Wat is een SERP en hoe helpt het jou opvallen in Google? -

Valt het jou ook op dat je in Google een steeds gevarieerder scala aan zoekresultaten te zien krijgt? Niet alleen de bekende resultaten in de vorm van tekst, maar ook featured snippets, vermeldingen met een routekaartje, teksten met een foto erbij, enzovoort hebben er inmiddels een plek. Als je naar zo’n pagina met zoekresultaten kijkt, dan bekijk je een SERP, oftewel een Search Engine Result Page. In dit artikel vertel ik je hoe jij een SERP feature, simpel gezegd: een opvallend zoekresultaat, bemachtigt. 

 

Alles dat afwijkt van het normale valt op. Dat geldt ook als iemand een pagina met zoekresultaten in Google bekijkt. Als het jou dan gelukt is om een zogenaamde SERP feature te bemachtigen, heel simpel gezegd een zoekresultaat dat er extra opvallend uitziet, dan is de kans groter dat bezoekers naar jouw website doorklikken.

We weten allemaal dat het internet dagelijks groeit en groeit. Dat betekent dat het, als je nog steeds veel bezoekers naar je website wilt krijgen, slim is om je in de SERP features te verdiepen en aan de slag te gaan met een aantal ervan. In dit artikel benoem ik drie soorten SERP features die gratis te verkrijgen zijn. Het kost je alleen wat tijd en slimheid. Heb je geen tijd en geduld of gewoon geen zin om die erin te steken? Dan kun je ook nog kiezen voor Google Adwords, de betaalde zoekresultaten in Google. Ook die zijn een voorbeeld van een SERP feature.

 

Voorbeeld 1: Featured snippets

Featured snippets staan op de zogenaamde plek 0 in Google, boven alle andere zoekresultaten. Je herkent ze aan het kader dat eromheen staat, waardoor het zoekresultaat nog extra opvalt.

Een deel van de featured snippets is bedoeld om snel antwoord te geven op een eenvoudige vraag. Kijk maar naar het voorbeeld hieronder: op de vraag hoe oud Willem-Alexander is vind je als googelaar zo snel een antwoord. Als ondernemer is het niet beslist interessant om dit type featured snippet te scoren: vrijwel iedereen die hiernaar googelt zal alleen even snel het antwoord op de vraag willen weten en heeft als vervolg daarop geen hulp van jou nodig.

voorbeeld featured snippet

 

De wat uitgebreidere featured snippets zijn voor ondernemers wél interessant. Deze bevatten meer informatie en maken googelaars nieuwsgierig om door te klikken. Ze hebben de vorm van één alinea met tekst of van een lijstje met bullet points (opsommingsitems). Kijk maar naar het voorbeeld hieronder, over de leukste uitstapjes in Sevilla. Het zien van de featured snippet geeft je inspiratie, maar je zult over elk van de voorgestelde uitstapjes ook meer willen weten. En daarom klik je door naar de website.

voorbeeld featured snippet serp

 

Wat je moet doen om deze SERP feature te scoren? Zorgen dat het beste artikel dat er in jouw taal over het betreffende onderwerp beschikbaar is op jouw website staat. Zorg dat je artikel goed geschreven is, helder is opgebouwd en een uitstekend antwoord geeft op de vraag waar mensen veel naar googelen. Meestal zijn dit de zogenaamde wie-, wat- en waar-vragen. Schrijf op de manier waarop online magazines en professionele bloggers dat ook doen: met focus op de inhoud en niet op het commerciële belang. Grote kans dat jij dan ook zo’n mooie featured snippet gaat veroveren.

 

Voorbeeld 2: Rich snippets

Een andere SERP feature zijn de zogenaamde rich snippets, of simpel gezegd: verrijkte zoekresultaten. Naast tekst bevatten ze andere elementen, waardoor ze extra opvallen. Rich snippets zijn er in verschillende varianten.

Stel dat ik bijvoorbeeld op zoek ben naar het nieuwste boek van Nicci French en daarop google. Dan verschijnen er bovenaan eerst vijf plaatjes van boeken met daarbij een prijs en een doorkliklink naar websites waar je boeken kunt kopen. Daaronder zie je dan de featured snippet staan, waar we het in het vorige voorbeeld van een SERP feature over hadden. Dit type rich snippet is natuurlijk aantrekkelijk om te bemachtigen als je met jouw bedrijf producten verkoopt. Dat geldt zeker als je in een goede nichemarkt zit, want als je wat algemenere producten verkoopt moet je vaak opboksen tegen partijen als Bol.com, Coolblue en Beslist.nl.

rich snippet product serp

 

Een ander voorbeeld van een rich snippet is een vertoning van jouw website in de zoekresultaten, met daaronder een aantal van je interessante pagina’s. Die vertoning van de websitepagina’s wordt ook wel een broodkruimel overzicht genoemd. Als je zelf wilt sturen welke pagina’s van je website Google in dit type rich snippet laat zien, dan moet je aan de slag met zogenaamde structured data. Het voert wat te ver om daar in dit artikel diep op in te gaan, maar ik zal dat zeker in een ander artikel nog doen.

rich snippet serp breadcrumb

 

Ook met recepten kun je een plek bemachtigen in de rich snippets van Google. Ze worden dan vertoond met een foto en een beoordeling in de vorm van sterren erbij. Ook de video’s die je op het screenshot hieronder ziet zijn voorbeelden van rich snippets en daarmee een SERP feature.

rich snippet recept

 

Voorbeeld 3: lokale zoekresultaten

Heb je een soort bedrijf waarbij de locatie voor jouw klanten een belangrijke rol speelt tijdens het googelen? Denk aan een kapsalon, een restaurant, een massagepraktijk, een bakkerij, enzovoort, enzovoort? Dan is het natuurlijk waardevol om in de zogenaamde lokale zoekresultaten te verschijnen, ook weer een voorbeeld van een SERP feature, in dit geval eentje die extra opvalt vanwege het kaartje dat erboven staat.

Zoals je op het voorbeeld hieronder ziet worden bedrijven die in dit overzichtje verschijnen vertoond met link naar de website en route, adres en telefoonnummer en openingstijden. Of jouw bedrijf hier getoond wordt hangt gedeeltelijk af van de letterlijke afstand tussen jou en degene die aan het googelen is. Google zal hier locaties laten zien die voor de googelaar in de buurt zijn.

lokaal zoekresultaat in google

 

Maar ook bijvoorbeeld het aantal en de kwaliteit van je reviews in Google telt mee. Zorg dus dat je, naast het glashelder vermelden van je locatie op je website, ook aandacht besteedt aan het verkrijgen van die beoordelingen. Dat doe je dan weer via Google Mijn Bedrijf.

 

VOND JE DIT ARTIKEL WAARDEVOL?

Vraag dan hier ook de gratis checklist Bereik snel en simpel jouw klanten in Google aan.