‘Wie zit er nou op mij te wachten?’ ‘Wat heb ik toe te voegen?’ ‘Wat zullen mensen hiervan denken?’ Allemaal vragen die bij veel ondernemers door hun hoofd spoken zodra ze aan online marketing gaan doen voor hun bedrijf, oftewel online van zich laten horen. Helemaal niet gek dus als jij je dit ook afvraagt. Toch zul je, als je online impact wilt maken en dus klanten wilt krijgen, van ‘Wie zit hier nou op te wachten?’ naar ‘Hoe kan ik waarde toevoegen voor de mensen die ik wil helpen?’ moeten gaan.

 

Ik ga er even van uit dat jij als ondernemer een mooie drijfveer hebt waarom je je bedrijf bent gestart. Dat je bijvoorbeeld een prachtige missie hebt om de wereld mooier te maken, om anderen te helpen, om mensen blij te maken met jouw mooie aanbod, of gewoon om jezelf meer vrijheid te geven.

Mijn missie is het bijvoorbeeld om te laten zien dat iedere ondernemer online klanten kan krijgen, puur door jezelf te zijn. En als je marketing ingewikkeld vindt en dat je in de weg zit om in actie te komen, dan ben ik daar om het makkelijk aan je uit te leggen. Daarnaast is het ook mijn doel om een levensstijl te hebben waarin vrijheid centraal staat. Een drijfveer om impact op anderen te maken en een doel voor mezelf dus.

Wat jouw missie of jouw doel als ondernemer ook is, je kunt die niet waarmaken als je online niet van je durft te laten horen. Als je bang bent voor wat anderen daarvan zullen zeggen of denken, als je telkens redenen voor jezelf verzint om dingen uit te stellen of als je niet gelooft dat er mensen zitten te wachten op dat wat jij te delen hebt. Of als je alleen maar (toekomst)droomt, maar nooit echt doet. Dan is er immers niemand die jouw mooie verhalen, jouw tips, jouw inspiratie gaat lezen, zien of horen. Dan kun jij geen impact maken en die mooie missie die je hebt niet waarmaken.

Ik geef je in dit artikel vier situaties waar ik veel ondernemers in zie blijven hangen, plus tips over hoe je ermee om kunt gaan. Ben je benieuwd wat ik zelf dit kwartaal ga doen om meer impact te maken? Lees dan zeker ook het laatste deel van dit artikel.

 

Voorbeeld 1: Wie zit er nu op mij te wachten? Wat voeg ik toe?

Als jij besluit om bijvoorbeeld te gaan bloggen, berichten te gaan plaatsen op Facebook of Instagram of om een nieuwsbrief te gaan versturen, dan ben je niet de eerste die dat gaat doen. En ook niet de tweede, de derde of de honderdste.

Waarschijnlijk ga je, voordat je echt gaat beginnen, eerst eens kijken hoe anderen het doen. Laten we even bij bloggen blijven. De meeste ondernemers die daar mee willen beginnen kennen wel een paar collega’s die ook bloggen. En anders zoek je online heel makkelijk een paar blogs van collega-ondernemers op. Je begint ze te lezen vanuit de intentie om wat inspiratie op te doen, maar je eindigt met het gevoel dat jouw collega’s alles al geschreven hebben en jij niets meer hebt toe te voegen.

En daar gaat het mis. Je redeneert vanuit schaarste, niet vanuit overvloed. Bovendien is het niet in lijn met het doel dat jij als ondernemer hebt. Je bent jouw bedrijf gestart omdat je mensen wilde helpen of blij wilde maken. Als jij niet geloofde dat er mensen zijn die jouw hulp of jouw aanbod nodig hebben, dan had je je hele bedrijf niet hoeven te starten. Dat je dit wel gedaan hebt, is een teken dat je gelooft dat jij iets te brengen en toe te voegen hebt. Dan is het eigenlijk gek als je nu gelooft dat er niemand is die op jouw blogs zit te wachten, of op jouw nieuwsbrieven of je Facebookberichten.

 

Hoe kom je van ‘Wie zit er nu op mij te wachten’ af?

