Clubhouse is de nieuwste social media app waar je steeds meer ondernemers over hoort praten. Maar wat is het eigenlijk? En is Clubhouse iets waar jij actief moet zijn als je al op een aantal andere social mediakanalen te vinden bent? En zo ja, hoe zet je het dan slim in voor jouw bedrijf? In dit artikel vind je de antwoorden.

 

Ik zal eerlijk met je zijn: toen ik de naam Clubhouse voorbij zag komen en er de eerste ondernemers ‘druk over zag doen’, was mijn eerste gedachte: weer een nieuw kanaal erbij dat voor velen voor afleiding gaat zorgen van wat ze eigenlijk te doen hebben. Ik ben vaak niet een van de eersten die zich bovenop nieuwe trends stort – nee, ik heb nog steeds mijn eerste Reel niet gemaakt – en was dus ook over Clubhouse erg sceptisch.

Totdat ik ook ondernemers die ik hoog heb zitten er enthousiast over hoorde praten. Bijvoorbeeld mijn coach Kim Munnecom. En hoorde dat verschillende online topondernemers in Nederland zoals Simone Levie en Eelco de Boer er actief waren en ook verschillende andere ondernemers die ik graag volg op Instagram. Toen begon er toch wel iets van FOMO (Fear of Missing Out, de angst om iets te missen) bij mij te borrelen.

 

Wat is Clubhouse precies?

Inmiddels ben ik sinds februari 2021 actief op Clubhouse en kan ik je dus vertellen wat het precies is. Het is een zogenaamde audio chat, oftewel: een kruising tussen een chat en een podcast. Op Clubhouse kun je online gesprekken organiseren over onderwerpen die jij zelf kiest. In Clubhouse-taal heet dat: een Room hosten. Daar kunnen vervolgens anderen bij aanwezig zijn, om alleen mee te luisteren of om mee te praten of bijvoorbeeld vragen aan jou te stellen.

Als je een Room op Clubhouse host, is het slim om dat vooraf aan te kondigen. Dat doe je door een dag, tijd en onderwerp voor je Room te kiezen en deze Room vervolgens aan te maken. Alle mensen die jou op Clubhouse volgen krijgen vervolgens een berichtje over dat jij iets organiseert en kunnen daar dus als ze willen tijd voor vrijmaken in hun agenda.

Op Clubhouse komt het ook veel voor dat twee ondernemers samen een Room hosten. Zij gaan bijvoorbeeld eerst samen in gesprek en laten anderen vervolgens vragen stellen of meepraten over het gekozen onderwerp. Zelf heb ik inmiddels zowel in mijn eentje als samen met andere ondernemers Rooms gehost en vind ik vooral dat samen iets organiseren een erg leuk element van Clubhouse. Het maakt een gesprek gelijk interactief en bovendien kom je in elkaars netwerk onder de aandacht.

 

Hoe word je een Clubhouser?

Omdat Clubhouse nog in de zogenaamde beta-fase (is testfase) zit, kun je er op dit moment alleen toegang toe krijgen als iemand anders je uitnodigt. Die uitnodigingen waren in het begin vrij schaars te verkrijgen, maar naarmate er meer mensen uit Nederland op Clubhouse zitten wordt het steeds makkelijker om van iemand een uitnodiging te krijgen. Je vindt mensen die jou kunnen uitnodigen bijvoorbeeld in Facebookgroepen, op LinkedIn of op Instagram. Op dat laatste kanaal mag je mij gerust een berichtje sturen als je een uitnodiging voor Clubhouse wilt, want ik heb er inmiddels meer dan ik in mijn warme netwerk kwijt kan.

Op dit moment is Clubhouse alleen nog beschikbaar voor de iPhone en de Ipad. Heb jij een Android-toestel, dan zul je dus nog even moeten wachten voordat je toegang tot de app kunt krijgen. Maar ook hier zal ongetwijfeld snel verandering in komen, net als dat ik denk dat het snel openbaar toegankelijk wordt.

 

Hoe kun je Clubhouse inzetten voor je bedrijf?

