Veel ondernemers beginnen het nieuwe jaar met goede voornemens. Maar lang niet bij iedereen komt er evenveel van die goede voornemens terecht. Want begin jij 2024 echt met een schone lei, een haarscherpe focus en een groeimindset? Of neem je alles dat in 2023 minder goed voor je werkte en minder goed ging gewoon mee naar het nieuwe jaar? In dat laatste geval moet je er vooral niet op rekenen dat 2024 heel veel anders wordt dan 2023.

Wil je in 2024 (veel) meer klanten en omzet uit je website halen? Zorg dan dat je elk van onderstaande vragen binnen 5 minuten kunt beantwoorden.

 

Vraag 1: hoe snel is jouw website?

Een trage website is zo ongeveer afhaker nummer 1 voor mogelijke klanten. Laadt jouw website niet snel genoeg, dan zijn ze alweer weg voordat jij twee keer met je ogen kunt knipperen. Doe hier de Google Pagespeed Test en kijk hoeveel van de 100 punten jouw website scoort, zowel op vaste apparaten (zoals een computer) als op mobiele apparaten (zoals een telefoon).

Is er op dit vlak werk aan de winkel voor jou? Schakel dan iemand met technische kennis van websites (bouwen) in om dit aan te pakken. En wacht daar vooral niet te lang mee, want dat kost je klanten en omzet.

 

Vraag 2: wat zijn je 3 best gelezen blogs van 2023?

En hoeveel bezoekers trokken ze? Kwamen die bezoekers vooral via Google of wisten ze jouw blogs op andere manieren te vinden? Antwoorden op deze vragen vind je binnen Google Analytics.

Kijk ook even of je in jouw best gelezen blogs wel een passende en duidelijke call to action verwerkt hebt, zodat deze blogs je helpen om op de automatische piloot bijvoorbeeld je e-maillijst te laten groeien of meer kennismakingsgesprekken te krijgen.

 

Vraag 3: Is het glashelder wat er bovenaan je homepage staat?

Meteen bovenaan je homepage beslissen jouw mogelijke klanten al of ze bij je aanhaken of afhaken. Spreek je daar in wollige taal of is je tekst bovenaan je homepage op een veel te brede groep mensen van toepassing? Dan ben je jouw websitebezoeker zomaar weer kwijt.

Zelf zie je niet altijd of het wel helder genoeg is wat er bovenaan je homepage staat, dus laat deze tekst zeker ook eens lezen aan drie andere mensen – en vraag hen om een eerlijk antwoord, want daar heb je het meeste aan.

 

Vraag 4: Word je nog blij van alle vormen van aanbod die je hebt?

Zelf heb ik in de loop van het vierde kwartaal van 2023 veel van mijn kleinere aanbod overboord gegooid. Ik werd er niet meer blij van om zo veel verschillende vormen van aanbod te hebben en bovendien deed lang niet al mijn kleinere aanbod wat het eigenlijk moest doen.

Houd jij wel eens zo’n grote schoonmaak? Heb je op dit moment vormen van aanbod waar je zelf niet meer blij van wordt, die je te veel tijd kosten of die je nooit verkoopt? Kijk dan eens of ze in de virtuele prullenbak kunnen – permanent of tijdelijk. Het geeft overzicht op je website en rust in je hoofd.

 

Vraag 5: Klopt je Over mij-pagina nog bij de ondernemer die jij in 2024 bent?

Als het goed is groei je als ondernemer elk jaar: niet alleen in omzet, maar ook als persoon. Toen jij de Over mij-pagina van je website schreef, was je misschien een ander persoon dan je nu bent. Lees de tekst die daar staat daarom eens goed door: klopt het nog met dat wat jij op je mogelijke klant wilt overbrengen? Straalt het uit wat jij uit wilt stralen? Of kan je Over mij-pagina een make-over gebruiken?

 

Vraag 6: Op welke 5 zoektermen word je het beste gevonden?

Voor welke zoektermen staat jouw website het hoogst in Google? Op welke plekken sta je en naar welke pagina’s op jouw website leiden deze zoektermen? Je kunt dit bijvoorbeeld opzoeken in Ubersuggest.

In het gedeelte Verkeersinschattingen zie je een overzicht van de zoektermen waarvoor jouw website in de top 100 van Google staat. Misschien zijn dat er 3, misschien zijn het er 3.000 – daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je weet waarvoor je al goed gevonden wordt in Google, zodat je meer kunt doen van dat wat al goed werkt.

 

Vraag 7: Wat is je plan om in 2024 minstens dubbel zo veel aanvragen te krijgen voor je weggever?

Doe je net als ik aan e-mailmarketing? Dan móet je in 2024 ook een plan hebben om je e-maillijst te laten groeien. Heb je dat niet, dan kun je net zo goed niet aan e-mailmarketing doen. In dat laatste geval haal je er geen klanten uit, maar scheelt het je ook een hoop tijd.

Wil je wel graag klanten halen uit de e-maillijst die je vanuit je website opbouwt? Zorg dan dat je slim en structureel actie onderneemt om jouw lijst te laten groeien – en koppel daar ook een doel aan. Zo wil ik in 2024 mijn e-maillijst (van nu 1.632 lezers) graag verdubbelen. En jij?

 

Voel je je overweldigd door wat je allemaal zou willen en kunnen doen om van 2024 een succes te maken?

Zorg er dan voor dat je in 2024 werkt volgens een goed en haalbaar actieplan. Want anders wordt het helemaal niks met dat mooie jaarplan (mogelijk inclusief sprankelend vision board) dat je in december of begin januari gemaakt hebt. Kijk hier even of mijn online masterclass Van losse flodders naar resultaatgericht actieplan jou hierbij gaat helpen.