Zet jij de stappen die jou echte vrijheid brengen? - Ik help jou online

Vrijheid: ik ken geen ondernemer die daar niet in meer of mindere mate naar verlangt. En waar vrijheid voor iedereen een andere betekenis kan hebben, is het wel belangrijk dat je de keuzes maakt die jou de vrijheid geven in de vorm die past bij jou. In dit artikel neem ik je mee in een aantal stappen die je daarin kunt zetten – inclusief hoe je website hieraan bij kan dragen.

 

Ja, ook ik werd zelfstandig ondernemer vanwege de vrijheid die ik daarmee voor mezelf kon creëren. In eerste instantie, toen ik als 22-jarige een eigen bedrijf als freelance journaliste startte, was mijn definitie van vrijheid: veel verschillende dingen kunnen doen die ik leuk vond.

In die beginjaren als ondernemer (waarvan ik achteraf zag dat het niet echt ondernemen was, maar meer freelancen) werkte ik als journaliste, als eindredacteur, als copywriter, als notuliste, enzovoort. En schreef ik over gezondheidszorg, onderwijs, sport, ondernemerschap, et cetera. Die vrijheid om te doen wat ik leuk vond benutte ik ten volle.

Grote kans dat jij ook in meer of mindere mate ondernemer bent geworden vanwege de vrijheid die dat je geeft. Waarbij jouw definitie van vrijheid heel anders kan zijn dan die van mij. Sterker nog: mijn eigen definitie van vrijheid is door de jaren heen ook veranderd. Inmiddels is die veel meer: mijn tijd vrij in kunnen delen. Niet zozeer zo weinig mogelijk uren werken – daarvoor vind ik mijn werk veel te leuk – maar wel: me vrij voelen om mijn tijd in en aan mijn bedrijf te besteden zoals ik dat wil en om de ene week meer uren te werken en de andere week minder.

 

Vrijheid krijgen is keuzes maken

De meeste vormen van vrijheid komen je niet vanzelf aanwaaien. Voor je het weet heb je voor jezelf een bedrijf gecreëerd waarin je het altijd druk hebt en je ook veel tijd moet steken in dingen waar je helemaal niet blij van wordt. Waarin je bedrijf volledig plat ligt als jij er een weekje tussenuit gaat. Waar het werven van klanten zo veel tijd opslokt dat het ten koste gaat van het plezier in je eigenlijke werk. Of waar je zo bezig bent met de mening van anderen dat je niet vrij bent in je hoofd. Of zo vastzit in je eigen obstakels dat je blijft hangen in een situatie die helemaal niet vrij voelt.

Toen ik een paar jaar geleden voelde dat mijn definitie van meer vrijheid veranderd was naar meer vrij in te delen tijd, wachtte ik eerst een hele tijd tot het juiste moment zich zou aandienen om één weekdag te claimen als mijn vrij in te delen dag. Ik had daar de woensdag voor in gedachten. Maar raad eens: het perfecte moment om één dag per week vrij te maken kwam nooit. Tot ik gewoon de keuze maakte om vanaf nu (bijna) elke woensdag leeg te laten van to do’s en een vrij in te delen dag te maken. Toen hád ik ineens een vrij in te delen dag.

Omdat vrijheid zoveel vormen heeft zou ik er wel uren over door kunnen schrijven. Maar om het een beetje compact te houden ga ik in het vervolg van dit artikel nog in op twee manieren om meer vrijheid te creëren: eentje waar ik zelf op dit moment mee bezig ben en eentje om meer vrijheid te krijgen dankzij te website.

 

Wat zou er gebeuren als iemand anders jouw bedrijf een week moet overnemen?

Of, anders geformuleerd: heb jij de vrijheid om een hele week uit je bedrijf te stappen zonder dat het stil komt te liggen? Dit kan natuurlijk om een reden zijn waar je liever niet aan denkt (zoals dat je plotseling in het ziekenhuis wordt opgenomen en een week niet kan werken), maar ook om een reden die juist heel leuk is (iemand trakteert je totaal onverwacht op de vakantie waar je altijd al van droomde en je kunt alleen mee als je binnen een uur vertrekt, ik noem maar even wat).

Misschien is het in jouw geval helemaal prima als je bedrijf een week of langer stilligt. Toen ik nog als journaliste werkte, liet ik in mijn vakanties de boel gewoon drie weken de boel en startte ik alles daarna weer op. Afhankelijk van jouw type bedrijf en jouw ambities kan dat voor jou ook een optie zijn. Maar als je, zoals ik in mijn huidige bedrijf, wat andere ambities hebt en ook een andere manier waarop je het runt, is het niet zo handig (en niet zo vrij) als (een deel van de taken in) jouw bedrijf niet overdraagbaar is aan iemand anders.

Mijn antwoord op bovenstaande vraag is vandaag (donderdag 1 juli 2021): diegene zou maar een paar dingen in mijn bedrijf over kunnen nemen. Ik heb een fantastische VA (virtual assistant) die ik het zeker toevertrouw om mijn hele bedrijf een week over te nemen, maar ze zou alleen uit de voeten kunnen met de taken die ik nu al aan haar heb overgedragen en de dingen die makkelijk zelf uit te vogelen zijn. En dat voelt toch een beetje houtje-touwtje en dus niet zo vrij. En daarom wil ik dat mijn antwoord op de vraag hierboven later dit jaar anders is.