Wat mij aanspreekt in Clubhouse – en wat ook de reden is dat ik er toch een account heb aangemaakt – is dat deze social media app volledig om audio draait. Bij niets van wat je er deelt en doet is er een camera op je gericht, alles gaat via je stem. Hoewel je voor het persoonlijke gezicht achter je account wel een eigen profielfoto aan je account kunt koppelen.

Dat communiceren met je stem haalt wat mij betreft al heel wat van de ‘Hoe zie ik eruit’-druk weg die vaak gepaard gaat met video’s en Stories opnemen. Ik ben inmiddels een vrij ervaren podcastmaker met mijn Ik help jou online Podcast, en ook daar vind ik het heerlijk dat ik gewoon kan beginnen met opnemen zonder dat ik eerst nette kleren aan hoef te trekken of vooraf mijn haar moet doen. Bij Clubhouse werkt dit hetzelfde.

Je kunt Clubhouse als ondernemer bijvoorbeeld gebruiken om tips over een bepaald onderwerp te delen en jezelf zo als expert te laten zien, om een Q&A of coaching te organiseren zodat anderen kunnen zien wat jouw stijl van coachen is, om met anderen in discussie te gaan, om iemand te interviewen, om een soort webinar te geven, om een interactieve podcast te maken, enzovoort.

Zelf heb ik tot nu toe Rooms gehost over verschillende onderwerpen die met online marketing en online ondernemen te maken hebben. Zo heb ik samen met een klant van mij een Room gedaan over levendige Facebookgroepen creëren voor je bedrijf en samen met een andere klant een Room over een online training ontwikkelen voor je bedrijf. En ik heb besloten voorlopig elke vrijdagmiddag een Vrijdagmiddag-Talk voor ondernemers te organiseren op Clubhouse waar je mij je vragen kunt stellen over dingen waar je gedurende de week tegenaan bent gelopen.

Verder ben ik van plan mijn Clubhouse-onderwerpen wat specifieker te gaan kiezen de komende tijd en er vooral mijn expertise op het gebied van lanceren en klanten krijgen uit je website te laten zien. Dat is een tip die ik jou ook mee wil geven: geef jezelf eerst even wat ruimte om te spelen en uit te vinden hoe het allemaal werkt en ga daarna slimmer nadenken over hoe je jezelf op Clubhouse wilt profileren.

 

Hoe neem je actief deel?

Ondernemers die actief zijn op Clubhouse kunnen daar dus een zogenaamde Room hosten. In zo’n Room heb je de organisator(en), de eventuele moderator en de overige aanwezigen. Iedereen kan zien wie er in de Room aanwezig zijn doordat je met je naam en profielfoto in beeld bent. In eerste instantie zijn alleen de organisatoren en de eventuele moderator (degene die beheert wie er in de Room op het podium mogen) aan het woord en kun je dus als overige aanwezige gewoon lekker meeluisteren naar het gesprek, ook terwijl je bijvoorbeeld lekker op de bank ligt of een ander klusje aan het doen bent.

Vervolgens heb je als aanwezige de mogelijkheid om actief mee te doen aan het gesprek door virtueel je hand op te steken. Op dat moment kom je op dat zogenaamde podium terecht en kun je zelf dus ook aan het woord komen en bijvoorbeeld vragen stellen of tips geven. Maar als je dat niet wilt hoeft dat niet en kun je dus ook lekker in je rol van luisteraar (of van ‘Ik ben nog even aan het uitvinden wat Clubhouse precies is’-persoon) blijven.

Extra leuk van het aanwezig zijn in zo’n Room vind ik dat andere aanwezigen meteen ook jouw profiel gaan checken en je kunnen gaan volgen. Zo breid je jouw netwerk uit met nieuwe volgers en dus nieuwe contacten die je buiten Clubhouse waarschijnlijk niet gelegd had. Die mensen krijgen vervolgens ook een berichtje als jij eraan toe bent om zelf Rooms te gaan hosten.

