Verhalen achter de websitecijfers april: een verwijderd blog, affiliate inkomsten en meer - Ik help jou online

Leuk hoor, veel bezoekers krijgen op je website. Maar wat levert dat nou concreet op? Niet alleen in nieuwe klanten, maar ook in alles daaromheen? In deze website-update van april geef ik je een eerlijk inkijkje in de verhalen achter mijn websitecijfers.

 

In april 2021 trok mijn website 8.726 bezoekers. Daarvan kwamen er 7.739 via Google. Dat wil zeggen dat ongeveer 88,5 procent van mijn bezoekers mijn website uit zichzelf in Google wist te vinden. Deze cijfers liggen wat lager dan in maart, terwijl het eigenlijk mijn doel was het aantal bezoekers aan mijn website te verhogen. Daarover verderop meer.

Mijn blog over werken met Zoom was met 4.329 lezers weer mijn best bezochte websitepagina. Daarna volgen de pagina over mijn online pubquizzen en mijn homepage. De blogs die in de top 10 staan zijn allemaal blogs die ik minimaal een halfjaar geleden geschreven heb. Bovendien heb ik aan al deze goed in Google scorende blogs een weggever gekoppeld, zodat ze mij helpen bij de groei van mijn e-maillijst. Dat is ook meteen een tip die ik voor jou heb: kijk of je aan elk blog dat automatisch veel bezoekers naar je website brengt iets kunt koppelen waarmee je je e-maillijst laat groeien.

 

Waarom ik een blog dat goed scoorde in Google verwijderde

In april besloot ik een blog dat goed presteerde in Google van mijn website te verwijderen. Dit is het blog over hoe je mensen kunt uitnodigen je Facebookpagina te liken. In maart was dit blog nog goed voor bijna 900 bezoekers en ook in april vonden meer dan 400 mensen dit blog. Toch besloot ik het halverwege april van mijn website te halen – of eigenlijk: een stukje code in de pagina van het blog te plakken waardoor je automatisch doorgeleid wordt naar mijn algemene blogpagina, om geen overdosis aan foutmeldingen op mijn website te krijgen.

Waarom ik het blog verwijderde? Omdat ik me in tegenstelling tot in eerdere jaren qua coaching helemaal niet meer bezighoud met Facebookmarketing. Per mail, Messenger en in de rechtstreekse reacties op dit blog kreeg ik altijd veel vragen over hoe je mensen kunt uitnodigen je pagina te liken, zeker toen er opeens iets veranderd was ten opzichte van hoe ik het in mijn blog uitlegde.

Ik geef altijd elke vragensteller een antwoord, maar dacht de laatste tijd als iemand een vraag stelde vooral: ‘waarom maak je je hier zo druk over?’ Niet echt een goed uitgangspunt bij het helpen van mensen 😉. Daarom verwijderde ik het blog, zodat ik hier geen vragen meer over hoef te beantwoorden. Dat scheelt mij tijd en mensen die hier hulp bij nodig hebben komen nu in Google iemand anders tegen die het wel leuk vindt hen te helpen op dit vlak.

 

Affiliate inkomsten uit mijn website

Begin april mocht ik 192 euro aan affiliate inkomsten ontvangen uit mijn website. 175 euro daarvan kwam van Elegant Themes, het bedrijf achter het populaire websitethema Divi, en 17 euro kwam van Bol.com.

Affiliate marketing is een leuke manier om een extra inkomstenstroom uit je website te halen. Je verwerkt hier en daar een linkje in een blog of websitepagina dat leidt naar producten of diensten waar jij affiliate van bent, en als iemand dan op dat linkje klikt en iets koopt verdien jij daar een commissie mee.

Bol.com is een leuk bedrijf om je bij aan te melden als affiliate. Het is laagdrempelig en je kunt al hun producten promoten op jouw website, dus grote kans dat daar iets tussen zit dat past bij jou. Ze betalen jou ongeveer 6 procent over elke verkoop die via een link op jouw website gaat. Je wordt er meestal niet meteen steenrijk van, maar het is wel leuk om zo op de automatische piloot wat extra inkomsten te maken. Ik heb bijvoorbeeld linkjes naar Bol.com verwerkt in dit blog over mijn favoriete ondernemersboeken en in mijn Tools-pagina.

Ook bij Elegant Themes heb ik me aangemeld als affiliate, omdat ik zelf een zeer tevreden gebruiker ben van het websitethema Divi. Persoonlijk vind ik dat wel erg belangrijk bij het doen aan affiliate marketing: dat ik alleen producten onder de aandacht breng waar ik zelf oprecht enthousiast over ben, zodat het authentiek blijft. Ik schreef in 2019 een blog over mijn ervaringen met Divi en dat blog wordt nu regelmatig gevonden in Google.

Bij Elegant Themes krijg je maar liefst 50 procent commissie als iemand via jou het Divi-thema aanschaft: mooi meegenomen dus. De uitbetaling is altijd in dollars, die ik binnenkrijg op mijn Paypal-rekening en dan op een gunstig moment qua wisselkoers omzet naar euro’s.

Wil jij ook iets met affiliate marketing gaan doen? Lees dan ook even dit blog over wat affiliate marketing is en hoe jij er geld mee gaat verdienen.

