Verhalen achter de websitecijfers: maartupdate - Ik help jou online

Leuk hoor, veel bezoekers krijgen op je website. Maar wat levert dat nou concreet op? Niet alleen in nieuwe klanten, maar ook in alles daaromheen? In deze website-update van maart geef ik je een kijkje in de verhalen achter mijn websitecijfers.

 

In maart 2021 trok mijn website 11.427 bezoekers. Daarvan kwamen er 10.513 via Google. Dat wil zeggen dat ongeveer 92 procent van mijn bezoekers mijn website uit zichzelf via Google wist te vinden.

Mijn blog over Zoom werd net als in eerdere maanden het drukst bezocht, bijna 6.000 keer. De websitepagina over mijn online pubquiz staat op de tweede plek, gevolgd door een al wat ouder blog over mensen uitnodigen voor je Facebookpagina en op de vierde plek mijn homepage. Onderaan de top 10 staat mijn gloednieuwe training Snel en simpel werken met Zoom.

 

Nieuwe online training over werken met Zoom

Al een tijdje vroeg een stemmetje in mijn achterhoofd zich af of ik niet meer kon met al die bezoekers die mijn blog over werken met Zoom weten te vinden. Ik verzamelde al e-mailadressen uit dit blog, door een gratis checklist met webinartips aan te bieden. Maar ik dacht ook aan een kleine betaalde online training over hoe je snel en simpel met Zoom aan de slag kunt.

Eind februari besloot ik toch eens door te pakken op dit idee en in de praktijk te ontdekken of er behoefte aan was. Ik heb een online Zoom-training ontwikkeld en een aanbodpagina voor op mijn website geschreven. In maart volgden de eerste verkopen: twee mensen meldden zich aan voor mijn online training Snel en simpel werken met Zoom, waarmee ik 34 euro omzet maakte – geen megabedrag, maar hé, wel op de automatische piloot dus, zonder te jagen op klanten. Ik ben benieuwd hoe dit zich de komende maanden verder ontwikkelt (edit: terwijl ik dit blog publiceer komt er een derde bestelling binnen, die telt alvast voor april).

 

‘Wat leuk dat je ook uit Friesland komt’

Begin maart kreeg ik een mailtje van een ondernemer uit Lemmer die mijn website in Google gevonden had. Hij had net een vakantiehuis aangekocht en was op zoek naar hulp bij het goed vindbaar maken van zijn verhuurwebsite in Google. Nadat hij mijn website in Google gevonden had en zag dat ik ook in Friesland woonde, nam hij contact met mij op. Wederom een bewijs van wat ik vaak tegen mijn klanten zeg: voeg persoonlijke elementen toe aan je website, want je websitebezoekers maken vaak een klik met je door de kleine persoonlijke dingetjes en nemen dán contact met je op. In dit geval dus vanwege het feit dat we in dezelfde provincie wonen.

Na ons eerste mailcontact heb ik met deze ondernemer een online 1-op-1 sessie ingepland om te kijken hoe we zijn website beter konden laten scoren in Google. Deze 1-op-1 sessies bied ik op aanvraag aan ondernemers aan. Later bleek dat deze klant liever een deel van het werk aan zijn website wilde uitbesteden en heb ik hem kunnen koppelen aan een andere klant van mij, Marise van Intratypical, die goed is in het schrijven van SEO-teksten. Supermooi om zo klanten van mij met elkaar te kunnen verbinden – daar houd ik van.

Overigens kreeg ik in maart via de mail ook nog wat aanvragen voor hulp van ondernemers waarbij ik meteen al zag dat ik niet de beste persoon was om hen te helpen. Dat heb ik hen ook eerlijk aangegeven. Je hoeft nou eenmaal niet iedereen te kunnen helpen als ondernemer.

 

Pubquizbestellingen gaan gewoon door

Zoals je hierboven al kon zien werd mijn pagina over mijn online pubquizzen in maart ook goed gevonden in Google. Dit is een hobbyprojectje dat ik vorig jaar voor de grap gestart ben en inmiddels is uitgegroeid tot iets serieus waar veel vraag naar is.

Die 4.631 bezoekers van mijn quizpagina waren samen goed voor 165 bestellingen van mijn pubquizzen – een conversie van ongeveer 3,5 procent. Geweldig dat die bestellingen nog steeds op de automatische piloot blijven binnenkomen. Dat had ik een jaar geleden echt niet kunnen denken. Ik verkoop deze pubquizzen voor 10 euro per stuk (wel inclusief btw), dus je kunt zelf wel uitrekenen wat voor leuke extra inkomstenbron uit mijn website dit is.