 

Clubhouse-jargon

Een Room hosten: een gesprek organiseren waar anderen bij aanwezig kunnen zijn

Podium: het gedeelte waar de sprekers in de Room te zien zijn

Moderator: iemand die andere aanwezigen toestemming kan geven om op het podium te komen

Pingen: iemand een berichtje sturen om hem of haar uit te nodigen in een Room die live gaande is

Handje opsteken: laten weten dat je op het podium wilt

Invite: uitnodiging die je aan iemand anders kunt geven die ook op Clubhouse wil

 

Wil je mij toevoegen op Clubhouse? Leuk! Ik heet daar @rimkedegroot.

 

7 simpele stappen om Clubhouse slim in te zetten voor je bedrijf

 

Stap 1: Neem de tijd om te ontdekken hoe alles werkt

Als je net nieuw bent op Clubhouse, kijk dan eerst even rustig rond naar hoe het allemaal in zijn werk gaat, net zoals je meestal doet als je ergens nieuw bent. Gebruik het vergrootglas links bovenin om leuke mensen te vinden die jij wilt gaan volgen en te kijken welke bekenden van jou op Clubhouse zitten.

Anderen die jouw telefoonnummer in hun telefoon hebben staan krijgen ook een melding als jij op Clubhouse bent gegaan. Ze kunnen er dan ook voor kiezen om jou te gaan volgen. Die meldingen verschijnen onder het belletje in je menu bovenin Clubhouse. Daar krijg je ook meldingen van Rooms die jouw connecties organiseren.

Op de ‘homepage’ van Clubhouse zie je een aantal Rooms die op dat moment live gaande zijn, inclusief de titel (het onderwerp) van de Room en het aantal aanwezigen. Clubhouse laat jou vooral Rooms zien waar jouw connecties op dat moment ook aanwezig zijn of die door jouw Clubhouse-connecties georganiseerd worden. Door met je vinger op zo’n Room te klikken betreed je die Room en kun je daar meeluisteren.

Begin daar maar eens mee, om te ontdekken hoe het werkt op Clubhouse. Als je een Room binnengaat, ben je zelf niet te horen, maar kun jij wel het gesprek dat gaande is volgen. Pas als je in Clubhouse virtueel je hand opsteekt kun je op het podium komen en dus meepraten met een gesprek.

 

Stap 2: Vul je bio in

Rechts bovenin op Clubhouse zie je jouw profielfoto die je bij het aanmaken van je account hebt gekozen. Als je op jouw foto klikt kom je op je Clubhouse-biografie uit. Daar kun je zelf een aansprekende tekst plaatsen die anderen uitnodigt om jou te gaan volgen. Je doet dat door met je vinger op het scherm te tikken. Je kunt dan je biografie schrijven of aanvullen.

Zet in je biografie bijvoorbeeld neer wat jij als ondernemer doet, waar je klanten mee helpt, wat jou onderscheidend van anderen maakt en/of wat leuke weetjes over jou zijn om ook een privétintje aan je biografie te geven. Je kunt in je biografie bijvoorbeeld ook een (niet-klikbare) link naar je website toevoegen en/of vermelden dat je een eigen podcast hebt (aangezien Clubhouse ook om audio draait sluit je podcast daar mooi op aan).

Verder kun je jouw Instagram- en Twitter-account aan Clubhouse koppelen. Deze koppelingen zijn vervolgens wel klikbaar, zodat mensen die jou op Clubhouse leren kennen je ook makkelijk op andere plekken kunnen gaan volgen.

 

Stap 3: Betreed het podium

Zoals je al in stap 1 las, kun je in Clubhouse Rooms bezoeken. Zo’n Room bestaat in de basis uit drie gedeelten:

  • Het podium waar je de mensen ziet die op dat moment het gesprek voeren. Dat kan één persoon zijn of een groep van meerdere personen.
  • Het gedeelte net onder het podium, waar de meeluisteraars staan die bevriend zijn met één van de spreker op het podium
  • De rest van de Room, waar alle overige meeluisteraars te vinden zijn

 

Degene(n) die de Room host(en) zullen meestal op een gegeven moment actief mensen uitnodigen om op het podium te komen en mee te komen praten. Als je genoeg meeluisterervaring hebt opgedaan om dat aan te durven, dan kun je op zo’n uitnodiging ingaan. Meestal mag je dan op het podium komen om ofwel een vraag te stellen, ofwel actief deel te nemen aan het gesprek dat gaande is.

