fbpx

Zou het niet heerlijk zijn als er elke week nieuwe klanten binnenkomen via jouw website? Klinkt dat te mooi om waar te zijn? Dan ken je mijn simpele stappenplan om continu klanten uit je website te krijgen nog niet. Ik zal eerlijk met je zijn: je moet er wel iets voor doen. Maar als jouw website eenmaal goed voor je werkt, blijft hij dat ook doen: zonder vakantie op te nemen, om salaris te vragen of elk weekend vrij te willen zijn.

 

STAP 1: LAAT KLANTEN OP JE WEBSITE KOMEN

Voordat klanten gaan kopen op jouw website moeten ze je site natuurlijk eerst weten te vinden. Dat gebeurt als jij in je websiteteksten de woorden en zinnen gebruikt waar zij op zoeken in Google.

Jouw toekomstige klanten doorlopen vier fases voordat ze klaar zijn om bij je te gaan kopen: de informatiefase, de oriëntatiefase, de vergelijkingsfase en de koopfase. Probeer voor elk van die fases in kaart te brengen welke zoekwoorden en -zinnen ze intypen in Google. Plaats die woorden en zinnen vervolgens op logische plekken op je website, zoals op je homepage, op je aanbodpagina(‘s) en in de titel en tekst van je eventuele blogartikelen.

Je kunt deze woorden en zinnen vervolgens zien als een soort magneetjes. Jij plaatst deze magneetjes op je website en vervolgens trekken ze – doordat jouw mogelijke klanten dingen intypen in de zoekbalk van Google – de juiste mensen naar jouw website toe.

 

STAP 2: LAAT je bezoeker zien dat ie goed zit

Dat een mogelijke klant op jouw website is, dus in je online winkel, betekent meestal nog niet dat hij meteen al met zijn mobiel bankieren-app of creditcard in de aanslag zit om te kopen. Sterker nog: in zo’n 99 procent van de gevallen werkt het niet op deze manier.

Daarom is het niet alleen belangrijk dat je website goed vindbaar is in Google, maar óók dat je website goed duidelijk maakt wie jij precies kunt helpen, welke klanten er juist bij jou moeten zijn. Plus dat je website logisch in elkaar zit en je mogelijke klanten meeneemt langs alles dat zij belangrijk vinden in hun proces waarin ze een beslissing nemen over hun aankoop.

Belangrijk in deze stap is onder andere dat het voor jouw bezoeker direct duidelijk is op wat voor website hij terecht is gekomen. Geef je bezoeker onmiddellijk de bevestiging dat hij op de goede plek is en laat ook zien wat jou onderscheidt van anderen die iets vergelijkbaars doen als jij. Ook is het slim om goede bewegwijzering uit te zetten op je website, waardoor bezoekers op een natuurlijke manier je website doorlopen zoals jij dat wilt. Het einddoel daarbij is natuurlijk dat ze op je aanbodpagina(‘s) terechtkomen.

 

Stap 3: laat zien wie jouw website runt

Veel zelfstandig ondernemers onderschatten het belang van een goede Over mij- of Over ons-pagina op hun website. Ik zie dat ook veel terug als ik net met een nieuwe groep klanten ga werken. ‘Wie vindt mij nou interessant?’, ‘Wat moet ik dan over mezelf schrijven’? of ‘Rimke, ik doe dit alleen omdat jij zegt dat het belangrijk is’ zijn uitspraken die ik dan vaak hoor.

Maar als er dan eenmaal een goede Over mij-pagina op hun website staat, dan krijg ik na een tijdje hele andere reacties: ‘Ik keek even in mijn statistieken en was echt verbaasd over hoe vaak de Over mij-pagina wordt bekeken’ of ‘Ik hoorde van mijn nieuwe klant dat de Over mij-pagina de doorslag gaf om voor mij te kiezen’.

Juist als zelfstandig ondernemer bén jij je bedrijf en willen mensen weten wie die persoon achter het bedrijf is. Anders hadden ze wel iets gekocht bij een groot bedrijf waar je de gezichten van de werknemers niet ziet en de mensen niet leert kennen. Zorg dat je een goede Over mij-pagina voor je website schrijft: geen cv, levensloopverhaal of formeel stuk tekst, maar een echt goede pagina waarop jij de connectie maakt met je mogelijke klanten.

 

STAP 4: MAAK EEN onweerstaanbare AANBODPAGINA

Het schrijven van een aanbodpagina die klanten vanzelf jouw aanbod doet kopen is een kunst op zich. Een leuk spel ook om mee bezig te zijn, zo vind ik tenminste. Belangrijk is dat je op een aanbodpagina het ‘Jij begrijpt mij’-gevoel weet op te roepen bij je mogelijke klanten. En ook dat je de obstakels die je klanten wellicht hebben voordat ze gaan kopen op een natuurlijke, niet-opdringerige manier wegneemt.

Ook goed geschreven en inhoudelijk waardevolle reviews versterken een aanbodpagina, net als een aansprekend stukje tekst over jouzelf als eigenaar van jouw ‘online winkel’. Plus natuurlijk de juiste specificaties over je aanbod. En dan is ook de volgorde waarin deze elementen staan nog van belang. Echt een uitdaging dus, maar wel een leuke waarbij kleine aanpassingen honderden of duizenden euro’s extra omzet per maand op kunnen leveren. In mijn training Continu klanten uit je website heb ik hiervoor een bewezen 7-stappenproces ontwikkeld dat mijn klanten helpt een onweerstaanbare aanbodpagina te schrijven.