Eigenlijk heel simpel: door het gewoon te gaan doen. Door die blog gewoon te gaan schrijven en delen, of die nieuwsbrief echt te versturen. Door de vraag ‘Wie zit er nu op mij te wachten?’ in te wisselen voor de vraag ‘Hoe kan ik de mensen die ik wil bereiken inspireren of waarde aan ze bieden?’ Door de focus van jezelf af te halen en die te richten op de buitenwereld, de online fans en volgers van jouw bedrijf die waarde gaan halen uit dat wat jij deelt. Omdat jij het precies in de vorm deelt waarin ze het wél begrijpen of het wel blijvend bij ze landt.

Zolang je niets van je laat horen, kun je lekker blijven hangen in: zie je wel, er zit inderdaad niemand op mij te wachten. Zodra je wel van je gaat laten horen, kom je erachter dat er wel degelijk mensen op jou zitten te wachten en op de manier waarop jij de dingen vertelt of deelt. In die actiemodus dus!

 

 

Voorbeeld 2: Wat zullen ze hier wel niet van denken?

Ook als je online wel al wat meer actief bent, kan dat nog steeds heel spannend zijn. Afgelopen week had ik een mooi gesprek met een paar leden van mijn Ik help jou online Academie over hoe spannend het de eerste keren is om op de verzendknop van je nieuwsbrief te drukken. Want wat zullen de mensen wel niet vinden van wat jij schrijft?

Nu gaat die spanning vaak na een tijdje wel weg, maar ik merk wel dat veel ondernemers online vooral voor het delen van veilige dingen kiezen in plaats van zich echt uit te spreken en kleur te bekennen. Want er zal maar iemand negatief reageren op wat jij schrijft. Daar moet je toch niet aan denken?

Kiezen voor veilig geeft je een goed gevoel, maar het zorgt er ook voor dat jij kleurloze content maakt. Berichten of blogs bijvoorbeeld die wel de aandacht trekken van een groepje mensen, vaak je vaste fans of volgers, maar voor veel mensen ook een zogenaamd ‘doorscrollbericht’ zijn in hun toch al overvolle tijdlijn of mailbox.

Ik ben hier zelf een sprekend voorbeeld van. Lange tijd deelde ik online vooral heel veel tips. Lekker veilig, want een goede tip maakt iedereen blij. Mensen zullen er niet snel negatief op reageren. Maar het zijn tegelijk tips die je bij heel veel anderen ook kunt lezen, alleen vaak net even in een ander jasje. Het is nog meer informatie pompen in een wereld die toch al overvol zit met informatie. Kleurloos in plaats van kleurrijk.

 

Hoe kom je over ‘Wat zullen ze hier wel niet van denken’ heen?

Met informatie delen alleen maak je geen impact. Of hooguit een beetje. Als jij mensen echt wilt raken, wilt inspireren, in beweging wilt zetten, dan moet je meer kleur bekennen. Meer van jezelf laten zien, in woord en liefst ook in beeld. En de mening van mensen die je vaak niet eens kent veel minder belangrijk moeten maken.

Geef alles wat je online deelt meer kleur door vaker verhalen te vertellen, over jezelf, over je klanten of over anderen om je heen. Geef het meer kleur door vaker je mening te geven of je echt uit te spreken over hoe jij ergens tegenaan kijkt. Laat zien waar je voor staat. Deel je inzichten en dat wat jou dagelijks inspireert. En, als je echt een impact wilt maken, vertel je verhaal dan naast het veilige schrijven ook eens op video.

Realiseer je ook dat mensen die mogelijk iets negatiefs gaan denken over dat wat jij deelt vaak niet eens mensen zijn die jij persoonlijk kent. Ja, misschien zal een van jouw Facebookfans je video niet leuk vinden of kritiek hebben over hoe jij het aanpakt. Er zijn nu eenmaal mensen die altijd overal iets negatiefs in zien. Daar kun jij niets aan veranderen, dat is wat het is. Het enige wat je zelf kunt veranderen is het niet zo belangrijk maken en je er zeker niet door laten tegenhouden om te doen wat jij wilt doen. Focus je op de mensen die wel positief reageren en je juist aanmoedigen om door te gaan.

En nee, deze omslag maak je niet van de ene op de andere dag. Zo is het bij mij ook niet gegaan. Ik begon eerst met mezelf meer laten zien in Facebook Lives. Daarna kwam het geven van online workshops en het vertellen van meer persoonlijke verhalen in mijn blogs en in mijn berichten op social media. En pas sinds kort maak ik Stories op Instagram en probeer ik meer mijn eigen geluid te laten horen en me meer uit te spreken in dat waar ik voor sta.

