Het runnen van je eigen bedrijf: ik kan me geen leukere invulling van mijn werktijd bedenken dan dat. Als mijn vakantie afgelopen is, zie ik er nooit tegenop om weer aan het werk te gaan. Maar natuurlijk heb ik ook zo mijn uitdagingen in het ondernemerschap – en daar geef ik je in dit blog een eerlijk inkijkje in.
Je hoeft maar een rondje over social media te maken en het lijkt wel alsof het met en bij iedereen helemaal fantastisch gaat – behalve bij jou. Online laten we nu eenmaal het liefst perfecte plaatjes zien, en delen we niets of veel minder over de dingen waar we tegenaan lopen, die we als uitdagend ervaren of die niet of minder goed gaan.
Zelf heb ik er geen moeite mee om te laten zien dat ook bij mij echt niet altijd alles van een leien dakje gaat – net zoals ik het inspirerend vind als andere ondernemers ook die kant van het runnen van een bedrijf laten zien.
Hoe schrijven mij helpt om rust in mijn hoofd te krijgen
Allereerst is het misschien leuk om te vertellen dat ik voor elk nieuw jaar een notitieboekje koop dat ik omdoop tot mijn Mindset- en successenboekje voor dat jaar. In dat boekje schrijf ik wekelijks op waar ik blij en dankbaar voor ben, welke mooie successen ik bereikt heb en welke inspiratie ik opdoe uit mails, podcasts, trainingen, sportprestaties, tv-programma’s, enzovoort.
Daarnaast schrijf ik er ook in als het even wat onrustiger is in mijn hoofd, dus als ik ergens letterlijk of figuurlijk tegenaan loop. Dat schrijven helpt mij om met meer afstand te kunnen kijken naar de dingen die op dat moment in mijn hoofd spelen.
Aan het einde van elke maand schrijf ik in dit boekje ook mijn cijfers van de afgelopen maand (zoals omzet, aantal websitebezoekers, aantal e-mailabonnees, enzovoort). Aan het aantal pagina’s tussen deze maandoverzichten in kan ik zien hoeveel ik die maand in mijn hoofd zat, tegen dingen aanliep, onrust ervaarde, enzovoort.
In april en mei 2023 heb ik bijvoorbeeld weinig in mijn Mindset- en successenboekje geschreven. Alles leek wel vanzelf te gaan, bijna alles dat ik in gang zette werd een succes en ik had dus niet zo veel waarover ik in mijn boekje hoefde te schrijven.
Hoe doe ik de dingen helemaal op mijn manier?
Nu in augustus heb ik al wat meer pagina’s in mijn boekje volgeschreven. Hoewel ik het liefste in een rustige en vrolijke zomervibe wil zitten, is er toch wat meer onrust in mijn hoofd dan ik zou willen. Dat heeft vooral te maken met een vraag waar ik wel vaker tegenaan loop: hoe doe ik de dingen nou écht op mijn manier en hoe kan ik overtuigingen die mij daarin niet helpen loslaten?
In mijn ideaalplaatje ga ik namelijk all-in op een paar dingen qua marketing en het aantrekken van nieuwe klanten. Maar in de praktijk ben ik de afgelopen tijd toch druk met (te) veel verschillende dingen.
Zo besloot ik begin 2023 om super structureel webinars te gaan geven: (bijna) elke maand twee, met focus op het steeds laten groeien van het aantal deelnemers. Dat ging in het eerste kwartaal van 2023 prima: ik gaf elke maand twee webinars, en het aantal deelnemers nam steeds verder toe.
Maar inmiddels heb ik in plaats van eentje drie verschillende webinars, en is het aantal aanwezige deelnemers per webinar juist gedaald terwijl ik vaker per maand een webinar geef. Daar gaat duidelijk iets niet helemaal zoals ik het in gedachten had.
Niet constant in de promotiemodus
Sowieso merk ik dat er in mijn hoofd onrust ontstaat als ik in een kort tijdsbestek te veel verschillende dingen onder de aandacht te brengen heb – of het nu gratis of betaald aanbod is. Vlak voor de zomer creëerde ik bijvoorbeeld een heel mooi nieuw aanbod: Back-up, waarbij je mij een maand lang per mail álles mag vragen dat jou helpt om meer klanten en omzet uit je website te krijgen.
