Zou het niet heerlijk zijn als er elke week nieuwe klanten binnenkomen via jouw website? Klinkt dat te mooi om waar te zijn? Dan ken je mijn simpele stappenplan om continu klanten uit je website te krijgen nog niet. Ik zal eerlijk met je zijn: je moet er wel iets voor doen. Maar als jouw website eenmaal een klantenmagneet is, gaat hij steeds makkelijker en sneller meer klanten aantrekken.

 

Stap 1: laat klanten op je website komen

Voordat klanten gaan kopen op jouw website moeten ze je website vanzelfsprekend eerst weten te vinden. Dat bereik je door in je websiteteksten in te spelen op de woorden en zinnen waar zij op zoeken in Google.

Jouw toekomstige klanten doorlopen vier fases voordat ze klaar zijn om bij je te gaan kopen: de informatiefase, de oriëntatiefase, de vergelijkingsfase en de koopfase. Probeer voor elk van die fases in kaart te brengen welke zoekwoorden en -zinnen ze intypen in Google. Plaats die woorden en zinnen vervolgens op logische plekken op je website, zoals op je homepage, op je aanbodpagina(‘s) en in de titel en tekst van je blogartikelen.

Voor sommige ondernemers is deze eerste stap al genoeg om continu klanten uit hun website te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een webshop met producten die zo aantrekkelijk, nuttig of noodzakelijk zijn dat klanten ze bij hun eerste bezoek meteen willen kopen. Voor andere ondernemers is het belangrijk om door te gaan naar stap 2.

 

Stap 2: laat klanten je ‘online winkel’ zien

Dat een potentiële klant op je website is, dus in je online winkel, betekent meestal nog niet dat hij meteen al met zijn mobiel bankieren-app of creditcard in de aanslag zit om te kopen. Sterker nog: in zo’n 99 procent van de gevallen werkt het niet op deze manier. Vanaf dit punt is het niet meer alleen belangrijk dat je websiteteksten je goed vindbaar maken, maar ook dat ze zo aantrekkelijk geschreven zijn dat je bezoeker verder gaat kijken op je website.

Belangrijk in deze stap is onder andere dat het voor jouw bezoeker direct duidelijk is op wat voor website hij terecht is gekomen. Geef je bezoeker onmiddellijk de bevestiging dat hij op de goede plek is. Ook is het slim om goede bewegwijzering uit te zetten op je website, waardoor hij op een natuurlijke manier je website doorloopt zoals jij dat wilt. Het einddoel daarbij is natuurlijk dat hij op je aanbodpagina(‘s) terechtkomt.

 

Stap 3: maak een aanbodpagina die klanten vanzelf doet kopen

Het schrijven van een aanbodpagina die klanten vanzelf jouw aanbod doet kopen is een kunst op zich. Een leuk spel ook om mee bezig te zijn, zo vind ik tenminste. Belangrijk is dat je op een aanbodpagina het ‘Jij begrijpt mij’-gevoel weet op te roepen. En ook dat je de bezwaren die je klanten hebben voordat ze gaan kopen op een natuurlijke, niet-opdringerige manier wegneemt.

Ook goed geschreven en inhoudelijk waardevolle reviews versterken een aanbodpagina, net als een aansprekend stukje tekst over jouzelf als eigenaar van jouw ‘online winkel’. Plus natuurlijk de juiste specificaties over je aanbod. En dan is ook de volgorde waarin deze elementen staan nog van belang. Echt een uitdaging dus, maar wel een leuke waarbij kleine aanpassingen honderden of duizenden euro’s extra omzet per maand op kunnen leveren.

 

Stap 4: bind nieuwe websitebezoekers langer aan je bedrijf

Ook de combinatie van stap 1, 2 en 3 kan al genoeg zijn om van je website een klantenmagneet te maken. Maar zoals ik al schreef wordt in veel bedrijfstakken een nieuwe bezoeker niet meteen bij het eerste bezoek aan je website klant bij jou. Daarom is het slim om iets te doen waardoor je voor langere tijd met deze nieuwe bezoeker aan je website in contact kunt blijven. In marketing hebben we hiervoor het online cadeautje uitgevonden.

