“Een jaar vooruit kijken? Een maand is al veel.” Dit is een uitspraak waar veel ondernemers zich in herkennen, zo bleek onlangs toen ik een klein onderzoekje deed onder de lezers van mijn nieuwsbrief. Toch is het goed om af en toe eens dat hele jaar vooruit te kijken, want voor het waarmaken van je échte dromen is meer nodig dan alleen bedenken wat je deze week of maand gaat doen.

 

Mijn buren gaan volgend jaar op wereldreis. Dat was al langere tijd een droom van hen. Maar zoiets is niet een kwestie van: vandaag bedenk je het, morgen stap je op het vliegtuig. Nee, daar komt voorbereiding bij kijken, een plan. Wanneer ga je? Naar welke landen wil je? Kun je zo lang vrij krijgen van je werk? Wat doe je met je huis als je zo lang weggaat? Spaar je genoeg geld om straks langere tijd van te kunnen leven of ga je in het buitenland werken en kan dat dan zomaar? Enzovoort.

Ik vind het geweldig als mensen niet alleen zulke mooie dromen hebben, maar ze ook nog echt waarmaken. Al ga ik mijn buren wel missen, want inmiddels hangt er een Te Koop-bord voor hun huis zodat ze straks zonder hypotheeklasten weg kunnen voor hun wereldreis.

 

Van vrijuit dromen naar hapklare stappen

Terug naar het ondernemerschap en naar jouw plannen voor 2020. Want daar werkt het precies zo. Sta jezelf eerst toe om vrijuit en groot te dromen. Hoe ziet jouw allermooiste 2020 eruit? Als je op Oudejaarsdag 2020 met een oliebol in je ene hand en een glaasje champagne in je andere hand staat, waar wil je dan blij op terug kunnen kijken? Wat wil je bereikt hebben?

Vervolgens hebben jouw dromen voor 2020 een behapbaar plan nodig. Een plan dat je opdeelt in steeds kleinere stukjes. Want het is verleidelijk om meteen in januari reuzenstappen te willen zetten om je doelen te bereiken, als 2020 nog als een onbeschreven blad voor je ligt en jij vol energie zit omdat je alles dat in 2019 minder ging achter hebt kunnen laten in het oude jaar.

Maar zo werkt het niet. Want je neemt altijd jezelf mee het nieuwe jaar in. Je neemt het tempo dat bij jou past mee naar 2020. Als je in 2019 een recreatieloper was, ben je 1 januari 2020 niet ineens een marathonwinnaar geworden. Als je in 2019 obstakels had die jou tegenhielden om groeistappen te zetten in je bedrijf, dan zijn die in 2020 niet ineens verdwenen. Dus zul je jouw grote dromen in kleinere stapjes op moeten delen, passend bij jou.

 

Van kwartaal naar maand

Ga je dromen voor 2020 eerst eens door vieren delen. Wat ga je in het eerste kwartaal al doen, wat kan wachten tot het voorjaar, wat doe je in de zomer en wat past het beste bij het laatste kwartaal van 2020? Weet dat je hier gedurende het jaar altijd nog in mag schuiven. Voor nu is het belangrijkste dat jij overzicht krijgt over je doelen voor het eerste kwartaal van 2020, en zeker weet dat deze een bijdrage gaan leveren aan jouw doelen en dromen voor heel 2020.

Leg je doelen voor het tweede, derde en vierde kwartaal van het nieuwe jaar nu weg en focus je op de maanden januari tot en met maart. Wat ga je in deze maanden doen en hoe kun je die doelen weer in drieën delen? Neem hierin de acties mee die jou gaan helpen om klanten te krijgen/je aanbod te verkopen, de acties die gaan zorgen dat potentiële klanten jou (beter) leren kennen en de overige acties die bijdragen aan de groei van jouw bedrijf.

 

Zo doe ik dat

Een voorbeeldje van mijzelf: in het eerste kwartaal van 2020 start weer een nieuwe editie van mijn training Scoren in Google. Bij het maken van een kwartaalplanning kijk ik dan wat het meest geschikte moment is om de inschrijving daarvoor te openen, wat ik ga doen om te zorgen dat mogelijke klanten weten dat ik de persoon ben die ze daarmee kan helpen (bijvoorbeeld het organiseren van een Plan je Succes in Google Week), en wat ik ga doen om het thema ‘zorg dat jouw toekomstige klanten jouw website via Google weten te vinden’ op de kaart te zetten bij de mensen die mij en mijn bedrijf volgen (bijvoorbeeld daarover schrijven in mijn blogs, op Facebook en Instagram, erover praten in mijn Stories en/of Facebook Lives geven).