Geef jezelf de ruimte om hierin te groeien. En ja, dan zullen er vast mensen zijn die het niet leuk vinden, te pittig, te uitgesproken, niet hun stijl. Maar ook veel meer mensen die echt gaan uitkijken naar wat jij te delen hebt, in plaats van er aan voorbij te scrollen.

 

Voorbeeld 3: ‘Ik wil me niet oncomfortabel voelen’

Ik ken bijna niemand die het fijn vindt om zich oncomfortabel te voelen. Je bevindt je liever in een situatie waarin je volledig op je gemak bent, die vertrouwd voor je is. Dat is niet zo gek, want het is iets dat van nature in ons brein zit: een beschermingsmechanisme dat ons liever in bekende situaties houdt dan in nieuwe situaties stort.

Helaas is veiligheid tegenstrijdig aan groei. Als je altijd in een veilige situatie wilt zijn, zul je niet veel groei ervaren. En als jij als ondernemer meer mensen wilt bereiken, meer mensen wilt helpen of blij wilt maken met jouw aanbod, dan zul je moeten groeien. En dus ook oncomfortabele situaties aan moeten gaan.

Wat oncomfortabel voelt ligt voor iedere ondernemer anders. Voor de een is het heel spannend om een blog te schrijven, voor de ander om bijvoorbeeld een eerste video te maken. De ene ondernemer vindt een investering van 100 euro in je bedrijf of je groei al behoorlijk eng, terwijl dat buikpijngevoel er bij een ander pas is als je een investering van 1.000 euro of meer doet. De een vindt het oncomfortabel om een kleine droom met anderen te delen, de ander heeft dat alleen bij echt grote dromen.

 

Hoe ga je om met oncomfortabele situaties?

Oncomfortabele situaties komen steeds weer terug als je verder groeit als ondernemer. Dat is helaas onvermijdelijk. Je kunt er alleen omheen als jij oké bent met jouw bedrijf precies zoals het nu is. Als je niet meer impact wilt maken dan je nu doet en niet verder wilt groeien.

Ik zal je een mooi voorbeeld geven van een lid van mijn Academie. Zij heeft een heel sterke drijfveer om het mooie land waar zij woont op de kaart te zetten als wandelland. Toen ik in januari een workshop gaf over hoe je met je bedrijf in de media komt, zag ze dit als een kans. Ze paste alle tips toe om een mooi persbericht te maken en dat naar de media te versturen.

En ja, dat vond ze behoorlijk oncomfortabel. Want zelf hoefde ze niet zo nodig op de voorgrond te staan. Het ging haar vooral om haar doel om haar land als wandelland bekender te maken. Maar ze wist ook dat ze dit alleen kon waarmaken als ze haar eigen verhaal zou delen, omdat persoonlijke verhalen nu eenmaal mensen raken en in beweging brengen. En dat ze dit doel het beste waar kon maken als ze ook de grotere media zou benaderen. Daar kun je immers de meeste mensen bereiken.

Ik weet nog hoe spannend ze het vond om het persbericht te versturen. Maar ze deed het toch. En binnen een paar dagen stond ze al in een goed gelezen krant met haar verhaal. Regende het reacties en bezoeken aan haar website. En daardoor weten nu heel veel mensen hoe mooi haar land is als wandelland en wil een deel van hen dat ook zelf ervaren.

Hoe je dus omgaat met dat oncomfortabele gevoel? Door te accepteren dat het er is en toch gewoon te doen. Ook al krijg je er buikpijn van omdat het spannend is. Houd jouw doel voor ogen en het mooie resultaat dat je dankzij jouw spannende actie gaat bereiken. En weet ook dat een oncomfortabele actie vanzelf comfortabeler wordt als je ‘m vaker doet. Ik kan het je uit eigen ervaring vertellen.

 

Voorbeeld 4: ‘In 2020 ga ik dit écht doen’

Veel ondernemers zijn doeners. Maar veel ondernemers zijn ook dromers. En dat kan elkaar nog wel eens in de weg zitten. Zelf schrijf ik kladblokken vol met plannen die ik heb voor de toekomst. Sterker nog, het uitdenken van mooie plannen is een van mijn favoriete bezigheden als ondernemer. Maar ik zorg er wel voor dat ik de plannen die ik bedenk, of in elk geval de beste plannen daarvan, ook echt omzet in actie.