Je komt op het podium door rechts onderin je Clubhouse-schermpje op het handje te klikken. Degene die de Room heeft aangemaakt – en eventueel ook degene die door de host moderator is gemaakt – krijgt dan een melding dat jij je hand hebt opgestoken en kan jou op het podium halen.

Op dat moment verandert het handje rechts onderin in een microfoontje. Als jouw microfoontje aan staat kun je een vraag stellen of meepraten. Als je (nog) wel op het podium bent, maar niet actief aan het woord bent, kun je jouw microfoontje uitzetten.

Op het podium gaan en meepraten kan om verschillende redenen nuttig zijn:

  • Om een vraag te stellen en zo iets te leren.
  • Om je expertise te laten zien als je mee mag praten over een onderwerp dat jouw expertise is.
  • Om nieuwe connecties te maken met andere mensen op het podium.
  • Om overige nieuwe connecties te maken. Mensen die meeluisteren in een Room gaan de biografie van de mensen die op het podium staan vaak checken. Als die biografie hen aanspreekt is de kans groot dat ze jou gaan volgen. Wel raad ik je aan om niet alleen maar overal op het podium te gaan om je bekendheid te vergroten (wat soms wel gebeurt op Clubhouse), maar vooral om een goede vraag te stellen en/of inhoudelijk iets toe te voegen aan het gesprek.

 

Stap 4: Host een Room om hier ervaring mee op te doen

Als je eenmaal een beetje je draai hebt gevonden op Clubhouse wil ik je graag uitdagen om daar ook jouw eigen Room te gaan hosten waar anderen aan deel kunnen nemen. Overigens hoef je daarvoor niet beslist eerst stap 3 te hebben genomen: zelf heb ik eerst stap 4 en 5 gedaan en daarna pas stap 3.

Jouw eigen Room maak je aan door eerst op het kalendericoontje bovenin (links naast het belletje) te klikken en vervolgens op het icoontje dat dan in de rechter bovenhoek verschijnt. Je kunt vervolgens jouw Room een naam geven, een eventuele Co-Host kiezen (zie stap 5), een datum en tijd voor je Room kiezen en een korte omschrijving geven aan je Room.

Als je voor het eerst een Room gaat hosten raad ik je aan om gewoon te gaan praten over een onderwerp dat jou erg interesseert. Dat heb ik zelf ook gedaan. Zo kun je ervaring opdoen met het hosten van een Room en de deelnemers kennis met jou laten maken. Kies een titel voor je Room die mensen nieuwsgierig maakt, want als je nog geen ‘Clubhouse-bekendheid’ bent, dan moet je het vooral daarvan hebben om mensen in jouw Room te krijgen.

Omdat ik zelf niet meteen tientallen mensen bij mijn eerste Room verwachtte, had ik een aantal tips voorbereid die ik aan het begin van de Room kon geven. Zo had ik voor het eerste kwartier sowieso genoeg te vertellen. Daarna heb ik mensen actief uitgenodigd om het podium op te komen en vragen aan mij te stellen of te komen meepraten. Als je meer dan vijf aanwezigen hebt in je Room is er eigenlijk altijd wel minimaal één persoon die op die uitnodiging ingaat.

Loopt het bij het opstarten van jouw Room niet meteen storm qua aantal aanwezigen? Ga dan onderin je scherm naar het plusje. Daar kun je namelijk al jouw Clubhouse-connecties een zogenaamde ping sturen dat jij op dat moment live bent en dat ze welkom zijn om aan te haken. Als je iemand pingt krijgt hij of zij een melding in het gedeelte onder het belletje in Clubhouse – en als diegene de pushmeldingen aan heeft staan ook nog een extra pushmelding.

