Als je via Google meer bezoekers op je website wilt krijgen, dan hoef je (tenzij je website gloednieuw is) niet vanaf nul te beginnen. Waarschijnlijk zijn er nu al zoekwoorden waarvoor jouw website gevonden wordt, of zelfs goed gevonden wordt. In dit artikel laat ik je de slimste en snelste manier zien om meer ideale websitebezoekers aan te trekken met behulp van mijn favoriete keyword tool Ubersuggest.

 

In mijn artikel van vorige week vertelde ik je al hoe je zoekwoordenonderzoek doet met Ubersuggest.com, een website die eigendom is van Neil Patel. Ik liet je toen zien hoe je allerlei zoektermen in de zoekbalk van Ubersuggest kunt intypen om te checken of jouw klanten hier ook echt op googelen.

In dezelfde zoekbalk kun je naast zoekwoorden ook websiteadressen intypen. Doe je dat voor je eigen website, dan krijg je een overzicht te zien van de zoekwoorden waarvoor jouw website nu al scoort in Google.

Nu Ubersuggest 2.0 van de gratis versie een grotendeels betaalde versie heeft gemaakt kun je in de gratis versie niet meer onbeperkt zien op welke zoektermen jouw website gevonden wordt. Je ziet nu nog een stuk of tien resultaten. In de betaalde versie (9 euro per maand) zie je wel het complete overzicht van zoekwoorden waarvoor jouw website in de top 100 in Google staat.

 

Zoekresultaten in Ubersuggest: hoe interpreteer je ze?

Als je jouw website intypt in de zoekbalk van Ubersuggest, dan krijg je eerst te zien op hoeveel keywords (zoekwoorden) jouw website op dit moment gevonden wordt. Op dat getal klik je vervolgens door. Je ziet nu de zoektermen met het hoogste zoekvolume (aantal keren per maand dat mensen in jouw land hierop googelen) bovenaan staan.

Nu komt er een stukje interpretatie van jouw kant kijken bij de resultaten die je ziet. Je let hierbij op het zoekvolume, op de plek waarop je staat in de zoekresultaten én bovenal op de relevantie van de betreffende zoekterm. Je hebt er immers niets aan om goed gevonden te worden op een zoekwoord dat voor jouw business niet interessant is.

 

Zoekvolume: hoe hoger, hoe beter?

Zoals ik al zei: de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume staan bovenaan in het overzicht van de woorden waar jouw website op scoort. In principe geldt: hoe hoger het maandelijkse zoekvolume, hoe interessanter. Maar ben jij met je bedrijf actief in een niche, dan is ook een kleiner zoekvolume al interessant – simpelweg omdat er minder bedrijven actief zijn in jouw branche en je dus minder ‘concurrenten’ hebt in Google. Ook als het gaat om een koopgerichte zoekterm (dus iets dat mensen in Google intypen als ze direct iets willen kopen) is een kleiner zoekvolume zeer de moeite waard om op in te zetten.

 

Plek in Google: hoe lager het getal, hoe beter

In het overzicht van zoektermen waar jouw website op scoort zie je ook op welke plek in Google je voor elk woord staat. Hier geldt: hoe lager het getal, hoe beter. Als het getal dat hier staat tussen de 1 en de 10 is, dan sta je voor deze zoekterm op de magische eerste pagina in Google. Sta je tussen plek 11 en 20, dan sta je op pagina 2, sta je tussen plek 21 en 30, dan sta je op pagina 3, enzovoort.

Meestal is alleen de eerste pagina in Google maar interessant. Het is vaak de enige pagina die jouw googelende potentiële klanten bekijken. Gaat het om een zoekterm met een hoog zoekvolume, dan willen ze soms ook nog wel eens doorklikken naar pagina 2 en 3. Klik maar eens een zoekterm aan, dan zie je in het overzicht rechts op je beeldscherm hoe het zoekverkeer verdeeld is over de verschillende websites die in de top 10 of top 20 of 30 staan.

