Onlangs bekeek ik heel wat websites als onderdeel van een leuke actie die ik organiseerde op mijn Facebookpagina. Ik zag websites van ondernemers die al op veel zoektermen goed gevonden worden in Google. Ik zag ook websites van ondernemers die op geen enkele of slechts een handjevol zoektermen in de top 100 van Google staan. En ik zag websites van ondernemers die bijna bij het ‘gratis goud’ zijn, maar de kans laten liggen om dat goud ook echt aan te boren.

 

Jouw website gaat alleen veel bezoekers trekken als jij op voor jou relevante zoektermen op de eerste pagina in Google staat. Als dit dan ook nog zoektermen zijn met een hoog zoekvolume – oftewel: elke maand veel mensen die deze zoekterm intypen in Google – en/of die koopgericht zijn – dus worden ingetypt door mensen die heel concreet op zoek zijn naar een specifiek aanbod – dan kan het niet anders dan dat je regelmatig klanten krijgt via je website.

Gratis bezoekers naar je website trekken is goud waard. Word je eenmaal goed gevonden in Google op voor jou belangrijke zoektermen, dan komen er potentiële klanten naar jouw website toe zonder dat jij daar nog omkijken naar hebt. Het enige wat je dan nog op orde hoeft te hebben is dat je waarde biedt en je aanbod aantrekkelijk presenteert op je website, zodat die bezoekers ook graag bij je willen kopen.

 

Wat is bijna gratis goud aanboren?

Maar wat bedoel ik nou met dat bijna ‘gratis goud’ aanboren? Daar bedoel ik de vele websites mee die op plek 11 tot en met 25 in Google staan voor zoektermen die voor hen belangrijk zijn. Zoektermen die hun potentiële klanten waarschijnlijk zullen intypen in Google. Zoektermen waarbij volop kansen liggen om in de top 10 te komen. Zoektermen die je veel extra websitebezoek van potentiële klanten zouden opleveren.  Als je maar niet op die onvindbare plek op pagina 2 of 3 van Google zou staan.

Pagina 2 van Google is als die doos op zolder waar je spullen in hebt gestopt die je nooit meer gebruikt, maar ook niet weg wilde doen. Die doos die al jaren stof staat te verzamelen en waar je nooit meer naar omkijkt. Pagina 2 van Google is als die atleet die vierde wordt op de Olympische Spelen. Vier jaar net zo hard getraind als de eerste drie, maar geen olympische medaille en geen huldiging.

Voel je wat ik bedoel? Pagina 2 is voor de ondernemers die best wat tijd in hun website steken, heus ook wel het belang van een goede vindbaarheid van hun website inzien, maar dat laatste stapje niet zetten. Of dat nu door onwetendheid, nonchalance, tijd die over te veel verschillende dingen verdeeld moet worden of door nog iets anders komt.

In Google is heel veel te halen, ook voor jou als ondernemer met een kleiner bedrijf. Het is bovendien nog gratis ook. Het enige wat jij hoeft te doen is er wat tijd en moeite in steken en je kennis van scoren in Google ontwikkelen of bijhouden. Zodat je niet net niks bereikt met die plek van jouw website op de tweede of derde pagina van Google, maar naar de top 10 gaat waar jouw potentiële klanten echt kijken, klikken en vervolgens kopen.

 

Hoe boor je gratis goud aan in Google?

Stap 1: achterhaal op welke zoektermen jouw website nu al op de tweede of derde pagina in Google staat. Dit zijn de zoektermen waar voor jou de kansen liggen.

Stap 2: kijk kritisch of deze zoektermen ook relevant zijn voor jouw website. Tijdens mijn rondje websiteonderzoek zag ik namelijk ook veel websites die goed gevonden worden op voor hen totaal niet relevante zoektermen.

Stap 3: zet de relevante zoektermen slimmer in op je website, op de plaatsen op je site die Google belangrijk vindt, zodat de kans groot is dat jouw website doorstoot naar die belangrijke eerste pagina in Google. Weet je niet zo goed wat de belangrijke plaatsen op je website zijn? Vraag dan mijn gratis checklist Bereik in 7 stappen jouw klanten in Google aan waarin ik je er alles over vertel.

 

Meer stappen? Die zijn er niet. Dit is alles wat je hoeft te doen om goud aan te boren als jouw website voor relevante zoektermen nu al op pagina 2 of 3 in Google bungelt. Simpel en met snel resultaat. Ga je er mee aan de slag?