Stel dat ik de training op 1 maart wil starten en dan op 26 februari een bericht deel dat de inschrijving start, zonder eerder al over dit thema gepraat te hebben, of misschien wel zonder in de weken daarvoor überhaupt iets van me te laten horen. De kans zou piepklein zijn dat mensen zich inschrijven voor de training. Niet omdat het aanbod niet waardevol is, maar omdat ik het van de ene op de andere dag de wereld in slinger zonder dat er enig plan achter zit. En zo werkt dat dus met jouw aanbod ook.

 

Van maand naar week naar dag

Je weet nu wat je per kwartaal en per maand moet doen om je dromen voor 2020 waar te maken. Nu komen we al op terrein dat voor veel ondernemers wat vertrouwder is. Want een maand, dat is nog te overzien.

Weet allereerst dat je doelen niet in alle maanden precies even groot hoeven te zijn. Bijna iedereen heeft gedurende het jaar maanden waarin alles als vanzelf beter loopt, maanden waarin je wat gas terug wilt nemen, enzovoort. Geef jezelf die ruimte om de ene maand meer energie in je marketing en verkoop te stoppen, en ga daar dan ook echt serieus voor, zodat je ook ruimte hebt om in andere maanden wat rustiger aan te doen. Stel aan de hand van dit inzicht je kwartaal- en maandplanning nog bij als dat nodig is.

Kijk nu op basis van je plan per maand wat je acties per week mogen worden. Als je jouw januariplan voor je ziet, wat ga je dan meteen in de eerste week al doen? Ga je in je marketing iets nieuws doen of heb je je voorgenomen om van iets dat je eerder wisselvallig deed nu een gewoonte te maken? Begin daar dan zo snel mogelijk in het nieuwe jaar mee, want hoe eerder je start, hoe sneller dit een nieuwe gewoonte is die je resultaat oplevert. Denk bijvoorbeeld aan je nieuwsbrief consequent elke twee weken versturen, elke week drie video-Stories op Instagram maken, aan het begin van elke maand al je berichten voor Facebook inplannen zodat je er daarna geen omkijken naar hebt, enzovoort.

Je acties per week hoef je niet beslist nu al voor de hele maand vooruit te plannen, zolang je maar goed kunt inschatten wat een realistische verdeling over de maand is. Maak bijvoorbeeld elke vrijdag of zondag een kwartiertje tijd om je nieuwe weekplanning te maken. Zelf doe ik dit graag op vrijdag. Ik zet dan mijn acties voor de komende week uit, na een goede blik op mijn maanddoelen, en deel die dan ook gelijk op in acties per dag.

Zorg dat je die planning per dag niet te vol maakt. Je hebt vaak de neiging te denken dat je een super(wo)man bent die heel veel gedaan krijgt op een dag, maar meestal valt dat tegen. Het is veel motiverender om bijvoorbeeld twee of drie dingen per dag in te plannen en die ook echt te kunnen doen dan zeven of acht dingen in te plannen en je al snel te realiseren dat je dit tempo helemaal niet aankunt.

 

Giet je jaarplan niet in beton

Kort samengevat: droom eerst groot, deel je grote dromen daarna in steeds kleinere stappen op (van jaar naar kwartaal naar maand naar week naar dag) en knoop de woorden ‘realistisch’ en ‘haalbaar’ aan het begin van elke week goed in je oren. Pak per kwartaal en maand je plannen erbij om er acties aan te koppelen en houd je dromen gedurende het jaar altijd goed voor ogen, ook op momenten dat alles even tegenzit. Want pas als het je lukt om ook dan in haalbare stappen door te gaan ga je bij de oliebollen en het eventuele vuurwerk echt terug kunnen kijken op een prachtig 2020.

En dan echt tot slot: weet dat je de plannen die je nu maakt niet in beton hoeft te gieten. Gedurende het jaar mag je altijd veranderingen aanbrengen. In 366 dagen kan immers veel gebeuren. Ik had op 1 januari 2019 ook nog geen idee dat ik een ondernemersweekend wilde organiseren en toch zat ik in oktober met vier leuke onderneemsters op Vlieland voor mijn helemaal zelf georganiseerde Vliebiza Weekend. Maak dus nu al je plan, maar giet er geen laag beton overheen!

 

Kun jij hulp gebruiken bij die ene belangrijke vraag voor 2020?

Namelijk de vraag: Waar komt mijn omzet in 2020 vandaan? Kijk dan eens of mijn training 30 Omzetgroeiers in 30 Dagen iets voor jou is.

 

 

× .