De eerste vijf plekjes voor Back-up vulden zich eind mei en begin juni razendsnel. Maar nu na mijn vakantie merk ik dat ik hiermee weer iets extra’s gecreëerd heb dat actief onder de aandacht gebracht moet worden als ik er elke maand vijf deelnemers voor wil hebben. Samen met mijn webinars en de andere dingen die ik doe en aanbied, wordt het wel erg veel dat elke maand gepromoot moet worden. En dat terwijl ik dus niet constant in de promotiemodus wil zitten. Wat ook eigenlijk helemaal niet hoeft, want er zijn in mijn bedrijf ook dingen die automatisch gebeuren en tot nieuwe klanten en omzet leiden.
‘Hoe wil ik het dan wel?’
Als dit soort dingen bij mij speelt, ben ik blij dat ik als coach werk en dus ook mezelf hier goed mee kan helpen. Dat doe ik bijvoorbeeld door mezelf de vraag ‘Hoe wil ik het dan wel?’ te stellen.
Op dit moment is dat het hebben van minder verschillende doelen per maand, om vervolgens aan de doelen die overblijven nog veel meer focus te geven. Eigenlijk precies zoals ik het begin dit jaar voor me zag – waarbij ik dus ook echt de overtuiging mag hebben dat all-in gaan op een paar dingen heel goed voor mij werkt.
Sinds ik vorige week besloot om alvast te starten met de voorbereidingen voor mijn septemberlancering, is er al veel meer rust in mijn hoofd gekomen. Eén doel, één focus: bovendien ook nog op iets dat ik heel erg leuk vind en waar ik nu al naar uitkijk.
Daaromheen heb ik dan in augustus ook nog wel een paar kleinere dingetjes te doen, maar niet met de druk dat alles uitgebreid onder de aandacht gebracht moet worden en er te veel dingen door elkaar lopen. De druk dat er te veel verschillende dingen tegelijk een succes moeten worden heb ik eraf gehaald.
All-in gaan qua marketing
Ook qua marketing heb ik mezelf in augustus de vraag gesteld wat ‘all-in gaan’ nou voor mij is. Hoe ik er door één of twee dingen superconsistent en goed te doen bovenuit kan steken, en er ook oké mee kan zijn dat ik er dan op andere vlakken van marketing niet bovenuit steek.
Voor mij zijn bloggen en e-mailmarketing dan toch echt de allerleukste dingen om te doen – en ook de dingen die ik het beste kan. In augustus schrijf ik elke maand een blog – en voor daarna ligt er al een plan klaar om nog veel meer uit mijn blogs te halen (nee, niet door vanaf nu elke werkdag van het jaar een blog te schrijven – dat hoeft ook helemaal niet om het maximale uit bloggen te halen – maar wel een ander slim plan). En ook het laten groeien van mijn e-maillijst krijgt nog veel meer focus.
Dat ik dan niet elke dag zichtbaar ben op social media, wekelijks meerdere Reels post of meega in de laatste trends op Tiktok en weet ik veel welke kanalen nog meer: daar ben ik helemaal oké mee. Je kunt nu eenmaal niet alles en ook door wat minder consistent op social media zichtbaar te zijn, kun je nog mooie connecties opbouwen met een deel van je contacten daar.
Slimmer met mijn energie omgaan en een paar piekmomenten
Kortom: aandachtspunt voor de tweede helft van 2023 is om mijn energie beter en slimmer te verdelen, meer met piekmomenten te werken (en er oké mee te zijn dat dat soms ook spannend is) en daarmee meer rust en plezier voor mezelf te creëren. En om superalert te zijn als ik weer de neiging heb om keuzes te maken of dingen te doen die hier niet mee in lijn zijn.
Ik ben benieuwd of je iets in mijn verhaal herkent of dat er op dit moment andere dingen zijn waar jij in je bedrijf tegenaan loopt. Als je durft, deel er dan hieronder even iets over – zodat we aan anderen kunnen zien dat perfecte plaatjes niet bestaan.
En als je het fijn vindt om vaker dit soort blogs van mij te lezen, laat het dan ook even weten. Want ik vind het leuk om ze te schrijven – maar natuurlijk alleen als daar behoefte aan is.