 

Checklists in een nieuw jasje

Omdat ik weet dat niet iedere potentiële klant meteen bij het eerste bezoek aan mijn website al iets bij mij koopt, bied ik op mijn website verschillende dingen gratis aan. Een aantal daarvan kun je vinden op mijn websitepagina Gratis, maar ik heb ook een aantal checklists die alleen te vinden zijn bij een blog over een aansluitend onderwerp. Bijvoorbeeld over het krijgen van goede testimonials, over het schrijven van een sterke Over mij-pagina en over werken met Yoast SEO. Meestal als ik zie dat een blog van mij goed presteert in Google, bedenk ik welke simpele weggever ik daarbij kan maken om extra e-mailadressen te verzamelen.

De afgelopen tijd heb ik een aantal van die checklists gemaakt in een simpel Word-bestandje, zodat ze snel online konden op mijn website. Maar ik wilde graag dat die checklists er ook mooi en professioneel uit zouden zien. Daarom heb ik in maart Marjolein van Studio Bijzonder ingeschakeld om mijn checklists mooi vorm te geven. De nieuwe versies zijn inmiddels aan mijn blogs toegevoegd. Via deze checklists verzamelde ik ook in maart weer een stuk of 30 nieuwe e-mailadressen om toe te voegen aan mijn e-maillijst.

 

Commissies van Divi

in maart haakte ik ook aan bij de verjaardagsactie van Divi, het websitethema waarmee ik werk. Ik ben affiliate van Divi, wat inhoudt dat ik een leuke commissie verdien als iemand dit websitethema via een link van mij aanschaft. Tijdens de verjaardagsactie kochten twee mensen het Divi-thema via mijn affiliate link, waarmee ik zo’n 170 dollar verdiende en zo boven de limiet uitkwam om weer een nieuwe uitbetaling van Divi tegemoet te mogen zien. Omdat ik die uitbetaling in april ontving, zal ik hierover meer vertellen in mijn update van april.

Voor de eerlijkheid zeg ik er wel even bij dat één van de twee mensen die Divi via mijn link aanschaften een bekende van mij is, die via Instagram een post van mij zag over de verjaardagsactie. De andere persoon die Divi via mij kocht heeft zich niet bij mij bekendgemaakt en is dus hoogstwaarschijnlijk iemand die mijn review over Divi via Google gevonden heeft.

 

Mijn website draait door, ook als ik vrij ben

in de eerste helft van maart voelde ik dat ik een wat andere koers wilde varen met mijn bedrijf. Niet meer continu afwisselen tussen twee expertises, maar volledige focus op één expertise: ondernemers helpen meer klanten uit hun website te krijgen.

Dit had ook als gevolg dat ik een geplande training in maart besloot te cancelen en vervolgens spontaan vijf dagen vrij nam. Die dagen gebruikte ik om lekker te ontspannen: legpuzzels maken, een spannend boek van Suzanne Vermeer lezen, wandelen en tijd doorbrengen met familie. Op zulke momenten is het heerlijk om te ervaren dat je website gewoon doordraait en klanten binnen blijft brengen, als een soort extra werknemer die zichzelf wel redt.

Eind maart deed mijn website dat ook voor mij, toen even om een wat minder leuke reden. Aan het einde van de maand kreeg ik wat pijnklachten aan mijn schouder en nek, waardoor ik minder werk kon verzetten dat ik wilde. Ik besloot het maar even te accepteren en de computer meer uit te laten. Ook op die dagen bleef mijn website gewoon nieuwe klanten en bestellingen naar mij toe brengen. Wat een rust geeft dat.

 

Ambities voor april

Tot slot: Wat zijn mijn doelen voor april met betrekking tot mijn website? In mijn cijfers zie ik dat mijn maandelijkse aantal websitebezoekers een licht dalende lijn vertoont. Deze wil ik graag weer laten stijgen en in april ga ik eens een goed plan maken om dat voor elkaar te krijgen.

Ook staat april voor mij in het teken van mijn online event Meer klanten uit je website op donderdag 22 april. Naar de aanmeldpagina daarvoor wil ik natuurlijk veel bezoekers toe hebben, vandaar dat ik deze heb toegevoegd aan mijn hoofdmenu.

Tot slot heb ik besloten meer lifestyle-elementen aan mijn blog toe te voegen, waaronder dit soort kijkjes in mijn websitecijfers en de verhalen erachter. Daarnaast heb ik nog verschillende andere ideeën om hier invulling aan te geven. Daar zul je binnenkort zeker meer van horen.

 

Vind je het leuk als ik je wekelijks een update stuur van de waardevolle blogs die ik publiceer?

Laat dan hieronder even je naam en mailadres achter.

Ja, leuk als je me op de hoogte houdt!
dit veld niet invullen s.v.p.