Bij een aanbodpagina is het goed om de conversie in de gaten te houden: het percentage mensen dat je pagina bekijkt en ook écht klant wordt. Stel dat er in een week bijvoorbeeld 100 mensen op je aanbodpagina komen en er 3 daarvan klant worden: dan is je conversie 3 procent. Die 3 procent is overigens een heel normaal percentage om naar te streven: het is ook ongeveer de conversie die ik behaal op de pagina waar ik mijn pubquizzen verkoop. Op de aanbodpagina voor mijn training Continu klanten uit je website haalde ik eind 2021 zelfs een conversie van 8,8 procent – ver boven het gemiddelde. Ja, als iemand die dit aan haar klanten leert moet je natuurlijk zelf het goede voorbeeld geven. 😉

 

STAP 5: BIND NIEUWE WEBSITEBEZOEKERS LANGER AAN JE BEDRIJF

De combinatie van stap 1 tot en met 4 kan al genoeg zijn om van een bezoeker aan je website een klant te maken. Maar in veel bedrijfstakken wordt een nieuwe bezoeker niet meteen bij het eerste bezoek aan je website klant bij jou. Daarom is het slim om iets te doen waardoor je voor langere tijd met deze nieuwe bezoeker aan je website in contact kunt blijven. In marketing hebben we hiervoor het online cadeautje uitgevonden.

Dit online cadeautje kun je maken in de vorm van bijvoorbeeld een e-book, een checklist of een videotraining. Het moet in elk geval iets zijn dat zo waardevol is voor jouw potentiële klanten dat ze er maar wat graag hun e-mailadres voor aan jou geven. Dat is namelijk de ruildeal die jij met hen aangaat: zij krijgen een waardevol online cadeautje van jou (het liefst iets dat zo waardevol is dat je stiekem denkt: ‘hier had ik ook wel geld voor kunnen vragen’) en jij krijgt hun e-mailadres. Gebruik bij de inschrijfpagina van je cadeautje wel een goede (AVG-proof) formulering zodat je deze e-mailadressen ook echt mag gebruiken.

Het maken van zo’n online cadeautje lijkt misschien veel werk, maar dat hoeft het niet te zijn. Ook iets eenvoudigs kan al heel waardevol zijn. Bovendien: als het af is, is het ook echt af en kun je het jaren gebruiken en er wel duizenden e-mailadressen van mogelijke nieuwe klanten mee uit je website verzamelen.

 

STAP 6: MAAK VAN ÉÉN KANS HONDERDEN KANSEN

Stel dat jouw bezoeker niets gratis kan aanvragen op je website: dan was hij na dat eerste bezoek weggegaan en was je kans waarschijnlijk verkeken om van hem een klant te maken. Nu je zijn e-mailadres hebt kunnen jullie langer met elkaar in contact blijven. Je kunt je mogelijke klant nu inspirerende en waardevolle e-mails sturen, op een frequentie die voor jou haalbaar is. Dat kan eens per week zijn, zoals ik dat doe, maar ook eens per maand zoals veel van mijn klanten dat doen.

Maak dat versturen van e-mails niet moeilijker dan het is. Deel er iets in dat waardevol of inspirerend is voor je lezers. Dat kan bijvoorbeeld een stukje tekst zijn over een blog dat je net voor je website geschreven hebt. Plaats een linkje naar het blog in je e-mail en hoppa: je eenmalige websitebezoeker is ineens iemand die al voor de tweede keer op je website komt. Als hij per e-mail telkens iets waardevols of leuks van jou ontvangt blijf je op zijn netvlies, komt hij meerdere keren op je website en wordt de kans dat hij bij je gaat kopen steeds groter. Tot je op een gegeven moment een bestelling of aanvraag binnenkrijgt: welkom nieuwe klant!

 

MAAK EEN TRECHTER VAN JE WEBSITE

De zes hierboven genoemde stappen vormen als het ware een trechter. Zodra er bij stap 1 meer binnenkomt (dus jij je website steeds beter laat scoren in Google) gaat er bij stap 2 tot en met 6 ook steeds meer uit je website voortkomen in de vorm van nieuwe klanten en omzet.

 

WIL JIJ CONTINU KLANTEN UIT JE WEBSITE KRIJGEN?

Meld je dan aan voor de nieuwe ronde van mijn training Continu klanten uit je website, die inmiddels door bijna 100 ondernemers uit allerlei uiteenlopende branches doorlopen is. De training is van maandag 21 maart tot en met donderdag 24 maart geopend voor een nieuwe groep deelnemers met wie ik dit 6-stappenplan samen ga doorlopen, in de training zelf én in de Website Bootcamp, een 6-weekse online live training waarin we samen een vliegende start maken met het krijgen van klanten uit jouw website.

Ik loods je er in de training helemaal doorheen, van het vinden van de perfecte zoekwoorden voor jouw website tot het schrijven van een klantenwervende homepage en Over mij-pagina en het neerzetten van een onweerstaanbare aanbodpagina die vanzelf klanten binnenbrengt. En daarna bedenken we als je wilt samen een online cadeautje waarmee jij een e-maillijst uit je website opbouwt en leer ik je hoe je e-mails en blogs schrijft die klanten trekken.

 

Meld je hier aan voor (de wachtlijst van) Continu klanten uit je website.