Wat werkt er op dit moment goed om (meer) klanten uit je website te krijgen? Wat leidt tot concrete en mooie resultaten? In deze blogserie neem ik je daar in mee, op basis van mijn eigen praktijkervaringen uit 2022. Geen vluchtige trends die over een paar maanden al niet meer van toepassing zijn, maar dingen die aansluiten bij de huidige tijdsgeest. Vandaag in deel 3: de kracht van behulpzame blogs.
Voor het schrijven van dit blog ben ik even in mijn Google Analytics gedoken, om te kijken welke van mijn blogs in 2022 de meeste nieuwe bezoekers naar mijn website hebben gebracht vanuit Google. En daar zie ik een duidelijke overeenkomst tussen alle blogs die dit jaar voor honderden tot duizenden bezoekers aan mijn website zorgden.
Alle blogs die het goed doen in Google vallen namelijk in de categorie behulpzame content. Ze helpen de lezers van deze blogs ergens mee. Bijvoorbeeld om goede reviews te krijgen voor op hun website, om een goede Over mij-pagina voor hun website te schrijven, om in kaart te brengen wie nu die ideale klant is die ze graag op hun website willen krijgen of om een goede contactpagina voor hun website te maken.
Bied je bloglezers een écht waardevolle ervaring
Ik weet niet of jij wel eens een training van een businesscoach gevolgd hebt, of één of meer businesscoaches online volgt, maar een gevleugelde uitspraak die zij vaak doen is: vertel mensen in de gratis waarde die je deelt wel de wat, maar niet de hoe. Je zou mensen in alles dat je online deelt wel moeten vertellen wát ze moeten doen, maar de hóe moeten achterhouden voor de mensen die bereid zijn geld uit te geven aan je betaalde aanbod.
Ik begrijp natuurlijk wel wat de gedachte hierachter is, maar zelf geloof ik hier niet zo in. In de blogs die ik hierboven noem vertel ik mijn lezers inderdaad wat ze mogen doen, maar ook hoe ze dat het beste kunnen doen. Juist daardoor hebben ze tijdens het lezen van mijn blog een echt waardevolle ervaring.
Behulpzame blogs bouwen vertrouwen
Als jij in 2023 van plan bent te gaan (of blijven) bloggen om je bekendheid te vergroten, dan kan ik jou ook echt aanraden om behulpzame blogs te schrijven. Bedenk welke vragen er zoal zouden kunnen leven bij de mensen die jij graag als klant wilt hebben. Bedenk uit welke kleine deeltjes jouw grotere aanbod bestaat – en hoe je iemand met een blog over één van die deeltjes op een waardevolle manier kunt helpen.
Realiseer je daarbij ook dat er, als je iemand goed helpt door antwoord te geven op een vraag of door een blog te schrijven over een deeltje van dat wat je aanbiedt, vaak júist behoefte ontstaat aan jouw aanbod. Dat iemand juist door jou geholpen wil worden met iets groters als jij diegene al goed helpt met iets kleins. Dat iemand juist door die behulpzame content die jij biedt vertrouwen in jou krijgt en sneller de stap naar je betaalde aanbod durft te zetten.
En realiseer je ook dat er online al heel veel ondernemers zijn die meer van het delen van ‘gebakken lucht’-waarde zijn. Oftewel: teksten waarin ze wel veel zeggen of schrijven, maar een ander eigenlijk niet echt helpen. Jij kunt je van hen onderscheiden – ook in 2023 – door echt behulpzame blogs te maken.
Twee extra bloggeheimen
Nog twee extra ‘bloggeheimen’ die ik met je wil delen als jij in 2023 door middel van bloggen meer nieuwe klanten wilt krijgen: combineer verschillende soorten blogs met elkaar en zorg dat je de lezers van je blogs die het goed doen in Google op je e-maillijst krijgt (of op een andere plek waar jij veel te vinden bent).
Jezelf bekendmaken bij nieuwe mogelijke klanten doe je namelijk het beste door blogs te schrijven die goed scoren in Google. Maar klanten krijgen dankzij je blogs doe je dan weer gemakkelijker door ook andere elementen aan je blogs toe te voegen – en ook regelmatig een ander type blog te schrijven dan alleen je behulpzame blogs.
Ik merk dat bij mijn bloglezers die (inmiddels) ook klant bij mij zijn bijvoorbeeld ook blogs waarin ik deel hoe ik dingen zelf aanpak het goed doen. Net als blogs waarin ik verhalen vertel en blogs waar mijn lezers nieuwe inzichten uit kunnen halen. Dit zijn elementen waar mogelijke klanten niet zo snel naar gaan googelen, maar die ze wel degelijk waardevol vinden.
Zorg dus dat je naast lekker praktische en behulpzame blogs ook blogs schrijft waarin je jouw eigen ervaringen deelt, verhalen over jezelf en/of over je klanten vertelt en je lezers uitdaagt om anders naar dingen te gaan kijken. En zorg dat ook dit type blogs onder hun aandacht komt, bijvoorbeeld door (zoals ik dat doe) de lezers van je blogs die het goed doen in Google uit te nodigen om zich in te schrijven voor je e-maillijst. Ook in 2023 zal dat een gouden combinatie zijn voor het aantrekken van meer nieuwe klanten.
Zin om samen in actie te komen voor jouw klantentrekkende website?
Zorg dan dat je er in januari bij bent tijdens Plan je Website Succes, waar we samen twee weken lang concrete acties gaan ondernemen om jouw website goed te laten werken voor jou: doordat hij jou elke dag bekendmaakt bij nieuwe mensen en daar voor jou ook nieuwe klanten uit voortkomen. Ga hiernaartoe om je ticket te boeken voor Plan je Website Succes.