Een succesvolle lancering, hoe doe je die? In dit blog geef ik je een kijkje achter de schermen van een lancering die ik zelf eind 2021 deed, en die ik beschouw als mijn meest succesvolle lancering tot nu toe. Zo zie je in de praktijk waar je op mag focussen om jouw lanceringen ook tot een succes te maken.

 

Allereerst kun je natuurlijk een discussie opzetten over wat nou precies succesvol is. Ik denk dat daar geen eenduidig antwoord op te geven is. Ik zie in de online wereld sommige ondernemers die super gefocust zijn op omzet en hoge getallen, voor wie dat de definitie van succes is. Zelf heb ik dat minder, en kijk ik vooral naar de impact die ik kan maken tijdens een lancering, zowel met de gratis waarde die ik deel als met het betaalde aanbod waarmee ik mensen verder kan helpen. En naar of de dingen die ik doe me ook plezier geven, want dat staat voor mij sowieso altijd voorop.

Ja, mijn lancering van eind 2021 was ook qua omzet mijn meest succesvolle tot nu toe, maar ik beschouw ‘m vooral als succesvol omdat eigenlijk alles klopte. Ik zat tijdens de hele lancering zelf in een fijne en positieve energie, er deden veel ondernemers actief mee aan de gratis Bootcamp die ik als onderdeel van mijn lancering organiseerde, ik mocht veel van hen beter leren kennen, én er waren vervolgens negentien ondernemers die ik verder mocht helpen in mijn betaalde training Continu klanten uit je website.

Hieronder deel ik met je wat volgens mij de vijf belangrijkste succesfactoren van deze lancering waren.

 

Succesfactor 1: een pure positieve verwachting over het verloop

Als je gaat lanceren, ontkom je er bijna niet aan dat je daar ook verwachtingen bij hebt: over het verloop van je lancering en over de uitkomst ervan. En vervolgens gaat het verloop van je lancering wel of niet matchen met jouw verwachtingen. Dat kan dan weer allerlei gevoelens met zich meebrengen: van grote blijdschap, als een lancering veel beter verloopt dan verwacht, tot diepe teleurstelling als er lang niet zo veel uit je lancering voortkomt als je gehoopt had.

Als je echt goed naar je gevoel luistert, dan weet je voordat je aan je lancering begint al een beetje hoe je lancering gaat verlopen. Ik wel tenminste. Als een lancering bij mij niet helemaal gaat zoals ik gewild had, dan kan ik achteraf altijd zien dat ik te veel ‘twijfelgedachtes’ rond mijn lancering had of te veel druk op de ketel creëerde waardoor ik niet vrijuit kon lanceren.

En als ik terugkijk op mijn meest succesvolle lanceringen, zoals die van november/december 2021, dan was het altijd zo dat ik vooraf al hele positieve verwachtingen had van het verloop en de uitkomst – of dat ik er met volledig open verwachtingen in ging. Kijk eens wat jou helpt om vooraf al een positieve uitkomst te kunnen verwachten. Want een lancering waar vooraf al weerstand op zit wordt maar zelden een succes.

 

Succesfactor 2: een duidelijke boodschap

Mensen kopen niet zomaar iets omdat jij het toevallig op hun pad brengt, zelfs niet als ze écht jouw ideale klant zijn. Mensen krijgen tegenwoordig zoveel informatie en mogelijkheden op hun pad, dat jij echt jouw best mag doen om goed over te brengen waar jij voor staat en wie er voor jouw aanbod mag kiezen.

In het najaar van 2021 heb ik veel tijd gestoken in het veel helderder overbrengen van mijn boodschap: waarom vind ik eigenlijk dat elke zelfstandig ondernemer een website mag hebben die goed scoort in Google? Wat brengt hen dat dan, wat levert dat op? Welke overtuigingen, obstakels of misverstanden hebben ze die hen er tot nu toe van weerhouden hebben om meer tijd in hun website te steken? Waarom steken ze zoveel tijd in social media, waarom doen ze dat makkelijker dan aan hun website werken?

Dat zijn allemaal vragen die ik mezelf in die periode gesteld heb om veel beter te kunnen verwoorden waar ik voor sta en hoe ik anderen kan helpen. En dat heeft echt een wereld van verschil gemaakt voor mijn lanceringen. De dingen die ik vertel als ik een workshop geef komen nu veel beter over, mijn mails zijn beter, mijn aanbodpagina is een heel stuk effectiever voor mij gaan werken, enzovoort.

Vergeef me dat ik het zo opschrijf, maar er wordt tegenwoordig zo veel ‘rommel’ online gepost waar mogelijke klanten hun schouders over ophalen – en die voor degene die het post niets doet. Je bent dan wel heel druk met je marketing, en misschien heel zichtbaar, maar het doet maar weinig voor je. Werken aan het goed overbrengen van een duidelijke boodschap die laat zien waar jij voor staat gaat ook voor jou zeker een wereld van verschil maken in je lanceringen.

 

Succesfactor 3: bereik de juiste mensen

Als jij een lancering doet, dan kunnen jouw mogelijke nieuwe klanten zich recht voor je neus bevinden (figuurlijk dan: bijvoorbeeld omdat ze op je e-maillijst staan of jou op social media volgen), maar ze kunnen zich ook een paar weken voor jouw lancering nog op een plek bevinden waar ze nog nooit van jou gehoord hebben.

