Voor deze 3 dingen moet je klaar zijn om te groeien met je bedrijf - Ik help jou online

De groei van je bedrijf gaat zelden in een rechte lijn omhoog. Meestal is het eerder een bergpad, met soms een steile helling omhoog en dan weer een heel stuk vlakke weg of misschien zelfs een afdaling. Persoonlijk geloof ik dat het maar zelden een gebrek aan praktische kennis is dat je tegenhoudt om te groeien en dat het veel vaker jijzelf en je obstakels zijn die je tot stilstand laten komen. Ben je er klaar voor om te ontdekken welke dat zoal kunnen zijn? Lees dan gauw verder.

 

Waarom ik zo sterk geloof dat het maar zelden een gebrek aan praktische kennis is waardoor je niet groeit met je bedrijf? Omdat praktische kennis overal voor het oprapen ligt. Over elke stap die je kunt zetten om de bekendheid en het aantal klanten van je bedrijf flink te vergroten zijn blogs geschreven, video’s gemaakt en podcasts opgenomen. Worden dagelijks tips gedeeld op social media, zijn cursussen beschikbaar, gratis, voor een klein of voor een groter bedrag, enzovoort. Je hoeft alleen maar een beetje slim te googelen en je hebt een plan voor elke stap die je wilt zetten gevonden. Als je jezelf dan ook nog goed kunt motiveren om aan het werk te gaan hoeft niets je meer tegen te houden.

 

Je zou bijna zeggen dat het zo simpel is dat iedere ondernemer niets anders kan dan elke week of maand groeien. En toch is dat niet wat er gebeurt. Omdat we allemaal mens zijn, inclusief al onze gedachten en gevoelens. En omdat die ook een grote rol spelen in het groeipad dat we bewandelen. En ze ons bovenal zo lekker kunnen tegenwerken.

Sommige ondernemers hebben gewoon oprecht geen behoefte om te groeien met hun bedrijf. Ze vinden het belangrijk dat ze zich binnen hun bedrijf elke dag met dingen bezig kunnen houden die zij leuk vinden. Dat is de reden dat ze ondernemer zijn geworden. Ze hechten er geen of weinig waarde aan om hun mooie aanbod met zo veel mogelijk mensen te delen en hebben bovenal behoefte aan een fijn leven voor zichzelf. Niets mis mee, wees er vooral oké mee als jij jezelf in deze beschrijving herkent.

Veel andere ondernemers willen wel groeien: meer mensen helpen of blij maken, impact maken op meer anderen of de wereld, echt iets betekenen, omdat ze er zelf voldoening uit halen en plezier aan beleven en anderen hun waardevolle aanbod enorm gunnen. Soms is groei een stille wens, die alleen jij van jezelf kent, in andere gevallen durf je het ook hardop uit te spreken.

Vooral als je meer naar dat eerste neigt heb je waarschijnlijk de nodige obstakels als het gaat om groeien: kan ik dat wel, verandert het mijn leven niet heel erg, wat staat me allemaal te wachten als mijn bedrijf gaat groeien? Laten we eens kijken naar drie obstakels waarmee jij je groei eerder tegenhoudt dan versnelt.

 

Obstakel 1: straks gaat het zo hard dat ik het niet meer kan bijbenen

Als je hier bij voorbaat al bang voor bent, ga je waarschijnlijk ondernemen met de handrem erop. Ga je van alles doen om maar te vermijden dat je echt volle focus kunt leggen op je marketing, op in contact zijn met potentiële klanten en op alles dat met verkopen te maken heeft. Want wat nu als het allemaal lukt en het je boven het hoofd groeit?

In de praktijk gebeurt het maar zelden dat je bedrijf van het ene op het andere moment zo hard groeit dat je het niet meer kunt bijbenen. Zelfs niet als het ineens vliegensvlug gaat met de groei van je bekendheid. Zo kreeg ik dit voorjaar ineens van de ene op de andere maand drie keer zo veel bezoekers op mijn website. Dat betekent niet dat er ook meteen drie keer zo veel nieuwe klanten in je mailbox oppoppen. Bij mij verdriedubbelde eerst het aantal bezoekers aan mijn website, daarna verdubbelde het aantal inschrijvingen op mijn e-maillijst en pas daarna kreeg ik tijdens een lancering ineens dubbel zo veel klanten als in de vorige lancering die ik deed. Ruim genoeg de tijd om me daar op voor te bereiden en al die nieuwe klanten een goede ervaring te geven.

Laat je dus niet belemmeren om vrijuit aan je aantallen qua naamsbekendheid te werken. Tien nieuwe volgers op Instagram die je vandaag krijgt willen heus niet allemaal morgen meteen al klant bij je worden. Daar is tijd voor nodig. Maar als je wel graag tien nieuwe klanten per maand uit Instagram wilt, om maar een voorbeeld te noemen, mag je daar wel vandaag al een stap in zetten. Haal je bedrijf van de handrem af.