 

Stap 5: Host een Room samen met één of meer andere ondernemers

Als je eenmaal ervaring hebt opgedaan met het hosten van een eigen Room, dan is het ook echt een aanrader om een Room samen met iemand anders (of zelfs meerdere anderen) te doen. Overigens kun je deze stap natuurlijk ook zetten voordat je stap 4 hebt gedaan, als eerst iets samen met iemand anders doen voor jou minder spannend voelt. Samen een Room hosten heeft meerdere voordelen:

  • Je kunt meteen een gesprek voeren, ook als je Room nog niet meteen volloopt met deelnemers. Je bent immers sowieso al met minimaal twee mensen op het podium.
  • Je krijgt extra bekendheid in elkaars netwerk, want de connecties van de ander die op dat moment op Clubhouse zijn zien ook dat hij of zij op dat moment samen met jou een Room host.
  • Je kunt allebei moderator zijn en dus de taken qua uitnodigen van mensen op het podium goed verdelen. Ook is het zo dat als de een plotseling uit de Room wordt gegooid (wat soms wel eens gebeurt door een technisch probleempje) de Room gewoon blijft bestaan met de ander als beheerder.

 

Samen een Room hosten is vooral ook erg gezellig. Probeer het eerst eens samen met iemand met wie jij een goede klik hebt en kijk van daaruit welke vervolgstappen je wilt zetten.

 

Stap 6: Kies de onderwerpen van de Rooms die je host slim

Ik raad je aan eerst gewoon lekker met Clubhouse te gaan spelen en ervaring op te doen. Maar als je eenmaal wat ervaring op zak hebt, wil ik je als tip meegeven om de onderwerpen van de Rooms die jij host wat meer strategisch te kiezen. Daar bedoel ik mee dat je Rooms gaat hosten over onderwerpen die aansluiten bij je betaalde aanbod, zodat je jezelf op dat gebied/die gebieden als een expert kunt laten zien.

Mijn eigen expertises bijvoorbeeld zijn klanten krijgen uit je website en succesvol lanceren. Daarom ben ik na het hosten van mijn eerste ‘Ik kijk wel even over welk onderwerp ik ga praten’-Rooms mijn onderwerpen bewuster gaan kiezen. Denk aan een Lanceer Café Room met tips over succesvol lanceren, een Google Café Room om tips te geven om meer klanten op je website te krijgen en een Blog Room om tips te geven over hoe je door te bloggen klanten aantrekt.

Jij weet vast wel op welke gebieden jij jezelf graag als een expert wilt laten zien. Zorg dat dit naar voren komt in de Rooms die je host.

 

Stap 7: Bouw je e-maillijst op vanuit Clubhouse

Zelf merk ik tot nu toe dat ongeveer 75 procent van de mensen met wie ik via Clubhouse in contact komt mij nog niet volgt op andere kanalen en dus zeker ook niet op mijn mailinglijst staat. Slim dus om te kijken of je jouw Clubhouse-contacten enthousiast kunt maken om zich in te schrijven voor die e-maillijst zodat ze verder in jouw netwerk terechtkomen.

Je doet dat bijvoorbeeld door een speciale Clubhouse-pagina op je website aan te maken waar jouw connecties op Clubhouse iets waardevols gratis bij je aan kunnen vragen. De link naar die pagina kun je vervolgens vermelden in je biografie en natuurlijk ook noemen (of zelfs in de titel verwerken) als jij een Room host. Zo kun je ook buiten Clubhouse om verdere verbinding maken met de mensen die je daar leert kennen.

Dit geldt natuurlijk niet exclusief voor een e-maillijst. Je kunt jouw contacten van Clubhouse ook actief uitnodigen om je op Instagram te gaan volgen, om met jou te linken op LinkedIn, enzovoort. Wees creatief en breid zo je netwerk uit met leuke mensen die je op een andere plek niet zo snel tegen was gekomen.

 

Lijkt het je leuk om elkaar te gaan volgen op Clubhouse? Zoek mij daar dan even op. Ik heet Rimke de Groot. Ik host vaak Rooms op donderdag- en vrijdagmiddag.