Dit online cadeautje kun je maken in de vorm van bijvoorbeeld een e-book, een checklist of een videotraining. Het moet in elk geval iets zijn dat zo waardevol is voor jouw potentiële klanten dat ze er maar wat graag hun e-mailadres voor aan jou geven. Dat is namelijk de ruildeal die jij met hen aangaat: zij krijgen een waardevol online cadeautje van jou (het liefst iets dat zo waardevol is dat je stiekem denkt: ‘hier had ik ook wel geld voor kunnen vragen’) en jij krijgt hun e-mailadres. Gebruik bij de inschrijfpagina van je cadeautje wel een goede (AVG-proof) formulering zodat je deze e-mailadressen ook echt mag gebruiken.

Het maken van zo’n online cadeautje lijkt misschien veel werk, maar dat hoeft het niet te zijn. Ook iets eenvoudigs kan al heel waardevol zijn. Bovendien: als het af is, is het ook echt af en kun je het jaren gebruiken. Klanten van mij die een paar jaar geleden een e-book hebben gemaakt verzamelen daar nu nog steeds dagelijks meerdere e-mailadressen mee.

 

Stap 5: maak van één kans honderden kansen

Stel dat jouw bezoeker niets gratis kan aanvragen op je website: dan was hij na dat eerste bezoek weggegaan en was je kans waarschijnlijk verkeken om van hem een klant te maken. Nu je zijn e-mailadres hebt kunnen jullie langer met elkaar in contact blijven. Je kunt je potentiële klant nu inspirerende en waardevolle e-mails sturen, op een frequentie die voor jou haalbaar is. Dat kan eens per week zijn, zoals ik dat doe, maar ook eens per maand zoals veel van mijn klanten dat doen.

Maak dat versturen van e-mails niet moeilijker dan het is. Deel er iets in dat waardevol of inspirerend is voor je lezers. Dat kan ook een stukje tekst zijn over een blogartikel dat je net voor je website geschreven hebt. Plaats een linkje naar het artikel in je e-mail en hoppa: je eenmalige websitebezoeker is ineens iemand die al voor de tweede keer op je website komt. Als hij per e-mail telkens iets waardevols of leuks van jou ontvangt blijf je op zijn netvlies, komt hij meerdere keren op je website en wordt de kans dat hij bij je gaat kopen steeds groter. Tot je op een gegeven moment een bestelling of aanvraag binnenkrijgt: welkom nieuwe klant!

 

Maak een trechter van je website

De vijf hierboven genoemde stappen vormen een trechter. Zodra er bij stap 1 meer binnenkomt (dus jij je website steeds beter laat scoren in Google) gaat er bij stap 3 en/of stap 5 ook steeds meer uitkomen in de vorm van klanten en omzet.

 

Wil jij continu klanten uit je website krijgen?

Meld je dan aan voor mijn gloednieuwe training Continu klanten uit je website. Dan gaan wij samen dit 5-stappenplan ijzersterk neerzetten voor jouw website. Ik loods je er helemaal doorheen, van het vinden van de perfecte zoektermen voor jouw website tot het perfectioneren van jouw websiteteksten en websiteroute tot het schrijven van een ijzersterke aanbodpagina die vanzelf klanten binnenbrengt. En daarna bedenken we als je wilt samen een online cadeautje en leer ik je hoe je e-mails schrijft die geopend worden en klanten trekken. Bovendien houd je lifetime toegang tot deze training, dus je doet alles volledig op jóuw tempo, waarbij je bij elke actie die je onderneemt meer resultaat zult zien.

Waardevol voor jou? Meld je nu tot en met 29 februari hier met spectaculaire schrikkeldagkorting aan voor Continu klanten uit je website.

 

 

 

× .