 

Obstakel 2: straks kan ik niet iedereen meer de persoonlijke aandacht geven waar ik zo voor sta

Ik sta heel erg voor het geven van persoonlijke aandacht aan mijn klanten. En aangezien ik over het algemeen werk met ondernemers die heel veel passie en gedrevenheid hebben voor het werk dat ze doen, neem ik aan dat dit ook geldt voor mijn bloglezers. Naarmate je meer klanten krijgt, kan het zijn dat je bang bent dat je niet iedereen meer jouw persoonlijke aandacht kan geven.

Zeker online zijn er heel veel mogelijkheden om persoonlijke aandacht schaalbaar (is beschikbaar voor meer mensen tegelijk) te maken. En toch liep ik hier in eerste instantie ook vast, zoals ik deze week in mijn podcast vertelde en ook in een bericht op social media schreef. Ik had mijn online bedrijf zo ingericht dat ik persoonlijke aandacht gaf in een vorm die heel lastig op te schalen was.

Maar als je van denken in onmogelijkheden switcht naar denken in mogelijkheden, dan blijkt er ook als je bedrijf groeit nog heel veel mogelijk als het gaat om het geven van persoonlijke aandacht. Zo krijg je bijvoorbeeld ruimte om eenvoudige taken uit te besteden zodat jij je op het klantcontact kunt focussen of kun je dingen die je aan al je klanten wilt leren in de vorm van een online training gieten, zodat er meer ruimte ontstaat voor het begeleiden bij specifieke vragen. Als je benieuwd bent hoe ik mijn persoonlijke aandacht op hetzelfde level houd, maar dan in een ander model, lees dan zeker even deze post op Facebook.

 

Obstakel 3: straks vinden mensen me niet meer leuk of haken ze af

Laten we eerlijk zijn: als jij met je bedrijf gaat groeien betekent dit dat je meer bekendheid, meer fans én meer klanten krijgt en tegelijk dat er ook meer mensen bij komen die jou niet (meer) leuk vinden. Volgers die afhaken, e-mailabonnees die afhaken, en ja, ook wel eens klanten die afhaken omdat ze de gegroeide versie van jou niet meer leuk vinden of zelf niet met je meegegroeid zijn. Heb ik ook allemaal.

Op een e-maillijst van duizend abonnees heb je elke keer dat je een e-mail verstuurt meer uitschrijvers dan op een e-maillijst waar vijftig mensen op ingeschreven staan. En als je vijfduizend volgers hebt op Instagram, zijn er gemiddeld per week meer mensen die je ontvolgen dan wanneer je jouw berichten voor vijftig volgers post.

Dit komt mede doordat je eigenlijk alleen maar flink kunt groeien met echte volgers, fans en lezers als je kleurrijke content maakt. Als jij je meer uitspreekt, meer berichten post die opvallen, meer e-mails verstuurt die écht ergens over gaan. Grijze muizen hebben nooit veel volgers of abonnees, die blijven lekker schommelen rond de 200 of 300 van wie de helft familie en vrienden. En ondernemers die hun hart niet durven te volgen, die niet de keuzes durven te maken waar zij zelf blij van worden, blijven vaak schommelen op dezelfde hoeveelheid klanten en omzet per jaar.

Ik ken ondernemers die zich heel erg bezig houden met hoeveel mensen zich na elke mail die ze sturen uitschrijven, wie dat dan precies zijn en waarom dat zo zou kunnen zijn. Begrijpelijk, maar tegelijk heel zonde en een uitstekende manier om je eigen groei tegen te houden. Want hier zo mee bezig zijn is een handeling uit tekort: ‘O, er valt iemand weg, nu heb ik er nog minder dan ik al had’. En vanuit die tekortgedachte kan nooit echte groei ontstaan.

Wees in plaats daarvan blij met mensen die zich uitschrijven of die je ontvolgen, en zelfs met klanten die eventueel afhaken. Het betekent alleen maar dat er meer mensen overblijven die échte interesse hebben in wat je deelt. En dat je hen nog meer energie kunt geven. En dat er ruimte komt om weer nieuwe mensen op je e-maillijst te krijgen, als social media volger te verwelkomen of als klant te helpen. Zeker als je tijd gaat steken in het schrijven van nog betere teksten of social media posts die echt het hart raken van de mensen die jij kunt helpen of blij maken.

 

Ik zou nog wel een uur kunnen doorschrijven over dit onderwerp, want ik heb er nog van alles over te vertellen. Maar helaas heb ik daar geen tijd voor omdat er over anderhalf uur twee van mijn leukste klanten voor de deur staan voor een live VIP-dag met mij. Ook zoiets moois waar je tijd voor hebt als je keuzes vanuit groei durft te maken. Laat je mij hieronder even weten of dit artikel jou een nieuw inzicht of perspectief gegeven heeft? Vind ik leuk!