 

Inkomsten uit pubquizzen en mijn Zoom-training

In mijn update van maart vertelde ik je al dat ik een nieuwe online training had ontwikkeld: Snel en simpel werken met Zoom. Deze werd in maart twee keer gekocht en in april vier keer. Een verdubbeling dus. Het enige dat ik doe om de training onder de aandacht te brengen is een linkje ernaartoe plaatsen in mijn veelgelezen blog over Zoom.

Verder bleven ook mijn online pubquizzen een leuke bron van extra inkomsten. In april maakte ik een gloednieuwe Typisch Nederlands pubquiz, zodat ik weer een nieuwe quiz in mijn aanbod had. In totaal verkocht ik in april 112 pubquizzen. Dat was meer dan waar ik op gerekend had, want ik ging er al van uit dat de vraag naar pubquizzen richting de zomer steeds iets verder zou afnemen. Daarom ben ik extra trots dat ik ook in april toch weer boven de honderd verkopen ben gekomen. De conversie (aantal kopers gedeeld door het aantal bezoekers van de aanbodpagina) was daarmee 3,3 procent.

 

Mini-websitescan

In april mocht ik ook een onderneemster blij maken met een mini-websitescan. Dit is een klein aanbod dat ik doe als iemand een gratis weggever bij mij aanvraagt. Als buitenkansje kun je dan na het aanvragen van de weggever voor maar 9 euro de mini-websitescan met drie toptips voor meer klanten uit je website bij mij aanvragen.

Sowieso een heel goed idee voor iedereen: geef mensen die op je website gratis iets aanvragen ook de kans om meteen een kleine aankoop bij je te doen. Niet iedereen wil namelijk eerst heel lang in een gratis kennismaking met jou blijven hangen, er zijn ook altijd mensen die meteen serieus willen doorpakken. Geef hen die kans.

Zelf vergeet ik soms helemaal dat ik deze mini-websitescan aanbied. Daarom is het altijd weer een leuke verrassing als hij ineens wordt aangevraagd.

 

Waarom is mijn websiteverkeer niet gegroeid?

Je kent dat zinnetje misschien wel: what you focus on grows. Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel: ik heb er niet veel focus aan gegeven. In het eerste deel van april had ik nog steeds veel last van mijn nek en schouders, waardoor ik minder achter de computer zat dan ik gewild had. En in de tweede helft van april ging veel van mijn tijd en aandacht naar het online event Meer klanten uit je website dat ik op 22 april organiseerde.

Daardoor bleef er te weinig tijd over om aan het laten groeien van mijn websiteverkeer te werken. Het event was overigens erg geslaagd en in de lancering die daarop volgde heb ik weer vier leuke nieuwe deelnemers aan mijn training Continu klanten uit je website mogen verwelkomen. Het niet gegroeide websiteverkeer neem ik dan maar even voor lief.

 

Mijn ambities voor mei

Mei staat voor mij in het teken van drie belangrijke doelen. Het eerste doel is de pilotlancering van mijn training Schrijf blogs die klanten bereiken. Dit is een training die ik ga gebruiken als instapaanbod voor ondernemers die graag op een laagdrempelige manier willen proeven van mijn betaalde aanbod én die klanten aan willen trekken door te bloggen. Om te zorgen dat de training steengoed wordt ga ik deze samen met de pilotgroep die in mei start ontwikkelen en helemaal op hun behoeftes afstemmen. Ik werk hiervoor overigens volgens het principe van de Course Creators Funnel van Josh en Jill Stanton, bij wie ik regelmatig trainingen volg.

Mijn tweede doel is om te gaan werken aan serieuze groei van mijn e-maillijst. Dit is een verlangen dat ik al langere tijd heb, maar waar ik steeds maar niet de tijd voor vond (of eerlijk gezegd: de tijd niet voor maakte, door telkens weer een ander nieuw project op te starten).

Overigens vind ik het fantastisch dat ik wekelijks al bijna 800 mensen die op mijn e-maillijst staan ingeschreven mag inspireren, maar er zit al heel lang een stemmetje in mijn hoofd dat zegt dat dit er ook makkelijk dubbel zo veel kunnen zijn – en dat dit een heel positief effect gaat hebben op het aantal mensen dat ik mag helpen in mijn trainingen. Nu groeit mijn e-maillijst vaak met 10 tot 25 mensen per maand, maar ik denk dat dit veel sneller kan.

Het laten groeien van mijn e-maillijst ga ik dus vanaf nu voor langere tijd mijn serieuze prioriteit geven. Ik zal je in de volgende website-update meenemen in het plan dat ik hiervoor in mei ga maken en in gang ga zetten. Dan ben jij meteen mijn stok achter de deur om hier serieuze stappen in te gaan zetten. 😉

Tot slot ga ik begin juni weer mijn Word gevonden in Google Bootcamp organiseren. Mijn derde doel voor deze maand is daarom om eind mei de aanmelding voor deze nieuwe Bootcamp te starten. Reserveer 7 tot en met 11 juni alvast in je agenda als je erbij wilt zijn.

 

VIND JE HET LEUK ALS IK JE WEKELIJKS EEN UPDATE STUUR VAN DE WAARDEVOLLE BLOGS DIE IK PUBLICEER?

Laat dan hieronder even je naam en mailadres achter.

Ja, leuk als je me op de hoogte houdt!
dit veld niet invullen s.v.p.