Een top tagline schrijven: die bezoekers vasthoudt: zo doe je dat

Als bezoekers via je homepage op jouw website komen, zien ze dan meteen waar ze zijn? En of ze op jouw website kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn? Is het antwoord nee, dan is de kans groot dat je bezoekers na 3 tot 5 seconden weer wegklikken van je website. Online zijn we nu eenmaal ongeduldig. Maar een goede tagline op jouw website biedt uitkomst.

 

De tagline is een zin op je website die in een paar woorden duidelijk maakt waar jouw website over gaat. Deze zin staat over het algemeen bovenaan je homepage in een groter lettertype – zodat jouw bezoeker ’m niet over het hoofd kan zien en snel ziet of hij op jouw website goed zit.

Is jouw website toch niet waar hij naar op zoek was, dan is je bezoeker natuurlijk alsnog weg, maar met een goed gekozen tagline voorkom je dat bezoekers voor wie jouw website wél waardevol is (je weet wel: de mensen die jij kunt helpen) afhaken omdat het hen niet meteen duidelijk is waar je website over gaat.

Om je nog concreter duidelijk te maken wat een tagline precies is en hoe hij jou helpt om potentiële klanten langer op je website te laten blijven, geef ik je de kenmerken van een goede tagline.

 

EEN TAGLINE IS NEUTRAAL

Een tagline is iets anders dan een slogan. Het is dus geen reclameboodschap voor jouw bedrijf. Nee, het is een neutraal en objectief zinnetje dat vertelt wat bezoekers op jouw website kunnen vinden. In mijn geval staat er bijvoorbeeld: Krijg klanten uit je website.

 

EEN TAGLINE IS ONDERSCHEIDEND

Tegelijk laat je tagline wel zien waarom bezoekers juist jouw website moeten bekijken en niet die van een ander. Je mag er dus wel in opnemen wat jou onderscheidt van anderen.

Een mooi voorbeeld van een goede tagline vind ik die van NU.nl: “Het laatste nieuws het eerst op NU.nl”. Zonder dat het een reclameboodschap is zie je wel meteen waarom je hier moet zijn voor het laatste nieuws: namelijk omdat NU.nl dat van alle online nieuwssites als eerste brengt.

In mijn geval laat ik in mijn tagline zien dat je niet bij mij moet zijn als je bijvoorbeeld klanten wilt krijgen via social media of door middel van netwerken. Nee, je moet blijven en verder op mijn site gaan rondkijken als je graag klanten uit je website wilt krijgen, want dat is waar ik bij kan helpen.

 

EEN TAGLINE IS KORT

Bezoekers moeten jouw tagline in 3 tot 5 seconden kunnen lezen én begrijpen. Daarom is het ideaal als jouw tagline zo’n 4 tot 8 woorden telt. Zo past ie ook mooi op één regel bovenaan je homepage.

 

EEN TAGLINE MAAKT NIEUWSGIERIG

In je tagline zit liefst ook iets waardoor mensen denken: hé, daar wil ik meer van weten. Hij maakt nieuwsgierig, trekt de aandacht, valt op en/of blijft hangen. Nog mooier is het als er in je tagline al een resultaat zit, of een belofte aan jouw mogelijke klant of gast.

 

EEN TAGLINE IS GLASHELDER

In een tagline gebruik je geen vaagtaal of vaktermen, en hij is ook niet cryptisch. Zodra een websitebezoeker denkt: ‘Hé, waar heb je het over?’ is hij weg en is jouw kans om hem meer van je website te laten zien verkeken. Zorg dus dat je simpele woorden gebruikt die iedereen in jouw doelgroep kent. Twijfel je? Laat het door jou gekozen zinnetje dan eens lezen aan een paar anderen en vraag of ze ’m begrijpen. Aan de hand van hun reacties weet je gelijk of je goed zit.

 

Er zitten zoekwoorden in verwerkt

Alsof het verwerken van alle hierboven genoemde elementen nog niet uitdagend genoeg is, zitten in een tagline het liefst ook nog goede zoekwoorden. De eerste zin bovenaan je homepage is namelijk ook een plek waar Google veel waarde aan hecht, aangezien Google je websitepagina’s van boven naar beneden leest en extra alert is op teksten in grotere lettertypes.

Google zal uit deze eerste zin proberen op te maken waar jij graag goed op gevonden wilt worden met je website. Verdiep je dus in wat voor jouw potentiële klanten het meest logische is om in de zoekbalk van Google in te typen als ze naar jou en jouw aanbod op zoek zijn en verwerk die woorden vervolgens in je tagline.

 

Samen is het makkelijker dan je denkt

Met het delen van maar liefst zes kenmerken van een sterke tagline die ervoor zorgt dat je potentiële klanten niet wegjaagt van je website wil ik je zeker niet ontmoedigen. Het maken van een goede tagline is namelijk makkelijker dan je denkt, zeker wanneer je het niet alleen, maar samen doet. En dat is precies waar ik je graag toe wil uitnodigen.

Van 7 tot en met 11 juni gaan we in de Word gevonden in Google Bootcamp namelijk samen aan de slag om jouw homepage veel beter vindbaar te maken in Google, zodat nieuwe klanten jou makkelijker weten te vinden en jij dus tijd bespaart omdat je niet meer zelf hoeft te jagen op klanten. Het maken van een sterke tagline voor jou is één van de dingen die we gaan doen. Ben je erbij? Schrijf je dan hier in voor de Word gevonden in Google Bootcamp