 

De vrijheid van structuur en processen

Om hier verandering in aan te brengen is één van mijn actiepunten voor het derde kwartaal van 2021 om alles wat er binnen Ik help jou online gebeurt vast te leggen in handleidingen en processen. Ja, dat klinkt als saai werk (dat hield mij ook een hele tijd tegen om eraan te beginnen), maar het gaat ook zorgen voor veel meer vrijheid.

Dat is overigens niet een inzicht dat ik vandaag of gisteren kreeg. Ik wist het al sinds ik het boek The E-Myth Revisited (De Ondernemersmythe in het Nederlands, aanrader als je hier ook stappen in wilt zetten) van Michael E. Gerber een paar jaar geleden las. In 2019 hielp ik zelfs al een klant die een team aan het opbouwen was om meer structuur en processen in haar bedrijf te implementeren. En toch maakte ik deze keuze voor meer vrijheid zelf eerder nog niet.

Tot ik begin deze week een investering deed in een trainingsprogramma dat ik graag wilde volgen. En waarbij ik wist dat dit een belangrijk onderdeel zou zijn. Dat was net even de stok achter de deur die ik nodig had om deze stap naar meer vrijheid te zetten. Want ik hoef alles dat ik binnen mijn bedrijf doe en hoe ik dat doe – dat nu allemaal in mijn hoofd zit – maar één keer te beschrijven en kan het daarna heel makkelijk door iemand anders laten overnemen. Als ik er onverwachts een week tussenuit moet of wil, maar ook als ik meer tijd wil vrijmaken om andere dingen die bijdragen aan de groei van mijn bedrijf te doen. Ik voel het fijne vrije gevoel dat dat geeft nu al en dan ben ik nog maar net begonnen.

 

Vrij zijn dankzij je website

Waar het bovenstaande niet echt mijn expertise is, en ik er dus volop over aan het leren en mee aan het experimenteren ben, is meer vrijheid creëren dankzij je website dat natuurlijk wel. Het fijne van de focus die ik aan mijn website geef is dat die elke dag nieuwe klanten én nieuwe inschrijvingen voor mijn e-maillijst kan binnenbrengen. Ook als ik straks vier weken vakantie heb. Mijn website heeft namelijk geen behoefte aan vakantiedagen, zelfs niet één of twee per jaar, en dan vraagt ie ook nog eens niet om salaris of vakantiegeld.

Wil jij dat vrije gevoel van een website die een regelmatige stroom klanten en inschrijvingen voor je e-maillijst binnenbrengt ook ervaren? Dan heb ik drie tips voor je die je snel meer vrijheid dankzij je website opleveren en die voor jou een mooi zomerproject kunnen zijn om aan te werken.

De eerste is je verdiepen in het beter inzetten van de zoekwoorden die jouw potentiële klanten intypen in Google, zodat jouw website makkelijker en hoger tevoorschijn komt als zij jou en jouw aanbod nodig hebben. Maak een lijstje van zoekwoorden die voor jou relevant zijn en gebruik ze vervolgens op slimme plaatsen op je homepage, aanbodpagina en andere pagina’s.

Heb je al een regelmatige stroom websitebezoekers, maar blijven de klanten nog uit? Verdiep je dan eens in het schrijven van teksten die van websitebezoekers klanten maken, en met name in hoe je een goede aanbodpagina schrijft. Een ijzersterke aanbodpagina die klanten ja laat zeggen op jouw aanbod heeft namelijk een aantal vaste elementen – en je kunt leren om in het schrijven van elk daarvan beter te worden, waardoor websitebezoekers sneller bij je kopen.

En heb je wel al een aardig aantal websitebezoekers, maar bouw je nog geen e-maillijst uit je website op – of probeer je dat wel al, maar gaat dat nog niet van een leien dakje? Focus dan deze zomer op het maken van een waardevol online cadeautje dat je jouw websitebezoekers aan kunt bieden in ruil voor hun e-mailadres. Dit kan een handige checklist zijn, een waardevol e-book, een korte online training of nog iets anders.

Laat je creativiteit de vrije loop en presenteer jouw online cadeautje vervolgens op een aantrekkelijke manier op je website. Hiermee kun je het contact met mensen die op je website komen en nog niet direct klaar zijn om bij je te kopen vasthouden, zodat ze later ook nog de kans krijgen om klant bij jou te worden. Misschien wel op een moment waarop jij heel andere dingen aan het doen bent.

Voor nu in grote lijnen beschreven, deze tips voor meer vrijheid dankzij je website, maar ik ben een zomerserie blogs aan het voorbereiden waarin je nog veel meer tips op dit gebied gaat krijgen. Wordt vervolgd dus!

 

En vertel even in een reactie: wat is jouw definitie van vrijheid als ondernemer?