Beginnen met bloggen is voor veel ondernemers best wel even een drempel. Want waar ga je over schrijven, zitten mensen wel op jouw blogs te wachten, wanneer is een blog eigenlijk goed genoeg om te publiceren, enzovoort. Het zijn allemaal vragen en twijfels die door je hoofd kunnen spoken voordat je besluit dat je nu toch echt blogs gaat schrijven. In dit artikel hoop ik je over de drempel te helpen of enthousiast te maken om het bloggen weer serieus op te pakken.

 

Bloggen is inmiddels zo bekend dat ik je vast niet meer hoef te vertellen wat het precies is. Het betekent simpelweg dat jij af en toe of op regelmatige basis artikelen schrijft voor je website. Het artikel dat je nu leest is dus ook een blog. Bloggen zorgt ervoor dat je website levendig blijft, en Google wordt blij van levendige websites. Een website waarop geblogd wordt is dus over het algemeen beter vindbaar in Google dan een website waarop niet geblogd wordt.

Dat ik het in de titel van dit blog over zakelijk bloggen heb, betekent niet dat je jouw blogs heel zakelijk en dus saai moet schrijven. Nee, met zakelijk bloggen bedoel ik heel simpel dat je jouw blogs schrijft vanuit je rol als ondernemer. Dat je ze gebruikt om je kennis te delen, om mensen te inspireren en slimmer te maken, of voor andere doeleinden waar jouw lezer blij van wordt. En daar mogen best ook persoonlijke elementen in zitten.

In het vervolg van dit artikel geef ik je vijf uitstekende redenen om zakelijk te bloggen.

 

Reden 1: het is goed voor de vindbaarheid van je website

Google laat websites waarop nooit nieuwe tekst wordt geplaatst liever links liggen. Publiceer jij regelmatig een nieuw blog op je website, dan komt Google vaker op jouw website op bezoek en komt je website hoger in de zoekresultaten. Plaats je geen nieuwe blogartikelen op je website, dan zakt die steeds een stukje verder weg in Google.

Elk blog dat je schrijft is niet alleen een nieuwe tekst op je website, maar bovendien een nieuwe kans om nieuwe bezoekers naar je website te trekken. Zeker als je goed nadenkt over de zoekwoorden die je in jouw blog verwerkt. Zelf maak ik dankzij mijn blogs inmiddels maandelijks 2.000 tot 3.000 nieuwe mensen bekend met mijn bedrijf. En een deel van die bezoekers zal na het lezen van het blog waarop ze jouw website binnen zijn gekomen altijd verder gaan kijken naar wat je precies doet met je bedrijf en hoe je hen kunt helpen.

 

Reden 2: het is goed voor je zichtbaarheid

Met een blog val je op. Je blogartikelen zijn leuk en waardevol om te delen op plekken waar mensen jou volgen, bijvoorbeeld op Facebook, Instagram en LinkedIn. Waar mensen andere berichtjes op social media vaak even vluchtig bekijken, trekt een blogartikel echt de aandacht: mensen nemen de tijd om het rustig te lezen. Omdat een blogartikel vaak langer is dan een bericht op social media, kun je in een blog meer vertellen. En zo leren je lezers jou en je bedrijf steeds een beetje beter kennen.

Als je regelmatig blogs schrijft heb je bovendien altijd een goede reden om een nieuwsbrief te versturen naar je e-maillijst (als je die inmiddels opgebouwd hebt natuurlijk). Daarin kun je immers vertellen over je nieuwste blogartikel. Door telkens weer te bloggen blijf je bovendien op het netvlies van je lezers, ook op het moment dat ze jouw aanbod goed kunnen gebruiken.

 

Reden 3: het is goed voor je expertstatus

Ja, ik weet dat expertstatus een beetje als een duur woord klinkt. Maar het betekent simpelweg dat jij laat zien dat je weet waar je over praat, dat je verstand van zaken hebt. In een blog kun je dat prima doen. Je geeft hier bijvoorbeeld invulling aan door tips te delen, de lezers van je blog een stappenplan te geven, op nieuwe ideeën te brengen of nieuwe inspiratie te geven, enzovoort.

Door blogs te schrijven bouw je vertrouwen op bij de lezers ervan. En op het moment dat mensen behoefte hebben aan een bepaald product of een dienst, dan zullen ze dat altijd kopen bij iemand in wie ze vertrouwen hebben. Kennen ze jou en blog je regelmatig, dan is de kans groot dat ze op dat moment naar jou toe komen.

 

Reden 4: goede blogs hebben eeuwigheidswaarde

Berichten die je op social media plaatst kunnen vandaag veel bereik genereren, en als je geluk hebt ook nog in de paar dagen daarna, maar daarna is het meestal wel over en moet je weer een nieuw bericht plaatsen. Bij blogs is dat anders. Met een blog dat jij vandaag schrijft kun je ook over een jaar, twee jaar of zelfs nog langer iemand bereiken die waarde en inspiratie haalt uit jouw artikel.

Eén van de eerste blogs die ik voor mijn huidige website schreef, in het begin van 2018, wordt nu nog dagelijks door tientallen mensen gevonden via Google en brengt mij dus elke dag met nieuwe mensen in contact. En ook in de rest van 2018 en 2019 heb ik blogs geschreven die nu nieuwe mensen met mij in contact brengen. Dat gebeurt ook als je een paar weken vakantie neemt. Wil je in jouw vakantie mensen via social media bereiken, dan zul je toch echt door moeten gaan met het plaatsen van je berichten of alles van tevoren in moeten plannen. Het schrijven van een blog kost wat meer tijd dan het maken van een post voor social media, maar op de lange termijn levert het je vele malen meer op.

 

Reden 5: het levert je klanten en omzet op

En dat kan zowel direct als op de wat langere termijn gebeuren. Met direct bedoel ik dat iemand via Google een blog van jou weet te vinden en dus voor het eerst op je website komt, van daaruit verder gaat kijken op je site en direct besluit om gebruik te maken van je aanbod.

In de meeste gevallen gaat het net iets anders. Iemand komt dankzij een blog van jou voor het eerst met je bedrijf in contact, besluit vervolgens om je bedrijf te blijven volgen via bijvoorbeeld je nieuwsbrief, ontvangt als vervolg daar weer op regelmatig nieuwe waarde van jou in de vorm van nieuwe blogs en maakt dan op een gegeven moment gebruik van je aanbod. Dat gegeven moment kan – zo is mijn eigen ervaring na ruim vier jaar bloggen – een paar weken later zijn, een paar maanden later of soms zelfs langer dan een jaar later.

Hoe meer lezers je met jouw blogs bereikt, hoe meer mensen daar ook tussen zullen zitten die snel een beslissing tot kopen nemen. Kun je in de tussentijd lekker verder blijven bouwen aan de band met mensen die wat meer tijd nodig hebben om voor jouw aanbod te kiezen.

 

Doe je gratis mee met Bloggen om je bedrijf te laten groeien?

Hoe je blogs dan precies inzet om je aantal klanten en dus je omzet te laten groeien, dat ga ik je vanaf maandag 11 mei leren tijdens de 5-daagse gratis training Bloggen om je bedrijf te laten groeien. Ik neem je helemaal mee in het schrijven van blogs die jou meer bekendheid bij potentiële nieuwe klanten opleveren en die ervoor zorgen dat jij je aanbod verkoopt. Ben je erbij in de week van 11 tot en met 15 mei? Meld je hier gratis aan voor Bloggen om je bedrijf te laten groeien.

× .