En daar gaat het bij veel ondernemers nog wel eens mis. Want plannen maken is heerlijk. Je ziet vaak al helemaal voor je hoe jouw bedrijf zich verder gaat ontwikkelen. Maar plannen worden alleen werkelijkheid als je ook de volgende stap zet: de uitvoering. En daar komen alle stemmetjes en obstakels die ik in de vorige drie voorbeelden heb genoemd vaak al snel weer om de hoek kijken. Meestal samen met stemmetjes als: ‘Kan ik dit wel?’ ‘Is dit niet te groot voor mij?’ ‘Wie ben ik nu om zo groot te dromen of om zulke grote dingen te willen realiseren?’

Veel ondernemers gaan dan uitstelgedrag vertonen. Alles wat niet met hun droom te maken heeft prioriteit geven boven het werken aan die droom. Ik verbaas me er echt over hoe vaak ik ondernemers de afgelopen tijd al over 2020 heb over praten. Hun plannen voor volgend jaar al heb horen delen, terwijl dit jaar nog bijna negen volledige maanden telt. Maanden waarin je ook mooie dromen kunt realiseren en een impact kunt maken op heel veel mensen, of simpelweg je eigen leven of dat van je gezin of familie mooier kunt maken.

 

Hoe ga je om met het uitstellen van je dromen?

In elk geval door je dromen serieus te nemen. En dat doe je niet door ze nu al te parkeren voor 2020. Dan kan ik je namelijk wel vertellen dat er in 2020 waarschijnlijk ook niet zo heel veel van komt. Zet in plaats daarvan vandaag al een stap, ook al is het maar een kleintje. Vandaag dus, niet morgen. Want vele kleine stappen, consequent elke dag gezet, maken samen ook een grote. Dus dompel je niet altijd onder in een hele berg werk die je voor anderen verzet, maar zet jezelf en de richting die je op wilt met je bedrijf en je leven eens op de eerste plaats van je takenlijst.

En wat nu als je iets veel groters of veel mooiers wilt dan je nu hebt? En bang bent dat je het niet kunt of dat anderen er van alles van zullen denken? Lees nog even terug wat ik hierboven geschreven heb en ga er toch voor. Want weet je, ik wil ook iets nog veel groters neerzetten dan ik nu heb. Op nog veel meer ondernemers een impact maken dan ik nu doe. Nog veel meer ondernemers inspireren, aanzetten tot actie en echt helpen. Dus dan weet je maar alvast dat je niet de enige bent die een nog grotere droom wil waarmaken!

 

Hoe ga ik meer impact maken?

Tot slot vertel ik je nog even hoe ik meer impact wil gaan maken met Ik help jou online. Wellicht inspireert het je om zelf ook stappen te zetten.

 

Ik help jou online podcast

Al een tijdje wil ik heel graag podcasten. Ik luister zelf graag podcasts en vind het heerlijk om verhalen te vertellen. Bovendien merk ik dat ik nog veel meer te delen heb dan ik nu doe. Bijna had ik het starten van een podcast uitgesteld naar komend najaar (ja, ik heb ook nog wel eens last van de hierboven genoemde voorbeelden), maar ik heb besloten om in april al te beginnen. Gisteren ben ik begonnen met het schrijven van een pakkend introverhaal voor mijn podcast en het bedenken van interessante onderwerpen en ik zet nu alvast hier neer dat je voor eind april mijn eerste podcast mag verwachten.

 

1-op-1 sessies

Er zijn altijd momenten als ondernemer waarop je in je eentje vastloopt. Niet meer goed weet wat je volgende stap moet zijn of blijft hangen in je eigen rondjes met gedachten. Dan is het fijn om met iemand te spreken die jou snel verder kan helpen. Met wie je 1-op-1 jouw vraagstuk of obstakel kunt bespreken, om praktische tips en handvaten te krijgen om jouw volgende stap te zetten. Zit jij in zo’n situatie en vind je het fijn om hierover met mij de diepte in te gaan zodat je weer verder kunt? Meld je dan aan voor een lekker praktische 1-op-1 sessie.

 

Hiernaast kun je ook nog eens aanschuiven bij mijn gratis online workshop 7 gouden tips voor meer klanten via je website of mijn Instagram Stories bekijken waarin ik steeds meer op video mijn tips en inspiratie met je ga delen.

 

Laat je mij weten hoe jij de komende tijd meer impact gaat maken met jouw bedrijf? Al was het maar als goede stok achter de deur om het écht te gaan doen.