Je werkt zo hard om meer klanten te krijgen. Je doet alles wat je anderen ook ziet doen om je bedrijf en aanbod onder de aandacht te brengen. En toch lukt het jou nog niet om je bedrijf bloeiend en groeiend te maken. Om een bedrijf te creëren waarin je rust en vrijheid voelt. En het vertrouwen dat het vanaf hier alleen maar beter zal gaan. Hoe komt dat, en nog veel belangrijker: Hoe los je dit op?

 

Allereerst: je bent echt niet de enige die dat gevoel van ‘Waarom lukt het bij mij nog niet?’ ervaart. Vrijwel iedere ondernemer komt in deze fase terecht. En vervolgens bepalen de keuzes die jij maakt en de acties die jij wel of niet onderneemt hoe lang je in deze fase blijft zitten.

 

Reden 1: Je runt je bedrijf met de waan van de dag

Je weet precies wat er vandaag op je takenlijstje staat, en ook wel wat je morgen gaat doen. Maar als ik je vraag wat je over drie maanden bereikt wilt hebben, dan heb je daar geen concreet plan voor. Je bent druk met wat er in je bedrijf moet gebeuren, maar je maakt vrijwel nooit tijd om aan je bedrijf te werken, aan je doelen voor de lange termijn.

Als je je hierin herkent, neem dan eens de rust om een kwartaalplan te maken. Wat wil je de komende drie maanden bereiken? En welke acties moet je ondernemen om daar te komen? Hoe bereik je de juiste mogelijke klanten en hoe ga je je aanbod daadwerkelijk verkopen? Neem de acties die je zo bedenkt net zo serieus als alles wat in je bedrijf moet gebeuren. Zet ze op je planning en doe ze. Het gaat je veel meer groei brengen.

 

Reden 2: Je maakt het te moeilijk

Om de een of andere reden hebben veel ondernemers besloten dat ondernemen moeilijk moet zijn. Dat je alleen resultaat bereikt als je heel hard werkt en alleen online klanten krijgt als je veel verschillende dingen doet. Maar dat is niet zo. Juist een paar dingen heel goed doen gaat je veel meer succes brengen.

Dus kies twee of drie dingen uit die jij aan marketing gaat doen (denk bijvoorbeeld aan dagelijks posten op Facebook, elke twee weken een nieuwsbrief versturen, elke week een video maken of nog iets anders) en ga die dingen heel goed en heel consequent doen. En kijk ook voortdurend hoe je er nog beter in kunt worden, hoe je er nog meer mensen mee kunt bereiken en hoe je vanuit dat wat je wel blijft doen nog beter je aanbod kunt verkopen. Juist door het makkelijker te maken voor jezelf ga je meer resultaat zien.

 

Reden 3: Je bent onzichtbaar

Klanten gaan bij jou kopen als ze je kennen, als ze een klik met je hebben en als ze je vertrouwen, en natuurlijk als ze dan jouw aanbod ook nog nodig hebben. Moeilijker dan dat is het niet. Maar als je daar een schakeltje uit weghaalt of overslaat, dan werkt het niet meer. Zichtbaar zijn, je hoofd laten zien, op foto’s of in video’s, is online echt belangrijk als je (veel) klanten wilt helpen. Zeker nu er zo veel ondernemers online actief zijn en potentiële klanten écht willen zien waarom ze juist voor jou moeten kiezen. Wat jou onderscheidt. En weet je, het allerbelangrijkste dat jouw bedrijf en aanbod onderscheidend maakt, dat ben jij zelf.

Ga dus spelen met online zichtbaarheid. Op jouw manier en op jouw tempo. Maar doe het wel. En geef mensen zo de kans om voor jou en jouw mooie aanbod te kiezen.

 

Reden 4: Je blijft niet dicht genoeg bij jezelf

Online kan iedereen je van alles vertellen. Ha, en dat doe ik natuurlijk ook. Maar als jij je door elke expert laat vertellen dat je alles moet doen omdat je er echt niet zonder kunt, of als je iets gaat doen omdat je ziet dat jouw collega’s dat ook allemaal doen, en je zo steeds je tijd in iets anders stopt, dan kost dat niet alleen heel veel tijd, maar gaat het ook niet voor je werken. Omdat het niet je eigen keuze is. En omdat je dan juist dat knagende gevoel houdt van ‘Waarom lukt het bij die ander wel en bij mij niet?’

Nu zeg ik niet dat je helemaal niet meer naar anderen moet luisteren. Maar kies daarin een paar mensen uit op wie jij vertrouwt, bij wie jij voelt: ‘Jouw tips, jouw boodschap, jouw manier van aanpak, ja, dat past bij mij.’ Laat alle hypes en trends in marketingland los en doe de dingen die jij leuk vindt en die voor jou goed werken. Want als jij iets met plezier doet, dan komt die energie ook veel beter over op de mensen die jou volgen en ga je veel makkelijker leuke klanten naar je toe trekken. En leer vervolgens van de experts die aansluiten bij hoe jij de dingen graag doet hoe je ze nog beter kunt doen.

