Als jij wilt dat websitebezoekers iets gaan doen op je website, dan mag je ze heel duidelijk vertellen wat jij wilt dat ze gaan doen en hoe ze dat kunnen doen. Dat geldt zeker als je wilt dat iemand klant bij je wordt. Hoe je dit aanpakt? Dat ga ik je uitleggen.

 

Wij mensen hebben heel duidelijke en specifieke aanwijzingen nodig voordat we iets gaan doen. Als een aanwijzing verwarrend voor ons is, of als een aanwijzing voor wat we moeten doen helemaal ontbreekt, is de kans groot dat we het niet doen.

Dit geldt ook voor bezoekers aan je website. Iets dat voor jou heel logisch lijkt – bijvoorbeeld dat iemand naar je contactpagina gaat als hij contact met je wil – is dat voor je websitebezoeker niet. Die mag je heel duidelijk vertellen hoe hij contact met jou op kan nemen.

 

Maak gebruik van (koop)knoppen

Afhankelijk van hoe jij je bedrijf hebt ingericht wil je dat websitebezoekers ofwel direct op je site bij je kopen als ze jouw aanbod willen, ofwel dat ze contact met je opnemen.

Zelf heb ik bijvoorbeeld sinds 2017 een online betalingssysteem op mijn website, en toen ik dat eenmaal had vond ik het echt een verademing. Klanten die één van mijn kleinere trainingen willen volgen (of die een online pubquiz van mij willen bestellen – mijn ‘hobbybusiness’) kunnen direct op een knop klikken die een tekst bevat als ‘Ja, deze wil ik’ of ‘Ja, ik wil het Lanceer Succes Plan’.

Dat werken met knoppen is meteen al een handige tip die ik voor je heb. Het is bewezen dat websitebezoekers graag op knoppen klikken, dus maak daar gebruik van – het liefst van knoppen met een lekker opvallende kleur. En zet vervolgens een pakkende tekst op die knoppen, dus niet iets als ‘Klik hier’. De beste knopteksten zijn over het algemeen teksten waar een actiegericht werkwoord in zit (ga, kijk, meld, et cetera) of teksten waarin je het woordje ‘ik’ verwerkt (zie de voorbeelden hierboven).

In mijn geval komen bezoekers die op dit soort koopknoppen klikken dus in mijn betalingssysteem terecht (ik werk met de Shoppingcart van Autorespond, mocht je er nieuwsgierig naar zijn), maar knoppen kun je net zo goed gebruiken om iemand naar een contactpagina te leiden of naar een uitnodiging voor een gratis gesprek (strategiegesprek, kennismakingsgesprek, discovery call) met jou.

Zelf heb ik hiernaast ook aanbod op mijn website dat maar een paar keer per jaar te koop is, zoals mijn training Continu klanten uit je website. Websitebezoekers die dit aanbod bekijken en interesse hebben om mee te doen, vraag ik om zich met hun voornaam en e-mailadres in te schrijven voor de interesselijst, zodat ze een berichtje ontvangen als het weer mogelijk is zich aan te melden voor de training. Ook dat is een voorbeeld van vragen om een concrete actie te ondernemen.

 

Contact opnemen: tips en 2 valkuilen

Is het op jouw website niet mogelijk om direct bij je te kopen, maar is het de bedoeling dat iemand die interesse heeft in je aanbod contact met je opneemt? Maak dan heel specifiek en concreet wat diegene moet doen. Is dat jou een mailtje sturen, een appje, een berichtje via Messenger of DM? Wil je graag dat diegene jou belt of een gesprek met je aanvraagt of dat gesprek zelf inplant in jouw agenda? Vermeld het op je website.

Op veel websites zie ik één van twee dingen die niet heel handig zijn, omdat websitebezoekers daar vaak geen actie op ondernemen. Het eerste is bezoekers naar een heel algemeen contactformulier leiden (met als extra valkuil dat ze daar meteen meer dan vijf gegevens in moeten vullen). Er is op zich niets mis met werken met een formulier, maar vermeld er dan heel duidelijk boven waarvoor het formulier is en wat het resultaat is wanneer je het invult. ‘Vul dit formulier in als je…’ Dus geen formulier dat bezoekers voor 101 verschillende zaken kunnen invullen, maar een heel specifieke.

Het tweede zijn de super algemene zinnetjes zoals ‘Kijk gerust even rond op mijn website en stuur me vrijblijvend een bericht als je meer informatie wilt’ of ‘Ik help je graag’ zonder duidelijke aanwijzing wat je als websitebezoeker dan moet doen als je geholpen wilt worden. Dit is zo algemeen en dus vrijblijvend dat je er zelden iets van kunt verwachten.

Veel slimmer is een formulering als ‘Wil je meer weten over hoe ik je kan helpen met … (vul hier het resultaat in dat jouw websitebezoeker wil behalen of het verlangen dat hij heeft), stuur mij dan een mailtje op …’ (vul hier je mailadres in, of natuurlijk een andere manier van contact hebben als je die prettiger vindt). Of maak hier een variant op die past bij jou.

 

Hoe concreet of vaag ben jij?

Ga op je website maar eens na hoe concreet of vaag jij bent in het aangeven wat websitebezoekers moeten doen als ze klant bij je willen worden. Of vraag het eens aan iemand die met een frisse blik naar jouw website kijkt. De kans is groot dat je daar minimaal één verbeterpunt uit haalt en dat dit ervoor zorgt dat jouw websitebezoekers sneller bij je gaan kopen. Succes!

 

Meld je gratis aan voor Schrijf websiteteksten die klanten werven

Wil jij dat jouw website meer klanten voor je gaat werven? Meld je dan hier gratis aan voor de online training Schrijf websiteteksten die klanten werven.