Word jij daar ook zo blij van, plannen maken voor het komende jaar? Plannen voor waar je naartoe wilt groeien met je bedrijf en welke mooie doelen en dromen je wilt realiseren? Ik vind dat heerlijk om te doen, maar ik weet ook dat er verschillende valkuilen op de loer liggen waardoor je bedrijf er over een jaar NIET zo uitziet als jij nu bedenkt. In dit artikel vertel ik je er meer over.

 

Valkuil 1: de drukte van alledag

Bijna elke ondernemer kent het wel: van die weken waarin het druk, druk, druk is. Drukke weken die zomaar overgaan in drukke maanden of zelfs een heel druk jaar. Het druk hebben lijkt wel een statussymbool voor succesvol zijn. En soms is dat natuurlijk ook zo. Maar misschien word je ook wel helemaal niet blij van het altijd maar druk hebben. Heb je juist meer vrijheid, meer ruimte, meer tijd voor jezelf nodig.

Als je het altijd maar druk hebt met de dingen die nú in je bedrijf moeten gebeuren, heb je niet of nauwelijks tijd om ook plannen voor de toekomst te maken. Voor waar je naartoe wilt, voor hoe je wilt dat je bedrijf er volgend jaar uitziet. Want als je over een jaar iets veranderd wilt zien, moet je vaak nu al (kleine of grotere) acties ondernemen. Acties die je meer vrijheid geven, meer omzet brengen of meer ruimte om je jaar in te delen in drukke en minder drukke periodes.

Neem dus eens de tijd om stil te staan bij wat je over een jaar wilt voor je bedrijf en je leven, en welke acties dan nu nodig zijn om dat te bereiken.

 

Valkuil 2: je doet de dingen die je bezighouden, niet de dingen die je verder brengen

Als je aan marketing gaat doen om online opgemerkt te worden door jouw toekomstige klanten of gasten, dan kun je daar behoorlijk druk mee zijn. Soms ga je ook ervaren dat je er wel veel tijd in stopt, maar dat het je relatief weinig oplevert. Meestal komt dat doordat je in jouw marketing juist de dingen die jou het snelst of het makkelijkst nieuwe klanten of gasten brengen vermijdt.

Vaak zijn dit de meest spannende dingen om te doen, maar tegelijk de meest effectieve. Een berichtje plaatsen op je bedrijfspagina op Facebook vind je vast niet eng om te doen. Maar een video maken en die op je Facebookpagina plaatsen, dat is vaak al een stuk spannender. Terwijl het de volgers van jouw pagina wél de kans geeft om jou te zien er zo een klik met jou te maken, waardoor ze sneller je aanbod gaan kopen.

Nog meer van die spannende acties: een nieuwsbrief versturen, een gratis workshop geven, een live uitzending doen via social media, iemand die interesse toont in jouw aanbod 1-op-1 benaderen, enzovoort. Kijk eens welke dingen jij nu vermijdt, want de kans is groot dat je door die dingen wel te doen juist je doelen voor het komende jaar veel makkelijker gaat bereiken.

 

Valkuil 3: je eigen hoofd

Aan marketing doen zorgt ervoor dat jij online opvalt bij steeds meer mogelijke toekomstige klanten of gasten. Als je het goed doet zorgt het er ook voor dat je meer klanten of gasten krijgt én dat je jouw doelen voor het komende jaar bereikt. Ik kan je daar tal van praktische tips voor geven. Maar je kunt nog zo veel kennis hebben, als de stemmetjes in jouw eigen hoofd je tegenwerken bereik je alsnog geen resultaten.

Dingen die ik ondernemers vaak hoor zeggen zijn bijvoorbeeld ‘Daar zit toch niemand op te wachten’, ‘Maar wat maakt mij nu bijzonder?’ of ‘Wat heb ik nou te vertellen?’ Dat zijn allemaal dingen die objectief gezien helemaal niet waar zijn, maar die in jouw hoofd zitten en voor jou wél waar zijn. En waardoor jij anderen niet de kans geeft om jou te leren kennen.

Toen ik net begon met online ondernemen, dacht ik dit soort dingen ook wel eens. Als ik daarin was blijven hangen had jij nu deze blog niet gelezen. Ga eens na wat er zich in jouw hoofd afspeelt en hoe je die gedachten die je niet verder brengen kunt ‘opruimen’. Want als deze valkuil herkenbaar voor je is, gaat dit het verschil maken in of je bedrijf er over een jaar wel of niet zo uitziet als jij nu wilt.