 

Reden 5: Je hebt niet genoeg commitment

Waarom doe jij wat je doet? Waarom ben je juist dit bedrijf begonnen? Wat wil je ermee bereiken, voor jezelf en/of voor anderen? En hoe belangrijk is dat voor je? Als je het antwoord op deze vragen niet heel helder hebt, is het heel makkelijk om bepaalde dingen niet te doen. Want in het ondernemerschap komen er altijd obstakels op je pad: dingen die lastig of spannend zijn om te doen, of dingen waar je hulp van anderen bij nodig hebt. Dingen die je lekker voor je uitschuift omdat je vandaag je dag niet hebt, en morgen ook niet. Of dingen die je wel één of twee keer doet, maar als ze dan geen resultaat opleveren vervolgens niet weer doet. Terwijl het overwinnen van die obstakels vaak juist voor de grootste groei zorgt.

Als je dit herkent, als je merkt dat jij vaak niet over je obstakels heen gaat, dan kan het heel goed zijn dat je niet genoeg commitment hebt aan dat wat jij wilt bereiken met je bedrijf. Want als dat echt heel belangrijk voor je is, dan zou je het er wel voor over hebben. Zo kwam ik op een gegeven moment op het punt dat ik merkte dat ik nooit veel klanten zou kunnen helpen als ik online niet zichtbaar zou worden. Dat obstakel was op dat moment voor mij een heel stuk groter dan een rood stopbord, het was eerder een hele wegonderbreking. Maar op mijn eigen tempo en met hulp van de juiste mensen ben ik in 2,5 jaar tijd veranderd van volledig onzichtbaar naar juist heel zichtbaar. Dat had ik ervoor over omdat ik wél graag veel mensen wilde kunnen helpen en dus ook bereiken. Het was belangrijk voor mij. Hoe zit dat bij jou? Wil je meer groei? Bedenk dan wat jou echt motiveert om je obstakels te overwinnen.

 

Reden 6: Je doet te veel alleen

Als je alles altijd alleen doet, moet je ook jezelf uit je eigen tegenslagen en gepieker trekken. Jezelf oppeppen om toch aan het werk te gaan als je een rothumeur hebt. Jezelf uitdagen om spannende dingen te doen die je meer groei gaan brengen. Zelf bedenken hoe je met je bedrijf op een volgend niveau komt, terwijl je daar nog nooit bent geweest. En dat is allemaal heel lastig, waardoor je vaak in je eigen gepieker blijft hangen en de groeistappen die je met jezelf had afgesproken toch niet zet.

Het is dé reden dat ik in mijn bedrijf elk jaar werk met een of meer coaches. Want besluiten dat je het niet alleen hoeft te doen, dat je hulp mag inschakelen, dat brengt je zo veel. En het brengt je bovenal zo veel sneller naar het punt waar je naartoe wilt groeien, het punt waarop je veel meer klanten mag helpen. Dat zie ik bij mezelf én bij mijn klanten. Als jij na het lezen van dit artikel in elk geval één stap zet om iemand om hulp te vragen, dan weet ik al zeker dat je daardoor gaat groeien.

 

Reden 7: Je hebt wel mooie groeiplannen, maar je bent als mens nog niet zo ver

Ken je het principe Be – Do – Have? Het is iets dat veel ondernemers precies andersom doen: als ik eerst dit heb, dan ga ik dat doen en dan word ik dat. Een concreet voorbeeld: Als mijn bedrijf beter gaat lopen, dan ga ik hulp inschakelen en ga ik nog succesvoller worden. Alleen werkt dat vaak niet, zeker als je nog nooit eerder een eigen bedrijf hebt gerund. Het duurt lang om dan zelf uit te vinden wat erbij komt kijken en wat wel en niet werkt, soms zelfs jaren. Of het duurt te lang, waardoor je je bedrijf niet op tijd rendabel krijgt en er mee moet stoppen.

Succesvolle ondernemers redeneren precies andersom: zij kijken eerst welke persoon ze moeten worden als ze succesvol willen zijn. Ze zien dan bijvoorbeeld dat succesvolle personen sneller keuzes maken, meer hulp durven in te schakelen, makkelijker geld investeren omdat ze erop vertrouwen dat dit in veelvoud bij hen terugkomt, enzovoort. Vervolgens gaan ze doen wat ze succesvolle personen ook zien doen. En juist daardoor krijgen ze wat die succesvolle personen ook hebben.

Werkt dit voor iedereen? Nee, niet voor iedereen. Want als je nu al denkt ‘Ja, ja, dat zal wel’, dan werkt het niet voor jou. Maar het werkt wel als jij kritisch en eerlijk naar jezelf durft te kijken. Als je dingen anders durft te doen. Als je bereid bent om als ondernemer niet alleen praktische acties te ondernemen, maar ook met je eigen (beperkende) gedachten aan de slag durft te gaan en jezelf durft uit te dagen om nieuwe dingen te doen. Dan gaat het principe van Be – Do – Have met 100 procent zekerheid voor je werken. Ik kan het je uit eigen ervaring vertellen.

 

Waar herken jij je in?

Wat doet dit artikel met jou? In hoeveel van de zeven redenen herken je je? En hoe ga je daarmee aan de slag? Omdat ik het in dit artikel een paar keer had over hulp inschakelen wil ik je laten weten dat ik er voor je ben als je mijn hulp nodig hebt. Dat je dan van harte welkom bent om gebruik te maken van de feestactie rond het 2-jarig jubileum van mijn Ik help jou online Academie. Dat ik je dan veel persoonlijke aandacht geef voor jouw doelen en de dingen die je nu nog tegenhouden om die te bereiken. En dat je mij ook een berichtje mag sturen op rimke@ikhelpjouonline.nl als je daar vragen over hebt.

 

Bekijk hier het aanbod over de feestactie.