Vertrouwen bouwen om online veel meer klanten te krijgen: zo lukt het wel - Ik help jou online

Vertrouwen moet je bouwen. Zeker als je als ondernemer online klanten wilt krijgen is dit belangrijk. Maar veel ondernemers pakken hun marketing op zo’n manier aan dat het ontzettend lang duurt voordat ze online vertrouwen opbouwen bij potentiële klanten. Zo zonde. In dit artikel laat ik je zien hoe het anders en veel slimmer kan.

 

Een bewezen driestappenplan om online klanten te krijgen is dat mensen je moeten kennen, een klik met je moeten hebben en vertrouwen in je moeten hebben voordat ze bij je gaan kopen. En dan moeten ze natuurlijk ook nog behoefte hebben aan je aanbod, want anders worden ze alsnog geen klant. Kijk maar naar je familie en vrienden: die vinden je vaak erg leuk en hebben superveel vertrouwen in je, maar je ideale klant zijn ze maar zelden.

Veel ondernemers zijn erg goed in wat ik maar even ‘gezelligheidsmarketing’ noem. Ze bedenken aan het begin van hun werkdag of ze zin hebben om online iets te delen, bijvoorbeeld een bericht op Facebook of Instagram, een video of een blog, ze verzinnen een onderwerp en gaan dan schrijven of opnemen.

De volgende dag gaat dat precies zo. Gevolg van deze manier van aan marketing doen is dat je ook wel eens (of misschien wel regelmatig) merkt dat je geen inspiratie hebt om iets te delen, of die dag maar geen onderwerp weet te verzinnen of te druk bent om er überhaupt aan te denken. Op sommige momenten loop je over van de inspiratie en laat je veel van je horen, en op andere momenten kost het je heel veel moeite om dingen te bedenken en is het muisstil op jouw online kanalen. Bovendien gaan de berichten die je deelt over van alles wat.

Met deze gezelligheidsmarketing kun je hele leuke nieuwe mensen leren kennen. Jouw berichten spreken hen zo aan dat ze er zelfs op gaan reageren. Soms sturen ze je zelfs een uitnodiging om vrienden te worden op Facebook. Jij bent helemaal blij, want leuke reacties geven iedereen een goed gevoel. Bovendien zijn dit vast allemaal toekomstige klanten.

 

Likers zijn lang niet altijd je klanten

Ik hoop niet dat ik nu een zeepbel voor je doorprik, maar meestal zijn dit dus juist niet je toekomstige klanten, maar mensen die het gewoon leuk vinden om met jou in contact te zijn. Want dat is het type mensen dat je aantrekt met gezelligheidsmarketing. Nog steeds wel heel leuk en absoluut een verrijking van je privéleven, maar als ondernemer heb je er niet zo veel aan.

Als ondernemer is het namelijk veel slimmer om je marketing niet te doen aan de hand van de inspiratie van de dag, maar aan de hand van, jawel, een plan. Een plan dat aansluit bij het doel dat jij wilt bereiken, het verkopen van jouw mooie aanbod. We noemen dit ook wel een contentplan.

Voordat mensen die behoefte hebben aan jouw aanbod bereid zijn dat aanbod ook echt bij jóu te kopen willen zij immers eerst vertrouwen in jou hebben. Vertrouwen dat jij de juiste persoon bent om hen te helpen, vertrouwen dat jij weet waar je over praat en vertrouwen dat ze bij jou echt iets goeds kopen. En als ze voor langere tijd met je gaan werken, ook nog het vertrouwen dat je er echt consequent voor hen bent. Zeker als het de eerste keer is dat ze iets bij jou kopen is dit heel belangrijk voor ze.

Natuurlijk groeit dit vertrouwen naarmate ze vaker iets van jou horen. Alleen gaat dat online vaak heel langzaam. Er zit immers altijd een beeldscherm tussen jou en je potentiële klanten. Ze kunnen niet even naar je toe lopen om een praatje met je te maken en je de hand te schudden (als dat na corona weer eens mag). En dat maakt het heel anders dan wanneer je bijvoorbeeld een fysieke winkel runt.

 

Zo versnel je het opbouwen van vertrouwen

Vertrouwen bouwen hóeft echter niet lang te duren. Zelf heb ik in de loop der jaren een manier ontdekt waardoor dat veel sneller gaat. Een niet zo heel geheime of ingewikkelde manier, maar toch eentje die veel ondernemers niet gebruiken: werken met thema’s in je marketing.

Dit wil zeggen dat je in je marketing gedurende een aantal weken, meestal drie tot zes, één breed onderwerp centraal stelt, en dan natuurlijk een thema dat aansluit bij jouw aanbod en dat jou de kans geeft op een specifiek gebied vertrouwen op te bouwen bij je potentiële klanten. Aan de hand van dat brede thema bedenk je vervolgens onderwerpen waarover je content gaat maken: berichten op Facebook en Instagram bijvoorbeeld, blogs, video’s of wat jij dan maar een fijne vorm vindt om aan marketing te doen.

Een voorbeeld: in de maanden april en mei deelde ik veel over bloggen: tips, inspiratie, stappenplannen, eigen succesverhalen, enzovoort. Dat thema had ik niet zomaar uit de lucht geplukt. Ik wilde ondernemers graag helpen om meer klanten uit hun website te krijgen en bloggen is daarvoor een van de belangrijkste manieren. Maar voordat ondernemers van mij willen leren om blogs te schrijven die klanten trekken, moeten ze er eerst wel vertrouwen in hebben dat ik de juiste persoon ben om hen dat te leren.

Had ik verspreid over vier weken ongeveer drie keer iets gedeeld over bloggen, dan zouden vast een paar mensen dat gezien hebben. Maar dat zou lang niet genoeg zijn geweest om hen te laten denken: ‘Hé, die Rimke weet veel van bloggen, bij haar moet ik zijn om te leren hoe ik door middel van bloggen veel meer klanten uit mijn website krijg’. Als ik er één of twee klanten door had gekregen, was het al veel geweest.

Doordat ik in een periode van vijf weken wél heel veel over bloggen deelde, op Facebook, op Instagram, in mijn blogs, in mijn e-mails en ook nog een paar keer in mijn podcast, bereikte ik wél dat veel van de mensen die mij volgen mij gingen zien als iemand die jou kan leren hoe je klanten krijgt uit je blogs.

Ik bouwde op dit gebied zo veel vertrouwen op dat meer dan 150 ondernemers zich inschreven voor een 5-daagse gratis training die ik organiseerde (en dus in hun planning voor die week speciaal tijd vrijmaakten om bij mij een training te volgen) en dat 20 ondernemers bereid waren mijn training van bijna 300 euro te kopen. En ja, daar waren ook ondernemers bij die mij een maand eerder nog helemaal niet kenden en in zo’n korte periode genoeg vertrouwen in mij hadden gekregen om te investeren in mijn hulp.

Vertrouwen opbouwen is dus lang niet altijd een zaak van lange adem. Wel van slim nadenken en een plan maken voor wat je online gaat delen in plaats van aan de hand van de inspiratie van de dag iets op Facebook te slingeren. Dan wordt gezelligheidsmarketing slimme marketing die vertrouwen opbouwt en die ervoor zorgt dat klanten jouw mooie aanbod wel gaan kopen.