ondernemers helpen meer klanten uit hun website te krijgen – te gaan richten, want eerder was ik een echte ‘ik help je met van alles wat’-ondernemer.
Misschien zou het voor mij nog slimmer zijn om dat specifieke ook voor een heel specifieke doelgroep te gaan doen, bijvoorbeeld alleen voor coaches, of alleen voor webshopeigenaren, of alleen voor dienstverleners. Maar ik vind het juist zo leuk om met verschillende soorten zelfstandig ondernemers te werken: ook omdat ik zelf zowel coaching geef als een webshopachtig product heb, en eerder een dienstverlener was. En bovendien ben ik blij met het aantal klanten dat ik elk kwartaal mag helpen.
Maar terug naar jou: merk je dat je nog niet zo veel klanten uit je website krijgt als je zou willen, ook niet na het toepassen van de eerste vier tips? Dan kan het een hele slimme zet zijn om juist wél een specifiekere doelgroep te kiezen en heel duidelijk te laten zien dát en waarom jij hen kunt helpen. Je geeft bezoekers van je website dan nóg betere redenen om juist voor jou te kiezen. Grote kans dus dat je dan veel makkelijker en sneller nieuwe klanten uit je website krijgt.