 

Relevantie: blijf zelf ook nadenken

Scoort jouw website goed voor een zoekterm waar per maand veel op gegoogled wordt? Dan heb je in principe goud te pakken. Maar check nog wel even of de zoekterm voor jou ook relevant is. De mensen die deze zoekterm in Google intypen, zijn dat ook mensen die in potentie klant bij je kunnen worden? Of is het een zoekterm waarbij het vooral leuk is dat je je cijfers omhoog ziet schieten, maar die niet zo veel voor de omzet van je bedrijf doet?

Nee, dit kun je niet checken via een tool of hulpmiddel, hierbij mag je je eigen gezonde verstand gebruiken. Denk bij elke zoekterm logisch na: doet ie iets voor je of doet ie niet zo veel voor je?

 

Wat doe je nu met deze in Ubersuggest verzamelde informatie?

Als je al deze informatie over je website verzameld hebt in Ubersuggest, wat doe je daar dan mee? Ik zal met je delen wat ik ermee doe. Ik maak eerst een selectie van zoektermen die voor mij het meest relevant zijn. Daarna kijk ik op welke van deze zoektermen ik tussen plek 11 en 30 in Google sta en op welke pagina’s of in welke blogs ik deze zoektermen gebruikt heb. Vervolgens kijk ik nog eens goed naar deze teksten en naar hoe ik ze nog beter (vindbaar) kan maken.

Ik loop bijvoorbeeld na of ik de genoemde zoektermen op alle belangrijke plekken in de tekst heb gebruikt, of dat ik daarin toch nog iets heb laten liggen. Ook zoek ik in Ubersuggest welke andere zoekwoorden er samenhangen met deze goed presterende zoekterm, zodat ik die ook in mijn tekst kan gebruiken en daarmee mijn tekst uitbreid. Ook je artikel of tekst op een waardevolle manier langer maken – en daarbij nog wat extra zoekwoorden meenemen – is namelijk een manier om beter te presteren in Google. Dit simpele stappenplan herhaal ik voor alle artikelen en teksten waarmee ik nu op pagina 2 of 3 in Google sta.

 

Waarom pak ik het op deze manier aan?

De zoektermen waarmee ik al op plek 1 tot en met 10 staan, zijn al goed voor mij aan het werk. Ik kan de betreffende teksten natuurlijk ook nog omhoog in Google schrijven, maar hoger dan de eerste pagina (waar ze dus al staan) kunnen ze toch niet komen.

Bij de zoektermen waarmee ik op plek 31 of lager sta, moet ik veel moeite doen om ze echt omhoog te krijgen. Veel meer moeite in elk geval dan bij de zoektermen waarmee ik tussen plek 11 en 30 sta. Voor een bepaalde zoekterm van plek 44 naar plek 15 komen is veel meer werk dan van plek 15 naar plek 8 komen. Bovendien sta je in dat eerste geval waarschijnlijk nog steeds op een plek waar niemand kijkt. Vandaar dat ik mijn tijd en energie voornamelijk steek in de zoekwoorden waarmee ik nu op de tweede of derde pagina in Google sta, om ze naar de eerste pagina te schrijven. En op die manier krijg ik steeds meer potentiële klanten op mijn website.

 

Zullen we samen jouw kansrijke zoekwoorden vinden?

Heb je hulp nodig bij het vinden van de zoekwoorden waarmee jij de meeste potentie hebt om nieuwe klanten aan te trekken? Heb je geen zin om zelf de betaalde versie van Ubersuggest aan te schaffen? Of vind je het lastig om alles dat je daar ziet goed te interpreteren? Meld je dan aan voor de online workshop Moeiteloos klanten aantrekken met magnetische zoektermen. In deze workshop laat ik je precies zien hoe je website er nu voor staat en waar voor jou de simpele kansen liggen om meer klanten op je website te krijgen. Schrijf je hier in voor de workshop Moeiteloos klanten aantrekken met magnetische zoektermen.

 

 

 

× .