Tijdens de lancering die ik eind 2021 deed, waren 13 van mijn 19 nieuwe klanten volledig nieuw voor mij. Voordat ik aan mijn lancering begon stonden zij nog niet op mijn e-maillijst en volgden ze mij ook nog niet op andere plekken. Vier anderen kenden mij nog maar twee of drie maanden.

Dit maakte mij er extra bewust van hoe belangrijk het is om tijdens (en voorafgaand aan) je lanceringen ook buiten je vertrouwde kringetje te kijken en te denken. In mijn geval vonden sommige van mijn nieuwe klanten mij net in de periode voorafgaand aan mijn lancering in Google (doordat ik altijd bezig ben mijn website daar beter vindbaar te maken), leerden anderen mij kennen via één van mijn ambassadeurs (ondernemers die al klant bij mij zijn en mijn aanbod ook in hun netwerk onder de aandacht brengen) en weer anderen via de advertentiecampagne die ik vlak voor mijn lancering deed.

Ook jij hebt deze – en nog vele andere – mogelijkheden tot je beschikking om meer mensen te bereiken die jij met jouw mooie aanbod kunt helpen tijdens je lancering. Denk er eens over na welke jij wilt inzetten om jezelf bij meer mensen bekend te maken. Als ik mezelf deze vraag niet had gesteld, had ik waarschijnlijk maximaal zes nieuwe klanten gekregen uit die lancering van eind 2021, in plaats van de negentien die het nu waren. Ook jij laat kansen liggen als je hier niet over nadenkt.

 

Succesfactor 4: een lanceervorm die past bij jou

Ik hou ervan om een connectie te maken met mensen. Ik weet dat je ook aan allerlei geautomatiseerde marketing kunt doen, maar zelf vind ik juist het persoonlijke contact met mensen heel fijn. Daarom kies ik vaak voor een lanceervorm waar één of meer live onderdelen in zitten.

Ook in de lancering die ik eind 2021 deed, waren er verschillende mogelijkheden tot contact met mij. Deelnemers konden live aanwezig zijn bij de workshops die ik gaf, ze konden live vragen aan mij stellen tijdens verschillende brainstormsessies die ik organiseerde én ze konden live feedback op hun opdrachten van mij ontvangen in de Facebookgroep die bij mijn lancering hoorde.

Hiermee wil ik niet zeggen dat dit de enige manier is waarop je succesvol kunt lanceren, of dat jij dit ook moet doen. Jij moet vooral doen wat past bij jóu – want dan is de kans het grootst dat het een succes wordt. Zelf doe ik ook lanceringen die veel simpeler zijn, met alleen een reeks e-mails. En ik merk ook dat niet voor al mijn nieuwe klanten dat persoonlijke contact met mij even belangrijk is. Tijdens die lancering eind 2021 kreeg ik ook nieuwe klanten die tijdens mijn hele lancering op de achtergrond waren gebleven en die ik pas leerde kennen toen ik hun naam in mijn mailbox zag in combinatie met de melding dat ze zich voor mijn training hadden aangemeld.

 

Succesfactor 5: laat niet alles van één ding afhangen

Als je als buitenstaander naar mijn lancering kijkt, dan zie je waarschijnlijk dat ik tijdens een lancering één aanbod doe op één moment. Daar komt dan wel of niet een aantal klanten uit, in het voorbeeld dat ik in dit blog beschrijf negentien. Maar dat is niet het enige dat ik deed.

Achter de schermen had ik ook nog een speciaal aanbod voor mijn bestaande klanten, om samen met de nieuwe klanten mee te kunnen doen aan een bonustraining die ik gaf. Voor mensen voor wie de stap naar het aanbod dat ik deed te groot was had ik een kleiner aanbod, waar ook nog zes ondernemers gebruik van maakten. En een paar weken nadat mijn lancering was afgelopen, deed ik mijn aanbod om aan mijn training mee te doen nog een keer aan een selecte groep mensen, waar ook weer nieuwe klanten uit voortkwamen.

Dit is waarom het zo goed en fijn is om ook bij andere ondernemers achter de schermen te kijken. Want daar zie je heel veel dingen die je vanaf de buitenkant niet ziet – en dus voor jezelf over het hoofd ziet. Als jij ook gaat lanceren, kijk dan eens wat jij kunt doen om niet alles van dat ene aanbod op dat ene moment te laten afhangen. Zet je brein aan het werk om goede ideeën te bedenken waarmee jij meer mensen kunt helpen zonder daarvoor dubbel zo veel inspanning te hoeven leveren.

 

Doe je mee aan Succesvol lanceren vanuit je hart?

Succesvol lanceren vanuit je hart is een training voor zelfstandig ondernemers die meer leuke nieuwe klanten naar hen toe willen laten komen zonder daarvoor pusherige verkooptrucjes toe te passen. Alles dat ik doe om mijn lanceringen tot een succes te maken (waaronder de 5 in dit blog genoemde succesfactoren) deel ik in deze training met jou, zodat jij mijn stappenplannen op de manier die past bij jou ook kunt toepassen om jóuw lanceringen tot een succes te maken.

Succesvol lanceren vanuit je hart is tot en met 29 mei tijdelijk (en eenmalig in 2022) open voor een nieuwe groep deelnemers. Check hier of Succesvol lanceren vanuit je hart ook jou gaat helpen bij het bereiken van jouw doelen en dromen.