Verhalen achter de websitecijfers mei: een snelheidscheck, een ongekend percentage en meer - Ik help jou online

Leuk hoor, veel bezoekers krijgen op je website. Maar wat levert dat nou concreet op? Niet alleen in nieuwe klanten, maar ook in alles daaromheen? In deze website-update van mei geef ik je een eerlijk inkijkje in de verhalen achter mijn websitecijfers.

 

Nou, dat is ook wat: sinds ik deze updates schrijf is het bezoek aan mijn website alleen maar gedaald. 😉 In de maand mei kwamen er 4.684 mensen op bezoek op mijn website, van wie 4.098 via Google kwamen. Dat is 87,4 procent.

Gelukkig kan ik op een luchtige manier kijken naar deze daling. De afgelopen periode ben ik drukker geweest met het creëren van mijn nieuwe training Schrijf blogs die klanten bereiken dan met het schrijven van nieuwe Google-proof blogs.

Verder zag ik dat de daling vooral te verklaren is doordat het bezoek aan mijn twee best in Google presterende pagina’s – een blog over Zoom en mijn aanbodpagina voor mijn online pubquizzen – flink is afgenomen. Ik kan me zo voorstellen dat een hele grote groep mensen inmiddels, meer dan een jaar nadat werken met Zoom zo’n grote vlucht nam, wel bekend is met Zoom. En nu de zomer in aantocht is en de horeca weer geopend is, kan ik me ook indenken dat steeds minder mensen een online pubquiz gaan spelen. Daar had ik me maanden geleden al op ingesteld.

Ik heb wel degelijk plannen om het aantal bezoekers aan mijn website weer te laten toenemen door het schrijven van Google-proof blogs, maar die zal ik na mijn vakantie gaan uitvoeren.

 

Is mijn website nog wel snel genoeg?

In mei heeft Google een nieuwe update gedaan die alles te maken heeft met de snelheid van je website. Omdat ik zeker wilde weten dat dit niet de verklaring was van het afgenomen aantal bezoekers aan mijn website, heb ik Margriet Ravensbergen van Buro Rader in mei naar mijn website laten kijken.

Het handige is dat je bij Margriet (en haar man Erwin) voor een heel betaalbare prijs een onderhoudsabonnement voor vijf, tien of twintig uur kunt afsluiten en dan verschillende onderhoudswerkzaamheden aan je website kunt laten uitvoeren. Margriet heeft voor mij onder andere de snelheid van mijn website onder de loep genomen en een aantal ongebruikte plug-ins van mijn website verwijderd. Er kwamen wel een aantal actiepuntjes uit haar check van de achterkant van mijn website, maar gelukkig zei Margriet al snel dat de snelheid van mijn website gewoon goed op orde is.

 

Inkomsten uit pubquizzen en mijn Zoom-training

Ook even een update over het aanbod dat bezoekers direct op mijn website kunnen kopen. In mei verkocht ik in totaal 47 pubquizzen. Zoals ik al eerder schreef, had ik er al rekening mee gehouden dat de verkoop van mijn quizzen richting de zomer flink af zou nemen. Inmiddels heb ik me voorgenomen om elke verkochte quiz als mooi meegenomen te zien, in plaats van te verwachten dat ik er per maand nog honderd of meer zal verkopen. Al wil ik nog wel een Sportzomer Pubquiz gaan maken en op mijn website gaan aanbieden, maar dat is vooral omdat ik zo’n grote sportfan ben en de vragen voor de quiz er dus zo uitfloepen. Mijn training Snel en simpel werken met Zoom werd in mei drie keer gekocht.

 

Een geslaagde lancering voor Schrijf blogs die klanten bereiken

Mijn persoonlijke hoogtepunt van mei was dat er zo veel ondernemers enthousiast reageerden op mijn nieuwe training Schrijf blogs die klanten bereiken. Medio mei deed ik per e-mail (en een beetje Instagram) een lancering voor de pilot van deze training. Daarbij stuurde ik op zes opeenvolgende dagen een mailtje naar mijn hele e-maillijst. Op die lijst staan ook veel mensen die mij eerder via mijn website gevonden hebben en zich toen hebben ingeschreven voor mijn e-mails.

Tijdens de pilotlancering schreven maar liefst 56 ondernemers zich in voor de training Schrijf blogs die klanten bereiken, echt fantastisch. In de statistieken van mijn website kon ik zien dat er in mei 167 bezoeken zijn gebracht aan de aanbodpagina van de blogtraining en 152 bezoeken aan de pagina waar je vervolgens naar door wordt geleid om je aan te melden voor de training (waarbij ik weet dat sommigen er meerdere keren zijn geweest omdat mijn online betaalsysteem niet helemaal in topvorm was tijdens de lancering).

Globaal kun je daar uit afleiden dat ongeveer 90 procent van de mensen die de informatie over de blogtraining bekeek zich er ook voor wilde aanmelden, echt een percentage waar ik trots op ben. Overigens zal de blogtraining medio juni weer open gaan voor nieuwe deelnemers, daarover zometeen meer.

 

Mijn ambities voor juni

Het eerste deel van juni staat voor mij in het teken van mijn Word gevonden in Google Bootcamp, een live online training waarin ik de deelnemers leer hoe ze meer potentiële klanten naar hun website toe krijgen, zodat ze zelf niet langer voortdurend op zoek hoeven naar nieuwe klanten. Als je dit blog begin juni leest, kun je je hier aanmelden voor de Bootcamp als deze als waardevol voor jou klinkt. Volgend op deze Word gevonden in Google Bootcamp zal ik dan in het tweede deel van juni mijn Website Bootcamp ook nog een keer geven.

Ook zal, zoals ik net al schreef, mijn training Schrijf blogs die klanten bereiken medio juni weer open gaan voor nieuwe deelnemers. Omdat ik eind juni jarig ben, krijgt iedereen die zich in juni aanmeldt voor de training 10 euro verjaardagskorting op de normale prijs van 37 euro. Klinkt dat als iets voor jou, schrijf je dan hier alvast even in voor de interesselijst van de training zodat je een seintje krijgt als deze verjaardagsactie begint.

Nu de basis van de blogtraining gelegd is, wil ik in juni ook een begin maken met mijn plannen om deze waardevolle training bij heel veel ondernemers onder de aandacht te brengen en hen te kunnen helpen om door middel van bloggen nieuwe klanten te bereiken. Hopelijk werken die plannen zo goed dat ik ze dan in de zomer door kan laten draaien zonder dat dit mij (veel) tijd kost.

Je ziet het: juni wordt een behoorlijk drukke maand, waarin ik eigenlijk ook nog een fotoshoot wil doen voor mijn website en social media. Het is overigens een bewuste keuze om juni zo druk te laten zijn, omdat ik van plan ben om mezelf daarna in juli en augustus geen of weinig doelen op te leggen en te genieten van een heerlijk vrije zomer. En om mijn bedrijf en marketing op een wat andere manier te gaan inrichten die me nog meer vrijheid geeft. Daarover ongetwijfeld meer in de update van volgende maand.

 

VIND JE HET LEUK ALS IK JE WEKELIJKS EEN UPDATE STUUR VAN DE WAARDEVOLLE BLOGS DIE IK PUBLICEER?

Laat dan hieronder even je naam en mailadres achter.

 

Ja, leuk als je me op de hoogte houdt!
dit veld niet invullen s.v.p.