 

Valkuil 4: je doet alles in je eentje

Een valkuil van veel (kleine) ondernemers is dat ze vinden dat ze alles in hun eentje moeten weten en kunnen. Gevolg is dat je maar een beetje blijft aanklooien. Je bent misschien heel druk met ‘Googlen’ en ‘YouTuben’ om de dingen die jij voor je bedrijf nodig hebt uit te zoeken of je stopt veel tijd in het zelf doen van dingen waar anderen veel beter of sneller in zijn dan jij.

Zelf realiseerde ik me gelukkig vrij snel dat je met je bedrijf veel harder gaat als je hulp vraagt en ook investeert in kennis en mensen die jou verder helpen. Besteed ik werk uit, bijvoorbeeld het mooi opmaken van een e-book, dan stel ik mezelf de vraag: Kan ik de tijd die ik daar zelf aan kwijt zou zijn geweest zo goed besteden dat ik daarin meer verdien dan het uitbesteden me kost? Als ik investeer in het volgen van een training, dan vraag ik mezelf altijd: Denk ik dat ik zo veel ga leren dat ik de investering er minimaal twee keer uit ga halen? Is het antwoord ja, dan doe ik het gewoon.

Denk jij ook al zo of denk je vooral in kostenposten en dat jij alles in je eentje moet weten en kunnen?

 

Valkuil 5: je neemt beslissingen vanuit hoe je situatie nu is, niet vanuit waar je over een jaar wilt zijn

Als jij voor een belangrijke keuze staat in je bedrijf, hak je de knoop dan door op basis van je situatie nu of vanuit hoe je wilt dat het over een jaar is? Denk je bij het maken van beslissingen: Ik heb nu geen tijd hiervoor, ik heb nu geen geld om dit te doen, ik weet nu nog niet genoeg om dit te kunnen doen? Of denk je: Over een jaar ben ik iemand die meer (vrije) tijd heeft, ben ik iemand die meer omzet heeft, ben ik iemand die meer zelfvertrouwen heeft, en dus doe ik het gewoon?

Ongemerkt dacht ik zelf vaak al op de tweede manier, maar door wat ik geleerd heb van mijn coaches uit Canada ben ik me er extra bewust van geworden hoe belangrijk het is. Denk eens na over de ondernemer en persoon die je over een jaar wilt zijn. Denk eens na over welke eigenschappen deze persoon heeft, bijvoorbeeld hoe zelfverzekerd je dan bent of hoezeer je dan zelf bepaalt waar jij je tijd aan besteedt. Voel dat je die persoon nu al bent. Als je dat echt voelt en op basis daarvan je beslissingen neemt, haal je die persoon en daarmee ook de manier waarop je bedrijf er over een jaar uitziet als het ware vanzelf naar je toe, in plaats van eerst af te wachten of er het komende jaar echt meer tijd, meer geld of meer zelfvertrouwen gaat komen.

 

Mag ik je helpen om over een jaar te zijn waar jij graag wilt zijn?

Dan doe ik dat heel graag in mijn Ik help jou online Academie. Daar staan hele waardevolle marketingtrainingen voor je klaar over alles wat jou helpt om het komende jaar online opgemerkt te worden en meer klanten, gasten en/of omzet aan te trekken.

Ook zijn er in de Academie heel regelmatig online activiteiten waar ik al je vragen beantwoord over de dingen waar jij met je bedrijf aan wilt werken of tegenaan loopt: zowel de praktische zaken over marketing als alles wat met de gedachten in je hoofd te maken heeft.

Bovendien kom je in de Ik help jou online Academie in contact met veel andere ondernemers die ook vooruit willen met hun bedrijf en van wie je kunt leren en door wie jij je kunt laten inspireren. We doen het in de Academie echt samen.

 

ALLEEN VANDAAG EN MORGEN NOG

Word je deze week voor een heel jaar lid van de Ik help jou online Academie? Dan mag je als bonus meedoen aan de VIP-dag Plan je Succes voor 2019, waar we samen jouw succesplan voor 2019 gaan maken. Wil je eerst een maand kijken of de Academie iets voor jou is? Kies dan voor een maandlidmaatschap.

Alleen vandaag (1 november) en morgen (2 november) kun je nog lid worden van de Academie voor de huidige lidmaatschapsprijzen. Per 3 november gaan deze prijzen voor nieuwe leden omhoog. Meld je dus hier aan als je er samen met mij voor wilt zorgen dat jouw bedrijf er over een jaar zo uitziet als jij graag wilt